الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
الصلب و القيامة
منتدى شهر الاعياد (رأس السنة و الميلاد)
هل جربت مرة الإحساس ده ؟
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="candy shop, post: 1093407, member: 8971"] [center] [size=5][color=blue]انك حسيت ان ربنا بعيد قوي عنك ... و لقيت ان كل مشاعرك الروحية اختفت..و حسيت ان كل كلمات فمك في الصلاة بقت مجرد كلمات خالية من أي روح حاولت تقوم ببعض التمارين الروحية .. خليت اصدقاءك يصلوا لأجلك ..... اعترفت بكل خطية يمكن تخيلها ... لكن مفيش أي حاجة بتحصل ... !!!؟!!!! فتبدأ في النازل ..و تصرخ لامتي هتستمر الكآبة الروحية دي ؟...أيام ؟...أسابيع ...شهور؟ هل هيكون ليها نهاية فتصرخ في يأس ...هو ليه اللي بيحصللي ده كله ؟؟؟ [/color][/size] [size=5][color=blue][/color][/size] [size=5][color=blue][/color][/size] [size=5][color=blue]* لكن عندي ليك حاجة مهمة قوي لازم تعرفها ... ان علشان صداقتك مع ربنا تنضج ...لازم تختبرها بفترات من الانفصال الظاهري ..أوقات تحس فيها ان ربنا نسيك و اتخلي عنك اختبار مؤلم جدا ..لكن مهم جدا علشان نمو ايمانك ...و معرفة الأمر ده اعطت ايوب رجاء لما مقدرش انه يحس بوجود ربنا في حياته ( هأنذا أذهب شرقا فليس هو هناك ..و غربا فلا أشعر به .....شمالا حيث عمله فلا أنظره ...يتعطف الجنوب فلا أراه ...لأنه يعرف طريقي ..اذا جربني أخرج كالذهب ..بخطواته استمسكت رجلي ..حفظت طريقه و لم أحد ) ( أي 23 : 8 – 10 ) و مثل ثاني ... ماكانش فيه أقرب من صداقة داود النبي [/color][/size] [size=5][color=blue][/color][/size] [size=5][color=blue] مثل ثاني ... ماكانش فيه أقرب من صداقة داود النبي لربنا لدرجة ان ربنا دعاه ( رجلا بحسب قلبي ) ..و مع ذلك داود كتير اشتكي من غياب ربنا الظاهري ( يارب لماذا تقف بعيدا ..؟..لماذا تختفي في أزمنة الضيق ) لكن عمر ربنا ما ترك داود .........و هو كمان عمره ما هيسيبك .... ربنا كتير في وعوده قال ( لا أهملك و لا أتركك ) لكن ربنا ما وعدش ( انك دائما تحس بحضورة )..لكن ربنا بيعترف انه في بعض الأحيان بيستر وجهه عنا[/color][/size] [size=5][color=blue][/color][/size] [size=5][color=blue][/color][/size] [size=5][color=blue][color=darkgreen]لما ربنا يبان انه بعيد قوي عنك .... [/color]ممكن تحس انه زعلان منك او انه بيأذيك بسبب خطية ....فالخطية فعلا بتفصلنا عن ربنا ....( ( افسس 4 : 29 , 30 ) , (1تس 5 : 19 ) , (أر 2 : 32 ) ) لكن أحيان كتيرة بيكون الاحساس بالهجر و البعد عن ربنا مالوش علاقة بالخطية .... لكن اختبار للايمان ..هل هاتستمر في محبته و الثقة بيه و عبادته و طاعته بالرغم من انك مش حاسس بحضوره ؟؟؟؟ [/color][/size] [size=5][color=blue][/color][/size] [size=5][color=blue][/color][/size] [size=5][color=blue] [color=darkgreen]عارفين ايه اكبر غلطة بنرتكبها ....؟ [/color]اننا دايما بندور عن اختبار بدل ما بندور علي ربنا ....بنطلب احساس و لو ده حصل يبقي كده عبدنا او صلينا لربنا لكن ده اكبر غلط ...لأن ربنا بيزيل مشاعرنا في احيان كتيرة قوي علشان مانفضلش معتمدين عليها ... [/color][/size] [size=5][color=blue] انك تدور علي شعور حتي لو كان شعور بالقرب من ربنا مش هو ده الصلاة و كمان ساعات كتير لما بنكون اطفالا في الايمان ربنا بيدينا كتير من المشاعر المؤكدة و كتير بيستجيب صلوات لينا مش ناضجة و اللي بتتمركز حوالين ذواتنا علشان نعرف انه موجود ..لكن كل ما بننمو في الايمان... ربنا بيبدا يفطمك عن الأمور اللي بتعتمد عليها [/color][/size] [size=5][color=blue][/color][/size] [size=5][color=blue]علشان كده لازم نعرف الفرق بين حاجتين مهمين جدا وجود ربنا و حضوره .. فالأول هو حقيقة ...و الثاني في الغالب احساس .. [/color][/size] [size=5][color=blue] [color=darkgreen] فالله موجود حتي لو لم نشعر بوجوده[/color][/color][/size] [size=5][color=blue]تعرف ايه اكتر موقف ممكن يوسع نطاق ايمانك ....لما تحس ان الحياة انهارت قدامك .... لما ماتلاقيش ربنا في أي مكان ...تعرف ان كل ده حصل لأيوب ..فقد كل شئ في يوم واحد ....و الأكثر احباطا انك لو قرات سفر ايوب هاتلاقي ان ربنا ماكلموش طوال 37 اصحاح ...!!!!!!!!! !![/color][/size] [size=5][color=blue][/color][/size] [/center] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
الصلب و القيامة
منتدى شهر الاعياد (رأس السنة و الميلاد)
هل جربت مرة الإحساس ده ؟
أعلى