اريد ان اتعرف علي المسيحية

albokadel

New member
إنضم
5 يناير 2011
المشاركات
16
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
السلام عليكم
اولا يا جماعة انا لسا عضو جديد في المنتدي اوتمني انكم تقبلوني كصديق ليكم
واحب اعرفكم بنفسي انا مسلم من برا
ولكني مش مسلم من جوا
اوعوا تفتكروا اني بتلاعب بيكم او بضحك عليكم لاني انا شفت مشاركات كتير من الاخوة المسلمين اللي منها كان بيتجاوز في حقكم عشان كده انتم اخدتوا فكرة وحشة عن المسلمين في المنتدي
وبصراحة انتم عندكم حق في اي فكرة وحشة تاخدوها ضد المسلمين اذا كنت انا مسلم ومش مقتنع باالاسلام
انا حابب بس في ايجاز اقولكم نبذة عن حياتي
انا من اوي يوم جيت فيه الدنيا وانا متربي علي الاسلام وكنت كل يوم بقرا القران وبحفظه وكنت ملتزم جدا لكن لما كنت في اعدادي واحيانا كنت بقرأ القران وفي بعض الايات كنت بقرأها وانا مش مقتنع بيها
وساعات كنت بسأل الشيوخ ايه سبب عدم الاقتناع وكنت بسألهم اسئلة مهمة جدا عن الاسلام
فكان عندهم رد واحد وهو
(هذه شبهات يا ابني لا تشغل نفسك بيها ولا تفكر فيها من دون رد كافي يقنع عقلي وبعد كده كانوا بيخوفوني بنار جهنم عشان كده كنت بستغفر ربنا بسرعة خوفا من نار جهنم)
وكنت كل يوم بكبر وبيزيد عدم اقتناعي بالاسلام وبحاول اعمل اي حاجة وبقول لنفسي ان الشيطان هو اللي بيحرضني علي كده وبحاول اخوف نفسي من نار جهنم عشان ارجع للاسلام
لكن انا حاليا وصلت لمرحلة اني مش قادر
خايف اموت ويكون الاسلام مش هو الحق
هي ده قصتي باختصار واعذروني مش هقدر اقولكم اسمي او اي حاجة عني عشان انا خايف جدا
كل اللي انا عايزوا منكم هو حاجة واحدة بس انكم تعرفوني علي المسيحية
ويا ريت تقبلوني كاخ وصديق ليكم
ومرة تانية باكدلكم انا مش بتلاعب بيكم وبتكلم بجد فيا ريت تتعاملوا معايا بجدية وتحاولي تعرفوني علي المسيحية عشان انا معرفش عنها حاجة خالص غير بعض المواضيع اللي قريتها هنا في المنتدي لكنها مش كافية انا عايز اتعرف علي العقيدة المسيحية اكتر
وفي نقطة عايز اقولكم عليها
انا قبل ما ادخل المنتدي عندكم وقبل ما اقرأ اي حاجة عن المسيحية كانوا بيقولونا في الاسلام ان الانجيل محرف وكالعادة كنت لما بسمع الكلام ده كنت محروم اني افكر هو الكلام ده صح ولا غلط
لكن كفاية كده انا مش هصدق حاجة تاني انا مش مقتنع بيها
يا ريت يا جماعة يكون ردكم سريع عليا ومتتجاهلونيش عشان انا والله تعبان اوي ونفسي اعرف الحقيقة
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
اولا بنرحب بيك وبوجودك معانا ومن قلبنا هنصليلك ربنا يرشدك للى فيه صالحك وخلاص نفسك
ثانيا احب اطمنك المسيحيه لا علاقه لها بالترهيب والتخويف المسيحيه هى علاقة حب بين اله بيحبنا وبيدعونا ابنائه
ثالثا اى سؤال بيتردد فى راسك لا تتردد بالبحث عنه فى قسم الاسئلة و الاجوبة المسيحية ولو مش موجود اطرحه وانتظر الاجابه
واى شبهه قد تكون سمعتها وتريد التحقق منها اتجه الى قسم الرد على الشبهات حول المسيحية لطرحها
ربنا يوفقك وينور طريقك
 

Jesus Son 261

ابن الملك
إنضم
2 نوفمبر 2009
المشاركات
8,007
مستوى التفاعل
147
النقاط
0
الإقامة
ام الدنيا
هي ده قصتي باختصار واعذروني مش هقدر اقولكم اسمي او اي حاجة عني عشان انا خايف جدا

بلاش تقول أي بيانات عنك حتى لو بسيطة

انا قبل ما ادخل المنتدي عندكم وقبل ما اقرأ اي حاجة عن المسيحية كانوا بيقولونا في الاسلام ان الانجيل محرف وكالعادة كنت لما بسمع الكلام ده كنت محروم اني افكر هو الكلام ده صح ولا غلط
لكن كفاية كده انا مش هصدق حاجة تاني انا مش مقتنع بيها

ببساطة
أبسط قواعد المنطق السليم تقول ان كلمة الله معصومة من أي خطأ أو تحريف

فمادمنا نتفق ان الانجيل كلمة الله .. فادعاء تحريفه مجرد سفاهات

ربما ادعاء ان الانجيل ليس من عند الله اصلا .. يكون اكثر منطقية
لكن من عند الله و محرف متركبش خالص

طبعًا دا ابسط حاجة بالمنطق البسيط
أما عن اثبات عدم التحريف .. فطيعًا اثباتاتنا موجودة و ردودنا على أي نص كلمة تتهم الكتاب بالتحريف
و اللي عنده دليل ان الانجيل محرف .. ميحرمناش منه :smile01
 

albokadel

New member
إنضم
5 يناير 2011
المشاركات
16
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
انا متشكر ليكم يا جماعة علي تفاعلكم السريع معايا
وانا هبدأ ادرس المسيحية وهبدأ اقرأ الانجيل ادعولي بقي
بس يا ريت تستحملوني لاني اكيد هيكون عندي اسئلة كتير​
 

المســ ابن ــيح

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
28 سبتمبر 2010
المشاركات
370
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
تحـت اقدام حبيبي يسـ+ـــوع
السلام عليكم


اولا يا جماعة انا لسا عضو جديد في المنتدي اوتمني انكم تقبلوني كصديق ليكم
واحب اعرفكم بنفسي انا مسلم من برا
ولكني مش مسلم من جوا
اوعوا تفتكروا اني بتلاعب بيكم او بضحك عليكم لاني انا شفت مشاركات كتير من الاخوة المسلمين اللي منها كان بيتجاوز في حقكم عشان كده انتم اخدتوا فكرة وحشة عن المسلمين في المنتدي
وبصراحة انتم عندكم حق في اي فكرة وحشة تاخدوها ضد المسلمين اذا كنت انا مسلم ومش مقتنع باالاسلام
انا حابب بس في ايجاز اقولكم نبذة عن حياتي
انا من اوي يوم جيت فيه الدنيا وانا متربي علي الاسلام وكنت كل يوم بقرا القران وبحفظه وكنت ملتزم جدا لكن لما كنت في اعدادي واحيانا كنت بقرأ القران وفي بعض الايات كنت بقرأها وانا مش مقتنع بيها
وساعات كنت بسأل الشيوخ ايه سبب عدم الاقتناع وكنت بسألهم اسئلة مهمة جدا عن الاسلام
فكان عندهم رد واحد وهو
(هذه شبهات يا ابني لا تشغل نفسك بيها ولا تفكر فيها من دون رد كافي يقنع عقلي وبعد كده كانوا بيخوفوني بنار جهنم عشان كده كنت بستغفر ربنا بسرعة خوفا من نار جهنم)
وكنت كل يوم بكبر وبيزيد عدم اقتناعي بالاسلام وبحاول اعمل اي حاجة وبقول لنفسي ان الشيطان هو اللي بيحرضني علي كده وبحاول اخوف نفسي من نار جهنم عشان ارجع للاسلام
لكن انا حاليا وصلت لمرحلة اني مش قادر
خايف اموت ويكون الاسلام مش هو الحق
هي ده قصتي باختصار واعذروني مش هقدر اقولكم اسمي او اي حاجة عني عشان انا خايف جدا
كل اللي انا عايزوا منكم هو حاجة واحدة بس انكم تعرفوني علي المسيحية
ويا ريت تقبلوني كاخ وصديق ليكم
ومرة تانية باكدلكم انا مش بتلاعب بيكم وبتكلم بجد فيا ريت تتعاملوا معايا بجدية وتحاولي تعرفوني علي المسيحية عشان انا معرفش عنها حاجة خالص غير بعض المواضيع اللي قريتها هنا في المنتدي لكنها مش كافية انا عايز اتعرف علي العقيدة المسيحية اكتر
وفي نقطة عايز اقولكم عليها
انا قبل ما ادخل المنتدي عندكم وقبل ما اقرأ اي حاجة عن المسيحية كانوا بيقولونا في الاسلام ان الانجيل محرف وكالعادة كنت لما بسمع الكلام ده كنت محروم اني افكر هو الكلام ده صح ولا غلط
لكن كفاية كده انا مش هصدق حاجة تاني انا مش مقتنع بيها
يا ريت يا جماعة يكون ردكم سريع عليا ومتتجاهلونيش عشان انا والله تعبان اوي ونفسي اعرف الحقيقة

طبعا هذه العملية مسح الدماغ الي عملوها مع باقي المسلمين المساكين

انا كنت نفسك موقفك حبيبي وكلنا ( المتنصرين ) كنا نفس الموقف

بس اخي الحبيب حقولك شي طول ما العالم بيمر ويمر والمسلمين بيقل عددهم وبيصروا ملحدين مفكرين لا يوجد اله حقيقي لهذا الكون نتيجة صدمتهم باله خرافي

لانه مع مرور الزمن وضحت الحقايق وصار الدين يطبق بأصوله :)

وعرفنا ان ما يسمى بالاسلام البدوي لا ينفع لهذا الزمان

واما المسيحية فهي ليست دين بل بايمانك بيســـوع المسيح مخلص العالم
الله عندنا محبة وعلاقتنا معاه علاقة احباء وابناء

هو بيحبك ابحث عنه وحتلاقيه

ربنا يحميك ويقويك من براثن ابليس :)

سلام رب المجد
 

albokadel

New member
إنضم
5 يناير 2011
المشاركات
16
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
ايوة كلامك صح هو كده بالظبط
الاسلام بيعملك غسيل مخ
انا مستغرب من الدين ده
كل حاجة فيه قائمة علي الخوف
عبادتك لله قائمة علي خوفك منه وليس حبك له وكذلك اي حاجة بتعملها في حياتك
بتعملها عشان خايف من جهنم مش عشان بتحبها
عشان كده المسلم لا يجد اي متعة في الحياة وعشان كده بتحصل عمليات انتحارية كتير
لان حسب نظرة الاسلام ايه فايدة الحياة
روح فجر نفسك احسن وادخل الجنة عشان تنام مع الحور العين
طبعا استخفاف سافل بعقل الانسان واستخفاف بحياة الانسان
واي واحد عنده مخ لسا شغال من بعد ما الاسلام مسحه وبيحاول يفكر في حقيقة الاسلام بتجيله صدمة كبيرة اوي
ممكن الصدمة ده تطول معاه وخلال الفترة ده بيقعد يعاني كتير اوي
انا مريت بالمرحلة ده
يا رب محدش يمر بيها لاني عانيت فيها كتير لحد ما وصلت للحالة اللي انا وصلتلها دلوقتي وهي طرد الخوف من قلبي ومن عقلي واستعادة عقلي تاني
وانا دلوقتي بشغل مخي في كل حاجة وعايز اعرف كل حاجة عن المسيحية عشان لما اعلن ايماني بيها يكون عن علم وعن يقين
معلش طولت عليكم بس انا حابب اطلع اللي جوايا عشان انا حاسس بكبت كبير ونفسي افضفض مع اي حد
ويبقي ادعولي يا جماعة
 

المســ ابن ــيح

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
28 سبتمبر 2010
المشاركات
370
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
تحـت اقدام حبيبي يسـ+ـــوع
ايوة كلامك صح هو كده بالظبط


الاسلام بيعملك غسيل مخ
انا مستغرب من الدين ده
كل حاجة فيه قائمة علي الخوف
عبادتك لله قائمة علي خوفك منه وليس حبك له وكذلك اي حاجة بتعملها في حياتك
بتعملها عشان خايف من جهنم مش عشان بتحبها
عشان كده المسلم لا يجد اي متعة في الحياة وعشان كده بتحصل عمليات انتحارية كتير
لان حسب نظرة الاسلام ايه فايدة الحياة
روح فجر نفسك احسن وادخل الجنة عشان تنام مع الحور العين
طبعا استخفاف سافل بعقل الانسان واستخفاف بحياة الانسان
واي واحد عنده مخ لسا شغال من بعد ما الاسلام مسحه وبيحاول يفكر في حقيقة الاسلام بتجيله صدمة كبيرة اوي
ممكن الصدمة ده تطول معاه وخلال الفترة ده بيقعد يعاني كتير اوي
انا مريت بالمرحلة ده
يا رب محدش يمر بيها لاني عانيت فيها كتير لحد ما وصلت للحالة اللي انا وصلتلها دلوقتي وهي طرد الخوف من قلبي ومن عقلي واستعادة عقلي تاني
وانا دلوقتي بشغل مخي في كل حاجة وعايز اعرف كل حاجة عن المسيحية عشان لما اعلن ايماني بيها يكون عن علم وعن يقين
معلش طولت عليكم بس انا حابب اطلع اللي جوايا عشان انا حاسس بكبت كبير ونفسي افضفض مع اي حد

ويبقي ادعولي يا جماعة

فعلن انا مريت بالمرحلة و اتصدمت بالاسلام واعدت ابكي

قلت كيف انخدعنا طول هالسنييين

افففف منك يا محمد عذابك حيكون مهيين

واحنا منعبد يهوه ( اله المسيحية ) حبا له وليس خوفا منه

وهذا لا يعني طبعا اننا جريئين لا نخاف منه بل نعرف انه محبة

ونعبده لاننا نحبه ومش بيهددنا يا ويلكم رح تتعذبوا لو ما

عبدتوني او اله عنده جنون العظمة

الحياه عندهم جهاد وقتل البشر بأسم الاله عشان اخر شي

يستمتعوا بال72 حورية واللواط مع الغلمان ما هذا الدين

الجنسي القذر يمارسوا القذارة امام الله

ما شبعوا جنس بالدنيا خلوا حياتهم الاخروية جنس كمان !


حبيبي خد راحتك على الاخر ما حد مانعك .. بالعكس كلنا

حابين نعرف قصتك

الرب ينور طريقك ويكون معاكـ بأسمه القدوس
 

zezza

يا رب ...♥
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2008
المشاركات
11,014
مستوى التفاعل
339
النقاط
0
ربنا معاك و ينورك طريقك
555881653.gif
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب

هناك شيئ أسمه نظام يا مسلم
ما علاقة ذلك بالموضوع
ممنوع وضع أى مشاركات لا تخص صاحبه ..... مفهوم ؟؟؟

هناك قسم للأسئلة, راجع قوانين القسم كى لا تتعرض للعقاب
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

amor_ib77

New member
إنضم
24 يناير 2011
المشاركات
1
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رسالة الى كل مسلم وكل مسيحى

كل الناس بدور على السعادة اللى يلاقيها فى المال او الجاه او المنصب و خلافه و بعد ميوصل لكل ده يكتشف انه مش سعيد .....................
منين هتيجى السعادة وانت بعيد عن رب الفرح رب السلام رب المحبة رب المجد يسوع
هو ده الفرح الحقيقى ده فرحنا الكامل احبائى و اخواتى فى البشرية
لما قلنا احبوا اعدائكم مكنش بيدينا امر ننفذه لا دا كان بينور فلوبنا بنور المحبة الفائقة التى تصل الى محبة الاعداء
كل وصاياه لاجل خيرنا مش لانه رب و عاوزنه نطيعه و خلاص هو مش محتاج لده كله لانه الاله العظيم لكن ارادة الله هى قداستنا و تطهيرنا من كل خطية قاتلة للنفس فهو يريد احياء لنفوسنا و عقولنا و قلوبنا
يريدنا أحياء له و ليس عبيد
ذوقوا و انظروا ما اطيب الرب
الرب معكم و ينير طريقكم يا اخوتى و احبائى
 

فراشة مسيحية

ميكو قلب ماما
مشرف سابق
إنضم
22 نوفمبر 2006
المشاركات
25,378
مستوى التفاعل
156
النقاط
63
الإقامة
قلب إلهي يسوع المسيح
ممكن بعد اذن الجميع كفاية حوارات في الموضوع و نكتفي بالترحيب بالعضو الجديد :)

اهلا بيك اخونا albokadel

سعدنا بانضمامك لينا ونورت منتدى الكنيسة كنيستنا الالكترونية و نتمنالك وقت مفيد و ممتع معانا :)
 
أعلى