؟اما اب وابن ورح قدس
هل اجتماع الثلاثة معا يكون اله واحد ؟
وهل انفراد الواحد منهم بيكون اله
أنا قلتها و بقلها و هاقلها ..
الرب يديك نعمة الفهم و أنت تفهم ..
؟اما اب وابن ورح قدس
هل اجتماع الثلاثة معا يكون اله واحد ؟
وهل انفراد الواحد منهم بيكون اله
دانتي ناقص بعد كدا تاخديه الكنيسه
مش فاهم يعني ايه؟؟
ازاي يعني جبل المقطم اتنقل؟؟
مش عارفا ليه انا بحس ان انتوا يامسيحين
يا مش مقتنعين بس بتداروا؟
يا اساسا مش فاهمين بس يعني اهوه دين اهلنا ولازم نبئ عليه؟
يا محرجين والدليل بتحذفوا الادله والبراهين
فين الدليل انوا اتنقل؟
عذرا على التدخل و لكن بصراحة وجدت ان الحوار رائع و مرتفع المستوى ( أقصد من حيث أداب الحوار)
فليسمح لى الأصدقاء الذين يقولون أن الايمان يأتى اولا و من ثم يأتى الفهم , أن يقولوا لنا ما الفرق أذاً بين المسيحية و أى ديانة وثنية .
حتى أكون أكثر ايضاحا
أنتم تقولون أنه يجب على الانسان ان يؤمن بيسوع حتى يستطيع فهم حقيقة الثالوث
و عابد البقر مثلا يقول عليك ان تؤمن بأن الإله هو البقرة حتى تفهم حقيقة هذا . فما الفرق حتى أسمع كلامك انت و لا أسمع كلامه هو ؟
ملحوظة : المقارنة كانت للتوضيح و لا أقصد بها الاساءة من قريب أو بعيد
و على هذا فانه يجب حتى على المسيحى أن يسأل فى كل شىء و يفكر فى كل شىء ,
و القول بأنه يجب الايمان بالشىء هكذا كما هو دون فهم لان العقل البشرى غير قادر على كذا و كذا .. ألى أخر هذه العبارات التى نسمعها كثيرا يعتبر مخالفة صريحة لكلام الكتاب المقدس .
فكيف تطلبون من الاخرين ان يؤمنوا بما جاء فى الكتاب المقدس و انتم تخالفونه بأن تطلبوا منهم الايمان بدون تفكير و بدون أن يمتحنوا كل ما تقولونه لهم مثل عقيدة التثليث و الاقانيم ؟ :dntknw:
أسلوب المقارنة بين الدين المسيحى و أى دين تانى سواء وثنى أو لأسلامى أو غيرة مرفووووووووووض تمامآ ... مفيش و جة مقارنة أساسآ ...
موضوع (( الأيمان أولآ )) أنا وضحتة فى ردى على الأخ سامح ..
و لية نسأل طالما أحنا فاهمين ؟؟
أتفق معك تماما فى انه لا وجه للمقارنة , و لكن انا لم أقارن الديانات أنا فقط سألت ما الفرق الذى يجعلنى أسمع كلامكم أنتم و انتم تقولون ان الاله تجسد فى انسان و لا اسمع كلام من يقول لى ان الاله تجسد فى بقرة حيث أن المطلوب منّى فى الحالتين أن أؤمن أولا ثم يأتى الفهم بعد ذلك
أرجو ان يكون سؤالى واضحا !!
غريبة لان هذا الكلام يخالف العديد من أراء الاباء و الكهنة التى قرأتها و سمعتها و التى تقول أن طبيعة الثالوث الأقدس هى من الاشياء التى يصعب على العقل البشرى فهمها و يجب الايمان بها كما هى .!!!!
و لنفترض جدلا أن المعجزة ستحدث و يتمكن الانسان من فهم حقيقة الثالوث بعد الايمان
فكيف تطلبين من شخص أن يؤمن بأن الله هو واحد و لكن يتكون من ثلاث أقانيم ثم سيفهم بعد ذلك كيف يكون هذا ؟
و أخيرا لماذا لم يوفر علينا و عليكم الله هذه المشقة و يعلن كما أعلن فى العهد القديم أنه واحد و سكت لماذا لم يعلن فى العهد الجديد أنه واحد و لكن ثلاثة أقانيم صراحة ؟
حتى لا يأتى شخص مثلى و يسال مثل هذا السؤال السخيف
لماذا لم يعلن فى العهد الجديد أنه واحد و لكن ثلاثة أقانيم صراحة ؟
أعترف انه سؤال سخيف و لكنه للأسف يطرح نفسه و يحتاج للاجابة عليه أجابة مقنعة
و الا سيكون دخول المسيحية بمثابة أن يطلب منك شخص أن تدخل كهف مظلم لاستكشافه دون حتى ان يكون معك خريطة أو شمعة لترى أين تضع قدمك !!
و شكرا مرة اخرى
زى اللى قاعد فى أوضة و قافل على نفسة فيها و قافل كل شبابيك الأوضة .. و أنت جوة الأوضة عايز تفهم حاجة بتدور أحداثها برة و سامع صوتها بس مش عارف أية هى .. و أنت جوة الأوضة بتسأل الناس برة .. فية أية ؟؟ ردوا عليك .. لاكن انت ماسمعتش كويس و أكيد مفهمتش كلامهم .. لا راضى تطلعلهم برة و تعرف فية أية .. ولا أنت فاتح باب اللأوضة يدخلولك و يقولوا لك فية أية ..
الأوضة دى هى قلبك و عقلك .. أفتحهم و أسمع كويس علشان تفهم ..
وانا مبسوط انك قولت بامانة وليس كعادة المسلمين بالحلفان بالله
فهذا ان دل فهو انك من بيئة راقية ولك اصدقاء مسيحين
ياريت توضح العقبات اللي بتواجهك
صدقني هناك الكثير من الذين يكون ظاهرهم ادراك و معرفة الحق ولكنهم لا يستطيعون الاستغناء عن الباطل وكلامي هذا مستوحي من خبرات عديدة للاسف
السنا نحن كفرة في نظر الاسلام لاننا نعبد عيسي ابن مريم
سؤلك ده يبقي لشيوخ الاسلام وليس لنا يا اخي العزيز
لم نري هذا في الاسلام صدقا
ياريت توضح الايات او الاحاديث التي تتكلم عن هذا الموضوع
كي يمكننا استخدامها مع بعض الاخوة
فنحن لانسمع الا " لاتجادل ولا تناقش يا اخ علي "
اقرا في الانجيل بروح محايدة وليس اسلامية
ياريت تديني امثلة كي نناقشها
يا أخ سامح أنا قلتلك صلى و آمن أولآ ..
لو صليت بدون إيمان صعب تفهم ..
و طول ما أنت فاهم أن فية عقبات فى الديانة المسيحية .. يبقى مش هتفهم ..
و ربنا يعوض .!!
دة تفكير كل المسلمين .. و بلاش نضحك على بعض ..
" ها أنذا واقف على الباب و أقرع إن سمع أحد صوتى و فتح الباب أدخل إلية و أتعشى معة و هو معى " ( سفر الرؤيا 3 : 20 )
المسئلة هنا تختلف .. فأنت غيرهم هما كانوا بلا دين .. أما أنت فعلى دين
لاكن للأسف من غير عند الله و اللى مش من عند الله يبقى من الشيطان و الشيطان للأسف ساحر لكل اللى تابعينة و قافل عقولهم و قلوبهم عن معرفة الحق فأنا بعذرك جدآ جدآ يا أخ سامح و الرب يتحنن عليك و يعرفك الطريق المؤدى الى الملكوت ..
زى اللى قاعد فى أوضة و قافل على نفسة فيها و قافل كل شبابيك الأوضة .. و أنت جوة الأوضة عايز تفهم حاجة بتدور أحداثها برة و سامع صوتها بس مش عارف أية هى .. و أنت جوة الأوضة بتسأل الناس برة .. فية أية ؟؟ ردوا عليك .. لاكن انت ماسمعتش كويس و أكيد مفهمتش كلامهم .. لا راضى تطلعلهم برة و تعرف فية أية .. ولا أنت فاتح باب اللأوضة يدخلولك و يقولوا لك فية أية ..
أهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااا .. ((((( أعتقد !!!!!! )))))
المفروض الأجابة نعم و بكل تأكيد ..
تعتقد حضرتك ان ممكن لما تعرف الدين الحق تخسر كل حاجة فى حياتك ؟؟؟؟ أين حب الله و معرفة دين الحق ؟؟؟
و يا ريت كنت أقدر أخدة الكنيسة ...
و الكنيسة بابها مفتوح لأى حد و فى أى وقت ...
يا ريت يدخل .. مش هيخصر حاجة لما يدخل و يشوف بنصلى أزاى ...
فين الدليل انوا اتنقل؟
و أنتى يعنى عايزة تقنعينى أننا لو جبنا الدليل هتصدقى ؟؟؟
أسلوب المقارنة بين الدين المسيحى و أى دين تانى سواء وثنى أو لأسلامى أو غيرة مرفووووووووووض تمامآ ... مفيش و جة مقارنة أساسآ ...
الأيمان ثم التفكير ثم الفهم
الأباء يقصدوا ( بدون زعل ) يقصدوكم أنتم المسلمين لآنكم معندكمش نعمة فهم التثليث و النعمة دى بتيجى بالأيمان و التعميد و بعد الخطوتين دول هتفهموها ..
و لكن هما قالوا كدة علشانكم لأنكم أنتوا اللى مش فاهمين مش أحنا !!!
انت تريد كل شىء قدامك ؟؟!! لية لاغيى العقل ؟؟ لية عايز كل حاجة مكتوبة و تمشى وراها و خلاص ؟؟ فكر .. فكر .. فكر .. فكر ..
نبدأ على بركة الله
أولا نبدأ بالسهل ثم الأصعب
لماذا هذا التوقيت بالذات ؟؟
لماذا لم يحدث الفداء أيام آدم مثلا أو أيام نوح ؟؟؟
ولماذا لم يحدث فى آخر الزمان ؟؟ أو قبل يوم القيامة بقليل ؟؟
طلب بسيط
لو ممكن تنقلى سؤالى وتفتحى بيه موضوع جديد أكون شاكر ليكى
شكرا
لو قرأت سفر الجامعة الاصحاح الثالث حتشوف في اول الاصحاح التالي:
لِكُلِّ شَيْءٍ زَمَانٌ وَلِكُلِّ أَمْرٍ تَحْتَ السَّمَاوَاتِ وَقْتٌ.
بمعنى ان لله خطة و توظيب لكل شئ, فوضع لكل شئ وقت
فلو وضع الله الخلاص في بداية خطيئة أدم لتساألت ايضا لماذا في ذلك الوقت و ليس غيره
و هذه حكمة الهية لا يمكننا الرد عليها لان كما وضحت في النص اعلاه ان لكل شئ زمان, لاحظ كل شئ
لِلْوِلاَدَةِ وَقْتٌ وَلِلْمَوْتِ وَقْتٌ. لِلْغَرْسِ وَقْتٌ وَلِقَلْعِ الْمَغْرُوسِ وَقْتٌ.
لِلْقَتْلِ وَقْتٌ وَلِلشِّفَاءِ وَقْتٌ. لِلْهَدْمِ وَقْتٌ وَلِلْبِنَاءِ وَقْتٌ.
لِلْبُكَاءِ وَقْتٌ وَلِلضِّحْكِ وَقْتٌ. لِلنَّوْحِ وَقْتٌ وَلِلرَّقْصِ وَقْتٌ.
لِتَفْرِيقِ الْحِجَارَةِ وَقْتٌ وَلِجَمْعِ الْحِجَارَةِ وَقْتٌ. لِلْمُعَانَقَةِ وَقْتٌ وَلِلاِنْفِصَالِ عَنِ الْمُعَانَقَةِ وَقْتٌ.
لِلْكَسْبِ وَقْتٌ وَلِلْخَسَارَةِ وَقْتٌ. لِلصِّيَانَةِ وَقْتٌ وَلِلطَّرْحِ وَقْتٌ.
لِلتَّمْزِيقِ وَقْتٌ وَلِلتَّخْيِيطِ وَقْتٌ. لِلسُّكُوتِ وَقْتٌ وَلِلتَّكَلُّمِ وَقْتٌ.
لِلْحُبِّ وَقْتٌ وَلِلْبُغْضَةِ وَقْتٌ. لِلْحَرْبِ وَقْتٌ وَلِلصُّلْحِ وَقْتٌ.
و كما اعلن السيد المسيح, ان الرب ليه اوقات و ازمنة لا يعلنها للبشر لانها حكمته و هو يعرف متى يعمل عمله
ممكن بعد اذن الاول سامح وبعدين الاعضاء الموجودين فى هذا الموضوع الرد على سامح
وزى ما انت قولت ان كان الشعب وقتها عقلة صغير وسذاج
وانا بقولك ياسامح
انت بجد انسان محترم جدا (مش لشئ )ولكن لادبك العالى وكلامك المرتب (وده من وجه نظرى)
سلام ونعمة