الرد على شبهة: الرد على صاحب موضوع ( هل يقدر اى مسلم ان يثبت تحريف الكتاب المقدس )

mohssine

New member
إنضم
14 يناير 2012
المشاركات
33
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
أخي الحبيب لست مضطراً للرد فوراً أبداً ، وهناك من يتركون مواضيعهم أسابيع

جوابك عليك أن تقوله لمن سبقوك في الصفحات السابقة .. بمجرد أنني تعطلت في الإجابة إدعوا أنني خرجت وهربت ... ولك أن تراجع الصفحات السابقة لتتأكد .
 

The Antiochian

أرثوذكسيُ الهوى
عضو نشيط
إنضم
8 نوفمبر 2010
المشاركات
6,365
مستوى التفاعل
526
النقاط
0
الإقامة
في عيون لا تنام
أخي الغالي سأقدم لك 3 مواضيع عن تحريف القرآن كل منها بطريقة وكل منها لعضو غير الآخر :
1 - الجوع كافر ، وأصلها الإسلامي ، للعضو Jesus son :
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=148646

وهنا قائمة بجميع مواضيع هذا العضو ، الكثير منها هام جدا جدا :
http://www.coptschurch.com/forums/blog.php?b=625

2 - إلى أجل مسمى ، وتحريف متعمد للقرآن ، للعضو أبوستل باول :
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=197385

من مواضيعه :
فى صحيح البخارى ..عمر بن الخطاب يعترف بتحريف القران
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=201300

3 - اختلاف المصاحف المعاصرة وبعض جوانب التحريف ، موضوع طويل عبارة عن مشاركات كثيرة أرجو أن تقرأها كاملةً ، والرابط موجود في توقيعي ، أول رابط تحت الصورة ، مكتوب فضح القراءات والأحرف .. إلخ .
 

mohssine

New member
إنضم
14 يناير 2012
المشاركات
33
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
أخي الغالي سأقدم لك 3 مواضيع عن تحريف القرآن كل منها بطريقة وكل منها لعضو غير الآخر :
1 - الجوع كافر ، وأصلها الإسلامي ، للعضو Jesus son :
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=148646

وهنا قائمة بجميع مواضيع هذا العضو ، الكثير منها هام جدا جدا :
http://www.coptschurch.com/forums/blog.php?b=625

2 - إلى أجل مسمى ، وتحريف متعمد للقرآن ، للعضو أبوستل باول :
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=197385

من مواضيعه :
فى صحيح البخارى ..عمر بن الخطاب يعترف بتحريف القران
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=201300

3 - اختلاف المصاحف المعاصرة وبعض جوانب التحريف ، موضوع طويل عبارة عن مشاركات كثيرة أرجو أن تقرأها كاملةً ، والرابط موجود في توقيعي ، أول رابط تحت الصورة ، مكتوب فضح القراءات والأحرف .. إلخ .


أووك أنتظرك لفتح موضوع وتناقشني أنت فقط بما لديك وأناقشك بما لدي .
 

mohssine

New member
إنضم
14 يناير 2012
المشاركات
33
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
ما زلت أنتظر ... وأتمنى أن تنقل تلك المواضيع إلى الموضوعك حتى أعرف أين يمكنني الجواب هل أجيبك أنت أم أجيب صاحب كل موضوع
 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
اسف علي عدم تواجدي طوال الوقت بسبب ضيق وقتي لكن ساحاول بقدر الامكان ان لا اتاخر اخي الحبيب محسن انا الصراحة معرفش اي كتاب تقصد لو تقصد تلك الكتب:
( كتاب مقدمات العهد القديم للأستاد الدكتور وهيب جورجي كامل - الصفحة 24 - ) ( كتاب دائرة المعارف الكتابية / الجزء الثالث / - الصفحة 279 - ) ( كتاب مخطوطات الكتاب المقدس بلغاته الأصلية للدكتور القس إميل ماهر إسحاق - الصفحة 19 - )

اكيد الاتوجراف مش معانا و حصلت اخطاء في المخطوطات هم بشر مش معصومين و انا من وجهة نظري(ليست اي دليل او شئ فقط راي) ان نص رسالة يوحنا ايضا كان خطا علشان النص مكرر نفس كلامه الا في بعض الكلمات الذي يسمي هابلوجرافي المهم فالاخطاء الذي يكشفها هو علم النقد النصي و يعدلها ده مهمة علم النقد النصي انه يوصل للاصل عن طريق الوثائق التي بين ايدينا و علم النقد النصي وصل كلام علماء النقد النصي وضعه لك الاخ الحبيب حبيب يسوع انظر في مدونته في جزء موثوقية العهد الجديد شوف كلام العلماء:
http://habibyaso3.blogspot.com/

فكلام بارت ايرمان مثلا لا يقف امام كلام كل هؤلاء العلماء زائد كما ذكر لك اخانا لانطاكي انه فشل امام ولاس و فالاتوجراف مفقود لكن بين ايدينا مخطوطات قديمة جدا فمثلا انجيل يوحنا كتب تقريبا في 90م يوجد بين ايدينا بردية 52 تعود لسنة 125م فشوف الفرق بينها بئا و بين الاصل و هي جزء من انجيل يوحنا و هذا نصها:
18
31οι ϊουδαιο̣ι̣ ημε[ιν ουκ εξεστιν αποκτειναι
ουδενα 32ϊνα ο λο̣[γος του ι̅η̅υ̅ πληρωθη ον ει
πεν σημαινω[ν ποιω θανατω ημελλεν απο
θνησκειν 33ισ[ηλθεν ουν παλιν εις το πραιτω
ριον ο π[ειλατος και εφωνησεν τον ι̅η̅ν̅
και ειπ[εν αυτω συ ει ο βασιλευς των ϊου
δ]αιω[ν 34απεκριθη ι̅η̅ς̅ απο σεαυτου συ
[τουτο λεγεις η αλλοι ειπον σοι περι εμου]
[35απεκριθη ο πειλατος μητι εγω ϊουδαιος]
[ειμι το εθνος το σον και οι αρχιερεις παρ]
[εδωκαν σε εμοι τι εποιησας 36απεκριθη]
[ι̅η̅ς̅ η βασιλεια η εμη ουκ εστιν εκ του κοσ]
[μου τουτου ει εκ του κοσμου τουτου ην η]
[βασιλεια η εμη οι ϋπηρεται οι εμοι ηγωνι]
[ζοντο ϊνα μη παραδοθω τοις ϊουδαιοις νυν]
[δε η βασιλεια η εμη ουκ εστιν εντευθεν]
[37ειπεν ουν αυτω ο πειλατος ουκουν βασι]
[λευς ει συ απεκριθη ο ι̅η̅ς̅ συ λεγεις οτι]
[verso]
βασιλευς ειμι εγω εις το]υτο γ[ε]γεννη̣μαι
και εληλυθα εις τον κο]σμον ϊνα μαρτυ
ρησω τη αληθεια πας ο ων] εκ της αληθε̣[ι
ας ακουει μου της φωνης] 38λεγει αυτω
ο πειλατος τι εστιν αληθεια κ]α̣ι τουτο̣
ειπων παλιν εξηλθεν προς] τους ιο̣[υ
δαιους και λεγει αυτοις εγω ουδ]εμι[αν
[ευρισκω εν αυτω αιτιαν 39εστιν δε συν]
[ηθεια υμειν ϊνα ενα απολυσω υμειν εν]
[τω πασχα βουλεσθε ουν απολυσω υμειν]
[τον βασιλεα των ϊουδαιων 40εκραυγα]
[σαν ουν παλιν λεγοντες μη τουτον αλλα]
[τον βαραββαν ην δε ο βαραββας ληστης]
19
[1τοτε ουν ελαβεν ο πειλατος τον ι̅η̅ν̅]
[και εμαστιγωσεν 2και οι στρατιωται πλε]
[ξαντες στεφανον εξ ακανθων επεθηκαν]
[αυτου τη κεφαλη και ϊματιον πορφυ]
[ρουν περιεβαλον αυτον 3και ηρχοντο]
Comfort, P. W., & Barrett, D. P. (2001). The text of the earliest New Testament Greek manu******s (A corrected, enlarged ed. of The complete text of the earliest New Testament manu******s) (367). Wheaton, Ill.: Tyndale House.

و في قصاصة من انجيل متي تعود لسنة 66م تقريبا باليوناني و طبعا يوجد التراجم القديمة جدا و و و فنحن نحكم علي الذي بين ايدينا اخي الحبيب اعطيني عالم واحد قال الكتاب المقدس تم تحريفه و قلت لك كلام البابا شنودة مفهوش اي شئ بيقول التحريف ده بيتكلم عن التراجم ايه الي جاب ده للتحريف مش فاهم و طبعا علم النقد النصي يتعامل مع اي كتاب الكتاب المقدس قران دارما اي كتاب انه نص ادبي لانه حيادي لكن هذا العلم استطاع ان يتوصل الي الاصل لدي الكتاب المقدس من خلال المخطوطات و الان لا نحتاج الاوتوجراف و سؤال لو معانا الاوتوجراف هنعوز النقد النصي في ايه؟؟؟!!!!!!!
 

mohssine

New member
إنضم
14 يناير 2012
المشاركات
33
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اسف علي عدم تواجدي طوال الوقت بسبب ضيق وقتي لكن ساحاول بقدر الامكان ان لا اتاخر اخي الحبيب محسن انا الصراحة معرفش اي كتاب تقصد لو تقصد تلك الكتب:
( كتاب مقدمات العهد القديم للأستاد الدكتور وهيب جورجي كامل - الصفحة 24 - ) ( كتاب دائرة المعارف الكتابية / الجزء الثالث / - الصفحة 279 - ) ( كتاب مخطوطات الكتاب المقدس بلغاته الأصلية للدكتور القس إميل ماهر إسحاق - الصفحة 19 - )

اكيد الاتوجراف مش معانا و حصلت اخطاء في المخطوطات هم بشر مش معصومين و انا من وجهة نظري(ليست اي دليل او شئ فقط راي) ان نص رسالة يوحنا ايضا كان خطا علشان النص مكرر نفس كلامه الا في بعض الكلمات الذي يسمي هابلوجرافي المهم فالاخطاء الذي يكشفها هو علم النقد النصي و يعدلها ده مهمة علم النقد النصي انه يوصل للاصل عن طريق الوثائق التي بين ايدينا و علم النقد النصي وصل كلام علماء النقد النصي وضعه لك الاخ الحبيب حبيب يسوع انظر في مدونته في جزء موثوقية العهد الجديد شوف كلام العلماء:
http://habibyaso3.blogspot.com/

فكلام بارت ايرمان مثلا لا يقف امام كلام كل هؤلاء العلماء زائد كما ذكر لك اخانا لانطاكي انه فشل امام ولاس و فالاتوجراف مفقود لكن بين ايدينا مخطوطات قديمة جدا فمثلا انجيل يوحنا كتب تقريبا في 90م يوجد بين ايدينا بردية 52 تعود لسنة 125م فشوف الفرق بينها بئا و بين الاصل و هي جزء من انجيل يوحنا و هذا نصها:
18
31οι ϊουδαιο̣ι̣ ημε[ιν ουκ εξεστιν αποκτειναι
ουδενα 32ϊνα ο λο̣[γος του ι̅η̅υ̅ πληρωθη ον ει
πεν σημαινω[ν ποιω θανατω ημελλεν απο
θνησκειν 33ισ[ηλθεν ουν παλιν εις το πραιτω
ριον ο π[ειλατος και εφωνησεν τον ι̅η̅ν̅
και ειπ[εν αυτω συ ει ο βασιλευς των ϊου
δ]αιω[ν 34απεκριθη ι̅η̅ς̅ απο σεαυτου συ
[τουτο λεγεις η αλλοι ειπον σοι περι εμου]
[35απεκριθη ο πειλατος μητι εγω ϊουδαιος]
[ειμι το εθνος το σον και οι αρχιερεις παρ]
[εδωκαν σε εμοι τι εποιησας 36απεκριθη]
[ι̅η̅ς̅ η βασιλεια η εμη ουκ εστιν εκ του κοσ]
[μου τουτου ει εκ του κοσμου τουτου ην η]
[βασιλεια η εμη οι ϋπηρεται οι εμοι ηγωνι]
[ζοντο ϊνα μη παραδοθω τοις ϊουδαιοις νυν]
[δε η βασιλεια η εμη ουκ εστιν εντευθεν]
[37ειπεν ουν αυτω ο πειλατος ουκουν βασι]
[λευς ει συ απεκριθη ο ι̅η̅ς̅ συ λεγεις οτι]
[verso]
βασιλευς ειμι εγω εις το]υτο γ[ε]γεννη̣μαι
και εληλυθα εις τον κο]σμον ϊνα μαρτυ
ρησω τη αληθεια πας ο ων] εκ της αληθε̣[ι
ας ακουει μου της φωνης] 38λεγει αυτω
ο πειλατος τι εστιν αληθεια κ]α̣ι τουτο̣
ειπων παλιν εξηλθεν προς] τους ιο̣[υ
δαιους και λεγει αυτοις εγω ουδ]εμι[αν
[ευρισκω εν αυτω αιτιαν 39εστιν δε συν]
[ηθεια υμειν ϊνα ενα απολυσω υμειν εν]
[τω πασχα βουλεσθε ουν απολυσω υμειν]
[τον βασιλεα των ϊουδαιων 40εκραυγα]
[σαν ουν παλιν λεγοντες μη τουτον αλλα]
[τον βαραββαν ην δε ο βαραββας ληστης]
19
[1τοτε ουν ελαβεν ο πειλατος τον ι̅η̅ν̅]
[και εμαστιγωσεν 2και οι στρατιωται πλε]
[ξαντες στεφανον εξ ακανθων επεθηκαν]
[αυτου τη κεφαλη και ϊματιον πορφυ]
[ρουν περιεβαλον αυτον 3και ηρχοντο]
Comfort, P. W., & Barrett, D. P. (2001). The text of the earliest New Testament Greek manu******s (A corrected, enlarged ed. of The complete text of the earliest New Testament manu******s) (367). Wheaton, Ill.: Tyndale House.

و في قصاصة من انجيل متي تعود لسنة 66م تقريبا باليوناني و طبعا يوجد التراجم القديمة جدا و و و فنحن نحكم علي الذي بين ايدينا اخي الحبيب اعطيني عالم واحد قال الكتاب المقدس تم تحريفه و قلت لك كلام البابا شنودة مفهوش اي شئ بيقول التحريف ده بيتكلم عن التراجم ايه الي جاب ده للتحريف مش فاهم و طبعا علم النقد النصي يتعامل مع اي كتاب الكتاب المقدس قران دارما اي كتاب انه نص ادبي لانه حيادي لكن هذا العلم استطاع ان يتوصل الي الاصل لدي الكتاب المقدس من خلال المخطوطات و الان لا نحتاج الاوتوجراف و سؤال لو معانا الاوتوجراف هنعوز النقد النصي في ايه؟؟؟!!!!!!!

-------------------------------

إنتهى هدا ما كنا نناقشه . حصلت أخطــــــــــــــــــــــاء في المخطـــــــــــــــــــوطات لأسباب دكرتها أنت بنفسك . ( مع السلامة )

ومرة أخرى إقرأ تلك الصفحات من الكتب المدكورة لتتأكد من كلامك
 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
-------------------------------

إنتهى هدا ما كنا نناقشه . حصلت أخطــــــــــــــــــــــاء في المخطـــــــــــــــــــوطات لأسباب دكرتها أنت بنفسك . ( مع السلامة )

ومرة أخرى إقرأ تلك الصفحات من الكتب المدكورة لتتأكد من كلامك


هو انت يا استاذ بتقرا الي علي مزاجك دنتا شلت كل كلامي و خدت كلمتين و خلعت امال انا بقول علم النقد النصي لازمته ايه فعلا انني كنت اعلم انك لا تريد ان تعرف الجواب انت جاي حافظ و امشي يا استاذ انا بقول ان علم النقد النصي مهمته تنقيح الاخطاء فالكتاب المقدس بين ايدينا سليم تماماً بس علشان انت مش عايز تفهم فعمرك ما هتشوف بائي كلامي
 

mohssine

New member
إنضم
14 يناير 2012
المشاركات
33
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
هو انت يا استاذ بتقرا الي علي مزاجك دنتا شلت كل كلامي و خدت كلمتين و خلعت امال انا بقول علم النقد النصي لازمته ايه فعلا انني كنت اعلم انك لا تريد ان تعرف الجواب انت جاي حافظ و امشي يا استاذ انا بقول ان علم النقد النصي مهمته تنقيح الاخطاء فالكتاب المقدس بين ايدينا سليم تماماً بس علشان انت مش عايز تفهم فعمرك ما هتشوف بائي كلامي

----------------------
لاا إنتظر أنت قلت أن البشر غير معصوم من الأخطاء .

والبشر هم من صححوا الأخطاء السابقة .

إدن هؤلاء الدين صححوا الأخطاء هل هم ليسوا بشر ؟؟؟
 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
----------------------
لاا إنتظر أنت قلت أن البشر غير معصوم من الأخطاء .

والبشر هم من صححوا الأخطاء السابقة .

إدن هؤلاء الدين صححوا الأخطاء هل هم ليسوا بشر ؟؟؟

كلام بدون دليل يعني عايز افهم شئ علم النقد النصي بعد كل تلك الفترة و العلماء الي انت بتستشهد بيهم و بعد المراجعات الكثيرة هيكون غلطوا خلاص هوالانسان مش شرط يغلط طوال الوقت الانسان مش مكينة اخطاء زائد هم مش عالم واحد دول علماء يعني المخطوطة ممكن يكتبها 3 او 4 (زاي المخطوطة السينائية) دول ممكن يغلطوا لكن دول المئات ازاي كلهم هيتفقوا علي حاجة غلط كل شوية يراجعوا و ارجوك اثبتلي ان علماء النقد النصي كلهم ركز علي كلهم ده غلطوا منتظر دليلك المفحم.:act19:
 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
----------------------
لاا إنتظر أنت قلت أن البشر غير معصوم من الأخطاء .

والبشر هم من صححوا الأخطاء السابقة .

إدن هؤلاء الدين صححوا الأخطاء هل هم ليسوا بشر ؟؟؟


و معلومة صغيرة ده نهاية الافلاس اما الواحد مايلاقيش حاجة يقولها يفضل يقول اي كلام و بدون دليل يعني اموت و اعرف الكلام ده ايه علاقته بالتحريف :thnk0001::thnk0001:
 

mohssine

New member
إنضم
14 يناير 2012
المشاركات
33
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
و معلومة صغيرة ده نهاية الافلاس اما الواحد مايلاقيش حاجة يقولها يفضل يقول اي كلام و بدون دليل يعني اموت و اعرف الكلام ده ايه علاقته بالتحريف :thnk0001::thnk0001:

-------------------------
أليس هدا هو كلامك :

- ألم تقر بأنه فعلا حصلت أخطاء في النسخ لأنهم بشر وغير معصومين من الخطأ ( طبعا هدا كلامك )

- أوووك من صحح هده الأخطاء ؟؟؟ النقاد

- من هم النقاد ؟؟؟ هم بشر وعلماء ولهم دراية بكــــل شيء لكنهم يبقون بشر .

- وهل البشر معصوم من الخطأ ؟؟ !!!




أتمنى لو كان بيننا شخص محايد ليفسر لك كلامي . ولكن كل من يوجد هنا هم مسيحيون للأسف
 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
-------------------------
أليس هدا هو كلامك :

- ألم تقر بأنه فعلا حصلت أخطاء في النسخ لأنهم بشر وغير معصومين من الخطأ ( طبعا هدا كلامك )

- أوووك من صحح هده الأخطاء ؟؟؟ النقاد

- من هم النقاد ؟؟؟ هم بشر وعلماء ولهم دراية بكــــل شيء لكنهم يبقون بشر .

- وهل البشر معصوم من الخطأ ؟؟ !!!




أتمنى لو كان بيننا شخص محايد ليفسر لك كلامي . ولكن كل من يوجد هنا هم مسيحيون للأسف

انت مش بتقرا كلامي كله صح؟ انا متاكد واضح انك مش بتشوف اي دليل بحطه او اي رد غير الي يعجبك ياريت تراجع المشاركة السابقة
بقول لك هم مش 3 او 4 علماء نقد نصي علشان كده استحالة كلهم يجمعوا علي خطا يعني اكيد مش كلهم هيقعوا في نفس الخطا
 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
انا عارف ان في ناس مثلك كتير المشكلة انك متعرفش حاجة عن علم النقد النصي انا متاكد انك اول مرة في حياتك تسمع كلمة نقد اعلي و نقد ادني و التراجم النقدية بس يا حبيبي حمل هذا الكتاب و اقراه هيفيدك اوي و احتمال تفهم:
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=195306
 

mohssine

New member
إنضم
14 يناير 2012
المشاركات
33
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
أووووك أنا لا أعرف النقد أصلا

وعدد النقاد الدين قاموا بتصحيح تلك الأخطاء هم 100 ( هل تكفي 100 )

سؤالي لك وأتمنى أن تجيبني بالواقع والمنطق

- أليس هناك إحتمالية للخطأ ؟؟
 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
أووووك أنا لا أعرف النقد أصلا

وعدد النقاد الدين قاموا بتصحيح تلك الأخطاء هم 100 ( هل تكفي 100 )

سؤالي لك وأتمنى أن تجيبني بالواقع والمنطق

- أليس هناك إحتمالية للخطأ ؟؟

اجابة السؤال سهلة اوي اكيد في احتمال للخطا احتمال اتين يغلطوا او تلاتة او حتي عشرة لكن كل العلماء يغلطوا مستحيل عقلياً
 

mohssine

New member
إنضم
14 يناير 2012
المشاركات
33
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اجابة السؤال سهلة اوي اكيد في احتمال للخطا احتمال اتين يغلطوا او تلاتة او حتي عشرة لكن كل العلماء يغلطوا مستحيل عقلياً

--------------------------

أي شخص آخر لن يرى في الأمر مستحيل إدا علمنا أن أغلب أو كل هؤلاء العلماء هم مسيحيين ...

--------------------------

لو كان نصف هؤلاء العلماء يهود أو مسلمين أو حتى ملحدين . كيف كان سيكون ردك ؟؟
 

++ كيرلس ++

‡† الله محبة †‡
إنضم
8 أغسطس 2009
المشاركات
3,054
مستوى التفاعل
717
النقاط
113
أووووك أنا لا أعرف النقد أصلا

وعدد النقاد الدين قاموا بتصحيح تلك الأخطاء هم 100 ( هل تكفي 100 )

سؤالي لك وأتمنى أن تجيبني بالواقع والمنطق

- أليس هناك إحتمالية للخطأ ؟؟

أين ذُكر أحمد في الإنجيل؟
 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
--------------------------

أي شخص آخر لن يرى في الأمر مستحيل إدا علمنا أن أغلب أو كل هؤلاء العلماء هم مسيحيين ...

--------------------------

لو كان نصف هؤلاء العلماء يهود أو مسلمين أو حتى ملحدين . كيف كان سيكون ردك ؟؟

ألي اقدر اقوله لول بجد

انت بهزر صح اول مرة اشوف واحد بيشكك في مصدقية علم النقد النصي في حياتي اوكي مفيش مشكلة هو ايه المشكلة اما يكونوا مسيحيين هو انت فاكر ان علم النقد النصي يتعامل فقط مع الكتاب المقدس حلوة كل الناس بتكدب علشان هما مسيحيين طب ليه هيبئوا مسيحيين مادام هما عارفين ان كتابهم محرف بجد مشاركتك ده دحكتني يا استاذ من الاخر جيب دليل علي ان الكتاب المقدس محرف و تم الرد علي كل الي انت طرحته جيب لنا دليل علمي مش افتراضات مش ممكن و احتمال انا عندي حقائق مش احتمالات
 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
أين ذُكر أحمد في الإنجيل؟

ممكن يقول لك ممكن يكون موجود بس معنوي مش لفظي يا اخي الحبيب كيرلس ده نقل مش ممكن و احتمال و لا راضي يجيب دليل واحد و انا منتظر منه دليل
 

++ كيرلس ++

‡† الله محبة †‡
إنضم
8 أغسطس 2009
المشاركات
3,054
مستوى التفاعل
717
النقاط
113
ممكن يقول لك ممكن يكون موجود بس معنوي مش لفظي يا اخي الحبيب كيرلس ده نقل مش ممكن و احتمال و لا راضي يجيب دليل واحد و انا منتظر منه دليل

هو مش المسلمين مصدّعين دماغنا بحكاية التحريف عشان الإنجيل كلّه لم يذكر رسولهم زي ما قال القرآن الكذّاب؟ القرآن بيقول بكل وضوح شديد:

وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ (الصف 6)

أعطوني من أي كتاب من كتب العهد الجديد أو حتّى الكتب الأبوكريفية أو أي وثيقة تعود للقرن الأول أي دليل على هذا الأحمد؟ مع نقد نصي من دون نقد نصي، نص نقدي نص مُستلم مش مهم، أي حتّة وثيقة مذكور فيها هذا الكذّاب ابن النجسة (إنما المشركون نجس).
 
أعلى