هل كلمة العالم فى جملة :دخل الموت الى العالم معناها ____ ؟

هل كلمة : العالم فى جملة دخل الموت الى العالم بحسد إبليس مقصود بها :


  • مجموع المصوتين
    16

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113
هل جملة دخل الموت الى العالم بحسد إبليس

معناها إن مافيش حاجة ماتت خالص قبل ما آدم يخطأ ؟؟

يعنى الحيوانات ما كانتش بتموت ؟؟؟

خاااااااااااااالص ؟؟؟

أم كانت الحيوانات بتموت ؟؟؟قبل الخطية

يعنى السؤال بصيغة تانية :

هل كلمة العالم فى الجملة الأولى تشير الى العالم أجمع أم للعالم البشرى فقط

ياريت تشاركوا فى الاستطلاع و نتناقش بالعقل

 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113
أنا إيرينى السادس عشر

سليلة الحسب و النسب

ماحدش يكتب لى تعليق واحد

%D8%B7%D9%81%D9%84%D8%A9+%D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%AC%D8%A8%D8%A9.jpg


[YOUTUBE]aPCVowOz5G0[/YOUTUBE]
 

white.angel

فيلسوفه مسيحيه
عضو مبارك
إنضم
6 يوليو 2010
المشاركات
3,777
مستوى التفاعل
1,303
النقاط
0
ههههههههههههههههههههههه
تخيلى عرفت ان الموضوع بتاعك اول ماقريت عنوانه بره :D
هرجع اتفلسف وارد عليك بكره ;)
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113
ههههههههههههههههههههههه
تخيلى عرفت ان الموضوع بتاعك اول ماقريت عنوانه بره :D
هرجع اتفلسف وارد عليك بكره ;)

أوكيه

يا صبر أييووووووووووووووووووووووووب​
 

soso a

Jesus Loves Me
عضو مبارك
إنضم
1 مارس 2011
المشاركات
18,155
مستوى التفاعل
1,793
النقاط
0
الإقامة
فى حضن يسوع
اعتقد العالم يعنى العالم اجمع

لان الحيوانات و النباتات و الحشرات و و و

لانها كلهما مخلوقه لخدمه الانسان وعلشان الانسان فلما مات الانسان فى الخطيه هى نزلت تخدمه على الارض

متاااااابعه

ومش تزعلى قوى يا ايرينى السادس عشر اهو جه ردين اهو والباقيه انشالله جايه يجعل قدامنا فتحت خير عليكى :) ههههههههههه




 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113
اعتقد العالم يعنى العالم اجمع

لان الحيوانات و النباتات و الحشرات و و و

لانها كلهما مخلوقه لخدمه الانسان وعلشان الانسان فلما مات الانسان فى الخطيه هى نزلت تخدمه على الارض

متاااااابعه

ومش تزعلى قوى يا ايرينى السادس عشر اهو جه ردين اهو والباقيه انشالله جايه يجعل قدامنا فتحت خير عليكى :) ههههههههههه




طيب يا سوسا شاركى فى الاستطلاع :act23:

مش بمشاركة بس

هههههههههههههههههههههه
 

soso a

Jesus Loves Me
عضو مبارك
إنضم
1 مارس 2011
المشاركات
18,155
مستوى التفاعل
1,793
النقاط
0
الإقامة
فى حضن يسوع


طيب يا سوسا شاركى فى الاستطلاع :act23:

مش بمشاركة بس

هههههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههه

ناو عرفت ليه الناس خايفه تدخل تشارك

تامر يا باشا حاضر :)
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113


هههههههههههههههههه

ناو عرفت ليه الناس خايفه تدخل تشارك

تامر يا باشا حاضر :)

طب تصدقى أنا متأكدة إنك لسة ما عرفتيش

يمكن تعرفى كمان 3 أو 4 أيام هههههههههههههههههههههههههههههه​
 

soso a

Jesus Loves Me
عضو مبارك
إنضم
1 مارس 2011
المشاركات
18,155
مستوى التفاعل
1,793
النقاط
0
الإقامة
فى حضن يسوع

طب تصدقى أنا متأكدة إنك لسة ما عرفتيش

يمكن تعرفى كمان 3 أو 4 أيام هههههههههههههههههههههههههههههه​

ههههههههههههههههههه

ماعرفتش ايه سبب عدم دخلهم

ماشى نشوف ان عشنا ولم يتم قطع الكهرباء متابعيين مش ورانا حاجه
هههههههههههههههههه
 

white.angel

فيلسوفه مسيحيه
عضو مبارك
إنضم
6 يوليو 2010
المشاركات
3,777
مستوى التفاعل
1,303
النقاط
0
بصى يا ايرينى ... لاول وهله هنقول لا ... الموت اكيد مكنش فى العالم كله ... حيوان ونبات وانسان ..

طيب تعالى نفكر بصوت عالى ..
مش الحيوانات ... بتعيش على سلاسل غذائيه ... بتتغذى فيها على بعض ... حسب ترتيب الممالك ... معنى كدة ان الحيوانات كانت بتموت ... يأما لو مكانتش بتموت ... هل كان لها اسلوب غذائى اخر ..
دة اول سؤال بخصوص الحيوان !!


تانى سؤال .. بخصوص الانسان ..

هل ادم كان مخلوق خالد .. ولا كان هيموت وينتقل للملكوت .. وجنة عدن ما الا مكان زى تدريب على الحياه الملائكيه .. ؟؟ هل الكتاب كان يقصد موت الجسد ... ام موت النفس ... ؟؟ ودخل الموت الى العالم ... هل كان يقصد ان الانسان خلود سيتوقف وهيموت .. ولا علاقته بالله هتنقطع ويموت وهو حى ...

دة التانى ...


اما بخصوص النباتات ... مش هقولك غير ..
ماذنب النباتات فى الموضوع دة :smile01


معنديش اى اجابه على ولا سؤال :thnk0001: ... بس قولت اطرح افكار ممكن نناقشها :t23:
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113
بصى يا ايرينى ... لاول وهله هنقول لا ... الموت اكيد مكنش فى العالم كله ... حيوان ونبات وانسان ..

طيب تعالى نفكر بصوت عالى ..
مش الحيوانات ... بتعيش على سلاسل غذائيه ... بتتغذى فيها على بعض ... حسب ترتيب الممالك ... معنى كدة ان الحيوانات كانت بتموت ... يأما لو مكانتش بتموت ... هل كان لها اسلوب غذائى اخر ..
دة اول سؤال بخصوص الحيوان !!


تانى سؤال .. بخصوص الانسان ..

هل ادم كان مخلوق خالد .. ولا كان هيموت وينتقل للملكوت .. وجنة عدن ما الا مكان زى تدريب على الحياه الملائكيه .. ؟؟ هل الكتاب كان يقصد موت الجسد ... ام موت النفس ... ؟؟ ودخل الموت الى العالم ... هل كان يقصد ان الانسان خلود سيتوقف وهيموت .. ولا علاقته بالله هتنقطع ويموت وهو حى ...

دة التانى ...


اما بخصوص النباتات ... مش هقولك غير ..
ماذنب النباتات فى الموضوع دة :smile01


معنديش اى اجابه على ولا سؤال :thnk0001: ... بس قولت اطرح افكار ممكن نناقشها :t23:


بالنسلة للحيوان :
لأ هو حكاية لو ما كانتش الحيوانات بتموت __ يبقى إيه لازمة التكاثر و الانجاب ؟؟؟

بالنسبة للنبات :
هو إيه دا اللى ذنب النبات ؟؟؟؟؟ مايموتوا و لا يموتوا هههههههههههههههههههههههه

نيجى بأة بالنسبة للانسان :
الكتاب كان يقصد موت كله (بس هو آدم فهم ؟؟؟)
 

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
1,173
مستوى التفاعل
1,177
النقاط
113
الإقامة
عابـــر سبيــــل


"العالم أجمع" وليس عالم البشر فقط.. موت الحيوان والنبات ليس موت وإنما "فساد"، وده اسمه "الفساد الطبيعي" حسب شرح القديس أثناسيوس، لأن كل ما هو مخلوق من عدم إلى العدم يعود، فهو بالتالي انحلال وفناء أو "فساد" طبيعي، وليس "موت" بالمعنى الاصطلاحي للكلمة. الاستثناء الوحيد من الفساد الطبيعي كان آدم، وده نفسه كان جزء من النعمة المشمولة في "صورة الله ومثاله"، وهو أنه لا يفسد طبيعيا رغم خلقه من عدم، وإنما يبقى خالدا بروح الله وحسب صورته. إذن "العالم أجمع" كل شيء فيه كان ينحل ويفنى و"يفسد طبيعيا"، حتى ظهر آدم القابل لـ"الموت" وهنا دخل الموت إلى العالم لأول مرة بحسد إبليس. وهنا الموت معناه الدقيق هو انقطاع الروح الإنساني عن الروح الإلهي، وده اللي حدث بالمعصية، وده اللي كان مستحيل أصلا يحدث قبل آدم لأن آدم هو الخلق الوحيد من جسد ونفس وروح وليس جسد ونفس فقط مثل الحيوان.


كده بينتهي رأيي، وللأسف مش ح اقدر أناقش، لكن بالتأكيد لسه فيه كلام كتير بخصوص معاني كلمات زي "الفساد" و"الموت" و"الخطية" وارتباط الثلاث كلمات دول تحديدا ببعض. الموضوع عموما فيه كلام كتير وشرح كتير و"مطبات" و"مزلقانات" كتير. :) على أي حال ح اكتب رسالة تانية قصيرة على هامش الموضوع، أرجو حذفها لاحقا عن طريق المشرف إذا كانت بعيدة عن أهدافك وأهداف التوبيك، لكن أبقا خلـّصت ذمتي من ناحية الموضوع ده. :)


* * *
 

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
1,173
مستوى التفاعل
1,177
النقاط
113
الإقامة
عابـــر سبيــــل

بعيدا عن التباس معاني الموت والفساد وغيرها، ما زال عندنا إشكال بالطبع: ماذا عن المخلوقات العاقلة الأخرى "قبل" آدم؟ ماذا على سبيل المثال عن الملائكة والشياطين وماذا عن موقفهم "الروحي" من "الموت" إذا كانوا هم أصلا من طبيعة روحية؟ الإشكال ده بيتعمق وبيظهر بوضوح أكثر أمام نظرية "الأرض الصغيرة"، واللي بتقول إن عمر الإنسانية حسب الكتاب هو فقط 6 آلاف سنة، وده بالطبع يتناقض مع العلم ومع حفائر وآثار إنسانية تعود لعشرات الآلاف من السنين. لكن ح اكتفي هنا فقط بالعناوين: ابحثي ـ إذا مهتمة ـ عن نظرية الأرض الصغيرة والرد عليها، أو بالأحرى الردود عليها. ابحثي عن سر العدد الأول في سفر التكوين وعلاقته بكل ما بعده.. هل ممكن على سبيل المثال يكون فيه "فرق زمني" بين العدد الأول والعدد الثاني؟ ابحثي ليه الأرض بتظهر فجأة في العدد الثاني "خربة وخالية"، ثم يتم ذكرها بعد كده وكأنها أول مرة، وكأن "التكوين" هو بالإحرى "إعادة تكوين"، وكأن الأرض والسماء اللي بيحكي عنهم السفر هم بالأحرى "أرض جديدة وسماء جديدة"، وبالتالي نحن فقط في "دورة" من "دورات الخلق".. (فيه شواهد بتدعم النظرية دي في دانيال ـ وغيره ـ على ما أذكر).


الخلاصة هنا ـ وده اللي يخص سؤالك ـ هي إن "حسد إبليس" وبالتالي الجملة كلها ممكن يكون ليهم معنى يختلف جذريا عن المفهوم الشائع. ربما الحسد هنا مش ضد آدم، وإنما ضد العليّ ذاته (وأنت قلت في قلبك... أصير مثل العليّ)، وبالتالي ربما دخل الموت إلى العالم قبل خلق آدم نفسه، بآلاف أو حتى ملايين السنين! النظرية دي ضعيفة فيما يخص معنى "الحسد" المقصود، لأسباب كتابية، وإن كانت إجمالا قوية فيما يخص الخلق ونشأة الكون، بالإضافة إلى أنها مُرضية تماما من الناحية العلمية والأركيولوجية، وعلى أي حال ما زال "التكوين" تحديدا مليء بالأسرار!

* * *

 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113


"العالم أجمع" وليس عالم البشر فقط.. موت الحيوان والنبات ليس موت وإنما "فساد"، وده اسمه "الفساد الطبيعي" حسب شرح القديس أثناسيوس، لأن كل ما هو مخلوق من عدم إلى العدم يعود، فهو بالتالي انحلال وفناء أو "فساد" طبيعي، وليس "موت" بالمعنى الاصطلاحي للكلمة. الاستثناء الوحيد من الفساد الطبيعي كان آدم، وده نفسه كان جزء من النعمة المشمولة في "صورة الله ومثاله"، وهو أنه لا يفسد طبيعيا رغم خلقه من عدم، وإنما يبقى خالدا بروح الله وحسب صورته. إذن "العالم أجمع" كل شيء فيه كان ينحل ويفنى و"يفسد طبيعيا"، حتى ظهر آدم القابل لـ"الموت" وهنا دخل الموت إلى العالم لأول مرة بحسد إبليس. وهنا الموت معناه الدقيق هو انقطاع الروح الإنساني عن الروح الإلهي، وده اللي حدث بالمعصية، وده اللي كان مستحيل أصلا يحدث قبل آدم لأن آدم هو الخلق الوحيد من جسد ونفس وروح وليس جسد ونفس فقط مثل الحيوان.


كده بينتهي رأيي، وللأسف مش ح اقدر أناقش، لكن بالتأكيد لسه فيه كلام كتير بخصوص معاني كلمات زي "الفساد" و"الموت" و"الخطية" وارتباط الثلاث كلمات دول تحديدا ببعض. الموضوع عموما فيه كلام كتير وشرح كتير و"مطبات" و"مزلقانات" كتير. :) على أي حال ح اكتب رسالة تانية قصيرة على هامش الموضوع، أرجو حذفها لاحقا عن طريق المشرف إذا كانت بعيدة عن أهدافك وأهداف التوبيك، لكن أبقا خلـّصت ذمتي من ناحية الموضوع ده. :)


* * *

يعنى الحيوانات كانت بتموت قبل خطية آدم و لا لأ؟؟​
 

AdmanTios

Ο Ωριγένη&
عضو مبارك
إنضم
22 سبتمبر 2011
المشاركات
2,815
مستوى التفاعل
1,568
النقاط
0
الإقامة
Jesus's Heart


هل كلمة العالم فى الجملة الأولى تشير الى العالم أجمع أم للعالم البشرى فقط


موضوع رائع يدعو للبحث و التأمُل
مشكورة أختنا الباشمهندسة أولاً

أعتقد بأن هذه الكلمة المذكورة تُشير
إلي العالم أجمع بالقطع و ليس للبشرية فقط

إستناداً إلي الآيه " الله خلق الإنسان لعدم الموت،
وجعله على صورة أزليته، لكن بحسد إبليس دخل
الموت إلى العالم " التي تُشير إلي خلق الإنسان

و التفسير المُصاحب لها و ما تبعتُه هذه الآيه
كأول دليل علي إشارة الكلمة للعالم أجمع

و بالإستناد أيضاً علي الآيه " ترَنَّمِي أَيَّتُهَا السَّمَاوَاتُ
لأَنَّ الرَّبَّ قَدْ فَعَلَ. اِهْتِفِي يَا أَسَافِلَ الأَرْضِ. أَشِيدِي
أَيَّتُهَا الْجِبَالُ تَرَنُّمًا، الْوَعْرُ وَكُلُّ شَجَرَةٍ فِيهِ، لأَنَّ الرَّبَّ
قَدْ فَدَى يَعْقُوبَ، وَفِي إِسْرَائِيلَ تَمَجَّدَ " إش 23:44

و أيضاً الأمثلة الكثيرة التي إستخدمها شخص
رب المجد إشارة عن النباتات بل و الحيوانات أيضاً

كمثل " الخروف الضال " و أيضاً مثل " حبة الخردل "
" و السنبلة و القمح " و " شجرة التين " ....

كلها أمثلة ضربها لنا شخص رب المجد ليُظهر
مدي إرتباط الإنسان و جميع صنعة يدي رب المجد .

ما طرحتُه هو مدي قناعتي فقط أختنا الغالية
أسعد بالنقاش و التحاور ....... مودتي و إحترامي
 

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
1,173
مستوى التفاعل
1,177
النقاط
113
الإقامة
عابـــر سبيــــل
يعنى الحيوانات كانت بتموت قبل خطية آدم و لا لأ؟؟​


أيوه يا إيريني ده رأيي، لأسباب عديدة أهمها مبدأ التطور ونظرية الأرض الصغيرة وغيرها، حاولت أشرحه من زاوية مختلفة وبدون الدخول في تفاصيل كتير، لكن طبعا الرأي الثاني كمان مطروح وقوي، وكله بيتوقف على تفسير آيات معينة في الكتاب، أهمها روميه 5 عدد 12، بالإضافة طبعا لما ورد في "التكوين" نفسه.

نصيحة: أي مناقشة "جادة" في الموضوع ده ممكن يكون فيها مواد قابلة للانفجار.. بالتالي ياريت تاخدي الأصوات اللي انتي عايزاها من سكات وبعدين تشطـّبي وتروّحي ع البيت دوغري، ما تبصيش حتى وراكي. :smile01

* * *

 

!! Coptic Lion !!

★ ℳя.αyαd ★
مشرف سابق
إنضم
24 ديسمبر 2008
المشاركات
21,377
مستوى التفاعل
3,543
النقاط
113
اعتقد والله اعلم علي قد تفكيري المحدود
ودخل الموت الي العالم
مش مقصود بيها
الموت الجسد انما الموت هنا مقصود بيه السقوط

بحسد ابليس
يعني هما ماتوا لما اكلوا من شجره معرفه الخير والشر
وده بعد اغراء الحيه


دي وجه نظري مش اكتر

 
التعديل الأخير:

حبو اعدائكم

حبو...
عضو مبارك
إنضم
9 أكتوبر 2011
المشاركات
14,191
مستوى التفاعل
4,784
النقاط
113
الإقامة
مصر
هل جملة دخل الموت الى العالم بحسد إبليس

معناها إن مافيش حاجة ماتت خالص قبل ما آدم يخطأ ؟؟

يعنى الحيوانات ما كانتش بتموت ؟؟؟

خاااااااااااااالص ؟؟؟

أم كانت الحيوانات بتموت ؟؟؟قبل الخطية

يعنى السؤال بصيغة تانية :

هل كلمة العالم فى الجملة الأولى تشير الى العالم أجمع أم للعالم البشرى فقط

ياريت تشاركوا فى الاستطلاع و نتناقش بالعقل

مش عارفا يا إيرو إنتى بتفكرى فى حجات غريبه اوى مخى ميحاولش اصلا يتعب نفسه و يفكر فيها--
ههههههههههههههههههه
المهم يا ستى لما استشرت مخى فى الموضوع ده هو فاهم الجمله دى إزاى-- طلع فاهمها روحيا---
يعنى إيه-- يعنى يقصد الموت الروحى----
موت الجسد ده شىء و موت الروح ده شىء تانى--
كثير فى الكتاب المقدس تلاحظى بتكلم فى موت الروح--و كثير الناس دايما تتلغبط و تفتكره موت الجسد--
الجسد فانى له بدايه و نهايه من التراب الذى خلقه الله-- لكن الروح دى نفخه من روح الله للحياه---
إما تكمل مع الله و لا تموت ابدا--او تموت و تعيش فى جحيم إلى المنتهى---
فكل الكائناتمن النباتات و الحيوانات و الحشرات و الاسماك و الطيور و الإنسان من التراب و الى التراب-- لكن الروح هى التى يتكلم فيها فى هذه الايه...

و هنا بئا يقصد بكلمه العالم مش العالم الى هو الارض و الحواء و الشمس و المايه و الحيوانات-- لا يقصد عالم روح البشر---او عالم حياه البشر--
( مش كل كلمه باخدها بمعناها الفعلى-- يعنى ممكن انا و عيلتى و اصحابى ده اقول عليه عالمى-- انا و افكارى و احلامى ده اقول عليه عالمى) فهو لا يقصد العالم الى فهمتيه من حيوانات و نباتات--
هو يتكلم عن روح الإنسان--
ده عقلى الكسلان الخملان هو الى قال لى كدا
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
تصدقى بأية ؟
هتصدقى ان شاء الله ...ان الموضوع دة كان فى بالى من حوالى أسبوعين
وكنت ناوى افتحه سؤال فى قسم الأسئلة - لولا أنك سبقتى
وكنت ناوى أضع لك فى الأستفتاء علامة على
( لا أعرف ويهُمُنى أن أعرف )
فأتضح لى ان مافيش حد عارف وكلها آراء شخصية وتكهنات ورؤى مختلفة
بالأضافة الى " نظريات " أعتقد ان كلها فلسفية بحتة
تعيشى وتعقدينا
 
أعلى