هل الارتباط قسمه و نصيب ؟!

إنضم
21 مارس 2008
المشاركات
7,800
مستوى التفاعل
770
النقاط
113
الإقامة
عائدٌ من القبر
سؤال محيرني

هل الارتباط قسمه و نصيب


و ربنا بيختار لكل واحد نصيبه شخص معين ؟ كما حدث في اختيار ابراهيم لاسارة وهكذا .............. الخ
 

aymonded

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
6 أكتوبر 2009
المشاركات
16,056
مستوى التفاعل
5,360
النقاط
0
هناك خلط كبير بين الأمرين يا أجمل أخ رائع حبيب ربنا يسوع والقديسين، فلا يوجد شيء اسمه قسمة ونصيب بالمعنى الذي في أذهان الناس لأن عندهم المعنى سحري، وكأن الله عين لكل واحد وواحده شريك آخر يهبط عليه من السماء أو مهما ما عمل وحاول يختار فأنه في النهاية لن يقع إلا في نصيبه وقسمته التي من الله، وبذلك يتم إلقاء الملامة على الله حينما يختار الإنسان خطأ أو يُشارك من هو مخالف معه في الطباع أو من له طبع غير سوي، وهنا تُلغى الحرية ولا يوجد اختيار، وبسبب التأثر المجتمعي بحكاوي الجدات فأن هذا ترسخ من الصغر في الأذهان، لأن كثيرون يربطون الأمور ببعضها بدون تمييز وتدقيق حسب روح التعليم في الكتاب المقدس، فحينما تكون الحياة مقدسة وهناك شركة واضحه مع الله لأجل الحياة الأبدية، فأن الإنسان يُصلي ليطلب تمييز وإفراز من الله ليستطيع أن يختار معين آخر نظيره يتقووا معاً في الطريق الروحي في نمو مستمر نحو الهدف الذي يرجوه معاً، وهذا لا يلغي اختيار الإنسان ومسئوليته الموضوعه عليه في اختيار من يتوافق معه في الطريق، واتكاله على الله ليس معناه قسمة ولا نصيب بالمعنى اللي عند الناس، لأنه مكتوب: [ نصيبي هو الرب قالت نفسي من أجل ذلك أرجوه ] (مراثي 3: 24)
ولو كان الأمر هو مسألة قسمة ونصيب، ما كان قال الرسول: [ لا تكونوا تحت نير مع غير المؤمنين لأنه أية خُلطة للبرّ والإثم، وأية شركة للنور مع الظلمة ] (2كورنثوس 6: 14)

عموماً هُناك حرية وهناك مسئولية، وكل واحد يتحجج بأن هذا اختيار من الله ويقع في مشاكل ويلقيها في النهاية على الله، فهذا خروج عن روح التعليم، والإنسان في النهاية بلا عذر، لأني رأيت كثيرين يتواكلون على الله ويختاروا خطأ، ثم يعودون يلموموا الله ويقلوا لماذا تخلى عني ولماذا تركني واختار لي السيئ، والله مستحيل يخرج منه سوء أو شبه شرّ على وجه الإطلاق، فالعيب في الإنسان الذي لا يُريد أن يتعب بل كل شيئ ينتظره بدون أن يبذل قط، مثل من تأتي عليه الآلام وينسى أنه تعهد مع الله أنه يحتمل من أجله كل ضيق وألم بكونه تلميذ حقيقي يتبع الرب ويحمل صليبه كل يوم وقد تعهد أنه لن يشك فيه أبداً، وفي النهاية أول واحد يشك، وأول واحد يترك الله عند بادرة أي ألم أو شبه ضيق، وهكذا يحيا الإنسان في قصور دائم وينسى تعهداته وينسى التعليم، لأنه في النهاية محباً للراحة ولا يريد أن يسعى جاهداً ببذل وعطاء وأن يفتش بدقة وتدقيق ويقوم بالمسئولية التي على عاتقه... وهذا هو سرّ وقوع كثيرين في مشاكل بلا حصر، كن معافي في نور النعمة وفرح الرجاء الحي آمين

 

+sano+

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
25 أغسطس 2012
المشاركات
358
مستوى التفاعل
62
النقاط
0
فى رائى : مفيش حاجه اسمها قسمه ونصيب ده وهم احنا ماشيين عليه للاسف علشان لو حصل اختيار خاطى الانسان يرمى اللوم على ربنا .....

الانسان مسؤل مسؤليه كامله عن اختياره والراحه النفسيه بتيجى مع الوقت من خلال المواقف والتعامل الانسان بيحس ان فيه توافقات بينه وبين الشخص اللى اختاره
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0
الأختيار الحُر مافيهوش قسمة ونصيب
لكن لما ظروف قهرية تحول دون أتمام هذا الأختيار
هو دة القسمة والنصيب :flowers:
لما تختار شريك / شريكة حياة على أسس عقلانية
مافيهوش قسمة ونصيب
لما يتضح بعدها ( بالمعاشرة والحياة ) أنه كان أختياراً خاطئاً
هو دة القسمة والنصيب :flowers:
لما يكون صدفة تواجدك فى مكان ليس على خريطة طريقك
ثم تقابل هناك شريك / شريكة حياتك
هو دة القسمة والنصيب :flowers:
أختيارك الحُر لأنسانة متعلمة متدينة متربية ومن عيلة طيبة ومحافظة
وبعد العِشرة الزوجية تطلع ( فنكوش )
هو دة القسمة والنصيب:flowers:
فيه حاجات جوهرية لا تُكتشف إلا بعد ما تقع الفاس فى منتصف الراس تماماً
والمثل بيقول
أسأل " العليل " ولا تسأل التحاليل
:flowers::flowers::flowers:

 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113
اللى أفهمه من جملة قسمة و نصيب

إن كدة كدة هتتجوز فلانة

لأن ربنا كاتبها على جبينك من قبل ما تتولد
--------------------------------

و هكذا بالعكس بالنسبة للبنت

على مبدأ كل فرج مكتوب عليه إسم ناكحه ههههههههههه

يعنى لو واحدة زانية هنلاقى ليسته هههههههههههههههه
---------------------------------

طبعا المبدأ دا مش مسيحى

فيه حاجة إسمها إختيار

فيه حاجة إسمها مخ

لكن كون إن ربنا عارف إن هتقع الواقعة السودا ديه

مش معناها إنه كاتبها على جبينك مثلا هههههههههههههه
--------------------------------------

من الآخر كدة مافيش قسمة و نصيب

 

Desert Rose

I have a dream
عضو مبارك
إنضم
10 نوفمبر 2010
المشاركات
8,448
مستوى التفاعل
1,987
النقاط
113
لا مفتكرش انه قسمة ونصيب
ربنا مش معين واحد معين لواحدة معينة ولازم وحتما هيتجوزو يعنى هيتجوزو
لا , الانسان المسيحى اللى عايز بيت صح ربنا حطله قواعد عامة فى الكتاب المقدس عن الزواج , يعنى زى لاتكونوا تحت نير مع غير المؤمنين
ليكن الزواج مكرما عند كل واحد , وكل الايات ديه
لكن مش اللى مكتوب على الجبين والكلام ده
فيها مسئولية اختيار وصلاة وطلب ارشاد من ربنا على الانسان ميحاولش يهرب منها بكلمة اهو قسمتى كده
بالنسبة لاولاد الله فربنا لما بيشوفهم ماشيين فى اتجاه جواز غلط بيوضحلهم بكل الطرق ان الطريق ده غلط
سمع كان بها
مسمعش الجواز بيتم عادى ( رغم ان الله مش مبسوط بالجوازه ديه ) وديه حاجات شوفتها قدامى وعاشوا طبعا تعسا جداااااا رغم ان ربنا كان بيقولهم بشكل واضح من البداية انتو متنفعوش مع بعض
بس هما قرروا يكملوا , ربنا بقا مش هينزل صاعقة عليهم ولا هيولع فى الفرح علشان مش يتم
لا الجواز هيتم والفرح هيتعمل , لان ده اختيار الانسان

وفيه مثال على كده فى الكتاب المقدس , معتقدش ان كانت ارادة الله ان يعقوب يتجوز راحيل , راحيل كانت شخصية غريبة وكان قلبها متعلق باصنام والدها , متنفعش لواحد زى يعقوب اللى هو امير الله
بالعكس ليئة اللى كان يعقوب مش بيحبها هى اللى كانت مناسباه اكتر

ولا اعتقد ان ربنا كان من ارادته ان ابراهيم يتجوز هاجر ابداااااا
لكن ده اختيار الانسان
 
التعديل الأخير:

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0
و هكذا بالعكس بالنسبة للبنت
على مبدأ كل فرج مكتوب عليه إسم ناكحه ههههههههههه
يعنى لو واحدة زانية هنلاقى ليسته هههههههههههههههه
---------------------------------
هههههههههههههههههههههههههههههه
جبتى منين التعليق دة ؟
سقطتى عليه من فين - دة مش أى حد يعرفه دة
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,952
النقاط
113
التعديل الأخير:

Strident

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
29 مارس 2009
المشاركات
4,927
مستوى التفاعل
374
النقاط
0
الإقامة
Egypt
لا مفيش...


وأصلاً انا مش مصدق فكرة واحدة في الكون هي اللي مخلوقالك...

فيه بالنسبة لك نسبة توافق مع كل بنت....وفيه مثلاً 2000 واحدة في العالم هتتوافق معاها بنسبة 99%
بس جدع تلاقيهم بقى وف ظروف مناسبة ليكو انتو الاتنين...

اللي اوعدك بيه حاجة واحدة:
لو فضلت مستني حاطط ايدك على خدك....هتنتهي بانك مش هتلاقي حد...او هتتدبس ف حد وتقعد تقنع نفسك (وغالباً هتنجح ف اقناع نفسك) انها هي دي اللي مترتبة لك...

على راي احد الاصدقاء...

انا جامد وفيه مليون واحدة في العالم هتعبدني....كل اللي عليا هو اني الاقي واحدة فيهم
 
إنضم
21 مارس 2008
المشاركات
7,800
مستوى التفاعل
770
النقاط
113
الإقامة
عائدٌ من القبر
تمام انا مقتنع بهذه الافكار بس للاسف بجد مثلا
حد يقول طيب ربنا اختار سارة لابراهيم
ورفقه لاسحاق
وان الرب واضع خطة عظيمة للانسان لكي يسير فيها والانسان يختارها او يرفضها
ما رائكم ؟
ماذا نرد علي هذه الافكار؟
 

Desert Rose

I have a dream
عضو مبارك
إنضم
10 نوفمبر 2010
المشاركات
8,448
مستوى التفاعل
1,987
النقاط
113
تمام انا مقتنع بهذه الافكار بس للاسف بجد مثلا
حد يقول طيب ربنا اختار سارة لابراهيم
ورفقه لاسحاق
وان الرب واضع خطة عظيمة للانسان لكي يسير فيها والانسان يختارها او يرفضها
ما رائكم ؟
ماذا نرد علي هذه الافكار؟

الكتاب مكتبش تفاصيل قصة جواز سارة من ابراهيم
بالنسبة لرفقة واسحق , ديه بقا كان لازم الرب يعمل كده
لسبب , ان اسحق مكانش هينفع يتجوز من بنات الناس اللى هو عايش وسطهم , علشان كده ابراهيم وصى العبد بتاعه انه يروح لاهله علشان يختار زوجة لاسحق ابنه منهم
فالموضوع مكانش ليه حل تانى لاسحق غير كده ان الله يختارله ازاى يتجوز
فالموضوع كان ليه ظروف خاصة

الله ليه خطة لينا , اه ليه خطة , بس ده مش معناه انه معين مايكل مثلا تحديدا لمارى تحديدا , هو حط قواعد عامه للاختيار , وادى الانسان حرية الاختيار ومسئولية تحمل النتائج
الرب بيقول فى الكتاب ان افكارى من نحوكم افكار سلام لا شر
فطبعا الرب عنده هدف وخطة عظيمة لكل انسان على الارض
حتى الانسان اللى بيموت خاطى وبعيد عن المسيح ده الله كان عنده ليه خطة عظيمة اطارها الاعظم هو الخلاص فى المسيح يسوع
بس الانسان ده رفض مشورة الله فمات فى خطاياه

مفتكرش مثلا ان الرب يسوع كان عايز يهوذا يموت وينتهى بالشكل ده حتى لما باعه وخانه كان ممكن يتوب ويرجع والرب هيقلبه
بس هو اختار انه ينهى حياته بعيد عن الرب
هو رفض خطة الله ليه

زى ما بيقول الكتاب فى رسالة رومية " كما لم يستحسنوا ان يبقوا الله فى معرفتهم اسلمهم الله لذهن مرفوض "
خلاص رفضوا وجود الله فى حياتهم فالله فى نهاية حياتهم بردو هيرفضهم
مع ان ديه مكانتش ارداة قلبه ليهم
 

+ ميلاد العجايبى +

الى متى يارب
عضو مبارك
إنضم
27 فبراير 2008
المشاركات
822
مستوى التفاعل
209
النقاط
0
الإقامة
تحت صليب المسيح
لا كلام يقال بعد ردود الاخوة
ولكن احب اقول هو ابونا ادم عندما اخطأ واكل من شجرة معرفة الخير والشر كان الله لايعلم ان ادم سيخطأ ؟؟
لا كان يعلم ان ادم سيخطأ وكان معد له خطة الخلاص
فهل ممكن ان نقول ان ادم كان مكتوب عليه او من نصيبه ان يخطأ ؟؟
ايضا لا ادم اخطأ بأرادته واختياره هو .
اذن الانسان هو مخير يختار زوجته بكامل ارادته والله يعلم كل العلم مستقبل الانسان ( مكتوب )
ولكن لماذا نصلى قبل اختيار شريك الحياة ؟؟
حتى يعطينا الله الحكمة فى الاختيار وممكن بعد صلاتنا نبصر عيوب معينة فى شريك الحياة كنا لانراها بعيوننا البشرية .
فلانسان هو الذى يختار ولكن الله يعيننا ويعطينا اعين روحية نرى بها شريك الحياة بدلا من اعيننا البشرية التى نختار بها على اساس الجسد او المظهر فقط بمعنى اختيار مبنى على شهوية جسدية
 

aymonded

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
6 أكتوبر 2009
المشاركات
16,056
مستوى التفاعل
5,360
النقاط
0
تمام انا مقتنع بهذه الافكار بس للاسف بجد مثلا
حد يقول طيب ربنا اختار سارة لابراهيم
ورفقه لاسحاق
وان الرب واضع خطة عظيمة للانسان لكي يسير فيها والانسان يختارها او يرفضها
ما رائكم ؟
ماذا نرد علي هذه الافكار؟

سلام لشخصك العزيز في كنيسة الله
أخي الحبيب عندما تفكر في خطة الله العظيمة للإنسان، أنظر في إطار خلاص النفس، لأن الله هدفه خلاص الإنسان وحياته الأبدية، لأن تدبير الله للخلاص وشفاء النفس ونقلها من الظلمة للنور، ومن الموت للحياة، أما انحصار خطة الله في موضوع محدد بدون النظر للقصد الإلهي العام فهذا يفسد الأذهان ويجعلها تغفل عن قوة الخلاص الذي قصده الله لأجل حبيبه الإنسان، ويستحيل أن أجعل كل إنسان مستقل بحياته وطريقه عن النظرة الشاملة للتدبير الإلهي، لأن هناك سرّ اسمه: [ سرّ مشيئة الله وحرية الإنسان، سرّ التدبير الإلهي وخلاص الإنسان ]، وهذان لا ينفصلان عن بعضهما البعض لأنهما متداخلان جداً، والإنسان عادةً يحتاج لروح الإفراز والتمييز ليستطيع أن يفهم ويحيا مع الله بفهم ووعي وإدراك قلب يتلقف قوة النعمة ويستلهم الفكر الإلهي بالروح... أقبل مني كل حب وتقدير؛ النعمة معك آمين
 

حبيب يسوع

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
15 مايو 2007
المشاركات
15,458
مستوى التفاعل
1,956
النقاط
0
لابد من عمل تقيم لكل طرف من اطراف الزواج
هل هذا الزواج متكافىء من الناحية الثقافية وكذلك الناحية الادبية
والمادية واهم شىء هو ارتباط كل منهما بالكنيسة
ومعرفة القيم والاخلاق التى يتمتع بها كلا منها
هذا هو القسمة والنصيب
 

Alexander.t

Help me !
عضو مبارك
إنضم
26 يناير 2009
المشاركات
15,835
مستوى التفاعل
1,573
النقاط
0
الإقامة
Beside you
اعتقد اى محاوله لتصوير الله ع انه مخرج او كاتب قصه واحنا مجرد ممثلين علينا تنفيذ الادوار المكتوبلنا تؤدى حتماً للالحاد !
 

soso a

Jesus Loves Me
عضو مبارك
إنضم
1 مارس 2011
المشاركات
18,155
مستوى التفاعل
1,793
النقاط
0
الإقامة
فى حضن يسوع
هو رفض خطة الله ليه

السر فى انك ليك علاقه بربنا ولا لاء

السر فى انك حاطيت حياتك فى ايد ربنا علشان ينفذ مشيئته فيها ولا عايز مشيئتك انت ومصمم عليها

لو سايب لربنا حياتك

كل الأشياء تعمل معًا للخير للذين يحبون الله

مش فى الارتباط بس لكن فى كل حياتك هتلاقيها دايما جميله وبتمجد اسم ربنا لان هى دى مشيئه ان نكون ممجدين لاسمه على الارض سواء بتعب او بفرح ...
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,630
مستوى التفاعل
2,152
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
عليا النعمة زيى مبتقول اى فون ان مفيش عدة اى فون بخطين
فى عقديتنا المسيحية لا يوجد مفهوم يسمى قسمة ونصيب هذة كلمة شاذة عن عقديتنا دخيلة علينا من الثقافة الاسلامية المريضة التى تحيط بنا
الاختيار الكامل الحر هى الكلمة التى تناسب مفهومنا ف الارتباط
الا اذا كان فيها ضغط او اجبار ا غش هذا شىء اخر
 

kawasaki

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
4 مايو 2011
المشاركات
3,148
مستوى التفاعل
1,228
النقاط
113
الإقامة
القاهره
عليا النعمة زيى مبتقول اى فون ان مفيش عدة اى فون بخطين
فى عقديتنا المسيحية لا يوجد مفهوم يسمى قسمة ونصيب هذة كلمة شاذة عن عقديتنا دخيلة علينا من الثقافة الاسلامية المريضة التى تحيط بنا
الاختيار الكامل الحر هى الكلمة التى تناسب مفهومنا ف الارتباط
الا اذا كان فيها ضغط او اجبار ا غش هذا شىء اخر

كلامك كله صحيح
بس فيه في اي فون بخطين
 

+Sameh+

stay positive
عضو مبارك
إنضم
20 ديسمبر 2009
المشاركات
21,745
مستوى التفاعل
983
النقاط
0
الإقامة
Kuwait
البابا شنودة قال: "لا تعاتب الله في أمر لم تستشيره فيه"
فمش كل اتنين مرتبطين نعتبره قسمة ونصيب وان ربنا اختارهم لبعض إلا إذا قدمت مشورة ربنا وطلبت منه يتدخل ..
 
أعلى