الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
منتدى الترحيب والتعارف
اريد ان اتعرف علي المسيحية
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="albokadel, post: 2535763, member: 104028"] [center][size="3"]السلام عليكم اولا يا جماعة انا لسا عضو جديد في المنتدي اوتمني انكم تقبلوني كصديق ليكم واحب اعرفكم بنفسي انا مسلم من برا ولكني مش مسلم من جوا اوعوا تفتكروا اني بتلاعب بيكم او بضحك عليكم لاني انا شفت مشاركات كتير من الاخوة المسلمين اللي منها كان بيتجاوز في حقكم عشان كده انتم اخدتوا فكرة وحشة عن المسلمين في المنتدي وبصراحة انتم عندكم حق في اي فكرة وحشة تاخدوها ضد المسلمين اذا كنت انا مسلم ومش مقتنع باالاسلام انا حابب بس في ايجاز اقولكم نبذة عن حياتي انا من اوي يوم جيت فيه الدنيا وانا متربي علي الاسلام وكنت كل يوم بقرا القران وبحفظه وكنت ملتزم جدا لكن لما كنت في اعدادي واحيانا كنت بقرأ القران وفي بعض الايات كنت بقرأها وانا مش مقتنع بيها وساعات كنت بسأل الشيوخ ايه سبب عدم الاقتناع وكنت بسألهم اسئلة مهمة جدا عن الاسلام فكان عندهم رد واحد وهو (هذه شبهات يا ابني لا تشغل نفسك بيها ولا تفكر فيها من دون رد كافي يقنع عقلي وبعد كده كانوا بيخوفوني بنار جهنم عشان كده كنت بستغفر ربنا بسرعة خوفا من نار جهنم) وكنت كل يوم بكبر وبيزيد عدم اقتناعي بالاسلام وبحاول اعمل اي حاجة وبقول لنفسي ان الشيطان هو اللي بيحرضني علي كده وبحاول اخوف نفسي من نار جهنم عشان ارجع للاسلام لكن انا حاليا وصلت لمرحلة اني مش قادر خايف اموت ويكون الاسلام مش هو الحق هي ده قصتي باختصار واعذروني مش هقدر اقولكم اسمي او اي حاجة عني عشان انا خايف جدا كل اللي انا عايزوا منكم هو حاجة واحدة بس انكم تعرفوني علي المسيحية ويا ريت تقبلوني كاخ وصديق ليكم ومرة تانية باكدلكم انا مش بتلاعب بيكم وبتكلم بجد فيا ريت تتعاملوا معايا بجدية وتحاولي تعرفوني علي المسيحية عشان انا معرفش عنها حاجة خالص غير بعض المواضيع اللي قريتها هنا في المنتدي لكنها مش كافية انا عايز اتعرف علي العقيدة المسيحية اكتر وفي نقطة عايز اقولكم عليها انا قبل ما ادخل المنتدي عندكم وقبل ما اقرأ اي حاجة عن المسيحية كانوا بيقولونا في الاسلام ان الانجيل محرف وكالعادة كنت لما بسمع الكلام ده كنت محروم اني افكر هو الكلام ده صح ولا غلط لكن كفاية كده انا مش هصدق حاجة تاني انا مش مقتنع بيها يا ريت يا جماعة يكون ردكم سريع عليا ومتتجاهلونيش عشان انا والله تعبان اوي ونفسي اعرف الحقيقة [/size][/center] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
منتدى الترحيب والتعارف
اريد ان اتعرف علي المسيحية
أعلى