الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
يلا نربى ولادنا صح- موضوع متجدد
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="philanthropist, post: 3729565, member: 118603"] [SIZE="5"] #يلا_نربى_ولادنا_صح #الحلقة_الاولى أول حلقة من فقرة يلا نربى ولادنا صح هنتكلم فيها عن خطأ كلنا بنقع فيه ف تربية أولادنا ايه هو بقى ؟ الدلع الزيادة عن اللزوم ، تلاقى مثلا الأم و الأب يجيلهم عيل على كبر حتى لو عندهم عيال تانى بس ده بقى يبقى البوبوناية بتاعتهم . اعذرونى أصل انا مفقوعة من الحتة دى بالذات .? تلاقى ايه اللى بيحصل بقى الطفل يطلب حاجة و يقعد يعيط و احنا مش عايزينوا يعيط قومت ننفذله اللى هو عايزه حتى لو على حساب صحته أو راحة غيره . يعنى مثلا لو عنده برد و شاور على الشيبسى ف الشارع لازم الشيبسى يتجاب مع أنه ممنوع بس مش عايزين الننوس يزعل . أو تلاقيه مثلا ييجى يقولك يا بابا الحقنى اختى ضربتنى ، هى ممكن متكونش عملت كدة بس ازاى بقى هو الننوسه بيكدب برضه و يقوم ايه بقى الأب عشان ميزعلش حد يقوم يعمل نفسه بيضرب الاخت الكبيرة عشان الصغير يسكت . و حاجة كمان بقى انتو بتعملوها من غير قصد أو ساعات بقصد انكم تاخدوا لسان العيال ع الشتيمة و تقعدوا تضحكوا لما يشتمكم أو يشتم حد كبير من العيلة يعنى على أساس أننا عيلة و محدش هيتكلم . لا خلى بالك الناس بتتكلم فبلاش نسمحلهم يتكلموا وحش و كمان ماينفعش تعود طفلك ع الشتيمة و بعدين لما يكبر تعاقبوا انه بيشتم كدة مش هيثق فيك اصلا. بصوا بقى انت و هى اللى انتو بتعملوه ده غلط ليه ؟ انا هقولكم. أولا بتعلموا طفلكم الأنانية و أن كل حاجة عايزها لازم تتجاب و ده بيعلمه الطمع . ثانيا انت كدة هتخلى في ضغينة بين الأخوات حتى لو الكبار سكتوا مرة اثنين تلاتة لازم هيزعلوا ف مرة طب ليه بس كدة . آخر حاجة بقى انت كدة هطلع ابنك أو بنتك ما يعرفش يتحمل المسؤولية و بلاش تقعد تقول لما يكبر هيفهم لأنه اصلا لما يكبر هيبقى فات الأوان على أنه يفهم. [/SIZE] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
يلا نربى ولادنا صح- موضوع متجدد
أعلى