فيه كتاب اسمه اظهار الحق لابن خليل الرحمن الهندى الكتاب ده بيعتمد عليه الاخوه المسلمين فى كل مناظراتهم وحوراتهم
انا حبيت اننا ندرس الكتاب ده هنا فى الموقع الممتاز ده ونفكر مع بعض ونرد عليه واحده واحده
ونبيتدى بموضوع الباب الاول الفصل الثالث وبيقول ان هذه الكتب مملوءة بالاختلافات والمغالطات
[1] الأول من قابل الباب الخامس والأربعين والسادس والأربعين من كتاب حزقيال بالباب الثامن والعشرين والتاسع والعشرين من سفر العدد وجد اختلافًا صريحًا في الأحكام
[COLOR="Green"]ده الرد اللى انا اعرفه بس ياريت تشاركون فى ردود تانيه[/COLOR]
وبين اصحاح 28 : 29، حز 45 و46 فبين الاول والثانى خلاف فى نظام الهيكل فنجيب ان كلام حزقيال عباره عن نبوات استعاريه القصد منها الالماحالىمجد ملكوت المسيح (1 كو 3 : 16 و2 كو 6 : 16 واف 2 : 20 – 22 واتى 3 : 15) فحزقيال اطلق الهيكل على كنيسه المسيح والرسول بولس استعمل هذه الاستعاره كما فى (2 تس 2 : 4) واستعملها كاتب سفر الرؤيا (11 : 19 و14 : 17 و15 : 5 و8) بل استعمل عبارات حزقيال (رؤ 4 : 2 و3 و6).
انا حبيت اننا ندرس الكتاب ده هنا فى الموقع الممتاز ده ونفكر مع بعض ونرد عليه واحده واحده
ونبيتدى بموضوع الباب الاول الفصل الثالث وبيقول ان هذه الكتب مملوءة بالاختلافات والمغالطات
[1] الأول من قابل الباب الخامس والأربعين والسادس والأربعين من كتاب حزقيال بالباب الثامن والعشرين والتاسع والعشرين من سفر العدد وجد اختلافًا صريحًا في الأحكام
[COLOR="Green"]ده الرد اللى انا اعرفه بس ياريت تشاركون فى ردود تانيه[/COLOR]
وبين اصحاح 28 : 29، حز 45 و46 فبين الاول والثانى خلاف فى نظام الهيكل فنجيب ان كلام حزقيال عباره عن نبوات استعاريه القصد منها الالماحالىمجد ملكوت المسيح (1 كو 3 : 16 و2 كو 6 : 16 واف 2 : 20 – 22 واتى 3 : 15) فحزقيال اطلق الهيكل على كنيسه المسيح والرسول بولس استعمل هذه الاستعاره كما فى (2 تس 2 : 4) واستعملها كاتب سفر الرؤيا (11 : 19 و14 : 17 و15 : 5 و8) بل استعمل عبارات حزقيال (رؤ 4 : 2 و3 و6).