نبوة اخنوخ

joseph55

New member
عضو
إنضم
5 مايو 2007
المشاركات
191
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
(يهوذا 1: 14-15) "وتنبأ عن هؤلاء اخنوخ السابع من آدم قائلا قد جاء الرب في ربوات قديسيه ليصنع دينونة على الجميع ويعاقب جميع أعمال فجورهم التي فجروا بها على جميع الكلمات الصعبة التي بها عليه خطاة فجار."

هذه نبوه اين ذكرت انا سالت السؤال ده فى قسم الاسئله والرد كان انها وجدت فى كتاب من كتب الابوكريفيا

السؤال هى ازاى تكون نبوه وازاى نكون فى كتب غير قانونية ياريت حد يجاوبنى ونتناقش مع بعض

وعلى فكرة انا مسيحيى يبحث عن المعرفة مش بجادل ولا حاجه
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
لسؤال هى ازاى تكون نبوه وازاى نكون فى كتب غير قانونية
موجودة فى سفر يهوذا وهو سفر قانونى
بالنسبة لو سؤالك عن العهد القديم لا يشترط ان يذكر كل شئ نطقه الانبياء
 

joseph55

New member
عضو
إنضم
5 مايو 2007
المشاركات
191
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
لانه لم تأت نبوة قط بمشيئته إنسان بك تكلم أناس الله القديسون مسوقين من الروح القدس." 2 بطرس 1

يعنى لو حبينا نطبق الاية دى على النبوه اللى ذكرت والى المفروض انها ذكرت فى كتاب من كتب الابوكريفيا يبقى ازاى النبوة دى بس اللى اتكتبت وباقى الكتاب كله ابوكريفيا ؟
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,036
مستوى التفاعل
840
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
سفر التثنية ..
2 فقال. جاء الرب من سيناء واشرق لهم من سعير وتلألأ من جبل فاران وأتى من ربوات القدس وعن يمينه نار شريعة لهم.



لي عودة غداhttp://www.arabchurch.com/forums/#_ftn1
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,036
مستوى التفاعل
840
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
لانه لم تأت نبوة قط بمشيئته إنسان بك تكلم أناس الله القديسون مسوقين من الروح القدس." 2 بطرس 1

يعنى لو حبينا نطبق الاية دى على النبوه اللى ذكرت والى المفروض انها ذكرت فى كتاب من كتب الابوكريفيا يبقى ازاى النبوة دى بس اللى اتكتبت وباقى الكتاب كله ابوكريفيا ؟

يا استاذ ، لم تأت نبوة قط ( في الكتاب المقدس ) بمشيئة انسان ..

الفيصل يكون الكتاب المقدس نفسه ، والرسول يقول " تنبأ " فلم يقل عن كتابة انه نبوة بل عنه هو انه " تنبأ " ثم وضع ما تنبأ به ، بالإضافة الى ان هذا جزء قانوني من الكتاب المقدس كما بينا..
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
لانه لم تأت نبوة قط بمشيئته إنسان بك تكلم أناس الله القديسون مسوقين من الروح القدس." 2 بطرس 1

يعنى لو حبينا نطبق الاية دى على النبوه اللى ذكرت والى المفروض انها ذكرت فى كتاب من كتب الابوكريفيا يبقى ازاى النبوة دى بس اللى اتكتبت وباقى الكتاب كله ابوكريفيا ؟
برافو عليك
والنبوة نطق بها اخنوخ وليس كاتب سفر اخنوخ الابوكريفى
يهوذا لم يشر لكتاب ابوكريفى هو ذكر نبوة اخنوخ وقال كما تنبا اخنوخ السابع من ادم
ما المشكلة ان توجد نبوة حقيقة فى كتاب ابوكريفى؟؟؟؟؟؟؟؟
الاناجيل الغير قانونية توجد فيها قصص من التقليد المسيحى الصحيح
فهل وجود قصة من التقليد المسيحى فى كتاب غير قانونى يعنى صحة الكتاب؟؟؟
ام ان الكتاب ذاته الغير قانونى يعرف هذة القصة من التقليد ونقلها؟؟؟
وبالمثل هل وجود نبوة حقيقة فى كتاب ابوكريفى معناه انه صحيح؟؟؟؟
ام ان كاتب الكتاب يعرف النبوة من التقليد وكتبها
 

joseph55

New member
عضو
إنضم
5 مايو 2007
المشاركات
191
مستوى التفاعل
2
النقاط
0


يا استاذ ، لم تأت نبوة قط ( في الكتاب المقدس ) بمشيئة انسان ..

الفيصل يكون الكتاب المقدس نفسه ، والرسول يقول " تنبأ " فلم يقل عن كتابة انه نبوة بل عنه هو انه " تنبأ " ثم وضع ما تنبأ به ، بالإضافة الى ان هذا جزء قانوني من الكتاب المقدس كما بينا..

انا معاك فى كلامك بس فيه سؤال الروح القدس استشهد بيها على اساسا انها صحيحه ونفس الروح القدس هو اللى تطق بيها على لسان اخنوخ النبى يبقى لو طبقنا الايه على هذا الاساس يبقى لازم يكون الكتاب اللى اتكتبت فيه صحيح برضوا ولو قلنا ان النبوة بس صحيحه وباقى الكتاب غير معترف بيه يبقى ممكن نسمح للاخرين انهم يشككوا فى كتابة الكتاب المقدس على اساس انه مكتوب بالروح القدس

ارجو انكم تتحملونى
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,036
مستوى التفاعل
840
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
يبقى لو طبقنا الايه على هذا الاساس يبقى لازم يكون الكتاب اللى اتكتبت فيه صحيح
لا خطأ ، منين جبت الكلام ده عقلا ؟

دلوقتى مثلا ، السفر اهو مثلا مثلا ، ...............................، ...............................،...............................، النبوة ،...............................،...............................

الكتاب حفظ النبوة ولم يحتفظ بما سواها
لنسأل انفسنا ،،

هل هذه النبوة من الروح القدس ام لا ؟ نعم
لماذا ؟ لانها حفظت في الكتاب المقدس

هل باقي الكتاب ( اخنوخ ) من الروح القدس ام لا ؟ لا
لماذا ؟ لانه لم يحفظ في الكتاب المقدس

ولو قلنا ان النبوة بس صحيحه وباقى الكتاب غير معترف بيه يبقى ممكن نسمح للاخرين انهم يشككوا فى كتابة الكتاب المقدس على اساس انه مكتوب بالروح القدس

يشككوا فيه ازاي وهو نفسه المصدر ؟
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
انا معاك فى كلامك بس فيه سؤال الروح القدس استشهد بيها على اساسا انها صحيحه ونفس الروح القدس هو اللى تطق بيها على لسان اخنوخ النبى يبقى لو طبقنا الايه على هذا الاساس يبقى لازم يكون الكتاب اللى اتكتبت فيه صحيح
النبوة التى كتبت فى الكتاب الابوكريفى صحيحة
وليس الكتاب الذى ورد فيه النبوة صحيحا
النبوة نطق بيها اخنوخ وحفظت فى التقليد اليهودى
وحينما اوردها يهوذا اوردها من التقليد اليهودى
كونها وردت فى عمل غير قانونى لا يعطى صحة للكتاب
برضوا ولو قلنا ان النبوة بس صحيحه وباقى الكتاب غير معترف بيه يبقى ممكن نسمح للاخرين انهم يشككوا فى كتابة الكتاب المقدس على اساس انه مكتوب بالروح القدس
وايه العلاقة بين روح الله اللى ارشد كتبة الاسفار وبين موضوعنا
كاتب سفر اخنوخ كتبها نقلا من التقليد اليهودى
ويهوذا الرسول كتبها مساقا بروح الله لانه يعرفها جيدا من التقليد اليهودى وذكرها منتسبة لاخنوخ وليس لكتاب ابوكريفى
 
إنضم
21 مارس 2008
المشاركات
7,802
مستوى التفاعل
771
النقاط
113
الإقامة
عائدٌ من القبر
يا اخي الحبيب عاوز اوضح ليك كام نقطة

اولا : النبؤة قالها اخنوخ سجلت في التقليد واقتبسها كاتب كتاب نبؤة اخنوخ عندما يسجل كتاب اخنوخ النبؤة لا يعني صح الكتاب ولكن صحة النبؤة

ثانيا الكتاب المقدس لم يقتبس من كتاب اخنوخ النبؤة النص كما هو بل اقتبس المفهمه الصحيح فقط

لحظ معايا

يهوذا 1

1: 14 و تنبا عن هؤلاء ايضا اخنوخ السابع من ادم قائلا هوذا قد جاء الرب في ربوات قديسيه

1: 15 ليصنع دينونة على الجميع و يعاقب جميع فجارهم على جميع اعمال فجورهم التي فجروا بها و على جميع الكلمات الصعبة التي تكلم بها عليه خطاة فجار

وهذه نبوه فعلا قالها اخنوخ وحفظت في التقليد وذكرها معلمنا يهوذا بارشاد الروح القدس ما قدمته النبوه هنا هو ان عند مجيئ الرب سيدين الخطاه والفجار وسيدين اعمالهم واقوالهم



وهذا الفكر ليس اسطوري مرفوض ولكنه هو فكر حقيقي موجود في العهد القديم وموجود في التقليد الصحيح حتي لو كتب نصا كهذا في سفر اخنوخ

ولكن نص كلامهم يختلف ودعنا ندرس ونقارن بين النصين لنعرف الاختلاف واثباتا لانه ليس تطابق حرفي

فنص العدد في سفر اخنوخ هو


enoch ch1:9

9 And behold! He cometh with ten thousands of His holy ones To execute judgement upon all, And to destroy all the ungodly: And to convict all flesh Of all the works of their ungodliness which they have ungodly committed, And of all the hard things which ungodly sinners have spoken against Him.

وترجمته

هوذا قد جاء في ربوات قديسيه ليصنع دينونة علي الكل، وليهلك الأشرار ويعاقب الاجساد على كل ما عمله ضده الخطاة الفجـار وعلي كل الاشياء الصعبه التي تكلم بها خطاه فجار عليه


ونص النبوة في سفر يهوذا

Behold, the Lord cometh with ten thousands of his saints, To execute judgment upon all, and to convince all that are ungodly among them of all their ungodly deeds which they have ungodly committed, and of all their hard speeches which ungodly sinners have spoken against him.

والترجمه العربي

هوذا قد جاء الرب في ربوات قديسيه ليصنع دينونة على الجميع و يعاقب جميع فجارهم على جميع اعمال فجورهم التي فجروا بها و على جميع الكلمات الصعبة التي تكلم بها عليه خطاة فجار

ونلاحظ اربع اختلافات مهمه

1 الرب : في سفر اخنوخ لايذكره اما سفر يهوذا يذكر ادوناي

2 يهلك الاشرار : مكتوبه في سفر اخنوخ وغير مكتوبه في سفر يهوذا لانها فكر مرفوض فهو سيدين الاشرار وليس يهلكهم لان هلاكهم ياتي بادانتهم

3 كلمة ويعاقب الاجساد : مكتوبه في سفر اخنوخ ولكن غير مكتوبه في سفر يهوذا لان الله لن يعاقب الاجساد وهذا فكر دينونه غير صحيح

4 كلمة الاشياء : في سفر اخنوخ يذكر اشياء صعبه اما في سفر يهوذا يذكر كلمات صعبه وبالفعل تعبير اشياء صعبه قالوها اقل دقه من تعبير كلمات صعبه قالوها


وهذه الفروق توضح ان معلمنا يهوذا بالطبع لم ينقل من سفر اخنوخ ولكن هم الاثنين اقتبسوا من التقليد ولان الروح القدس ارشد معلمنا يهوذا فكان تعبيراته دقيقه جدا تتفق مع روح الكتاب اما كاتب سفر اخنوخ فاخطأ كثيرا في تعبيراته

 

joseph55

New member
عضو
إنضم
5 مايو 2007
المشاركات
191
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
احيانا الانسان يختار اسم غير مناسب معاه خالص

لكن صراحه الاستاذ اوريجانوس اسم على مسمى اصل انا قرات تفسير للعلامه اوريجانوس ومعجب بيه اوى

وانت يااستاذ اوريجانوس تحليلك اكثر من رائع وانا متشكر انك تكرمت ورديت وانا حقيقى اقتنعت بالاجابة

وشكرا ايضا لكل من تكرم ومر ورد على الموضوع

وربنا يعوض تعب محبتكم
 
إنضم
21 مارس 2008
المشاركات
7,802
مستوى التفاعل
771
النقاط
113
الإقامة
عائدٌ من القبر
احيانا الانسان يختار اسم غير مناسب معاه خالص

لكن صراحه الاستاذ اوريجانوس اسم على مسمى اصل انا قرات تفسير للعلامه اوريجانوس ومعجب بيه اوى

بس العلامة اوريجانوس محروم من الكنيسة :act23:

وانت يااستاذ اوريجانوس تحليلك اكثر من رائع وانا متشكر انك تكرمت ورديت وانا حقيقى اقتنعت بالاجابة

وشكرا ايضا لكل من تكرم ومر ورد على الموضوع

وربنا يعوض تعب محبتكم
علي فكرة في بحث كامل انا نقلت منه بعض الاجزاء ممكن تستفيد منه اكتر

بحث http://holy-bible-1.com/articles/display/10298

علي فكرة اجمع بين ردود اخواتي شمس الحق و Molka Molkan هتستفيد اكتر في كذا نقطة لان كل اردود مكمله لبعض

 
التعديل الأخير:

Desperado_3d

Member
عضو
إنضم
3 فبراير 2010
المشاركات
115
مستوى التفاعل
5
النقاط
18
سلام المسيح
أخي المبارك اوريجانوس المصري
شكراً لك على التوضيح, لكن عندي سؤال بعد إذنك:
إذا كانت نبؤة أخنوخ هي من وحي الروح القدس, فلماذا تم حفظها في التقليد اليهودي و ليس في الكتاب المقدس؟
سلام المسيح
 

ElectericCurrent

أقل تلميذ
عضو مبارك
إنضم
27 مارس 2009
المشاركات
5,310
مستوى التفاعل
882
النقاط
113
الإقامة
I am,Among the Catechumens
ردود
أولا أشكر ردود الاخوة مولكا مولكان والاستاذ أؤريجانوس المصري-وأشكر أسلوب الاخ جوزيف 99 على تفهمه
وأود تلخيص الحوار كالاتى
أيه الله محبة -وحى إلهى معصوم موحى بروح الله القدوس
نفترض جاء نبي كذاب ألف كتاب من عندياته قال فيه سمك لبن تمر هندى و حشر وسط الكتاب أيهالله محبة
ثم عاد الكذاب يقول تمر هندى سمك لبن إلخ

هنا لانعتبر أنه نبي حقيقي ولا أن مؤلفه وحى إلهى -
ونؤكد ان عملية إنتحال ونصب تمت بإقتطاع جزء من الحقيقية وتوظيفها لمصلحة مجموعة اكاذيب
رغم كون أيه (الله محبة )وحى صحيح مؤكد
++++++++++++++++++++++++++

ثانيا ألاجابة على الاخ الزميل السائل إذا كانت هذه العبارة هى وحى إلهى لماذا لم تدون فى الكتاب المقدس
هنا يلزمنا أن نفهم أن الوحى الالهى له مصادره التى تم تدوينه فيها وهى
أما الكتابة فى الرقوق كمسجلات ومدونات تحريرية و
وإما تقليد شفاهى تناقله الانبياء وأبرار الكهنة الاتقياء على مر القرون بتدقيق بالغ وبالغوا فى الحفاظ على وضوحه و تدقيقه وتحقيقه كفكر وعقيدة تتناقلها الاجيال
 
إنضم
17 يوليو 2011
المشاركات
2,822
مستوى التفاعل
577
النقاط
113
الإقامة
الروح والأناة
على اساسا انها صحيحه ونفس الروح القدس هو اللى تطق بيها على لسان اخنوخ النبى يبقى لو طبقنا الايه على هذا الاساس يبقى لازم يكون الكتاب اللى اتكتبت فيه صحيح


لماذا عندما تمر علي هاتين الكلمتين أتذكر المنتدى الاسلامي!!:pleasantr
 

ROWIS

رويس
عضو مبارك
إنضم
3 يوليو 2007
المشاركات
2,619
مستوى التفاعل
388
النقاط
83

بس العلامة اوريجانوس مهرطق ومحروم من الكنيسة

مهرطق !!؟
هذا الرجل يا غالي هناك بعض الاقوال تشير الي انه كان رئيس الكلية الاكليريكية وهو 18 عام
هذا الرجل اللي مسك معظم الهرطقات وجابها الارض تقول عليه هو اللي مهرطق؟
ليه أراء غلط اه وفي بعض الحاجات اه ولكن لا يعني انه بقى مهرطق، ياريت تقرا عنه شوية وتقرا ليه بعض الحاجات ليه علشان تعرف مين هو العلامة وليس المهرطق اوريجانوس .. ده عملاق من عمالقة التاريخ المسيحي وهو يعتبر رائد مدرسة التفسير الرمزي للكتاب المقدس، وقد قرأ فلسفات كثيرة جداً وناقشها
الجملة صعبة اوي تتقال على واحد بثقل العلامة اوريجانوس .. أتمنى تقرا عنه او ليه بعض المقتفات
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
ارويجان بالرغم من غزارة علمه الرهيب الىل ميقدرش عقل بشرى يستوعبه
الا ان سقط فى اخطاء عقائدية(الاوريجانية)
يسحب منه لقب قديس واعطى لقب علامة فقط
وليس مهرطق
 

ROWIS

رويس
عضو مبارك
إنضم
3 يوليو 2007
المشاركات
2,619
مستوى التفاعل
388
النقاط
83
ارويجان بالرغم من غزارة علمه الرهيب الىل ميقدرش عقل بشرى يستوعبه
الا ان سقط فى اخطاء عقائدية(الاوريجانية)
يسحب منه لقب قديس واعطى لقب علامة فقط
وليس مهرطق
انا مقولتش يا عمونا القديس اوريجانوس، انا قولت العلامة
واللي يقرا بعض المقتطفات عن حياته هايعرف انه اطاع امر وقرار البابا ومشي علشان ميحصلش مشاكل بسببه وان تتلمذ على ايده الكثير من الرهبان والاساقفة وانه برضوا رغم ان في بعض الحركات المعارضة للبابا وقتها في الاسكندرية هو مأخذش ده فرصه وقال اهاجم او انتقم، بل بعد عنهم وهو صاحب الكثير من أوائل الاشياء في بعض علوم الكنيسة. (وطبعاً ليه أخطاء عقائدية ولاهوتية ايضاً)
 
أعلى