الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
ما الجديد
المشاركات الجديدة
آخر النشاطات
الأعضاء
الزوار الحاليين
مكتبة الترانيم
إسأل
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
ما قيل بارميا النبى ؟ ام بزكريا النبى ؟
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="apostle.paul, post: 3254368, member: 85886"] [COLOR="Black"][FONT="Arial Black"][SIZE="5"][CENTER][CENTER][B][FONT=Century Gothic][SIZE=5][COLOR=red][FONT="]ما قيل بارميا النبى؟ ام بزكريا النبى ؟ [/COLOR][/SIZE][/FONT][SIZE=5][COLOR=red][/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER][/CENTER][/SIZE][/FONT][SIZE="5"][CENTER][CENTER][B][/B][/CENTER][/CENTER] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]انجيل متى هذا الكتاب الفريد الذى قدم يسوع المسيا المنتظر من قبل اليهود بتمام نبواته التى تمت عنه فى العهد العتيق فكانت السمة السائدة لذاك الانجيلى هو تطبيق ما تفوه بيه انبياء العهد القديم عن المسيا على يسوع الناصرى مسيح التاريخ والنبوات[/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][COLOR=red][FONT="] [/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]من ضمن هذة النبوات النبوة التى اقتبسها الرسول متى من سفر زكريا عن تسليم يسوع بثلاثين من الفضة [/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=#984806][FONT="]9[/COLOR][/FONT][COLOR=#984806][/COLOR][COLOR=#984806][FONT="] حينئذ تم ما قيل [U][COLOR=Purple]بارميا النبي[/COLOR][/U] القائل وأخذوا الثلاثين من الفضة ثمن المثمن الذي ثمنوه من بني اسرائيل[/FONT][/COLOR][COLOR=#984806][FONT="][/FONT][/COLOR][/FONT][/B] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=#984806][FONT="]10[/COLOR][/FONT][COLOR=#984806][/COLOR][COLOR=#984806][FONT="] واعطوها عن حقل الفخاري كما امرني الرب [/FONT][/COLOR][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn1"][COLOR=windowtext][FONT="][FONT="][1][/FONT][/FONT][/COLOR][/URL][COLOR=windowtext][FONT="] [/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=#984806][FONT="] [/COLOR][/FONT][COLOR=#984806][/COLOR][/FONT][/B] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=#1F497D][FONT="]وموضوعنا منصب على " ما قيل بارميا النبى " والاعتراض يقول اذا راجعنا هذة النبوة فى كتب الانبياء سنجدها فى سفر زكريا وليس فى ارميا[/COLOR][/FONT][COLOR=#1F497D][/COLOR][/FONT][/B] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=#1F497D][FONT="]فكيف ينسب الرسول متى هذة النبوة لكتاب ارميا؟؟؟؟؟؟؟؟[/COLOR][/FONT][COLOR=#1F497D][/COLOR][/FONT][/B] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=#1F497D][FONT="] [/COLOR][/FONT][COLOR=#1F497D][/COLOR][/FONT][/B] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=#1F497D][FONT="] [/COLOR][/FONT][COLOR=#1F497D][/COLOR][/FONT][/B] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=#1F497D][FONT="] [/COLOR][/FONT][COLOR=#1F497D][/COLOR][/FONT][/B] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=Blue][COLOR=red][FONT="]الاجابة بسيطة ان قديما كان فى ترتيب الانبياء ياتى سفر ارميا فى البداية فكان يطلق على قسم الانبياء ككل اسم " ارميا " فلما اقتبس اليهودى متى نبوة من كتب الانبياء نسبها لاسم القسم ككل " ارميا " [/COLOR][/COLOR][/FONT][COLOR=Blue][COLOR=red][/COLOR][/COLOR][/FONT][/B] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]ولتدليل على ذلك من كتب العلماء[/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][COLOR=red][FONT="][/FONT][/COLOR][/FONT][/B] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]اولا يشرح العالم روبيرت جاميسون فى كتابه شرح العالم لايت فوت عن هذة القضية قائلا[/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=windowtext][FONT="]the question is one more of critical interest than real importance. Perhaps the true explanation is the following, from Lightfoot: “[/COLOR][/FONT][COLOR=windowtext][/COLOR][U][COLOR=red][FONT="]Jeremiah of old had the first place among the prophets,[/FONT][/COLOR][/U][COLOR=windowtext][FONT="] and hereby he comes to be mentioned above all the rest in Mt 16:14; [/FONT][/COLOR][U][COLOR=red][FONT="]because he stood first in the volume of the prophets [as he proves from the learned David Kimchi][/FONT][/COLOR][/U][COLOR=windowtext][FONT="] therefore he is first named. When, therefore, Matthew produceth a text of Zechariah under the name of JEREMY, [/FONT][/COLOR][COLOR=red][FONT="]he only cites the words of the volume of the prophets under his name who stood first in the volume of the prophets[/FONT][/COLOR][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn2"][COLOR=windowtext][FONT="][FONT="][2][/FONT][/FONT][/COLOR][/URL][COLOR=windowtext][FONT="] [/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/LEFT] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=red][FONT="] [/COLOR][/FONT][COLOR=red][/COLOR][COLOR=red][FONT="]وهذا ما اكده ايضا تعليقات نيو كنج جيمس[/FONT][/COLOR][/FONT][/B] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=windowtext][FONT="]It may also be that in the days of Christ, the Book of Jeremiah headed the books of the prophets. [U][COLOR=Blue]The quotation is then identified with the name of the first book in the section and not the name of the specific book within the group[/COLOR][/U].[URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn3"][FONT="][3][/URL][/COLOR][/FONT][COLOR=windowtext][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn3"][/URL] [/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/LEFT] [B][FONT=Century Gothic][COLOR=red][FONT="] [/COLOR][/FONT][COLOR=red][/COLOR][/FONT][/B] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]وهذا الامر مثبت ولا جدال فيه[/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]الامر الثانى ان بعض العلماء قالوا ان كلمات متى مقتبسة من كلا مصدرين من زكريا ومن ارميا فلما كتب متى النبوة مجمعة نسبها للنبى الاكبر " ارميا " كمثال الحال فى نبوة القديس مرقس فى بداية انجيله اقتبس من ملاخى واشعياء ونسبها للنبى اشعياء[/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]من قال ذلك[/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]العالم توم كونستبل[/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=windowtext][FONT="]This difficult fulfillment seems to be a quotation from Zechariah 11:12–13, but Matthew attributed it to Jeremiah. [U][COLOR=Red]Probably Matthew was referring to Jeremiah 19:1–13, which he condensed using mainly the phraseology of Zechariah 11:12-13 because of its similarity to Judas’ situation[/COLOR][/U].[URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn4"]1042[/URL][/COLOR][/FONT][COLOR=windowtext][/COLOR][/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=windowtext][FONT="][U][COLOR=Red]“Joining two quotations from two Old Testament books and assigning them to one (in this case, Jeremiah)[/COLOR][/U] was also done in Mark 1:2–3, in which Isaiah 40:3 and Malachi 3:1 are quoted but are assigned to Isaiah. This follows the custom of mentioning the more notable prophet first[/COLOR][/FONT][COLOR=windowtext][/COLOR][COLOR=windowtext][FONT="].[/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn5"][COLOR=windowtext][FONT="][FONT="][4][/COLOR][/URL][/FONT][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn5"][COLOR=windowtext][/FONT][/COLOR][/URL][COLOR=windowtext][FONT="] [/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/LEFT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="] [/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]للكتاب المقدس [/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][COLOR=black][FONT="] [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT="]esv[/FONT][/COLOR][/FONT][/B][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="] وذكر ايضا دراسة [/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="] [/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="][U][COLOR=Red]While drawing on a combination of words from Jeremiah (Jer. 19:1–13) and Zechariah (Zech. 11:11–13), Matthew attributes the prophecy to Jeremiah as the more prominent prophet.[/COLOR][/U] In the same way, Mark combines quotations from Isaiah and Malachi but cites only Isaiah as the more prominent prophet (see Mark 1:2; cf. Isa. 40:3; Mal. 3:1).[/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][COLOR=black][FONT="][/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn6"][COLOR=windowtext][FONT="][FONT="][5][/COLOR][/URL][/FONT][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn6"][COLOR=windowtext][/FONT][/COLOR][/URL][COLOR=windowtext][FONT="] [/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/LEFT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=windowtext][FONT="]وهذا ايضا ما قاله روبرت مونس[/COLOR][/FONT][COLOR=windowtext][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=windowtext][FONT="]Matthew understands this as a fulfillment of a prophecy by Jeremiah, although it is primarily taken from Zechariah 11:12–13. Assigning a composite quotation to the more prominent individual appears to have been a regular practice (cf. Mark 1:2 where a quotation from Malachi and Isaiah is said to come from “Isaiah the prophet”). In Jeremiah 18:2–3 the prophet is told to go down to the potter’s house, and in 32:8 he is told to buy a field at Anathoth. In Zechariah 11 the prophet is paid thirty pieces of silver, which he throws into the house of the Lord to the potter[/COLOR][/FONT][COLOR=windowtext][/COLOR][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn7"][COLOR=windowtext][FONT="][FONT="][6][/FONT][/FONT][/COLOR][/URL][COLOR=windowtext][FONT="] [/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/LEFT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=windowtext][FONT="]وايضا قاله باركلاى [/COLOR][/FONT][COLOR=windowtext][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=windowtext][FONT="][U][COLOR=Red]Actually this is a free quotation from Z[echariah] 11.12–13 combined with the idea of the purchase of a field, an idea suggested by J[eremiah] 32.6–15.[/COLOR][/U] This, plus the fact that Jeremiah speaks of potters (18.2f) who lived in the Hakeldama District (19.1f), explains how the whole text could by approximation be attributed to Jeremiah.[URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn8"][FONT="][7][/URL][/COLOR][/FONT][COLOR=windowtext][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn8"][/URL] [/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/LEFT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=windowtext][FONT="] [/COLOR][/FONT][COLOR=windowtext][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]ويذكر ويكلف فى تفسيره كلا الرائيين ويذكر تاييد التلمود فى باباه بيثرا لحقيقة وضع ارميا فى بداية كتب الانبياء قديما [/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="]وايضا ان الاقتباس مدمج من كلا السفرين ارميا وزكريا فنسب للنبى الاكبر ارميا[/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=windowtext][FONT="]Jeremiah the prophet. This reference by Matthew to a prophecy seemingly spoken by Zechariah (11:12, 13) has evoked an array of explanations. Some hold that here Jeremiah, the name of the first book in the OT Prophets, is taken to stand for the whole section containing Zechariah (just as the name “Psalms” is applied to the whole section of the Writings because it is the first book; Lk 24:44). [/COLOR][/FONT][COLOR=windowtext][/COLOR][U][COLOR=#E36C0A][FONT="]A passage in the Talmud ([I]Baba Bathra[/I] 14b) supports this order of Jeremiah as the first book,[/FONT][/COLOR][/U][COLOR=windowtext][FONT="] but it must be recognized that Isaiah is usually placed first. [/FONT][/COLOR][U][COLOR=red][FONT="]Another possibility is that Matthew amalgamated Zech 11:12, 13 with Jer 18:2-12 and 19:1-15, and merely cited one of the sources[/FONT][/COLOR][/U][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn9"][COLOR=windowtext][FONT="][FONT="][8][/FONT][/FONT][/COLOR][/URL][COLOR=windowtext][FONT="] [/FONT][/COLOR][/FONT][/B][/LEFT] [RIGHT][RIGHT][B][FONT=Century Gothic][COLOR=black][FONT="] [/COLOR][/FONT][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/B][/RIGHT][/RIGHT] [CENTER][CENTER][B][FONT=Century Gothic][COLOR=red][FONT="][COLOR=Blue]لا يوجد سؤال من اى معاند لا نقدم عليه اجابة ليظل ايمانا بيسوع المسيح الحق المطلق وحده القادر ان يخلص الهالكين[/COLOR] [/COLOR][/FONT][COLOR=red][/COLOR][/FONT][/B][/CENTER][/CENTER] [B][FONT=Century Gothic] [/FONT][/B] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref1"][COLOR=black][FONT="][1][/COLOR][/URL][/FONT][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref1"][COLOR=black][/COLOR][/URL] [I]Arabic Bible (Smith & Van Dyke); Bible. Arabic[/I]. Logos Research Systems, Inc., 1865; 2003, S. Mt 27:9-10[/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref2"][COLOR=black][FONT="][2][/COLOR][/URL][/FONT][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref2"][COLOR=black][/COLOR][/URL]Jamieson, Robert ; Fausset, A. R. ; Fausset, A. R. ; Brown, David ; Brown, David: [I]A Commentary, Critical and Explanatory, on the Old and New Testaments[/I]. Oak Harbor, WA : Logos Research Systems, Inc., 1997, S. Mt 27:9[/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref3"][COLOR=black][FONT="][3][/COLOR][/URL][/FONT][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref3"][COLOR=black][/COLOR][/URL] [I]The NKJV Study Bible[/I]. Nashville, TN : Thomas Nelson, 2007, S. Mt 27:9-10[/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref4"]1042 [/URL]1042. See Douglas J. Moo, “The Use of the Old Testament in the Passion Texts of the Gospels,” (Ph.D. dissertation, University of St. Andrews, 1979), pp. 191–210; or Gundry, [I]The Use . . .[/I], pp. 122–27. See Mark 1:2–3 and 2 Chronicles 36:21 for other examples of this type of fulfillment involving the fusing of sources.[/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref5"][COLOR=black][FONT="][4][/COLOR][/URL][/FONT][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref5"][COLOR=black][/COLOR][/URL]Tom Constable: [I]Tom Constable's Expository Notes on the Bible[/I]. Galaxie Software, 2003; 2003, S. Mt 27:9[/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref6"][COLOR=black][FONT="][5][/COLOR][/URL][/FONT][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref6"][COLOR=black][/COLOR][/URL]Crossway Bibles: [I]The ESV Study Bible[/I]. Wheaton, IL : Crossway Bibles, 2008, S. 1884[/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref7"][COLOR=black][FONT="][6][/COLOR][/URL][/FONT][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref7"][COLOR=black][/COLOR][/URL]Mounce, Robert H.: [I]New International Biblical Commentary: Matthew[/I]. Peabody, MA : Hendrickson Publishers, 1991, S. 253[/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref8"][COLOR=black][FONT="][7][/COLOR][/URL][/FONT][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref8"][COLOR=black][/COLOR][/URL]Newman, Barclay Moon ; Stine, Philip C.: [I]A Handbook on the Gospel of Matthew[/I]. New York : United Bible Societies, 1992 (UBS Helps for Translators; UBS Handbook Series), S. 842[/FONT][/B][/LEFT] [LEFT][B][FONT=Century Gothic][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref9"][COLOR=black][FONT="][8][/COLOR][/URL][/FONT][URL="http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref9"][COLOR=black][/COLOR][/URL]Pfeiffer, Charles F. ; Harrison, Everett Falconer: [I]The Wycliffe Bible Commentary : New Testament[/I]. Chicago : Moody Press, 1962, S. Mt 27:9[/FONT][/B][/LEFT][/SIZE][/FONT][/COLOR] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
ما قيل بارميا النبى ؟ ام بزكريا النبى ؟
أعلى