عبود عبده عبود
مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
- إنضم
- 14 يوليو 2010
- المشاركات
- 16,645
- مستوى التفاعل
- 4,599
- النقاط
- 0
من وجهة نظرى ننسى حاجة اسمها حوار اسلامى نهائى علم زائف جهل لا يضر
ام عن الحوار الدينى هذا صعب جداً يوجد اشخاص هنا الدافع الوحيد للطائفة هو الرد سؤلء كان صح او غلط واحنا هنخلق مشاكل كثيرة
وهذا ايضا لاينطبق على دينك ..لانك تراه دين الحق وتنبذ باقي الاديان.. نبذ دي مش شتيمه دي زي تنكر تبتعد مش شايفها شيئ ومش هتقول لي انكم تؤمنون بالاسلام واليهوديه ديناً .. عفوا لاتعطي نفسك درجه وتضعها فوق تفكير جميع البشر بينما انت مثلهم وتعتقد في كتابك فيما يعتقدون هم في كتبهم .. مش انت المؤمن بجميع الاديان وطالما كده مش من حقك تدين احدهذا لأنه متعود أن نبذ ديانات الغير هو شي عادي ونورمال لكن هذا لا ينبطق على دينه لأن الدين عند الله الإسلام
من وجهة نظرى ننسى حاجة اسمها حوار اسلامى نهائى علم زائف جهل لا يضر
اخت هيفاء انت ليش متعصبة ...؟
ويعنى واحد يجى يقولى كتابك المحرف اللى فية كلام خادش للحية والخ بيذكر اسم النبى ......؟
على اساس ان احنا جهلة
واول درجات .الاحترام . ضرورة استيعاب ان ما يقدسه احدهم لايعني شيئ عند الاخر اطلاقا .
وش الهرجه يا بيس علامك تحكي كذا؟ قالها بكل بلاهه؟
اجل المسلم المتحرر على رايك والابله على وصفك يقولك الانجيل كتابٍ مٌحترم لكن عيبه انه محرف. وش سالفة الاحترام المسلمين تطورو شويه المعلوم انهم يقولون نؤمن به ومحرف.. اوك هذا رايه في كتابك مش مطلوب منه يجيب لك دليل حتى كلام مرسل او محبوك مش مهم هو يقولك وجهة نظر عقيدته وكلام منزل عليه يؤمن به حتى لو حضرتك شايفه بدون دليل.. وحضرتك لازم تستوعب فكرة الاخر عن كتابك لان ببساطه كتابك مقدس عندك مش عنده..
انت وش رايك بالقران الكريم؟ تخاريف اعرابي.. اساطير الاولين.. ومش كتاب سماوي ومش من عند الخالق.. العكس عندي.. ولكن لئن جيت وقلت لي كده مش هزعل واقول عنك مسيحي ابله طالما تقول ما تؤمن به..مش هقولك هات سوره ان استطعت انت مش جاي تتحدى جاي بكل بساطه تقل لي رايك العقائدي في كتابي ومش معقول انتظر منك تقول عكس كده ومش ممكن ازعل من كده!
واول درجات .الاحترام . ضرورة استيعاب ان ما يقدسه احدهم لايعني شيئ عند الاخر اطلاقا .
اؤمن وبشده بالحوار العقيم المهذب مش بضروره
تصل الى نقطة تفاهم الاهم ان تعرض ويعرض وكفى بالله شهيداً
اما حوار ال كر وفر ويا قاتل يا مقتول ويا شاتم او مشتوم
ينتهي بمأساه فضيعه
بماا انه الهدف منه الاقناع بالعافيه ويا كده يا بلاش
عشان كده العقم بذاته مش عيب من الاساس
وهذا ايضا لاينطبق على دينك ..لانك تراه دين الحق وتنبذ باقي الاديان.. نبذ دي مش شتيمه دي زي تنكر تبتعد مش شايفها شيئ ومش هتقول لي انكم تؤمنون بالاسلام واليهوديه ديناً .. عفوا لاتعطي نفسك درجه وتضعها فوق تفكير جميع البشر بينما انت مثلهم وتعتقد في كتابك فيما يعتقدون هم في كتبهم .. مش انت المؤمن بجميع الاديان وطالما كده مش من حقك تدين احد
كل هذه الأقسام الحوارية في المنتدى ونريد قسم جديد؟
قسم الاسئلة للسؤال والجواب وقسم الرد على الشبهات للمناقشة والحوار في جزئية معينة.
أذا كان الطلب السماح بالحوارات بين الطوائف فخبرتنا في هذا المجال تمنعنا من الخواض في هذا الطريق مجدداً.
بالنسبة للحوار في العقيدة الإسلامية فهو موقوف مؤقتاً لما تمر به مصر من ظروف.
انا وضحت وجهة نظري في الموضوع ومستعد ان اسمع أي تعليقات وإضافات لديكم.
سلام المسيح
كل هذه الأقسام الحوارية في المنتدى ونريد قسم جديد؟
بالنسبة للحوار في العقيدة الإسلامية فهو موقوف مؤقتاً لما تمر به مصر من ظروف.
انا وضحت وجهة نظري في الموضوع ومستعد ان اسمع أي تعليقات وإضافات لديكم.
سلام المسيح
نعم اخي شكرا لوجهة نظرك لكن اذا سمحت لي ان اذكرك ..
حسب علمي اغلق منتدى حوار الاديان عندما استلم الاخوان الحكم في مصر لكن هناك من يرى ان الاخوان لازالو في الحكم وهناك خطوره عليهم وعلى المنتدى ....!!!
فاذا كان القسم الخاص بالنقاش في الاديان الاخرى لافائدة له لماذا اذن هو موجود اصلا في المنتدى واعتقد حضرتك من اسس المنتدى باقسامه على اسس معينه فهل تغيرت الاسس والمباديء الآن
كان يومها يعيش المصريون تحت حكم يسمى دكتاتوريا بقانون الطواريء ..اما اليوم هم في حريه وديمقراطيه حسب ما اسمع ...!!
فثورتهم لم تاتي اعتباطا بل للتغيير نحو الاحسن وارجعت منتدانا الى الخلف بل الى الخوف من وهم اسمه الاسلاميون
...
كل هذه الأقسام الحوارية في المنتدى ونريد قسم جديد؟
بالنسبة للحوار في العقيدة الإسلامية فهو موقوف مؤقتاً لما تمر به مصر من ظروف.
هناك بعض من اعضاء المنتدى والذين لهم مواضيع تنتقد بعض الإسلاميات قد تم التعرف على شخصياتهم ..... عودة القسم الإسلامى ستكون غير مأمونة لهم ....
لكن فتح الحوار فى قسم الأسئلة والمنتدى الكتابى والرد على الشبهات فأنا أؤيد ذلك بقوة .... فما معنى أجابة سؤال والسائل لازال لديه مناقشات فى تلك الأجابة ....