لا , لم أفكر في طرح هذه الامثال ولكن ما أعنيه هو : هل هناك علماء نقد نصي أشاروا إلى أهمية أقوال الاباء في النقد النصي وخاصة إلى أعمال فيليب شاف؟
هل تقصد مثلا ما قاله بروس ميتزجر وبارت ايرمان :
إلى جانب الأدلة النصية المستمدة من المخطوطات اليونانية للعهد الجديد ومن الإصدارات القديمة ، كان الناقد النصي متاحًا للعديد من النصوص الكتابية
الاقتباسات الواردة في التعليقات والمواعظ والأطروحات الأخرى كتبها آباء الكنيسة الأوائل. في الواقع ، هذه الاقتباسات واسعة النطاق لدرجة أنه إذا كانت جميع المصادر الأخرى لمعرفتنا بنص العهد الجديد المدمرة ، ستكون كافية وحدها لإعادة إعمار العهد الجديد بأكمله.
Besides the textual evidence derived from New Testament Greek manuscripts and from early versions, the textual critic has available the numerous scriptural quotations included in the commentaries, sermons, and other treatises written by early church fathers. Indeed, so extensive are these citations that if all other sources for our knowledge of the text of the New Testament were destroyed, they would be sufficient alone for the reconstruction of practically the entire New Testament.
Bruce M. Metzger and Bart D. Ehrman, The Text of the New Testament: Its Transmission, Corruption, and Restoration, 4th ed. (New York: Oxford University Press, 2005), 126.
وما قاله J. K. Elliott and Ian Moir :
"ليس لدينا فقط العديد والعديد من المخطوطات ذات التاريخ المبكر ولكن المحاولات العلمية الأخيرة لتعديل نص العهد الجديد تتم مع الثقة بأن النص الأصلي موجود هناك ليتم اكتشافه في المخطوطات. أحيانًا يتوصل المحررون إلى استنتاجات مختلفة ، وأحيانًا يكون الحكم التحريري مشكوكًا فيه ، ولكن وراء النقاش الافتراض هو أن المخطوطات ، المدعومة أو المكملة بالنسخة والاقتباسات في كتابات آباء ]الكنيسة[ ، ستنتج النص الأصلي . "
Not only do we have many manuscripts and many manuscripts of an early date but recent scholarly attempts to edit the New Testament text is done with the confidence that the original text is there to be discovered in the manuscripts. Sometimes editors reach different conclusions, sometimes an editorial judgment is questionable, but behind the debate the assumption is that the manuscripts, supported or ritings of the [Church] Fathers, will yield the supplemented by the version and by quotations in the woriginal text. ( Manuscripts and the Text of the New Testament, T & T Clark, 1995 p. 94)
وما قاله السير فريدريك كينيون :
عدد مخطوطات العهد الجديد ، والترجمات المبكرة منه ، والاقتباسات منه في أقدم كتاب الكنيسة ، كبير جدًا لدرجة أنه من المؤكد عمليًا أن القراءة الصحيحة لكل فقرة مشكوك فيها محفوظة في واحد أو غيرها من هذه السلطات القديمة. لا يمكن قول هذا عن أي كتاب آخر في العالم.
The number of manuscripts of the New Testament, of early translations from it, and of quotations from it in the oldest writers of the Church, is so large that it is practically certain that the true reading of every doubtful passage is preserved in some one or other of these ancient authorities. This can be said of no other book in the world. (Sir Frederic Kenyon, Our Bible and Ancient Manuscripts, New York: Harper and Brothers, 1941, p. 55)
ودانيال والس :
في الطرف الآخر من تجمع البيانات توجد اقتباسات من العهد الجديد من قبل آباء الكنيسة. حتى الآن ، تم جدولة أكثر من مليون اقتباسات من العهد الجديد من قبل آباء الكنيسة. يأتي هؤلاء الآباء من أواخر القرن الأول إلى العصور الوسطى ."
At the other end of the data pool are the quotations of the NT by church fathers. To date, more than one million quotations of the NT by the church fathers have been tabulated. These fathers come from as early as the late first century all the way to the middle ages.
Evangelicalism's premiere New Testament textual critic answers some questions about New Testament manuscripts, the discovery of a fragment though to be from the first century, and why the process of transmission is nothing like the old "telephone game."
www.thegospelcoalition.org