واجب عزاء و طلب صلّآه لارينى ...

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113
يا باشمهندسة حتى موضوع التعزية قلبتيه مظاهرة :)
استاذى خادم البتول اشكر محبتك وانا فعلا بحاول اوصل لسبب فى موضوع عبود ولو عرفت حاجة ينفع تتقال مش هاخبى ..
انا متواجد يا باشمهندسة اغلب الوقت مارفدتش نفسى ولا حاجة ومش معنى ان فى مواضيع مش بارد عليها اكون مش موجود حتى لو فى القسم بتاعى لان ممكن يكون حد تانى دخل رد رد وافى او مش عارف مثلا رد السؤال ومستنى حد تانى يرد او اجابتى ممكن تكون معثرة لحد وتفتح باب للجدل القسم فى غنى عنه ويكون فى غيرى يرد بحكمة اكتر ..

طب كويس انك نورت المحكمة

و بعدين طبيعى العزاء يقلب مظاهرة :smil12:

عادى : أى تجمع ممكن يقلب بمظاهرة

بس صدقنى مش باتظاهر و لا حاجة

أنا غلبانة أوى صدقنى

أنا استغربت بس _ الواحد غاب عن المنتدى 7 شهور رجع لقى عبود مرفود بقاله ييجى 6 شهور

عايزنى أسكت ؟ :smil12:

 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113


المسألة الثانية:

المسألة التانية تتعلق بالشعب نفسه. رغم إن أغلبية الأعضاء ـ فيما أعتقد ـ مع عبود، هناك أيضا أعضاء ضد عبود. بالعكس انتي وحبو واللي زيكم بيعتبروكم "شلة عبود"! الناس دي المعارضة ـ وهم من أجمل أعضاءنا ـ لابد يكونوا أيضا في اعتبارنا. زي ما انتي كده بتقولي «راجل جدع وخدوم» غيرك بردو بيقول «أناني وكهين وألعبان»! ولما انتي تقولي «بحري وبنحبوه» غيرك بيرد في سره «أحبوش.. قطيعة تقطعه وتقطع ايامه»!

هذا الانقسام داخل الشعب وهذا الاتهام بـ"الشللية" انتي نفسك للأسف بتأكديه مش بتنفيه. إنتي نفسك ربطتي موضوعاتك ودورك وكل عطائك للمنتدى بشخص واحد اسمه عبود! انتي نفسك بتقولي متقدريش تكتبي بدون عبود، اللي هو على حد تعبيرك "صانع الألعاب الوحيد"! انتي نفسك قفلتي الباب مقدما على نفسك.. وعلى شلتك! باختصار انتي نفسك ـ بدون قصد طبعا ـ أصبحتي عضو كبير ليس في المنتدى ولكن في شلة عبود!

يعني إيه تيجي النهارده ـ ومعاكي كل الناس الجميلة دي اللي حضرت تعزيكي في واحد من أكبر موضوعات العزاء بالمنتدى ـ توعدي بموضوع وبعدين تعتذري عنه لأن عبود مش موجود؟ أنا شخصيا عارف إنه صعب جدا عليكي تكتبي في غيابه، وقلت ده بالفعل. لكن انتي ازاي تجاوزتي كل الناس دي؟ وهو ليه أصلا لازم موضوعاتك تاخد دايما نفس الأسلوب والطريقة المعهودة مع عبود؟ وهو ليه حتى ما يكونش الموضوع في النهاية فعلا رِخم وماسخ وفاشل ومالوش أي لازمة، بس مع ذلك تكتبيه ولو تحية للناس دي، اللي أكيد فيهم على الأقل واحد مهتم فعلا يعرف اللي جرالك في محنتك الأخيرة؟ إيه اللي يمنع يعني؟ :)


لا إستنى إستنى

الاتهام بالشللية إتهام ما لوش جذور

ليه ؟؟

أنا بالنسبة لى : بأحب لما أعمل موضوع ألاقى الل بيناقشنى

أو بيقول رأيه أو تحليله

مين هنا من الأعضاء بيعمل كدة معايا غير عبود ؟؟

طبعا لو إنت لاحظت أنا تفاعلت معاك أول ما بدأت تاخد و تدى معايا ف الكلام

برغم إن إنت الل ذكرت إنك من شلة أخرى (الشلة الدينية) على حد قولك يعنى

يعنى لو أخدت وعد منك إنك تاخد و تدى معايا ف الكلام ف موضوعاتى

ح ابقى مستعدة عادى إن أعمل مواضيع و أحكى تجاربى عادى

إنت أحيانا بتكتب و تقول : أنا بأدخل بإرشاد الروح القدس

و إن شاء الله الروح االقدس ح يرشدك بإيه ف موضوع العرسان مثلا و لا موضوع الدراسات العليا مثلا مثلا يعنى ؟؟؟

أنا بأبقى بأشحت الحوارات يا جدع

بيبقى 20ألف و 20 مشاهد + 20 مشاركة بس !!!

هم فين ال 20 ألف دول ؟؟

متابعين بس ؟؟

يا سلام !!

فأنا ما تجاوزتش حد أو على الأقل ما أقصدش دا

أنا فعلا إعتذرت لأن مش ح يبيقى فيه حوار معايا

لا أكثر و لا أقل

أكلم نفسى يعنى ؟؟

:cry2:





طبعا لا أدينك أبدا، مش ده أبدا هدفي. ولكن "الشللية" بالفعل مرض من أمراض هذا المكان. أعرف شخصيا بعض الناس تركوا المنتدى كله بسبب عبود وشلته. مش لأنها "شلة وِحشة" لا سمح الله، أبدا، ولكن لأنها شلة قوية لا يمكن مواجهتها، لا يمكن الحياة إلا في ظلها ومباركة أصحابها! شلة بلغت سطوتها إنها بالفعل قسمت المنتدى في النهاية قسمين: "قسم ديني" فيه شوية دروايش تقريبا لا يخرجوا أبدا منه، زي أيمن وحياة وخادم، بالإضافة طبعا لمجوعة الجزارين بتوع اللاهوت الدفاعي، و"قسم عام" تحت رئاسة عبود وصحبته!


يبقى هى شلة الجزارين هى الل حبت تنهى على القسم العام بقى (برفد عبود)

قالوا ندبح الل عامل للقسم دا قيمة

معنى كدة لو أنا عملت فيها ريسة القسم العام (كخليفة عبود)

ح اندبح أنا روخرة


يبقى نفس تفكيرى بأة

يبقى القسم العام لازمن يخرس

عشان الجزارين هم الل يتكلموا بس

و دا من مبدأ : لا يعلوا صوتا فوق صوتى

يبقى الل عامل الشللية هم الجزارين

مش باقى الأعضاء الغلابة​




علينا بالتالي ـ بالإضافة للالتماسات والاتصالات مع المشرفين ـ إعلان انتماءنا أولا وتجديده. على أعضاء هذه الشلة تحديدا ـ وانتي غالبا أبرزهم ـ العودة ليكونوا أعضاء أولا بالمنتدى وليس بشلة أي عضو بعينه. هنا الإدارة والناس كلها ممكن تبدأ تسمعنا أخيرا.. هنا يكون كلامنا وجهدنا ووقتنا والتماساتنا وطلباتنا بعودة عبود... كل ده يكون نابع من "انتماء" حقيقي للمكان أولا، يتوجه فعلا وبإخلاص لأجل "منتدى الكنيسة"، لأجل "جميع أعضاء منتدى الكنيسة"، ليس أبدا لأجل منتدى عبود.. أو أيمن أو خادم أو أي شخص بعينه.



أنا عن نفسى مش فى شلة حد

و إن مشيت على كلامك و قلت شلل و هيصة

هم فين طيب الشلل ديه لما اترفد رئيس شلة القسم العام ؟؟

ما رجعوش ليه ؟؟

فين ريدمبشن ومراته و روز و غيرهم

ما رجعوش ليه (كارهى العضو المذكور)

و لا يمكن مستنيين لما إيرينى كمان تترفد ؟ :cry2:


 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113



أيضا أعتقد دي نهاية حوارنا الجميل يا ست إيريني.. يا غزال اسكندرية.. :) أشكرك في الختام وأشكر حضورك ووقتك.. أشكر أيضا كل أحباءنا اللي يمكن يكونوا متابعين. تمنياتي أن يعود منتداكم أجمل مما كان، بمحبة ووعي وثقافة أجمل مما كانت، حتى بعبود جديد أجمل مما كان وإدارة جديدة أجمل مما كانت، مع عاطر تحياتي وعلى المحبة دائما نلتقي.




أنا كمان لازم أشكرك على وقتك و مشاركاتك المفيدة و على الإطراء

لكن أنا رأيى إن الادارة هى الل متعالية على الأعضاء

من مبدأ : و إنت مالك (ياعضو) إنت من الأساس تعرف ليه أنا رفدت فلان و لا علان

أنا حر أعمل الل أنا عايزه

أنا الادارة

إذن أنا الفاهم الواحد الأحد الذى لا شريك له

إنت مالك ؟

خليك فى نفسك

و عليك السمع و الطاعة

و لو ما سمعتش الكلام : تبقى إخس عليك مش متواضع

و ديه مش أخلاق


 

ياسر الجندى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 يوليو 2010
المشاركات
1,962
مستوى التفاعل
133
النقاط
0
البقاء لله
خالص التعزية ياإيرينى فى وفاة الوالد

 

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
1,079
مستوى التفاعل
1,056
النقاط
113
الإقامة
عابـــر سبيــــل

يا صباح/مساء النور يا أستاذة إيريني. هي مش مظاهرة زي ما عبد يسوع المسيح بيقول هي بالأحرى عاصفة.
icon10.gif
يا جماعة اسكندرية يا جماعة.. اللي عايز يفهم إيريني يفتكر بس البحر: جميل، ساحر، هادئ، عميق، كريم.. ولكن أيضا قلّاب، هائج، غاضب، عاصف، وممكن حتى "تسونامي" أحيانا بعيد عن السامعين!
icon10.gif


على أي حال قبل كل شيء هناك إيضاح هام جدا فيما يخص فقرتين في رسالتي بالأمس، فقط حتى يتضح تماما المقصود ونتجنب سوء الفهم:

1. الفقرة: ... قسمت المنتدى في النهاية قسمين: قسم ديني فيه شوية دروايش تقريبا لا يخرجوا أبدا منه، زي أيمن وحياة وخادم، بالإضافة طبعا لمجوعة الجزارين بتوع اللاهوت الدفاعي، وقسم عام.... إلخ:
الدراويش والجزارين أوصاف تقصد المبالغة (كاريكاتير)، فقط لإبراز الضرر والتشويه الذي قد تؤدي إليه "الشللية" موضوع الفقرة الرئيسي. لا تنطوي الفقرة بالتالي على أية إساءة أبدا، ولا حتى بطريق غير مباشر، ولهذا السبب تحديدا وضعت نفسي عمدا ـ رغم عدم نشاطي ـ بين الدراويش. أما الجزارين فهم كذلك حقا ولكن فقط على عجول الضلال وثيران الكذب وتيوس الشبهة والفتنة (وإن كان أحيانا ـ طبعا بحكم المهنة ووجودهم معظم الوقت في "المدبح"، تعاملهم طول الوقت مع البهائم وحملهم دائما للساطور والكزلك وباقي السكاكين ـ أحيانا يطرطش الدم بدون قصد حتى على عيالهم)!

2. الفقرة: لذلك احنا بنخاف.. تركنا المحبة فكانت عقوبتنا الخوف.. أعدمنا الآخر داخلنا وفي أول فرصة قدرنا أعدمناه أيضا خارجنا... إلخ:
ليس المقصود هنا المسيحي أو المسيحيين، المقصود بالأحرى هو كل المذكورين بالرسالة من أبناء هذه الثقافة البدائية المنحطة التي تقوم على نفي الآخر داخليا وخارجيا، نفسيا وعمليا. المقصود هو الإنسان والإنسانية كلها بوجه عام عندما نتخلى عن المحبة! أقول هذا حتى لا نعيد دون قصد إنتاج هذه الفكرة المغلوطة عند البعض عن "جبن المسيحي" وخوفه. المسيحي الحقيقي بالعكس لا يعرف الخوف أبدا. بل أزعم أن رجال المسيح ونسائه وبناته هم بين الأشجع والأقوى مطلقا بكل هدا العالم (وإن كانت مصيبة المسيحي بالطبع أعظم وخوفه أكبر وضعفه أوضح وأظهر إذا تخلى عن المحبة)!

طبعا أعتمد كثيرا على ذكاء القارئ خاصة في رسائلي الطويلة التي لا أستطيع شرح كل شيء فيها ـ نظرا لطولها بالفعل. كان لابد على أي حال من التنوية درءا لسوء الفهم واعتذارا عن أية إساءة غير مقصودة.




 

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
1,079
مستوى التفاعل
1,056
النقاط
113
الإقامة
عابـــر سبيــــل

لا إستنى إستنى
الاتهام بالشللية إتهام ما لوش جذور
ليه ؟؟
أنا بالنسبة لى : بأحب لما أعمل موضوع ألاقى الل بيناقشنى
أو بيقول رأيه أو تحليله
مين هنا من الأعضاء بيعمل كدة معايا غير عبود؟؟

انتي بتأكدي كلامي!

انتي منين عرفتي ـ مقدما ـ إن مفيش حد ح يناقش أو ح يقول رأيه؟ إضافة لكده: إيه اللي يمنعك تطلبي رأي الناس بل حتى تذكريهم وتناديلهم صراحة بالاسم في موضوعك؟ هو ده لا مؤاخذة عيب مثلا، أو يحط من قدرك، أو يجرح كبريائك؟ إيه اللي يمنع تبعتي على الأقل دعوات ـ أو حتى مجرد رابط في رسائل الزوار ـ لقراءة موضوعك والتعليق عليه؟ أستاذنا أيمن نفسه كان ويمكن لا زال بيعمل كده! إضافة بقا لكل ده: إيه اللي يمنعك من فتح المجال ـ وفتح القلب ـ حتى للأعضاء الجدد تماما، واللي يمكن ربنا يرزقك فيهم ويعوضك، يطلعلك منهم ـ ولو بعد فترة من التدريب ـ صانع ألعاب أحسن حتى من كل اللي عرفناهم؟ فيه فعلا في المنتدى في اللحظة دي، فقط على سبيل المثال، عضو جديد موهوب ويبدو عنده استعداد كبير ـ ومين عالم يمكن حتى يطلع تقيل جدا ـ اسمه "عوبديا" (Obadiah): خدتي انتي بالك أصلا حتى من وجوده؟

وكل ده كله بافتراض إن مفيش حد فعلا رد عليكي من الأساس!

لكن انتي زي معظم الناس عايشة في الماضي مش في الحاضر. أيوه طبعا عبود مميز وذكي وشخصية فريدة لها تركيب خاص جدا. عبود ببساطة لا يتكرر. ولكن كذلك أيضا كل واحد في الناس بلا استثناء! كل واحد له بصمته المميزة الفريدة التي لا تتكرر! الناس دي زي الزهور بالظبط، بالتالي مينفعش حتى "تقارني" بينهم! الورد جميل، صحيح، ولكن كذلك أيضا الفل والياسمين والنرجس!

* * *

لذلك بقول تعالي "اكتشفي" الحاضر. في المكان ده في اللحظة دي ـ هنا والآن ـ عبود مش موجود. طيب نعمل إيه؟ نقفلها؟ لأ طبعا، لأن انتماءنا هو أولا للمكان ده مش لأي شخص أو أي شلة بعينها. طبعا انتي لن تحصلي أبدا على نفس "المتعة" اللي كنتي بتلاقيها مع عبود.. طبعا! طبعا انتي حتى مش ح تلاقي أبدا شخص فعلا يقدر يلاغيكي ويفهمك وحتى يحبك أد عبود.. مفهوم يا أختي كل ده طبعا! لكن من ناحية تانية: ليست "المتعة" هي المحرك الوحيد لوجودنا وحضورنا وحركتنا وعملنا، في الحياة عموما مش بس في موقع على الشبكة! كلنا بالتأكيد جينا لكي نستمتع، بدرجة أو بأخرى.. لكن كمان عشان نخدم، نساعد، نشجع، نعطي، نعلّم، نوجّه، نضرب مثل، نأكد قيمة، نحارب قضية... ووسط كل ده ـ لأننا بنعمل كل ده ـ فاحنا كمان تلقائيا أيضا بنتعلم وبنزيد وبنرتفع!

احنا هنا يا إيريني ـ بالإضافة لكل ده ـ عشان حتى نصنع "عبابيد" جديدة إذا كان عبود يعني هو رمز الكمال بالنسبة لك!
icon10.gif


ولما بقول تعالي "اكتشفي" الحاضر: ده مش معناه خيانة للماضي أبدا! عبود أصلا مش ماضي، ولا أعتقد إن عمره ح يكون. احنا بنعمل كل ده واحنا ما زلنا بنحاول نشوف إيه فعلا المشكلة وازاي نحلها. لكن عبود ده لو مثلا بكره فتح منتدى أو حتى نصف منتدى خلاص، انتهت كل الدوشة دي في لحظة! سيادتك وكل شلته وأنا شخصيا وغيري ح نكون معاه خلال ساعات مش أكتر. لكن عبود نفسه في الحقيقة هو نفسه لا يريد أبدا هذا الحل وما زال عنده انتماء كبير لهذا الموقع! مفيش بينا أي اتصال، مطلقا، لكن أنا عارف شخصيته وعارف انتماؤه، وده مش غريب أبدا لأن عبود ببساطة من "بناة" هذا الموقع ـ شاء مَن شاء وأبى مَن أبى!

* * *

أنا بأبقى بأشحت الحوارات يا جدع

يا إيريني هانم، يا صاحبة العصمة: عبود نفسه بجلالة قدره، عبود ده اللي بنتكلم عليه، كان هو نفسه في لحظة من اللحظات بيشحت الحوارات! بالذات في أيامه الأخيرة كان المنتدى بالفعل وصل تقريبا لمرحلة الموت وكان الوضع كله في الحقيقة حزين وكئيب ومؤسف. يا أستاذة إيريني المنتدى مر ـ وما زال يمر ـ بأزمة كبيرة وصعبة.. بدأت حتى من زمان.. وفي تقديري من أول ما دونا نبيل تحديدا تركته وحصل خلل في تركيب الإدارة.. فيه توازن دقيق جدا كانت دونا محققاه وكان لا يمكن حتى إدراكه إلا بعد غيابها.. لكن نرجع للحاضر: جزء كبير من حل هذه الأزمة في إيد الأعضاء، لا شك.. لكن أيضا لا شك إن الجزء الأكبر في إيد الإدارة.. فهل الإدارة واعية ابتداء بكل ده؟ يمكن الإدارة يئست أصلا من المنتدى؟ تعبت من مشاكله؟ خلاص مش فاضية له؟

أنا مرة لقيت هنا موضوع بيتكلم عن الفيسبوك وتأثيره سلبيا على المنتدى ونشاطه. طبعا الناس اللي بتقول ده ناس طيبة جدا و"اختصار المشكلة" في الفيسبوك اختصار في الحقيقة أقل ما يوصف بيه إنه "حديث للتسلية". لكن هل فعلا الإدارة نفسها شايفة إن مشكلة المنتدى ده هي فقط الفيسبوك؟ فعلا؟ يعني فعلا يا اخوانا الكلام ده بجد؟ أنتو فعلا فاهمين كده؟ مصدّقين كده؟ وللا يطلع موضوع الفيسبوك ده في الآخر "عم نمزح" زي الشوام ما بيقولوا؟
icon10.gif


* * *

لكن أنا رأيى إن الادارة هى الل متعالية على الأعضاء
من مبدأ : و إنت مالك (يا عضو) إنت من الأساس تعرف ليه أنا رفدت فلان و لا علان
أنا حر أعمل الل أنا عايزه
أنا الادارة
إذن أنا الفاهم الواحد الأحد الذى لا شريك له
إنت مالك ؟
خليك فى نفسك
و عليك السمع و الطاعة
و لو ما سمعتش الكلام : تبقى إخس عليك مش متواضع
و ديه مش أخلاق


إذا كنتي فعلا شايفة كده: فدي نفسها ما زالت مسئولية الإدارة. "صورة الإدارة" بل "صورة المنتدى" كله هي مسئولية الإدارة. اتصالات الإدارة وسلوكها وقوانينها وقرارتها ومبادئها وثقافتها وإعلاناتها وشعارتها: كل ده بيصنع معا في النهاية صورة أي مؤسسة في العالم!

أما عن نفسي فأنا أقر وأعترف: أنا ببساطة لا أفهم هذه الإدارة!

أوقات أشعر وأنا باتكلم عن "الإدارة" إني باتكلم عن "آلهة جبل الأوليمب"! مش بشر زينا كده أبدا.. حسب الأساطير الأغريقية: هم عايشين فوق في قمة الجبل، آلهة وأنصاف آلهة، بيتفرجوا على البشر، وكل فترة كده تلاقيهم بس ضربوا صاعقة وللا بعتوا عواصف وللا بالكتير حد فيهم نزل عمل مصيبة على الأرض ورجع تاني!
icon10.gif


يمكن ده اللي أعطاكي الانطباع ده عن تعاليهم. لكن طبعا لما نتكلم جد وبالأصول: كل التحليلات وكل النظريات للأسف فشلت. لذلك في النهاية أنا شخصيا لا أملك فعلا إلا الاعتراف ببساطة بإني لا أفهم هذه الإدارة.

* * *

قيصر
مين دا الل عنده سطوة ؟
دا أنا بأحسب الامبراطورة رفدته
ال سطوة ال


شوفي يا إيريني: لما الراجل تلاقيه صامت كده دائما، موجود لكن صامت صمت أبو الهول، يبقا حاجة من اتنين: يا إما الراجل ده قوي جدا لدرجة أسطورية، يا إما الراجل ده عبيط جدا لدرجة بردو أسطورية!

بالتالي أنا رجّحت القوة والسطوة مع القيصر، بناء على نشاطه وموضوعاته القديمة في المنتدى. هو موجود مش مرفود ولا حاجة، بل أعتقد إنه حتى بيقوم بكل دوره كقيصر خلف الستار وما زال يحتفظ بكامل سلطاته. هو بس غامض ومش مفهوم. المصيبة الحقيقية هنا هي إنه يكون بيستمتع هو شخصيا بهذه الصورة، بيتلذذ بهذا الغموض والصمت والسحر! ده ممكن فعلا يخلق "زيوس" أو "أبوللو" أو أي حد من آلهة الأوليمب العظام.. ممكن فعلا يصنع "أسطورة" جميلة ساحرة، خاصة في ذهن أمثالي كده من العامة والبسطاء.. لكنه للأسف، وبدون أدنى شك، لا يصنع أبدا زعيم أو قائد أو حتى إداري ناجح!

أما الإمبراطورة فدي بركتنا.. سيدة جميلة وخادمة رائعة وأم مُحبة صاحبة تجربة كبيرة.. فقط تسيء فهمنا أحيانا.. ونحن لا شك نسيء أيضا فهمها أحيانا.


في النهاية لا نملك إلا إننا نكشف راسنا ونرفع إيدينا ندعي من قلوبنا ربنا يقرّب البعيد! يارب بحق المقام الطاهر ده لجل حبيبك النبي تقرّب البعيد! يارب وليّة وغلبانة وقلبي محروق وانت اللي عالم! طمّني بس يارب عليهم، أسمع منهم انشالله كلمة.. شالله نظرة.. شالله إشارة.. بس اسمع منهم! راضية يا سيدي راضية.. وحامدة وشاكرة.. بس عشان خاطر اليتامى دول، وحياة أم العواجز ندرٍ عليّ لاكنس مقامها بطرحتي، سايقة عليك حبيبك النبي تقرّب البعيد!



 

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
1,079
مستوى التفاعل
1,056
النقاط
113
الإقامة
عابـــر سبيــــل
استاذى خادم البتول اشكر محبتك وانا فعلا بحاول اوصل لسبب فى موضوع عبود ولو عرفت حاجة ينفع تتقال مش هاخبى ..


أشكرك يا أستاذنا الجميل ربنا يباركك ويعوض تعبك. لا يا أستاذ "خبّي" مفيش أي مشكلة.. يعني لو فعلا خلاص مفيش فايدة، لو الإدارة رغم كل اللي اتقال واتكتب ما زالت مُصرة إن ده "سـر" لا يمكن الإفصاح عنه، إذاً فليكن.. خليه سر زي ما هو.. إحنا معندناش أبدا أي فضول نعرف أي أسرار.. احنا بس في الحالة دي محتاجين تلاتة مشرفين أو اتنين أو حتى مشرف واحد بس من حضراتكم ـ اللي مع عبود مش ضده ـ هم/هو بس اللي يعرف السر ده وهو بس بالتالي ـ بالنيابة عن الجميع ـ هو بس اللي يرد ويناقش الإدارة وحتى يقترح حلول.

هي دي الفكرة اللي كنت طرحتها كحل وسط (يعني في حالة إن الإدارة فعلا ما زالت مُصرة على الصمت.. وإن كنت أنصح الإدارة مخلصا إنها تتكلم ببساطة ووضوح، وبدون تأخير لأن النهارده صدقوني يا أخوتي أحسن من بكرة.. هي بس رسالة واحدة والموضوع ينتهي عند هذا الحد).

السؤال بالتالي هو مين المشرفـ(ين) الأقرب للإدارة بحيث توافق تقولهم على "السر"، وفي نفس الوقت ينتصروا لعبود أو يقوموا بدور "محامي الدفاع" عنه؟ مولكا فيما أعتقد قريب جدا لروك، لكن هل مولكا ينتصر لعبود؟ أشك.. طيب ماذا عن أستاذنا النهيسي مثلا؟ ماذا عن بركتنا الجميلة كاندي شوب؟ أستاذنا أيمن؟ إنت شخصيا؟ فعلا معرفش! لكن هي دي على أي حال الفكرة ببساطة.



 

حبو اعدائكم

حبو...
عضو مبارك
إنضم
9 أكتوبر 2011
المشاركات
14,191
مستوى التفاعل
4,782
النقاط
113
الإقامة
مصر
"ثُمامة بنت عبد الرحمن"تتحدث من خلف ستار الشخصيه الكاموفلاجيه المدعوه حبو اعدائكم
الى هى طبعا فى قلبها تدعوا الى قتل اعدائكم-- سلخ اعدائكم -- سلق اعدائكم و اكلهم هههههههههههههههه
ليه بس تفضحنى الفضيحه دى--- دا انا جالى على الخاص استفسارات عن حقيقه ماضيا الاسود ههههههههه
 

حبو اعدائكم

حبو...
عضو مبارك
إنضم
9 أكتوبر 2011
المشاركات
14,191
مستوى التفاعل
4,782
النقاط
113
الإقامة
مصر
انا عمتا عمتا يعنى بعد كل محاولاتى الى عملته ---- بقول انه الى ممكن يجيب نتيجه هو كشف الرائس و الدعاء -------------
 

حبو اعدائكم

حبو...
عضو مبارك
إنضم
9 أكتوبر 2011
المشاركات
14,191
مستوى التفاعل
4,782
النقاط
113
الإقامة
مصر


يعنى يا راجل تعرف ان حبو اسمها الحقيقى "ثُمامة بنت عبد الرحمن" :w00t:

و انها عضوة نشطة في الدعوة السلفية وأحد مؤسسي "المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير"


يعنى تعتبر مصدر خطر على باقى الأعضاء

و ما تديش كلاكس تحذير لباقى الأعضاء من هذه العضوة ؟؟! بدعوى إنك عرفت بأسلوب غير أخلاقى ؟؟!!! :t9:

طب إدينا كلاكس يا أخى ( بيب بيب) ( تات تات) ( أعوعا أعوعا)

يا أخى إلحقنا قبل ما تيجى بنت عبد الرحمن تقلعنا ملط و تنفخنا :w00t:

الحالة ديه ما ينفعش تكون سر _ لا يا خويا إفشى السر الخطير الفظيع

لو الادارة فعلا كدة _ تبقى ما يهمهاش باقى الأعضاء

و فى الحالة ديه : دا إحنا ما نطلبش رجوع بنت عبد الرحمن

لا دا إحنا نرفد نفسنا من المنتدى بلا عودة

مش عشان حبو من مؤسسى المرصد نووووووووووو

عشان الادارة خالفت قوانين المنتدى و التى لا تمنع أحد أى كان إنتماؤه من المشاركة ف المنتدى
_____________

إيه الل يمنع إن مؤسسى المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير يبقوا أعضاء معانا ؟؟

ما يبقوا يا أخى

اللا ؟!

حاجة غريييييييييييييبة :t9:

لا يا ايرو انا ساعتها مكنتش هقلعكم ملط هههه دا انا كنت هخليكم خيم ماشيه سوده -- علشان بس الفتنه -- و هقطع صوابع اى حد يكتب كلمه خارجه هكا و لا هكا ----
مفيش مانع طبعا ان مؤسسى البتاع دا يبقوا اعضاء معانا-- المانع انها تبقى متخفىه -- المانع انها تدخل بشخصيه تانيه -- غير كدا لا مانع


علشان كدا انا لسا موجوده علشان مبلغه بشخصيتى الحقيقيه من اول يوم هههههههههههههههههههههههههه
صدقونى فيه ناس صدقت الكلام دا هتودونى فى ستين داهيا--
يساااامحك يا الى فى بالى
ههههههههههههههههههههههههههههه
 

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
1,079
مستوى التفاعل
1,056
النقاط
113
الإقامة
عابـــر سبيــــل


أهلا يا "أخت ثمامة"
icon10.gif


(ده بالمناسبة اسم حقيقي مش اختراع.. أنا شخصيا قابلت في يوم من الأيام ثمامة.. وكانت حتى فخورة جدا وهي بتقول اسمها).


انا عمتا عمتا يعنى بعد كل محاولاتى الى عملته ---- بقول انه الى ممكن يجيب نتيجه هو كشف الرائس و الدعاء
-------------


يا سلام عليكي يا بيبو هو ده الكلام! أولا بس عشان إيريني وكل اللي مش عارفين: الجميلة "حبـو" حتى تاريخه هي غالبا أكتر عضو على الإطلاق حاول في موضوع عبود ودافع عنه وطالب بعودته.. فلا تغتروا يا أخوتي بهذا الصنج الدي يرن هنا في العام، حبو عملت ده وأكتر، بمحبة أكبر وإخلاص أعمق، في الخاص والمباركين وبعيدا عن جميع الأعين.

ثانيا أيوه طبعا يا حبو هو ده الكلام ربنا يباركك. الأمر كله بيد الرب وحده وبحسب مشيئته وتقديره! نخطئ كثيرا إذا تخيلنا أن الأمر حقا بيد "إدارة" هي التي تملك القرار، نخطئ كثيرا إذا تصوّرنا أن هذا أو ذاك هو حقا الذي فصل عبود أو الذي يملك ردّه، بل نخطئ كثيرا إذا توّهمنا أن لقاءنا نحن أنفسنا هنا الآن، أو افتراقنا عما قليل، هو لأي سبب آخر سوى مشيئة القدوس وإرادته الصالحة وحكمة تدبيره الفائق! احنا بس يا حبو بنقوم كل واحد بدوره "المحدود" في المسرحية، وبينما عقولنا بتوجّهنا داخل هذا العالم هذا المسرح نعمل إيه ونقول إيه، قلوبنا على الجانب الآخر ما زالت معه دون سواه لا تفارق أبدا حضرته البهية، شاخصة إليه وحده تنتظر منه هو فقط مشيئته وتسعد بها أيّا ما كانت!


لذلك أدعو إيريني أن نكتفي بالحوار عند هذا الحد فيما يخص عبود. أعتقد إننا قمنا بدورنا "الأرضي" بالفعل وكل واحد قدّم ما لديه بالفعل. بل حتى أقترح أن نترك الأمر لعدة أيام في صمت تام عن هذا الموضوع تحديدا، نترك خلالها الفرصة لجميع أحبائنا في الإدارة وحتى خارج الإدارة أن يقرأوا كلماتنا وأفكارنا مرة تانية وتالتة. بعد كده لو ربنا أرشدك إنك لسه تكتبي تاني للإدارة أو تستعيني بالمشرفين كما اقترحنا، أهو انتي بنعمة ربنا معاكي بالفعل شخصية جميلة زي عبد يسوع المسيح بيحاول بكل إخلاص يساعد. في النهاية لا تحزني أبدا يا أختي وتأكدي ـ سيان عاد عبود أم لم يعد ـ تأكدي يقينا أن الخير هو الواقع في النهاية حتما لا محالة، ليس فقط للمنتدى ولكن لعبود نفسه أيضا!

وأشكرك يا حبـو على مداخلتك الجميلة المباركة كالعادة! :)


 

حبو اعدائكم

حبو...
عضو مبارك
إنضم
9 أكتوبر 2011
المشاركات
14,191
مستوى التفاعل
4,782
النقاط
113
الإقامة
مصر
الغالى جدا خادم----
اشكرك جدا على كلامك الجميل و شكرك الى دايما بيبقى فوق استحقاق الى بتشكره ---
لكن هذا هو انت-- و عمر ما الى بتعمله كان سنج يرن --- دى محبه جميله و لفت انتباه جميل و طريقه اخرى للمناقشه زى ما بيقولوا اسلوب فرش كل ورق الاحتمالات و الحلول على الطربيزه ههههههههه و لعل و عسى ----




بص - للامانه -- انا عدت عليا مواقف كتير هنا و شوفت فعلا تصرف الاداره غير مفهوم -- بس اترتب انى اعرف اسباب --ساعتها استعجبت -- ليه الاداره تسكت و تستحمل النقد مع انها ممكن بكل بساطه تطلع و تقول الى حصل او الاسباب!
و ساعتها قولت دا فيه حكمه فى التصرف بجد-- و اتكرر الموضوع دا--
لكن منكرش حاجه انت قولتها مهمه جدا بردوا دونا فعلا كانت محققه توازن رهيب--
و فعلا غيابها اثر تاثير كبير جدا جدا--


و فى الاخر بقول مثلك و كما علمتنى مفيش حاجه صدفه -- و كله للخير-- و مثل ما قولت قد يكون للخير لعبود نفسه-- لان دا ترتيب ربنا--
هو اعلم--
بس احنا بنطلب تانى اهو اعادت النظر -- الشرح لحد من المشرفين مثل ايمن او عبد ... من حق العضو نفسه يعرف ....


بيبقى فيه غلط او فهم غلط او حكم غلط او حد قام بالواجب و وصل كلام غلط او شرح كلام مكتوب غلط-- نهايته---

اتمنى الكل يقراء و الاداره كمان -- و ربنا يرتب الصالح دايما
 
التعديل الأخير:

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113

الرغيف عندكم بكام يا ايرو

شوفى يا حبو

أنا بأجيب الرغيف بالبطاقة التموينية

دا بيبقى الرغيف ب 5 قروش يعنى ال 10 أرغفة ب نص جنيه

و كل فرد موجود على البطاقة له 15 رغيف ف اليوم

لكن أنا شوفت الناس الل بتشترى العيش من غير البطاقة التموينة

بيدفعوا نص جنيه و ياخدوا رغيف​
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,311
مستوى التفاعل
3,159
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
شكراً لكل من عبر عن رأيه وجعل من نفسه حاكم وديان ليدين هذا و ذلك ..



الموضوع و بكل بساطة اني وفي كل وقت اتقبل الإساءة ل هذا و ذلك عوضاً عن إسم المسيح. إسم المسيح فوق كل شئ، فوق كل صداقة وفوق كل علاقة وان يكون إسمه طاهر على صفحات المنتدى أفضل من تكون الصفحات مليئة بالمديح والتهليل ل هذا و ذلك.


يا ريت الموضوع يرجع لمساره ويكون تعزية للإخت العزيزة إرينى. أي مشاركة خارج هذا الإطار غير مرحب بيها.
 
التعديل الأخير:

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
1,079
مستوى التفاعل
1,056
النقاط
113
الإقامة
عابـــر سبيــــل

ليست عندي مطلقا أية رغبة لكسر إرادتك ـ أستاذنا الحبيب ـ في أن يعود الموضوع لمساره، خاصة وأن إيريني تحتاج بالفعل التعزية، الآن ربما أكثر من أي وقت مضى. فقط أتمنى أن يتسع صدرك لاعتذاري أولا، ثم إيضاحي ثانيا، قبل أن أعيد بنفسي الموضوع إلى مساره:

أما الاعتذار فهو عن أية إدانة وجدتها حقا في كلماتنا! كان معظم الحوار بيني وبين إيريني، وأنا أتحدى إذا وجدت في رسائلي شخصيا أية إدانة. مع ذلك أعتذر صادقا إذا كان ذلك بالفعل ما تشعر، وهو بالتأكيد غير مقصود. وأما إيريني فالجميع يعلم أنها شخص طيب رائع بسيط جدا، تعبيرها تلقائي تماما لا تفكر كثيرا فيه أو حتى تهتم بتهذيبه وتنميقه، ومن هنا قد تخدش كلماتها أحيانا حساسية البعض، وقد تعرضتُ شخصيا لذلك غير مرة. لكنها في النهاية مجرد خدوش، لا جروح، وبكل حال لا تنطوي أبدا على أية "إدانة" حقا بالمعنى الذي أراه في رسالتك!

وأما الإيضاح فهو أن ضعفي ـ على عكسك ـ لا أهتم مطلقا أن يكون "اسم المسيح" ظاهرا على صفحات المنتدى. المهم يا سيدي أولا والمهم حقا هو أن يكون المسيح نفسه ظاهرا حاضرا. ذلك يعني ببساطة حضور المحبة.. الغفران.. التواضع.. الرحمة.. العطاء.. البذل.. التضحية.... هكذا ـ وهكذا فقط ـ يكون المسيح ظاهرا حاضرا، حيّا منتصرا.. وهكذا فقط يكون المنتدى مسيحيا!

* * *

ختاما أشكرك على حضورك وتواصلك، على احتمالك وصبرك وحتى تعبك الذي لا نعلم عنه شيئا وكنا نتمنى لو أنك أخبرتنا وشاركتنا أو حتى أجبت على أبسط أسئلتنا! ربنا يباركك يا أستاذ روك ويساعدك ويمسح كل همومك وأتعابك ويسعد قلبك وقلب كل أحبابك. أدعوك يا صديقي أن تقرأ كلماتنا مرة أخرى بعين المحبة، من أصدقاء مخلصين بذلوا الوقت واحتملوا المشقة وجاؤوا ليس أبدا لإدانتك ولكن فقط لأنهم أحبوك وأحبوا منتداك، صنيعة يدك وإلهام قلبك.

ومرة ثانية ربنا يعزيكي يا أستاذة إيريني ويعزي كل أحباءنا في كل مصاب أو تجربة. مع المسيح دائما يا سيدتي ويا كل أخوتي.. مع المسيح ذاك أفضل.




 
التعديل الأخير:

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,311
مستوى التفاعل
3,159
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
تتحدى؟ رحمتك يا رب..



إن كانت هناك أسئلة موجه لي فياريت تكون في موضوع منفصل ويا ريت ان تكون اسئلة لا تدخل فيها في شؤن خاصة.



من يعتقد نفسه ان يقدم خدمة للمسيح بأن ينتقد القيادات والسلطات التي أعطاها الرب لخدامه فليس لي الا ان اترك هذا الفكر مع هذا النص الكتابي



وَادِّينَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً بِالْمَحَبَّةِ الأَخَوِيَّةِ مُقَدِّمِينَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فِي الْكَرَامَةِ



ويا حبذا يبقى الموضوع في مساره..
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113
شكراً لكل من عبر عن رأيه ..




العفو على إيه ؟
الموضوع و بكل بساطة اني وفي كل وقت اتقبل الإساءة ل هذا و ذلك عوضاً عن إسم المسيح. إسم المسيح فوق كل شئ، فوق كل صداقة وفوق كل علاقة وان يكون إسمه طاهر على صفحات المنتدى أفضل من تكون الصفحات مليئة بالمديح والتهليل ل هذا و ذلك.


مش فاهمة الجمل ديه كويس

ممكن توضحها ؟

هل انت تقصد إن عبود شتم المسيح مثلا ؟؟

ما تقولنا شتمه فين ؟؟

إوعى تكون فاكر إنه لما قال على المسيح هو السيسى يبقى هو شتم المسيح !!


لا إوعى

لأن الل قال كدة هو واحد من أشهر الآباء الكهنة ف القاهرة

و عبود كان بيتريأ على هذا الرأى

أى أنه (عبود) كان ضد الرأى دا

هل أنا كدة فهمت قصدك ؟؟​

يا ريت الموضوع يرجع لمساره ويكون تعزية للإخت العزيزة إرينى. أي مشاركة خارج هذا الإطار غير مرحب بيها.



ممكن حضرتك تاخد مجموعة المشاركات الل تخص عبود و تنقلها ف موضوع لوحده

بس ياريت يتنقل الموضوع ف القسم العام

مش فى أحد الأقسام المخفيه عن الأعضاء الل لونهم أزرق

عشان إحنا (كأعضاء) عايزين نتكلم معاك عل العام مش عل الخاص

لأن ما يخص عضو (تم فصله بدون أسباب) يخصنا كلنا كأعضاء معرضين لنفس الموقف

فياريت تعرفنا موقفنا و تعرفنا أكتر طريقة تفكيرك

عشان ما نغلطش غلطة عبود و نترفد احنا كمان

و لا إيه رأيك ؟







ملحوظة هامة 1 على جنب

انت مش عايز تقول سبب رفدك لعبود و الدليل واضح (دا إستنتاجى الل إنت طبعا ح تتحمله إذا إعتبرته إساءة_ لأن إنت الل قولت انك بتتحمل الاساءة )

حبو (مباركة) مش عارفة السبب

عبد يسوع (مشرف) مش عارف السبب

ذات نفس العضو المفصول مش عارف السبب

خد بالك ديه حاجة ضد المنتدى مش معاه


باين عليك إنت الل عايز تقفل المنتدى

باين كدة




















ملحوظة 2 كدة على جنب

إنت نسيت تكتب لى جملة تعزية :love34:

يبدو إن موضوع عبود نساك واجب العزاء






















 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113
تتحدى؟ رحمتك يا رب..



سؤال بسيط
هى كلمة أتحداك كلمة عيب عندكوا ف العراق ؟؟

أصلك قولت : رحمتك يارب

إحنا ف مصر كلمة أتحداك ديه عاااااااااااااادية جدا جدا

لو حد قال لى أتحداكى

ح أقول له أتحداك عااااااااااااادى جدا جدا

أنا مش فاهمة فيه إيه ؟​



إن كانت هناك أسئلة موجه لي فياريت تكون في موضوع منفصل ويا ريت ان تكون اسئلة لا تدخل فيها في شؤن خاصة.

ما حدش اتكلم ف شئون خاصة أصلا


من يعتقد نفسه ان يقدم خدمة للمسيح بأن ينتقد القيادات والسلطات التي أعطاها الرب لخدامه فليس لي الا ان اترك هذا الفكر مع هذا النص الكتابي



وَادِّينَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً بِالْمَحَبَّةِ الأَخَوِيَّةِ مُقَدِّمِينَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فِي الْكَرَامَةِ


حاجة تحزن جدا جدا

يبدو إن إنت مش بتفهم مصرى خااااااااااالص

نتكلم معاك ازاى و انت محتاج مترجم من المصرى للعراقى

يبدو إن دونا هى الل كانت بتقوم بالدور دا​


ويا حبذا يبقى الموضوع في مساره..

طب ابعت تعزية حتى

قول أى حاجة

خلى الموضوع يبقى ف مساره

 
أعلى