المصطبه الرجالى

هيفاء الهاشمي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
10 مارس 2011
المشاركات
2,342
مستوى التفاعل
478
النقاط
0
ايوه ياجرجس ينفع الحب يصنع المعجزات ومالو يعني طويل وقزمه او قزمه وطويله او ضعيف ومتينه او العكس كلو خلقة ربنا
 

Strident

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
29 مارس 2009
المشاركات
4,927
مستوى التفاعل
374
النقاط
0
الإقامة
Egypt
موضوع مش سهل...خصوصاً في مصر والبلاد الشرقية حيث لا مفهوم للخصوصية والحرية...وحيث الضغط الاجتماعي غير معقول وشديد جداً....

بره ممكن اوي بس يكونوا متربيين بره...عشان يكونوا متربيين على قيم الحرية والمساواة
 

Strident

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
29 مارس 2009
المشاركات
4,927
مستوى التفاعل
374
النقاط
0
الإقامة
Egypt
حبيبي كريتيك....اشمعنى انت لما تلبخ وتخالف القوانين الناس بتفهمك ومش بتشتكيك للادارة؟

انت حبيبي انت عارف.....ممكن عشان انت تتحب بصراحة فالناس مش بتحب تزعلك حتى لو خالفت قوانين :)
 

i do not know

New member
عضو
إنضم
26 مايو 2012
المشاركات
83
مستوى التفاعل
9
النقاط
0


أنا هجاوبك بس بشكل عام طبعاااا على حسب كلامك المتاح

لو ملحوظ ومش مقبول هيبقى مفيش توافق من أساسه زي ماقالك الاخوة قبلي وفي الحالة دي هقتنع بشخصيتها ازاااي وأنا متعاملتش معاها أصلاااا ؟؟

لازم يكون على الأقل مقبول عشان يكون في تعارف وتعامل لمعرفة الشخصية

لو مش ملحوظ وعرفت بعدين ولكن قبل الجواز فمن الطبيعي العاطفة اللي اتكونت من خلال تعاملي معاها ممكن تخليني أتغاضى عنه

لكن لو عرفت بعد الجواز وكانت حاجة أساسية ومينفعش تستخبى سعتها هكون مش مبسوط لأنها خبت عليا


صح كلامك ميرسي جدااااااا لرأيك الواقعي بس مش مبسوط دي هتأثر علي علاقكتم ولا ممكن تحس انها مكنش ينفع تقول عشان كده خبت عليك وده ممكن يغفرلها ؟؟؟؟؟؟
 

i do not know

New member
عضو
إنضم
26 مايو 2012
المشاركات
83
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
موضوع مش سهل...خصوصاً في مصر والبلاد الشرقية حيث لا مفهوم للخصوصية والحرية...وحيث الضغط الاجتماعي غير معقول وشديد جداً....

بره ممكن اوي بس يكونوا متربيين بره...عشان يكونوا متربيين على قيم الحرية والمساواة


كلامك مظبووط بس انا بتكلم عن رأي الشاب بشكل شخصي بغض النظر عن الضغوط
 

girgis2

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
24 مارس 2009
المشاركات
2,297
مستوى التفاعل
247
النقاط
63
الإقامة
ربنا يستر
صح كلامك ميرسي جدااااااا لرأيك الواقعي بس مش مبسوط دي هتأثر علي علاقكتم ولا ممكن تحس انها مكنش ينفع تقول عشان كده خبت عليك وده ممكن يغفرلها ؟؟؟؟؟؟


هو على حسب الحاجة اللي خبتها ومدى تأثيرها

بصراحة الكلام كدة عام ومعلشي مش هقدر أجاوبك على سؤالك


 

Strident

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
29 مارس 2009
المشاركات
4,927
مستوى التفاعل
374
النقاط
0
الإقامة
Egypt
مش فيه اخ كده قال لك الكلام عن وزن حد او مش عارف ايه مخالف للقوانين؟

انا اتفاجئت برضو على فكرة مكنتش اعرف ان فيه قانون كده :)
 

Critic

خًيْمتى ضعيفة !
إنضم
5 سبتمبر 2009
المشاركات
13,974
مستوى التفاعل
1,344
النقاط
0
الإقامة
فى البيداء وحدى
مش فيه اخ كده قال لك الكلام عن وزن حد او مش عارف ايه مخالف للقوانين؟
انا اتفاجئت برضو على فكرة مكنتش اعرف ان فيه قانون كده
لا مفيش قانون بيقول كدة :)
انا قارى القوانين كويس :t33:
 

Strident

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
29 مارس 2009
المشاركات
4,927
مستوى التفاعل
374
النقاط
0
الإقامة
Egypt

لا مفيش قانون بيقول كدة :)
انا قارى القوانين كويس :t33:

ده انت فايق....انا مش عارف مين اللي متخيل اني هاقعد نص ساعة اقرا القوانين دي مابتخلصش!
 

i do not know

New member
عضو
إنضم
26 مايو 2012
المشاركات
83
مستوى التفاعل
9
النقاط
0

لكن لو عرفت بعد الجواز وكانت حاجة أساسية ومينفعش تستخبى سعتها هكون مش مبسوط لأنها خبت عليا

طب الحاجات الاساسية دي زي ايه ف رأيك كشاب ؟؟؟؟
 

girgis2

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
24 مارس 2009
المشاركات
2,297
مستوى التفاعل
247
النقاط
63
الإقامة
ربنا يستر
طب الحاجات الاساسية دي زي ايه ف رأيك كشاب ؟؟؟؟

هو طبعاااا الحاجات الأساسية واللي ممكن تكون مش ملحوظة مش هتكون مرتبطة بالشكل الخارجي أو الجسماني بشكل عام

دي حاجات ممكن تكون هي عارفاها ومقالتش عليها عشان حساسية الموقف وفي الحالة دي هيكون فيه غش

مرض وراثي مثلاااا عندها وهيكون ليه تأثير عليها أو على الأولاد فيما بعد ومقالتش عليه
عيب خلقي يعيق العلاقة أو الانجاب

العيوب والأمراض كتييير وعشان كدة المفروض تكون كل حاجة على بينة وفحوص قبل الجواز عشان ميكونش فيه مفاجئات غير سارة بعد كدة وهيكون في تأثير على علاقتهم فيما بعد ده غير الغش

هو اللي يرضى بالانسان اللي أمامه كشريك حياة لازم يرضى بيه على علته ويكون عارف كل حاجة عنه ولو مرضيش بيه من الأول يبقى خلاص مش نهاية الكون يعني

 

i do not know

New member
عضو
إنضم
26 مايو 2012
المشاركات
83
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
انا اصدي لو في عيب خلقي مش ظاهر لكن انت فعلا بتحبها ومتعرفش ده ايه هيكون رد فعلك لما تعرف هل هتسيبها او هتكمل بس مش راضي او فعلا هتحس ان دي حاجة مش بأيدها ؟؟؟؟ معلش انا غلست بالاسئلة الكتير بس بجد عايزة اعرف
 

girgis2

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
24 مارس 2009
المشاركات
2,297
مستوى التفاعل
247
النقاط
63
الإقامة
ربنا يستر
انا اصدي لو في عيب خلقي مش ظاهر لكن انت فعلا بتحبها ومتعرفش ده ايه هيكون رد فعلك لما تعرف هل هتسيبها او هتكمل بس مش راضي او فعلا هتحس ان دي حاجة مش بأيدها ؟؟؟؟ معلش انا غلست بالاسئلة الكتير بس بجد عايزة اعرف

ما أنا قولت لو عيب خلقي ومش ظاهر وملهوش تأثير على العلاقة اللي بينا يبقى خلاص هتغاضى عنه

بس بصراحة مش فاهم أنا هسيبها ليه طالما هي حاجة بسيطة زي ما بتقولي ؟؟
وأكيد أي عيب خلقي أو مرض هي ملهاش زنب فيه أو مش بايدها ولكن الفكرة ان الحاجة دي هل هتعيق العلاقة ولا لأ ؟؟

يعني لو واحد اتقدملك وهو عنده السكر أو التهاب كبدي مثلاااا أو عنده ما يمنعه من الجواز حتى وكل ده مش بايده برضة ولكن هترفضيه عشان دي حاجات أساسية

 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113
انا اصدي لو في عيب خلقي مش ظاهر لكن انت فعلا بتحبها ومتعرفش ده ايه هيكون رد فعلك لما تعرف هل هتسيبها او هتكمل بس مش راضي او فعلا هتحس ان دي حاجة مش بأيدها ؟؟؟؟ معلش انا غلست بالاسئلة الكتير بس بجد عايزة اعرف

ما توضحى أكتر .......تقصدى إيه عيب خلقى غير ظاهر

يعنى مثلا ثقب فى القلب

يعنى مثلا عندها كلية واحدة مش إثنين

يعنى مثلا عندها رحم صغير = رحم طفلة

خليكى واضحة و دقيقة

عشان تعرفى رأيهم بصراحة
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
ما توضحى أكتر
عشان تعرفى رأيهم بصراحة
فى بعض الاحيان ...يتم تأويل الآراء الى ( سوء نية ) من صاحبه
وقد يصل الأمر الى أزدرائه ( هو ) شخصياً :t16:
 

zama

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
18 يونيو 2008
المشاركات
5,532
مستوى التفاعل
279
النقاط
83
الإقامة
♥♥ Egypt ♥♥
ممكن اطرح سؤال حرج جدا , وطبعا رجالى فقط , ومفيش ولا بنت هتجرؤ تتكلم اساسا
السؤال خطر فى بالى لعدة ايام , ومش عارف الاقيله جواب
الانسان لما بيجوع : بياكل , بيعطش : بيشرب , محتاج حب : بيلجأ لأصحابه
محدش فينا كرجالة يقدر ينكر ان بيجيله وقت يحس ان احتياجه الجسدى بيزن عليه
طيب لما احتياجك الجنسى بيزن عليك بتعمل ايه ؟!!
انت شاب حاليا مش متجوز ولسا بدرى مثلا ,وجميع الوسائل الاخرى ضد قيم العقيدة والمجتمع الخ الخ , يبقى المفروض تشبع احتياجك ازاى ؟!!
هل تهرب منه ؟ تكبته ؟ تلهى نفسك عنه ؟! تنكره اصلا !!!
فكرت كتير جدا فى السؤال ده ومش لاقيله جواب !

لما بدخل اقرا مشاكل الشباب (والشابات حتى) على مواقع مثلا والاقى انحرافات جنسية او مواقع اباحية , او حتى عادات , بحس انى مش قادر اغلطهم او اجى عليهم , يفرغ طاقاته واحتياجه الجنسية و يشبعها ازاى يعنى ؟!
وابوس ايديكم , انزلوا لأرض الواقع وفكروا فى المشكلة بعيدا عن المثالية

بعد إذن حضراتكم أعبر عن رأيئ ، لتلك المداخلة القديمة الزمن و المتزامنة الوجود لنا ..

هذه بـ صـــــــــــــ13 ـــــــــــــــ رقم 128 (( * ))

==

مبدئياً :

* ) أتعجب لا لـ حال الكاتب _ الأحترام له _ بل لما يُشير لوجوده القلم (( بالرغم من

أنني تمرست لـ تقبل ذلك لا قبوله )) لما يكون الجنس حرج طالما لم ينتج عنه أي

مساوئ للجسدنة أو للنفس ؟؟ !!

* ) للأسف ، الموضوع للذكور و حسب ، محيط بيئة الكنف يتغيب بها الكثير ، علي سبيل

الذكر و هي الموضوعية التي ينتج بمحو تطبيقها (( الفصل ، عدم الكمال النسبي

للنتيجة لتهميش إحدي الحقوق ألخ )) رأيئ ..

ثانياً : كلمة " إباحية " لفظة من مصدر " يُـبيح " ، ذلك يعني أن الأمر به قمع و ظلال تُظهر بعكس ما تبطن ..

* ) لا أعني إطلاقاً التخلي عن الكرامة و الأخلاق و لست مُنحل أو دعاية للعربدة ..

* ) لا أأمل بـ بث فسق أو أي شئ هدام أو دخيل لـ أصل الوجود الأنساني ..

* ) لا أتطرق لـ خدش الحياء لـ كون أن الجنس شئ جارح إطلاقاً ، بل إحترماً لحدود القناعات و عدم التعدي ..

ثالثاً : (( الحاجة لابد أن تُسدد _ سيتضح بسطر تلو الأخر _ بعدم هدم الأخريات و إلا لما كانت حاجة أساسية لأن أصل كياننا ليس متناقض يلتهم محوره ))

لا أود إقناع الغير بل أكتب حروفي للتعبير عن قناعتي و كفي ، لكلٍ منا عباءة هدايته ..

رابعاً : أتكلم هنا بلسان شخصي _ نوعاً ما و أحتفظ بالبقية للخصوصية _ تجاه مختصر

أصول القيّم ..

قيّم مجتمعية : فهي نسبية و وضعية و متوارثة _ مختطلة الألوان بزمانها _ تنقسم تلك

القيّم بنوع محيطها ، فهي ليست ثوابت بل مجرد مربتة لـ أواصر الصلات ليس أكثر من

ذلك القدر و بالتالي لا تاخذ دور المُشرع _ الذي ينبغي و أن يكون نضجه ذاتي ليس

مستمد خارجياً أو بالإكتساب _ بل ننقح كيف نُشرع لـ نُصدر رواسخنا لـ ذاتنا و ذواتنا معاً ..

قيّم عقائدية : موجزاً لـ رأيئ ، العقيدة من تفسيرات رؤئ _ لـ اُناس أي ليست ثوابت _،

إن كانت هكذا لما تأخذ دور منبر قرارنا ؟؟ برأيئ لأنها تخدم أفكار فئة عن أخري ،

(( للفكرة الواحدة أكثر من مفسر و فئات تتباين عقائدها مظهراً و مضموناً )) ،

مثال بالإختصار كي لا اُسهب المعني

(( مظاهر سربلة رواد العقيدة تتغير بالأزمان ، القداس الألهي به التعديلات _ أو الإضافات أو الثانويات _ الكثرة و أمثلة النصوص بكتب موضوعها ، ألخ ))

أعلم هنا أن قيّم عقائدية مقصود بها جانب فكري و أن مثالي المطروح جزء منه بالمظهر ، لكني وددت التلميح لمتغيرات طبائع الأمور بما فيها العقائد ..

الفحوي بمختلف الأديان _ لا أتطرق لفروع مهما بلغت من صيت _ هو الإيمان بالأنسانيات

التي سُبكنا علي شاكلتها لنصل لـ أساسنا و هو الخالق الأوحد للكون ، أي حروف أخري

لا أنظر لها بإزدراء كلا ، لكن أصنفها بنواميس النزعة لا دينية (( معني الكلمة الإلهية )) ..

خامساً : أنا لم و لن أهرب ، لدي سعة قبول متنوعة فلن أكبت ، قمت بتسطير

حياتي و بكبواتها و أكاليللها فليس لدي هاجس للتلاهي لأن لكل شئ حقه و حينه ،

ما بقناعتي لا أنكره لأنه بخارجها ليس إنكاراً ..

سادساً : لدي ثورة بمفاهيمي _ بداخلي _ نشبت إزاء قراري بالأنفصال عن إرثي لكل

معني ، نتجت إبان رمقات تطلع تراكمية بالتزامن مع ضغط ما بشأنه ،

الخطأ هنا _ الذي أود أن أستكتب الجمع حظره لدرء الإيقاع بـ الشرك فيه _ هو عدم

صحة الإحلال و التبديل بمرحلة واحدة أو أهبة خطوة واحدة حتي لو البديل جاهز تنميقه

، لأن ذلك عبء بالمقدرة تجاه مواجهة أساليب القدامي و تأصيل الحديث ، أحياناً يشعر

المرء بالعري أو الزلزلة و لـ صقل ذلك يكلفك الكثير و هيهات الكثير ..

ينتج من ذلك _ حيث ما يخص ذكر الحديث _ الزواج و الرهبنة ،

الزواج : ليس الغرض منه الأستسقاء أو الإمداد الجنسي إطلاقاً _لأنه ليس هناك قمع للحاجة بشكل مظهره روحي و مضمونه عدم نضج _ بل التكيف و التعايش و الحنان ..

الرهبنة : ليس الغرض منها أتربة البراري _ و إلا لتوفر ذلك بزيارات جبلية _ لكني حددت ما منها رغبتي و هو الوحدة بـ الذات أنا ..

سابعاً : 1 ) البتولية تعني _ برأيئ _ جسدياً : حفظ عدم تواجد نسل بعلاقات عمادها رغبة و حسب ..

2 ) البتولية تعني _ برأيئ _ نفسياً : ألا يُصاب إمرء بجروح غائرة نتيجة مشاعر التسويف تاجها ..

3) حق النشوة : هو قبل الشبق هو حق مشروع للآدميين سواء أعترفوا به أو قاموا

بتصنيفه طبقاً لـ أنظمة إجتماعية بها الكثير من المعرقلات _ ليس المقصود مادياً بل

تختصر بالفكر الذي سيتبع بمراسم تلك العلاقات " بيت ع الصخر " شاهد عيان _ المثبطة للشروع به ..

4) حق الصحة الفكرية و النفسية و الجسدية : الصحة النفسية نتاج تردد الأفكار و

تستشعر بيانها خلايا الجسد ، يجب عدم إهمالهم أجمع ، المزايدة لأي نوع منهم ع

الأخر يمثل مملكة منقسمة علي ذاتها ..

التعقيب :

بـ إتباع تلك العناصر الأربع مجتمعين معاً و عدم خرقهم ، ينتج الآتي :

1 ) نضج بالحق الجنسي ، لا أعمال فظة يخجل لها العقد النضيد لا للجنس لكن لأثارها السلبية المترتبة عليها ..

2 ) ينتج مقدرة لعدم النظر لـ إمرأة لـ إشتهائها لأن بوقتها ليس للشهوة وجود لأنها ليست مكبوتة أو مغفلة أو منكرة بل تتم بشكل صحي يقترب للآلية
_ كمخرج يحاكي الطبيعي بدون مشاعر _ دون نتائج سلبية تضر بالأخر
أو بالذات لأن حينها يتم التنفيذ الجنسي لا بشكل إستهلاكي أو إدماني أو خرق نوعي
" مثلي نشاذ أو بـ ذوي الأربع " ، لأن آنذاك لا حاجة للتشتت ، الوقاية تمت و التنفيث اللا مُضر _ قياساً بأعلي الذكر _ تم ، كل ذلك بشرط النضج المعرفي ..

الجنس كالهواء و الماء للناس كافة ،

هناك الكثير من معتزلينه بصدق _ ليس الطبيعي لكن نوع من أنواع التوهب ، بالتالي الحاجة غليه ليست دونية أو عار _ لكن هؤلاء تطبعوا بـ زي جديد ..

الجنس ليس معيب أو مشين طبقاً للمعايير السابقة ..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(( * )) أشكر حضراتكم السماح لي بـ إستعادة التعليق بالقديم ، أرجو قبول تعفف مقصد
حروفي برغم ظاهرها ، كل حرف مسئولية نبض أسلوبي بالتطلع فقط ، حفاظاً علي مزولة توقيت عرض الأقتباس و عدم تعارضه مع مسار الحديث الآن ، أعتذر عن الرد إن وُجد لزوم له ، تلك قناعاتي و لكم قناعاتكم ، إحترامي للجميع ..
 
أعلى