الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
مطبخ المنتدى
ملف خاص للاكلات الصيامي
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="god love 2011, post: 1188097, member: 51694"] [center][size="3"][color="navy"] ارز بالبقوليات 2 كوب ارز – 3/4 كوب لوبيا مسلوقة – 3/4 كوب حمص الشام مسلوق – فلفل رومى احمر 2 بصلة شرائح – زيت زيتون – 2 ورقة لاورا – كرفس – ملح وفلفل الطريقة نشوح البصل فى الزيت ثم نضع اللورا ونقلب ثم نضع الفلفل المخرط ثم نضع ارز ونقلبهم مع بعض كويس ثم نضع اللوبيا والحمص ونقلب كويس وملح وفلفل ونقلب ثم نضع الماء الساخن ونكمل تسوية الارز عادى ولما يستوى نضعه فى قالب ونقلبه فى طبق التقديم سلطة تركى طماطم – خيار – بصل – خس – ورق نعناع – بقدونس – بصل – جزر - زيت زيتون – خل – عصير ليمونة – ملح الطريقة نقطع كل المقادير فى طبق تقطيع ناعم صغير جدا ثم نتبلها ونقلبها ونقدمها سمبوسك بالمشروم جلاش – بصل مقطع – 250 ج مشروم – ملح وفلفل – كمون – بهارات – 1/ 2 م صويا صوص الطريقة نضع كل المقادير على بعض ماعدا الجلاش. نفرد الورقة بالطول ونضع على طرفها الحشوة ونلفها زى الصباع ونحمرها فى الزيت القطايف كوب دقيق كوب ماء معلقة كبيرة خميرة جافة اوفورية معلقة صغيرة ممسوحة سكر ملح الطريقة ضعى كل المقادير كلها فى الخلاط (بتاع العصير) واضربيهم كويس . هاتى مقلاية تيفال وامسحيها بالفرشاة بالزيت . ضعى العجينة فى كوب او بالكبشة (المغرفة ) نزلى يا دوب شوية مقاس القطايف حتلاقيها بتفقفق يعنى تعمل كور وبتبقى شكل القطايف اللى بتشتريها بالظبط بس بشررررررررط ماتسبيهاش على النار تنشف من تحت يعنى اول ماتلاقيها بتعمل الدوائر المفرغة من فوق والعجينة البيضاء اختفت تروحى شايلة القطايف وتكررى العملية لحد ما العجينة تخلص وبعدين تحشيها طريقـــــــــه اخرى عجينة القطايف المقادير 1 كوب دقيق سميد ناعم 2 كوب دقيق ابيض1 ملعقة صغيرة خميرة( فورية اوعادية) 2 معلقة صغيرة بيكنج بودر نص معلقة صغيرة ملح 3 اكواب ماء دافى الطريقة: تخلط السميد مع الدقيق مع الملح و البيكنج بودر مع بعض ندوب الخميرة مع كوب ماء دافيء و شوية سكرنحطها على باقى المواد السابقة مع باقي الماء ال كوبايتين و نضربهم فى الخلاط ( دورق العصير) لحد ما يتخلطوا كلهم و تتكون عجينة العجينة حتكون متوسطة السمك ولا هى خفيفة سايلة و لا هى تخينة و نضعها فى طبق بلاستيك ونسيبها تخمرحوالى نصف ساعة هاتى مقلاية تيفال و حطيها على النار على نار هادية جدا ضعى شوية من العجينة فى فنجان وصبى منه او حطى العجينة فى قمع مع سد الفاتحة حتى لاتنزل العجينة و بعد ما تنزلى الشوية اللى عوزاهم سدى تانى بصابعك اول مرة بس هاتى الفرشاة و امسحى المقلاية بالزيت يا دوب مسح و ابدئي بصب العجينة بالمقاس اللى انتى عيزاة يعنى يا اما صغيرة عصافيرى او متوسطة او كبيرة بعد ما تنزليها في المقلاية حتشوفى بانت فقاقيع على الوجه و لما تلاقيها من تحت بقى لونها بني شيلى القطايف و حطيها على طبق و هكذا فى باقى العجينة لحد ما تخلصى العجينة كلها [/color][/size][/center] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
مطبخ المنتدى
ملف خاص للاكلات الصيامي
أعلى