albokadel
New member
- إنضم
- 5 يناير 2011
- المشاركات
- 16
- مستوى التفاعل
- 0
- النقاط
- 0
السلام عليكم
اولا يا جماعة انا لسا عضو جديد في المنتدي اوتمني انكم تقبلوني كصديق ليكم
واحب اعرفكم بنفسي انا مسلم من برا
ولكني مش مسلم من جوا
اوعوا تفتكروا اني بتلاعب بيكم او بضحك عليكم لاني انا شفت مشاركات كتير من الاخوة المسلمين اللي منها كان بيتجاوز في حقكم عشان كده انتم اخدتوا فكرة وحشة عن المسلمين في المنتدي
وبصراحة انتم عندكم حق في اي فكرة وحشة تاخدوها ضد المسلمين اذا كنت انا مسلم ومش مقتنع باالاسلام
انا حابب بس في ايجاز اقولكم نبذة عن حياتي
انا من اوي يوم جيت فيه الدنيا وانا متربي علي الاسلام وكنت كل يوم بقرا القران وبحفظه وكنت ملتزم جدا لكن لما كنت في اعدادي واحيانا كنت بقرأ القران وفي بعض الايات كنت بقرأها وانا مش مقتنع بيها
وساعات كنت بسأل الشيوخ ايه سبب عدم الاقتناع وكنت بسألهم اسئلة مهمة جدا عن الاسلام
فكان عندهم رد واحد وهو
(هذه شبهات يا ابني لا تشغل نفسك بيها ولا تفكر فيها من دون رد كافي يقنع عقلي وبعد كده كانوا بيخوفوني بنار جهنم عشان كده كنت بستغفر ربنا بسرعة خوفا من نار جهنم)
وكنت كل يوم بكبر وبيزيد عدم اقتناعي بالاسلام وبحاول اعمل اي حاجة وبقول لنفسي ان الشيطان هو اللي بيحرضني علي كده وبحاول اخوف نفسي من نار جهنم عشان ارجع للاسلام
لكن انا حاليا وصلت لمرحلة اني مش قادر
خايف اموت ويكون الاسلام مش هو الحق
هي ده قصتي باختصار واعذروني مش هقدر اقولكم اسمي او اي حاجة عني عشان انا خايف جدا
كل اللي انا عايزوا منكم هو حاجة واحدة بس انكم تعرفوني علي المسيحية
ويا ريت تقبلوني كاخ وصديق ليكم
ومرة تانية باكدلكم انا مش بتلاعب بيكم وبتكلم بجد فيا ريت تتعاملوا معايا بجدية وتحاولي تعرفوني علي المسيحية عشان انا معرفش عنها حاجة خالص غير بعض المواضيع اللي قريتها هنا في المنتدي لكنها مش كافية انا عايز اتعرف علي العقيدة المسيحية اكتر
وفي نقطة عايز اقولكم عليها
انا قبل ما ادخل المنتدي عندكم وقبل ما اقرأ اي حاجة عن المسيحية كانوا بيقولونا في الاسلام ان الانجيل محرف وكالعادة كنت لما بسمع الكلام ده كنت محروم اني افكر هو الكلام ده صح ولا غلط
لكن كفاية كده انا مش هصدق حاجة تاني انا مش مقتنع بيها
يا ريت يا جماعة يكون ردكم سريع عليا ومتتجاهلونيش عشان انا والله تعبان اوي ونفسي اعرف الحقيقة
اولا يا جماعة انا لسا عضو جديد في المنتدي اوتمني انكم تقبلوني كصديق ليكم
واحب اعرفكم بنفسي انا مسلم من برا
ولكني مش مسلم من جوا
اوعوا تفتكروا اني بتلاعب بيكم او بضحك عليكم لاني انا شفت مشاركات كتير من الاخوة المسلمين اللي منها كان بيتجاوز في حقكم عشان كده انتم اخدتوا فكرة وحشة عن المسلمين في المنتدي
وبصراحة انتم عندكم حق في اي فكرة وحشة تاخدوها ضد المسلمين اذا كنت انا مسلم ومش مقتنع باالاسلام
انا حابب بس في ايجاز اقولكم نبذة عن حياتي
انا من اوي يوم جيت فيه الدنيا وانا متربي علي الاسلام وكنت كل يوم بقرا القران وبحفظه وكنت ملتزم جدا لكن لما كنت في اعدادي واحيانا كنت بقرأ القران وفي بعض الايات كنت بقرأها وانا مش مقتنع بيها
وساعات كنت بسأل الشيوخ ايه سبب عدم الاقتناع وكنت بسألهم اسئلة مهمة جدا عن الاسلام
فكان عندهم رد واحد وهو
(هذه شبهات يا ابني لا تشغل نفسك بيها ولا تفكر فيها من دون رد كافي يقنع عقلي وبعد كده كانوا بيخوفوني بنار جهنم عشان كده كنت بستغفر ربنا بسرعة خوفا من نار جهنم)
وكنت كل يوم بكبر وبيزيد عدم اقتناعي بالاسلام وبحاول اعمل اي حاجة وبقول لنفسي ان الشيطان هو اللي بيحرضني علي كده وبحاول اخوف نفسي من نار جهنم عشان ارجع للاسلام
لكن انا حاليا وصلت لمرحلة اني مش قادر
خايف اموت ويكون الاسلام مش هو الحق
هي ده قصتي باختصار واعذروني مش هقدر اقولكم اسمي او اي حاجة عني عشان انا خايف جدا
كل اللي انا عايزوا منكم هو حاجة واحدة بس انكم تعرفوني علي المسيحية
ويا ريت تقبلوني كاخ وصديق ليكم
ومرة تانية باكدلكم انا مش بتلاعب بيكم وبتكلم بجد فيا ريت تتعاملوا معايا بجدية وتحاولي تعرفوني علي المسيحية عشان انا معرفش عنها حاجة خالص غير بعض المواضيع اللي قريتها هنا في المنتدي لكنها مش كافية انا عايز اتعرف علي العقيدة المسيحية اكتر
وفي نقطة عايز اقولكم عليها
انا قبل ما ادخل المنتدي عندكم وقبل ما اقرأ اي حاجة عن المسيحية كانوا بيقولونا في الاسلام ان الانجيل محرف وكالعادة كنت لما بسمع الكلام ده كنت محروم اني افكر هو الكلام ده صح ولا غلط
لكن كفاية كده انا مش هصدق حاجة تاني انا مش مقتنع بيها
يا ريت يا جماعة يكون ردكم سريع عليا ومتتجاهلونيش عشان انا والله تعبان اوي ونفسي اعرف الحقيقة