الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
مطبخ المنتدى
ملف خاص للاكلات الصيامي
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="god love 2011, post: 1188125, member: 51694"] [center][size="4"][color="navy"][size="3"] شوربة العدس ربع كيلو عدس اصفر ملح – فلفل – كمون – بصلة متوسطة مخرطة رفيع – طماطماية – بطاطساية صغيرة – جزرة صغيرة شطة حسب الرغبة الطريقة نضع العدس فى حلة على النار و علية الطماطماية مقطعة اربع و الجزرة مقشرة و مقطعة قطع صغيرة و البطاسطاية مقشرة و مقطعة نصين ونضع الماء يغطى العدس بكوب ماء و نتركة لحد ما يستوى مع التقليب و نشيل الريم و نراقب الماء كل ما ينقص نزود شوية بشوية بعد ما يستوى اما نضعة فى الخلاط فى دورق العصير و نضربة ( او ) نصفية بمصفة الطماطم ام ايد ) وانا بفضل المصفاة ثم نضع شوربة العدس فى الحلة و نبدأ فى وضع الملح و الفلفل و الكمون بس زودى الكمون شوية بيديها طعم جميل وقلبى و ظبطى تخانة العدس زى ما انتى شايفة امامك يعنى لو تخينة زودى ماء و قلبى هاتى معلقتين زيت و عليهم البصلة المبشورة لحد ما تصفر وحطيها على العدس تقليبة و اطفى النار كنــــــافه عثمنلى بالمانجة طريقة عمل ديسك الكنافة نقطع الكنافة كويس ونخلطها كويس بزيت وسكر بودرة ثم نضعها فى صينية على هيئة راقة خفيفة رفيعه وندخلها الفرن وبعد ماتستوى نسقيها بالعسل الخفيف وبعد ماتبرد ناخدها ونكسرهاخالص مقدار الكريم كيلو كريمة نباتى – 80 جرام سكر المقادير كريم نباتى – مانجو مقطعه – 2 ديسك كنافة – ديكور الطريقة نضع ديسك الكنافة فى طبق وعليه بالقمع دايرة كريمة داير ما يدور الطبق ثم نضع دائرة مانجة مكعبات ثم دائرة كريمة بالقمع ثم نضع ديسك الكنافة الثانى ثم نزوقها بالمانجة لقمة القاضى ½ كيلو دقيق- ½ كيلو ماء- 75 ج زيت-- 10 ج خميرة- 40 ج سكر- شيرة تقيلة الشيرة التقيلة: كيلو ماء – 2 كيلو سكر – عصير ليمونة الطريقة نذوب فى كوب الخميرة مع السكر مع شوية ماء . اضع الكوب المذوب على الدقيق واخلطهم بالمعلقة الخشب كويس قوى ثم اغطيها بفوطة واتركها تخمر لمدة نص ساعه نعملها كور بالمعلقة الصغيرة . نقليها فى الزيت الساخن نص سوى فقط وبعدين بعد مانخلص الكمية كلها نعيدها تانى فى الزيت لحد ما كله يحمر باللون الذهبى وياخد نفس اللون ثم فى الشيرة شوربة خضار بالكريمة 200 ج جزر – 200 جكوسة – معلقة زيت – معلقة دقيق – ½ كوب كريمة نباتى- بصلة – ملح – فلفل– 2 مكعب خضروات الطريقة نضع شوية زيت فى حلة وبصله مخرطة ونقلبها لحد ما تصفر ثم نضع معلقة دقيق ونضع الخضار ونقلب تقليبة ثم اضع 2مكعب خضروات وماء لحد ما كله يغلى (بس متغطيهاش علشان لونها ميغيرش) ونتركها علىالنار حوالى ربع ساعه ثم نضعها فى الخلاط ونضربها ثم نضع عليها الكريمة ونقلبها بالمعلقة وبعدين نغرفها. [/size][/color][/size][/center] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
مطبخ المنتدى
ملف خاص للاكلات الصيامي
أعلى