الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
لماذا علاقاتنا المسيحيه مهدده ؟
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="maarttina, post: 16021, member: 363"] انا جاوبتك حسب ما انا شايفه الموضوع يعني مثلا لو حصل معايا مثلا انا اتجوزت وبقي عندي بنتوالبنت ده حبت ولد مسلم زي ماقلتلك لو انا في الموقف ده هكون قريبه منها بل بالعكس مش هابدي رفضي واقولها لأخالص مش هعمل كده لان ساعتها هيكون المنطق بالنسبالها عند والممنوع مرغوب هقولها اوك يابنتي وانا ماعنديش مانع بس تعالي نفكر في الموضوع بالعقل واخدها الكنيسة واحاول اخليها تقرب منها ومن الكتاب المقدس وهي ساعتها هتوصل لقرار بنفسها ومش بس كده انا هقولها تعرفني بيه واقعد واتكلم كل ده هحتمله من اجل ان ماخسرش بنتي ولما توصل هي بنفسها لقناعة انه ماينفعش ساعتها هبقي انا ماليش دعوة هي اللي اختارت بنفسها مش أنا اما بالنسبة للخيانة فالخيانة في تعرفها اللي افهمه ليها أشكال كتير ومعاني كتير فانتي بتتكلمي علي اي نوع منها ؟؟؟ وعلي العموم انا قلتلك فكرة عامة ان سبب الخيانة بتكون الاسلوب الخطأ في الحياة الزوجية او انهم تزوجوا لمصلحة معينه غرض ما او حتي تزوجوا علي الطريقة الشرقية فبعد فترة بيكتشف انه عايش مع واحده وهي بتكتشف انها عايشه مع واحد ماتعرفهوش وكأنهم غربا عن بعض هنا لازم يحصل الخيانة لان كل واحد فيهم مابقاش عاوز الاخر او ممكن تكون الخيانة بالفكر مش شرط تكون بالفعل وده نوع سئ جدا من الخيانة فيه تحليلات كتيره جدا وبعدين ده ظاهره بشرية ليست لها علاقة بأيدلوجيا دينية ولا اجتماعية أيه اللي يجذب أولادنا للأخر بكل بساطه لو خوفناهم من هذا الاخر فهيكون عنده دافع المغامرة في معرفة من يكون ويكتشفه او لو حتي منعانهم من انهم يعرفوا الاخر جزء الاكبر من الموضوع عوامل نفسيه بحته قد يكون السبب زي ماقلت مش نفسي ولكن اندفاع في المشاعر تجاه الاخريين بصي انا هكون صريحه اكتر معاكي البنات في السن اللي انا فيه ي سن مراهقتهم ساعات بيعملوا حاجات مالهاش مبرر لمجرد انهم عاوزيين يعملوها ساعات بتقلب المواضيه بجد وبعد كده تلاقي نفسها امام كارثه ومصيبه الاسباب مابتخلصش والانجذاب ده ليه اشكال كتيره مش شرط يكون ارنجذاب عاطفي ممكن يكون اندذاب لفكر او تأثر بفكر المسلمين انا اعرف شاب مسيحي من البالتوك ده عنده هذه المشكلة عنده هوس بالمسلميين ومنجذب ليهم بدرجة تخليكي تحسي انه مش ممكن يكون مسيحي في بعض الاحيان يهاجمنا احنا من اجل ارضاءوهم ولكن النقطة المحورية لازم هتكون دينية يا اخت حور محب هي ان الانفصال عن الله وعن حياة الشركة المسيحية هو سبب كل المشاكل ده [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
لماذا علاقاتنا المسيحيه مهدده ؟
أعلى