ادخل و قولى اتعلمت ايه

نيفين ثروت

حزب الغلاسه
عضو مبارك
إنضم
14 سبتمبر 2007
المشاركات
1,799
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
اخريستوس انيستى
اليثوس انيستى
كلمه جميله بنقولها لبعض كلنا فى عيد القيامه
بس هل احنا بنحس بيها صح
ايه اللى اتعلمناه منها




يا جماعه انا حبيت اكتب الكلمات دى النهارده
و اسال سؤال
و يا ريت كلنا نجاوب عليه



السؤال هو






اتعلمنا ايه من القيامه؟









انا عن نفسى اتعلمت ان فى القيامه لا يوجد مستحيل

انتم اتعلمتوا ايه؟​
 

just member

أموت حر بالمسيح
عضو نشيط
إنضم
28 ديسمبر 2007
المشاركات
20,642
مستوى التفاعل
453
النقاط
0
الإقامة
+خادم تحت أقدام الكل+
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

عرفت ان ألهى حى يا فينا ومنتظر كل القلوب الميتة انها تحسة وتشاركة قيامتة المجيدة
واتعلمت انى مش لازم أيئس
لان ربنا موجود بيمد ايدة بلعون ديما
ميرسى ليكى يا فينا ومواضيعك جميلة زيك ودى حاجة مش جديدة عليكى
 

ExtreemFXTrader

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
22 أبريل 2008
المشاركات
1,178
مستوى التفاعل
14
النقاط
0
الإقامة
ALEX
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

اتعلمنا ايه من القيامه؟

هقولك

اتعلمنا ان زى ما المسيح قام وغلب الموت
احنا ممكن نغلب الخطية باسم يسوع المسيح

معلش عندى سؤال بس عاوزك تجاوبيه من غير عصبية او ضرب
:t32:
يعنى اية اخريستوس انيستى اليثوس انيستى :blush2:



 

just member

أموت حر بالمسيح
عضو نشيط
إنضم
28 ديسمبر 2007
المشاركات
20,642
مستوى التفاعل
453
النقاط
0
الإقامة
+خادم تحت أقدام الكل+
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

امممم
اكستريم انت بتتكلم بجد ولا بتهزر؟؟؟
وان يكن
فا انا هجاوبك
اخرستوس انيستى اليسوس انيستى
كلمات بللغة القبطية وتعنى
المسيح قام بلحقيقة قام
اخرستوس= المسيح
انيستى=قام
اليسوس=بلحقيقة
انيستى=قام
بس يارب تكون بتهزر
 

just member

أموت حر بالمسيح
عضو نشيط
إنضم
28 ديسمبر 2007
المشاركات
20,642
مستوى التفاعل
453
النقاط
0
الإقامة
+خادم تحت أقدام الكل+
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

انا جاوبتة يا فينا بعد اذنك طبعا
وبلاش ضرب زى ماهو بيقول كدة:)
 

+Nevena+

عضوة ح الغلاسه
مشرف سابق
إنضم
12 ديسمبر 2007
المشاركات
20,057
مستوى التفاعل
1,908
النقاط
113
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

سؤال حلو قوي يا فينا
انا اتعملت ان زي ما ربنا موت وادفن في القبر وقام من بين الاموت منتصرا عليها
انا كمان اموت الخطية جوايا واقوم معاه بمجد القيامة وانتصر علي عدوي
ميرسي يا توامي وربنا يباركك علي الموضوع الرائع دا
اخريستوس انيستي +++ اليثوس انيستي
ليس في المسيحية يأس
 

just member

أموت حر بالمسيح
عضو نشيط
إنضم
28 ديسمبر 2007
المشاركات
20,642
مستوى التفاعل
453
النقاط
0
الإقامة
+خادم تحت أقدام الكل+
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

ردك اروع يا نيفين رمزى بس انا كملت كلامى قولت انى مش لازم أيئس لان ايدة موجودة وعينة علينا ديما
انتى الافضل يا نيفين رمزى
وشكرا للتوضيح
 

ExtreemFXTrader

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
22 أبريل 2008
المشاركات
1,178
مستوى التفاعل
14
النقاط
0
الإقامة
ALEX
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

اخرستوس= المسيح
انيستى=قام
اليسوس=بلحقيقة
انيستى=قام

شكراً يا جميل على المعلومات :)
 

just member

أموت حر بالمسيح
عضو نشيط
إنضم
28 ديسمبر 2007
المشاركات
20,642
مستوى التفاعل
453
النقاط
0
الإقامة
+خادم تحت أقدام الكل+
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

ميرسى ليك انت انك اتحتلى الفرصة انى اخدمك
كل سنة وانت طيب
 

+Nevena+

عضوة ح الغلاسه
مشرف سابق
إنضم
12 ديسمبر 2007
المشاركات
20,057
مستوى التفاعل
1,908
النقاط
113
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

ردك اروع يا نيفين رمزى بس انا كملت كلامى قولت انى مش لازم أيئس لان ايدة موجودة وعينة علينا ديما

انتى الافضل يا نيفين رمزى

وشكرا للتوضيح


انا عارفه ان الموضوع خاص بتوأمي لكن بما أن مفيش فرق بينا
انا هارد بدل منها
الاوع هو وجودك ومشاركتك الرائعه يا جوجو
ربنا يبارك ثمرة خدمتنا كلنا
ويستخدمنا كلنا لكي يتمجد اسمه ويرتفع الي الابد
عن طريق كل اولاده الموجودين بالمنتدي
وميرسي يا جوجو علي ردك الجميل والرقيق
 

نيفين ثروت

حزب الغلاسه
عضو مبارك
إنضم
14 سبتمبر 2007
المشاركات
1,799
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

ايه ده كله ده كتير عليا
الحبايب كلهم هنا
ربنا يخليكوا ليا يا رب
ميرسى يا جوجو انت و فينا
حبيبتى
اما الردود انا معنديش اكتر من اللى انتوا رديتوا بيه
ميرسى ليكوا خالص
نورتونى فى صفحتى المتواضعه
و طبعا يا فينا تردى براحتك انا و انتى واحد طبعا
كل سنه و انتوا طيبين
و اتمنى اللى سال السؤال يكون فعلا بيهزر
 

محامي مسيحي

قــبــطـــــــي
عضو مبارك
إنضم
5 ديسمبر 2007
المشاركات
2,419
مستوى التفاعل
17
النقاط
38
الإقامة
بلد الأقباط
أنا اتعلمت أن..

الهنا اله احياء وليس اله اموات.
الهنا قوى حتى كسر شوكة الموت الأبدي.
الهنا عظيم ونظر الى ضعف الانسان وجعله ابنا له.
الهنا الأبدي قد حول لنا العقوبه صلاحا ومن العثره بركه.
الهنا اله العدل الكامل المطلق الذي قال اجرة الخطيه هي موت.
الهنا اله الرحمه الكاملين الذي لم يشأ موت الخاطي مثلما يرجع ويحيا.
الهنا اله الحكمه الكامله الذي بذل ابنه الوحيد لكي لا يهلك كل ما يؤمن به


رائعه من روائعك يا نيفين.. ربنا يبارك حياتك
 
التعديل الأخير:

نيفين ثروت

حزب الغلاسه
عضو مبارك
إنضم
14 سبتمبر 2007
المشاركات
1,799
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

ميرسى يا محاميا الغالى
ربنا يبارك حياتك
عيد قيامه سعيد
 

وليم تل

زعيم ح الغلاسة
عضو مبارك
إنضم
6 ديسمبر 2007
المشاركات
9,035
مستوى التفاعل
75
النقاط
0
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

اتعلمت معنى الفداء والتضحية
فكما ان رب المجد تحمل اهانات الصلب على الصليب من اجل خلاصنا
فبالاحرى علينا ان نكون انقياء القلب بعيدين عن شرور العالم
نحمى الضعفاء ونعطى المساكين ونمد العون لمن حولنا دون انتظار
مقابل او حتى كلمة شكر نبتعد عن الانا ونحاول نشر السلام والمحبة
وشكرا نيفين ثروت
على موضوعك الرالرائع
اخرستوس انيستى++++ اليثوس انيستى
ودمتى بود
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

القيامه بتفكرنى بمن ضحى من أجلى ومات على الصليب ليحيينى و بتفكرنى أد ايه الهنا حى وقووى وأنه موجود دايماً من أجلى ......... ميرررسى يا نيفين على الموضوع الرائع وربنا يباركك يا قمرررر .
 

Coptic Man

ابن المـــــ†ـــــلك
مشرف سابق
إنضم
5 أكتوبر 2005
المشاركات
12,801
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Earth
اتعلمت من القيامة اني بعد الالم فيه فرحة وفيه نصرة من ربنا

اتعلمت اني الهي قوي اقوي من الموت و ملهوش حدود

اتعلمت اني احبه لانه احبني اولا وخلقني وانقذني من شرك الموت

اتعلمت اني اشكره دايما علي قيامته لانه حررني من الموت وجعل ليا نصيب في ملكوته

كفاية اني اتعلمت فرحة القيامة

شكرا ليكي علي الموضوع الاكثر من رائع

ربنا يباركك
 

نيفين ثروت

حزب الغلاسه
عضو مبارك
إنضم
14 سبتمبر 2007
المشاركات
1,799
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

اتعلمت معنى الفداء والتضحية
فكما ان رب المجد تحمل اهانات الصلب على الصليب من اجل خلاصنا
فبالاحرى علينا ان نكون انقياء القلب بعيدين عن شرور العالم
نحمى الضعفاء ونعطى المساكين ونمد العون لمن حولنا دون انتظار
مقابل او حتى كلمة شكر نبتعد عن الانا ونحاول نشر السلام والمحبة
وشكرا نيفين ثروت
على موضوعك الرالرائع
اخرستوس انيستى++++ اليثوس انيستى
ودمتى بود


ميرسى يا زعيمنا نورت الموضوع
ربنا يباركك ديما
و قيامه سعيده مع رب المجد​
 

نيفين ثروت

حزب الغلاسه
عضو مبارك
إنضم
14 سبتمبر 2007
المشاركات
1,799
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

القيامه بتفكرنى بمن ضحى من أجلى ومات على الصليب ليحيينى و بتفكرنى أد ايه الهنا حى وقووى وأنه موجود دايماً من أجلى ......... ميرررسى يا نيفين على الموضوع الرائع وربنا يباركك يا قمرررر .


ميرسى يا دونتى الغاليه
و نورتى الموضوع يا قمر
ربنا يباركك​
 

نيفين ثروت

حزب الغلاسه
عضو مبارك
إنضم
14 سبتمبر 2007
المشاركات
1,799
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
رد على: رد: ادخل و قولى اتعلمت ايه

اتعلمت من القيامة اني بعد الالم فيه فرحة وفيه نصرة من ربنا

اتعلمت اني الهي قوي اقوي من الموت و ملهوش حدود

اتعلمت اني احبه لانه احبني اولا وخلقني وانقذني من شرك الموت

اتعلمت اني اشكره دايما علي قيامته لانه حررني من الموت وجعل ليا نصيب في ملكوته

كفاية اني اتعلمت فرحة القيامة

شكرا ليكي علي الموضوع الاكثر من رائع

ربنا يباركك




بجد يا كوبتك انا سعيده جدا لانك نورت صفحتى الصغيره الفقيره
ربنا يباركك
و قيامه سعيده مع رب المجد الغالى يسوع​
 

ميروو رمزي

New member
عضو
إنضم
7 مايو 2008
المشاركات
82
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
الإقامة
في حضن يسوع
رد على: ادخل و قولى اتعلمت ايه

اتعلمت من القيامة ان المسيح يقدر ينتصر ع اي شي حتي المت

موضوع جامد جدا
 
أعلى