بعد أذن السادة المشرفين أحب أوضح حاجة إلى المسلمين

Scofield

New member
إنضم
16 سبتمبر 2006
المشاركات
6,240
مستوى التفاعل
92
النقاط
0
بالعكس خاطب زى ما يعجبك و أحنا عمرنا مقولنالك متتكلمش عنهم و بعدين بأعتراف منى هذه الكتب محرفة و حتى المشككين فى المسيحية يعرفون هذا
و لاختلاف الفترات التى كتبت فيها هذه الأناجيل المذورة
و بعدين ده أيه رأيك أن مع أنها مذورة لكن مبتنفيش حقائق هامة مثل أنجيل برنابا اللى مختلف على نفسه فهذا الأنجيل كتبه يهودى فى القرون الوسطى و أيضا كان رافضا لنبوة محمد بل ذاد الأمر أنه كذبه
وأنجيل يهوذا يعترف بصلب المسيح و يقر به
 

نور الهدى

New member
عضو
إنضم
2 سبتمبر 2006
المشاركات
706
مستوى التفاعل
11
النقاط
0
الإقامة
egypt
بسم الله الرحمن الرحيم

وبخصوص نقلى أنا فعلا ناقل و لكن لأسباب
السبب الأول أنى مش فاضيلك علشان أدرسلك دينك
السبب الثانى هو أنى لو جبتلك دراسة من عندى سهل أن تكذبها و يبقى معاك حق و لكن أنا بجبلك من مواقع دينية أسلامية يعنى من عندك

طالما انت ناقل ومش فاهم اي حاجه من الي انت كاتبها بتدخل حوارات ليه اصلا

ثثانيا لما انت مش دارس الدين الاسلامي وبتنقل نقل اعمى وخلاص ومش فاهم حاجه بتهاجم ليه.؟؟؟
ما تدرسه جايز تعرف فين الحق بدل الاتبعا العامى والعصبيه الهوجاء

وبعدين مين الي قال انك لو جبت دراسه من عندك هكذبك
هات دراسه وايد كلامك بأدله منطقيه وعقليه ..وادخل حوار عقلاني ...انا مش زيكم بكذب وخلاص ومقفل دماغي ومش عاوز افهم حاجه ومجرد بنقل كلام في مواقع او بردد كلام اتقالي وخلاص
انا بتحاور وبقابل الحجه بالحجه والمنطق بالمنطق
امال انت لما مش عاوز تدرس دين بس بتهاجمو وخلاص بتسمي ده ايه بقى ( اتباع احمق وخلاص بدون تفكير )

ثانيا المواقع الي سعدتك جايبها دي مواقع شيعيه رافضيه
والروافض خارج دائره الاسلام زيهم زيكم بالظبط
واحنا بنقول عليهم روافض مش مسلمين وملناش دعوه بالهبل بتاعهم ده
اما باقي فرق الشيعه فهناك اختلافات بيننا وبينهم بعضها يخرج بعض فرقهم من المله وبعضها يعد رأيا فقهيا لا اكثر ولا اقل

والسلام على من اتبع الهدى

سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين
 

نور الهدى

New member
عضو
إنضم
2 سبتمبر 2006
المشاركات
706
مستوى التفاعل
11
النقاط
0
الإقامة
egypt
بسم الله الرحمن الرحيم
المشكله ان المواقع الي انت ناقلها كلها بتثبت عكس كلامك ...ابقى اقرا جايز ربنا يهديك

سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين
 

Scofield

New member
إنضم
16 سبتمبر 2006
المشاركات
6,240
مستوى التفاعل
92
النقاط
0
بسم الله الرحمن الرحيم
المشكله ان المواقع الي انت ناقلها كلها بتثبت عكس كلامك ...ابقى اقرا جايز ربنا يهديك

سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين

و أنت يعنى قرأتها؟
 

Scofield

New member
إنضم
16 سبتمبر 2006
المشاركات
6,240
مستوى التفاعل
92
النقاط
0
بسم الله الرحمن الرحيم



طالما انت ناقل ومش فاهم اي حاجه من الي انت كاتبها بتدخل حوارات ليه اصلا

ثثانيا لما انت مش دارس الدين الاسلامي وبتنقل نقل اعمى وخلاص ومش فاهم حاجه بتهاجم ليه.؟؟؟
ما تدرسه جايز تعرف فين الحق بدل الاتبعا العامى والعصبيه الهوجاء

وبعدين مين الي قال انك لو جبت دراسه من عندك هكذبك
هات دراسه وايد كلامك بأدله منطقيه وعقليه ..وادخل حوار عقلاني ...انا مش زيكم بكذب وخلاص ومقفل دماغي ومش عاوز افهم حاجه ومجرد بنقل كلام في مواقع او بردد كلام اتقالي وخلاص
انا بتحاور وبقابل الحجه بالحجه والمنطق بالمنطق
امال انت لما مش عاوز تدرس دين بس بتهاجمو وخلاص بتسمي ده ايه بقى ( اتباع احمق وخلاص بدون تفكير )

ثانيا المواقع الي سعدتك جايبها دي مواقع شيعيه رافضيه
والروافض خارج دائره الاسلام زيهم زيكم بالظبط
واحنا بنقول عليهم روافض مش مسلمين وملناش دعوه بالهبل بتاعهم ده
اما باقي فرق الشيعه فهناك اختلافات بيننا وبينهم بعضها يخرج بعض فرقهم من المله وبعضها يعد رأيا فقهيا لا اكثر ولا اقل

والسلام على من اتبع الهدى

سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين

أنا مهاجمتش الأسلام انا كنت بتكلم فى موضوع و أنت اللى فتحت الحوار
 

Scofield

New member
إنضم
16 سبتمبر 2006
المشاركات
6,240
مستوى التفاعل
92
النقاط
0
وبعدين مدام أنته شايف نفسك عالم فى الأسلام طيب متحاور أبونا زكريا بطرس على البال تالك أو
قناة الحياة
أو حتى تتحاور فى البال تالك مع المحاورين المسيحين
 

نور الهدى

New member
عضو
إنضم
2 سبتمبر 2006
المشاركات
706
مستوى التفاعل
11
النقاط
0
الإقامة
egypt
بسم الله الرحمن الرحيم

العنوان يدل على المضمون ( اقرأ عنوانها وانت تعرف ....)
ثانيا انا لست عالما يسيدي ....انا افقر خلق الله في العلم
ثالثا انا لا احاور هذا الذكريا سليط اللسان

رابعا ما ادراك اني احاور في البالتوك ام لا احاور ؟؟؟؟؟
انا اسمي المستعار مش هو هواه في كل حته ...ليا اكتر من اسم مستعار

وبعدين الي انت عملته ده مش هجوم على الاسلام....
اقرا بنفسك كتب الاسلام واحكم بعقلك
زي ما انا وغيري بنقرا كتبكم وبنحكم بعقولنا
والسلام على من اتبع الهدى
سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين
 

Scofield

New member
إنضم
16 سبتمبر 2006
المشاركات
6,240
مستوى التفاعل
92
النقاط
0
بسم الله الرحمن الرحيم

العنوان يدل على المضمون ( اقرأ عنوانها وانت تعرف ....)
ثانيا انا لست عالما يسيدي ....انا افقر خلق الله في العلم
ثالثا انا لا احاور هذا الذكريا سليط اللسان

رابعا ما ادراك اني احاور في البالتوك ام لا احاور ؟؟؟؟؟
انا اسمي المستعار مش هو هواه في كل حته ...ليا اكتر من اسم مستعار

وبعدين الي انت عملته ده مش هجوم على الاسلام....
اقرا بنفسك كتب الاسلام واحكم بعقلك
زي ما انا وغيري بنقرا كتبكم وبنحكم بعقولنا

هذا هو العنوان "بعد أذن السادة المشرفين أحب أوضح حاجة إلى المسلمين"
وكنت بتكلم فى حاجة معينة و جيت أنت و بدأت التحاور

كلنا فقراء الى الله

أولا عمر ما أبونا ذكريا شتم أو سب أحد و أراهنك تجبلى لو كان حدث
ثانيا الأزهر بنفسه معرفش يرد و طلب أكثر من مرة من المسلمين أن يتحاور مع أى أحد منهم و لا حياة فى من تنادى علشان عارفين أنهم ميقدروش يردو عليه علشان ده راجل فاهم و بيجيب بالمنطق و البرهان و الدلائل من كتبكم
 
أعلى