الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المنتدى المسيحي الكتابي العام
سير القديسين
معجزات للسيده العذراء
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="النهيسى, post: 2894568, member: 47797"] [COLOR="Blue"][FONT="Arial Black"][SIZE="5"][CENTER][SIZE=5][COLOR=Red][B]معجزات العدرا فى دير المحرق [/B][/COLOR][/SIZE][CENTER][SIZE=5][COLOR=#000000][B][FONT=Verdana][COLOR=#000000][URL="http://www.orsozox.com/forums/redirector.php?url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F_fgEtCo90x9k%2FSgTLsWKopzI%2FAAAAAAAABy4%2FIFK4MF2kYvk%2Fs1600-h%2F%25D8%25A7%25D9%2585%2B%25D8%25A7%25D9%2584%25D9%2586%25D9%2588%25D8%25B1.jpg"][IMG]http://4.bp.blogspot.com/_fgEtCo90x9k/SgTLsWKopzI/AAAAAAAABy4/IFK4MF2kYvk/s320/%D8%A7%D9%85+%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%88%D8%B1.jpg[/IMG][/URL][/COLOR][/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/CENTER] [SIZE=5][COLOR=#000000] [/COLOR][/SIZE][CENTER][SIZE=5][COLOR=#000000] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5] [/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue] [RIGHT][B][FONT=Verdana][FONT=verdana][B]+ في سنة 1396م قام البابا متاؤس البطريرك الـ 87 ( 1378ـ 1408م) برسامة أسقف لمدينة القوصية يدعى الأنبا غبريال وكان هذا الأب الأسقف قديساً ومشهود له بذلك.[/B][/FONT][/FONT][/B][/RIGHT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue] [RIGHT][B][FONT=Verdana][B][FONT=Verdana]وبعد السيامة جاء الأنبا غبريال ( الأسقف ) إلى القوصية فزاره رئيس دير المحرق في ذلك الوقت وكان يدعى أبونا ميخائيل وهنأه بالسيامة ودعاه لزيارة الدير في فترة أسبوع الآلام كي يسعد الآباء الرهبان بوجوده معهم .[/FONT][/B][/FONT][/B][/RIGHT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [RIGHT][B][B][FONT=Verdana]وجاء الأب الأسقف الأنبا غبريال إلى الدير في يوم اثنين البصخة ومكث في المقصورة صائما معتكفاً على صلواته بالمقصورة[/FONT][/B][/B][/RIGHT] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][RIGHT] [FONT=Verdana][B][FONT=verdana][B]الخاصة بالسيدة العذراء [ كانت المقصورة عبارة عن حجرة موضوع فيها أيقونة للسيدة العذراء وبها مكان لإيقاد الشموع تشفعاً بالعذراء أم النور) وكانت قد أهديت إلى الدير تذكار لوصول العائلة المقدسة إلى قسقام ][/B][/FONT][/B][/FONT][/RIGHT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [RIGHT][B][B][FONT=verdana]وفي يوم خميس العهد دعاه الأب ميخائيل رئيس الدير ليرأس صلوات وطقوس خميس العهد بالكنيسة مع الآباء الرهبان فأمتنع الأب الأسقف معتذراً ولكن ظهرت له العذراء أم النور في المقصورة وأعطته إشارة ليوافق على الصلاة فقام مع رئيس الدير وتوجه إلى الكنيسة وأثناء الصلاة ظهرت العذراء أم النور مرة أخرى ورأها كل الموجودين من الشعب الحاضرين الصلاة.[/FONT][/B][/B][/RIGHT] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [RIGHT][B][B][FONT=verdana]وبعد الصلاة ذهب الأب الأسقف إلى المقصورة مرة أخرى ومكث بها وهو مازال صائماً حتى جاء وقت إقامة قداس عيد القيامة ، فذهب إليه رئيس الدير ومعه الآباء الرهبان كي يرأس صلاة العيد ولكنه رفض وألح عليه الأب رئيس الدير كثيراً هو والآباء الرهبان ونظير إلحاحهم نزل الأب الأسقف غبريال وأقام القداس الإلهي وأثناء الصلاة ظهرت أم النور مرة أخرى مشيرة إياه بأنها سوف تأخذه معها بعد القداس.[/FONT][/B][/B][/RIGHT] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [RIGHT][B][B][FONT=verdana]وبعد انتهاء القداس الإلهي ذهب الأنبا غبريال إلى المقصورة وأغلق الباب وفي الصباح جاء الأب رئيس الدير ليدعوه لتناول الطعام فوجده قد انتقل من الحياة الفانية كوعد السيدة العذراء أم النور له فصلى عليه الآباء ورئيس الدير ودفنوه بإكرام وتبجيل في مقبرة خاصة في مدخل الدير. بركة صلواته فلتكن معنا آمين.[/FONT][/B][/B][/RIGHT] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [RIGHT][B][B][FONT=verdana]+ تذكر المخطوطات الحبشية القديمة أنه في عام 1322م وفي حبرية البابا يوحنا التاسع البابا 81 بطريرك الاسكندرية ( 1320 ـ 1327م ) جاء إلى دير المحرق الأب قُزما رئيس دير الأنبا انطونيوس ببرية العربة في ذلك الوقت وذلك أثناء رحلته إلى الصعيد. فاستقبله رئيس دير المحرق الأب غبريال بكل إكرام وتبجيل.[/FONT][/B][/B][/RIGHT] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [RIGHT][B][B][FONT=verdana]وأثناء ذلك جاء أحد الأعراب الساكنين في المنطقة المحيطة بالدير وكان رجلاً شريراً. وطلب من الأب غبريال رئيس دير المحرق خمسون ديناراً، لكن الأب رئيس دير المحرق رفض أن يعطيه ـ حيث أن ما طلبه لم يكن على سبيل المساعدة أو الاقتراض لكن أتاوة وجبروت .[/FONT][/B][/B][/RIGHT] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [RIGHT][B][B][FONT=verdana]فخرج الأعرابي يتهدد ويتوعد وانتهز فرصة الاحتفاء بالضيف وانشغال الآباء به وسرق بعض الجمال المحملة بالقمح الخاصة بالدير وبعض من رؤوس المواشي وهرب. وعندما اكتشف الآباء هذه السرقة صلوا متشفعين بالعذراء أم النور أن ترد للدير ما قد سرق منه ( لأن الخسارة كانت جسيمة ).[/FONT][/B][/B][/RIGHT] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [RIGHT][B][B][FONT=verdana]وفي فجر اليوم التالي شب حريق في منزل الإعرابي ويموت في الحريق. وفي الصباح رجعت الجمال والمواشي المسروقة إلى الدير بعناية الرب وشفاعة العذراء أم النور شفيعة الدير[/FONT][/B][/B][/RIGHT] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [RIGHT][B][URL="http://www.orsozox.com/forums/redirector.php?url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F_fgEtCo90x9k%2FSgEzCupCgCI%2FAAAAAAAABtg%2FHXkMmm1kQcY%2Fs1600-h%2F2985_1137763605084_1257181063_30402977_159616_n.jpg"][IMG]http://4.bp.blogspot.com/_fgEtCo90x9k/SgEzCupCgCI/AAAAAAAABtg/HXkMmm1kQcY/s320/2985_1137763605084_1257181063_30402977_159616_n.jpg[/IMG][/URL][/B][/RIGHT] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [RIGHT][B][FONT=verdana][B]روى نيافة الأنبا غريغوريوس المتنيح منذ سنين عديدة نقلاً عن بعض شيوخ الرهبان الذين عاصرهم حدثاً رائعاً لم يحدث له نظير في جميع كنائسنا المصرية :[/B][/FONT][/B][/RIGHT] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [B][RIGHT][B][FONT=verdana]ذلك أنه في ليلة عيد القيامة المجيد في إحدى السنوات، وكانت الأنوار مطفأة والهيكل مغلقاً أثناء ممارسة الطقس الذي يمثل قيامة المسيح، وكان الأنبا باخوميوس الأول أسقف الدير( 1896 ـ 1928 م ) في هيكل كنيسة العذراء الأثرية ومعه بعض الرهبان من الكهنة والشمامسة.[/FONT][/B][/RIGHT] [/B][/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [B][RIGHT][B][FONT=verdana]وبعد أن أخذ يرفع اللفائف التى على صورة القيامة، الواحدة تلو الأخرى، إلى أن وصل إلى الحنوط المدفون فيه الصليب المقدس مد يده ليبحث عن الصليب ولكنه لم يستطع أن يتوصل إليه لأنه أحس بأن يده ثقيلة، فهاله الأمر، وتحامل على نفسه ومد يده أكثر ولكن يده أرتعشت، فبكى لأنه رأى في هذا علامة على خطيئته وعدم استحقاقه وحاول للمرة الثالثة، فإذا به يتوصل أخيراً إلى الصليب. وبغتة ينفجر من الصورة والصليب نور عظيم يملأ الكنيسة كلها في داخل الهيكل وخارجه.[/FONT][/B][/RIGHT] [/B][/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [B][RIGHT][B][FONT=verdana]وكانت فرحة ليس لها نظير وتعزى الأسقف وانتعش الرهبان بفرح روحاني ومجدوا الله، ولازال الأحياء منهم يذكرون هذه الواقعة التى رأوها بأعينهم وكانوا شهوداً لها، وقد أكد لي اثنان من شيوخ الرهبان وهما المتنيح القمص أرسانيوس المحرقي والقمص بطرس واصف المحرقي أنهما كانا في الهيكل مع الأسقف عندما ظهر هذا النور المجيد.[/FONT][/B][/RIGHT] [/B][/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [B][RIGHT][B][FONT=verdana]ولا شك أن هذه المعجزة حدث تاريخي وقد أضافت هذه الكرامة دليلاً جديداً على قيمة كنيسة العذراء الأثرية ومذبحها ، وأكدت أن هذة الكنيسة جديرة حقاً بأن تسمى أورشليم الثانية وجبل الزيتون الثاني كما يروي تقليدنا القبطي .[/FONT][/B][/RIGHT] [/B][/FONT] [/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=5] [/SIZE][/CENTER] [SIZE=5][COLOR=#000000][FONT=Verdana][COLOR=#000000] [/COLOR][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=5][COLOR=Red][B]معجزة العذراء فى طنطا [/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=5][IMG]http://i644.photobucket.com/albums/uu163/hijodemaria/Virgen/VirgenPaz.gif?t=1299812112[/IMG] [/SIZE][SIZE=5][COLOR=Blue] رفضت انى اذكر اسمها المعجزة كانت شفاء من لوكيميا الدم من الدرجة الثالثة لام عندها 3 اولاد اصغرهم تقريبا عندة سنتين بتبدا صاحبة المعجزة الكلام وتقول انا كان عندى مشاكل في من اكتر من سبع سنين لان كان عندى نقص في عناصر في الدة ورحت للدكتورة/ عايدة نظير استاذة في كلية الطب جامعة الاسكندرية واول دكتورة لزرع النخاع في الشرق الاوسط وظليت اتعالج معاها سبع سنين و لكن بقالي سنتين مش متابعة معاها ولكن بعدضهور اعراض قوية رحت للدكتورة عايدة اسكندرية بعد ما وصلت ان كان بيجيلي حالات اغماء في الشارع وكنت قبل كدة رحت لدكاترة كتير منهم دكتورة اباء الشيخ والدكتور علاء الزياد ولاقيت الدكترة عايدة بتقلي هنعمل فحص للجسم وتحليل فورى لشكل خلايا الدم وصلت لحد فين وبالفعل عملت التحليل وكانت نتيجتة ان المرض موجود ولكن الدكتورة عايزة تخفف من حدة الخبر عليا وقعدت تمهد ازاى تعرفنى وأنا(صاحبة المعجزة ) كان عندى احساس ان المرض دة عندى (لوكيميا الدم ) لانى كان بقالي فترة بحلم بماما وهيا متوفية بتقليي تعالي معايا والست العدرا كانت بتقلها لا لا مش هتروح فقلتلها بصي يا دكتورة احنا عندنا المرض دة بنسمية مرض الفردوس قالتلها انتى فعلا عندك المرض دة وحاولت تخفف عنى وتقلي متخفيش وطلبت منها الدكتورة اختيار مستشفي البترول في اسكندرية علشان يتم العلاج فيها وبعد نقاش قالتلي الدكتورة احسنلك انك تتعالجى في بلدك كان اصعب مشوار في حياتى وانا راجعة من اسكندريةبعد ما عرفت انى عندى المرض دة كلنا كنا منهارين لدرجة ان اخويا فقد الامل في كل حاجةوطلب من العدرا انة يموت علشان خلاص اختة بالنسبالها المسألة خلاص مسألة وقت وكنا هنعمل حادثة واحنا راجعين ملحوظة كان كل اللي بيسالها كانت بتقلة انا عندى سرطان في الدم وكانت بتقلهالة بطرقة معزية جدا وخلاص رحت معهد الاورام اللي جنب مستشفي الجامعة وتم تحديد دكتور لمتابعتى اسمها الدكتورة/ سهام عزت ومعاها دكتورة كمان في اللوكيميا وحجزت عندها يوم الخميس الساعة 8 وطلبت من جوزى انى معملش التحاليل قبل ما اروح وسعتها دير العدرا في ابيار واتناول وساعتها انرفز عليا جدا ان الحالة كانت متاخرة ومكنش فية وقت وقعدت اصلي للست العدرا واقلها ((((يا ست يا عدرا يا ام النور اروح ملاقيش الدكتورة)))))) ورحت لاقيت العيادة مقفولة فسالت البواب قالي انها انهاردة في المعمل فرحتلها بسرعة علشان الحقها وكل دة وانا بقول جويا يا ام النور اروح ملاقيش الدكتورة وبالفعل رحت المعمل وصلعت لاقيت ممرضة بتقلي وحضرتك طالعة في الاصانسير هيا اللي كانت نازلة ففرحت جدا انى هروح اتناول قبل ما اعمل التحليل وفرحت لانى حسيت ان العدرا سمعانى يوم الجمعة هروح بيار واتناول قبل ما اخد العينة واعمل التحاليل ولكن في اليوم دة (يوم الخميس ) رويس ابنى الصغير نام الساعة 6 الصبح فمعرفتش اروح القداس وكنت متضايقة جدا وقلت لجوزى يلا نروح دلوقتى وكانت الساعة 12قالها لو روحنا دلوقتى هيقفلو الباب في وشنا (((((((قالتلة عندك حق فعلا هيا كدة خلاص اتقفلت في وشي فعلا ))))))وحسيت بمرارة وحزن شديد جدا وفي اليوم دة باليل طلب جوزى منى اننا نصلي وقلتلة لا انا مش هصلي انا زعلانة من ربنا ورحت علشان انام قبل المعجزة مباشرة وعندى فوق السرير صورة [URL="http://www.marymina.com/vb/showthread.php?t=13033"][U]للعدرا [/U][/URL]وهيا حضنة المسيح فقلتلها (((شوفي يا ست يا عدرا انتى حطة ابنك في حضنك ازاىطيب انا هخش معهد الاورام بكرة مين اللي هياخد بالة من رويس دة لسة صغير فأسيب رويس فين انتى كنتى تقدري تسيبي يسوع وتروحى مشوار خمس شهور طيب انا هيحجزونى في المعهد خمس شهورهسيب رويس لمين ))) ونمت وجت الساعة 5 وصحيت علي ان باب الشقة بيترزع فصرخت وصحيت جوزى قوم قوم زوجها : مالك في اية صاحبة المعجزة : انت مسمعتش الناس اللي كانو هنا قالها ناس مين علي العموم انا هريحك وقام بص علي السلم وقفل الباب بالكالونين وقمت من النوم مرعوبة وخايفة وجاتلي حالة ترجيع مستمر بتعب ووجع (((ولاقيت اكن في دبيحة علي السريرووشي مليان صلبان والهدوم عليها صلبان دم واللسرير علية صلبان دم ولاقيت دم ي البدى وعلي جلدى ووبعدين حد يسال صاحبة المعجزة العدرا كان شكلها اية (((كانت ست حلوة اوى وبيضة اوى واجمل واحدة شفتها في حياتى وكانت عادية لابسة فستان ابيض وشعرها دهبي وجت في صورة بنت شابة وكان معاها ابونا عبد المسيح المناهرى قالتلك اية طيب (احد الموجودين ) الست العدرا :قومى يلا تعالي معايا صاحبة المعجزة :اجى معاكى فين لا مش جاية وتكمل علي طول كان ردى فية نفور تام ومعاها صاحبة المعجزة : رويس لسة نونو انا مش عايزة اجى معاكى الست العدرا انتى مش كنتى هتجيلي انهاردة الصبح واتاخرتى انا سبت كل الناس علشانك وجيت لك انتى العدرا تعالي نروح انا وانتى نودى العينات المعمل وهستناكى هناكانا همشي دلوقتى وارجعلك تانى تكمل صاحبة المعجزة كان فية خرمين في ايدى واحد اتسحب منة الدم والتانى دخلي منة دم جديد وجة احد الاباء الكهنة اخد التحاليل ووراها للدكتورة / سهير كامل الدكتورة سهير بتقول لابونا الدم بيور يا ابونا وطبيعى جدا وكرات الدم نضيفة جدا زى ما يكون سافرت برة واتسحب دمها ودخل دم جديد دمها كانة دم طفل لسة مولود [/COLOR][/SIZE][SIZE=5] [/SIZE] [/CENTER][/SIZE][/FONT][/COLOR] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المنتدى المسيحي الكتابي العام
سير القديسين
معجزات للسيده العذراء
أعلى