الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
المنتدى الترفيهي العام
لقاء خاص
+ لقاء مع اخرستوس انستي +
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="اخرستوس انستي, post: 744479, member: 34615"] [b]رد على: + لقاء مع اخرستوس انستي +[/b] [CENTER][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][B][COLOR=red]شكرا استاذتي على كلامك الرقيق[/COLOR][/B][/COLOR][/FONT][/SIZE][/CENTER] [CENTER][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][B][COLOR=red]طيب انا سألته فقال انه حيفكر شويه :gy0000::gy0000:[/COLOR][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER] [CENTER][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][B][COLOR=red]البابا كيرلس و الأنبا بيشوي ..[/COLOR][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B][/CENTER] [CENTER][B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]الحكمة و الامثال و المزامير[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B][/CENTER] [CENTER][B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]بولس الرسول القديس العظيم[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B][/CENTER] [CENTER][B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]الثالث .. يارب لماذا كثر الذين يحزنوني ...... انت يارب انت هو ناصري[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER]:spor24::spor24::spor24::spor24:[/CENTER] [CENTER][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][B][COLOR=red]لا لا راحت مشوار ههههههه[/COLOR][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER] [CENTER][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][B][COLOR=red]لا طبعا شغلي .... ماهو عشان اسعد مراتي لازم اهتم بشغلي ..[/COLOR][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]راااااااااائع ... بجد حاسس اني في كنيسة وسط اخواتي و اخواتي .. والمنتدى بالنسبة لي مدرسة رائعه كبيرة بأتعلم فيها كتيررررررررررررر[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]اهم ميزة لقيتها في المنتدى الغيرة المقدسة في كل اعضائة .. الترابط و المحبة ... وانعدام الفكر الطائفي .. كلنا ولاد يسوع ..[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]ربنا يبارك و يديم المحبة ...[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B][/CENTER] [CENTER][B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]هم ثلاث اقسام ...[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]1- الاسلاميات ... [COLOR=darkred]بجد نفسي اخوتنا المسلمين يفهموا هم في ايه دلوقت ..[/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]2- الرد على الاسئلة و الأجوبة المسيحية [COLOR=darkred]... بتعلم منه كتير من الاسئلة المطروحة و الاجابات ....[/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]3- الرد على الشبهات [COLOR=darkred].... القسم ده قريب جدا من قلبي ... خصوصا انه في بداية شبابي مريت بفترة شك ...[/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#8b0000]كنت في مدرسة ثانوية واعطاني زميل كتاب من كتب مقارنة الاديان بعنوان المسيحية .. ولأني مدمن قرائة - تقدروا تقولوا عليا دودة كتب - خلصت الكتاب كله في يوم[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#8b0000]وطبعا كانت نفسيتي زي الزفت رغم اني كنت في الخدمة و باتناول باستمرار .. والشيطان لعب بعقلي [/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#8b0000]لما قفشوني في البيت بالكتاب فورا اتصلوا بابونا تادرس يعقوب .. ورحتله الكنيسة ..[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#8b0000]ودار بينا حوار مش ناسية أبدا :[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#8b0000]أنا : يا بونا ايه التخاريف اللي احنا بنؤمن بيها دي ؟؟؟[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#8b0000]ابونا تادرس : يا حبيبي لو عاوز تعرف دي تخاريف ولا لا اقرا الاول الكتب دي[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#8b0000]وراح مديني كتاب تفسير التكوين و تفسير الخروج ... وقالي اقراهم وبعد ماتخلصهم تعالالي وأخد مني الكتاب اياه ..[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#8b0000]تاني يوم كنت عندة راح مديني كتابين تانيني .. طبعا سبت المذاكرة و قعدت التهم الكتب اللي بيدهاني ابونا وفي فترة بسيطة جدا كنت درست كتيررررررر في العهد القديم و [URL="http://www.arabchurch.com/ArabicBible/العهد_الجديد"]العهد الجديد [/URL]..[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#8b0000]راح أبونا مرجعلى الكتاب المقارن و قالي اقرأ بقى في الكتاب ده براحتك ..... ومن ساعتها نعمه الاحساس بقوة ايماننا وعقيدتنا المعاشة بتديني بركة لا اوصفها ..[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#8b0000]وخدمت في خدمة تختص بالموضوع ده تحديدا فترة من الوقت كانت سبب بركة كبيرة لي في حياتي ..[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B][/CENTER] [CENTER][B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]الرد على الشبهات ... طبعا للاسباب السابقة[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B] [B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=red]مرمر مارو : اخت عزيزة اتعرفت عليها سعيد جدا بها ..[/COLOR][/FONT][/SIZE][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]محامي مسيحي : حاسس انك محامي قوي و بيتهيألي مستقبلك حيكون رائع ..[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]الحوت : يااااااااااا جاااااااااااااااااااامد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]زكي نجيب شنودة : اتعلمت كتير من اسلوبك في الحوار[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]فريدي : اسلوب الايمان قبل التحاور الذي تعلمته منك كان نقلة في تفكيري[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]توين : انت قوة في الادء [/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]فراشة مسيحية : اسم يدل على الشخصية[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]فادية : عقل كبير [/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]فادي : اتعلمت منك كتير في الاسلوب [/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=#ff0000]ديسقوروس : سيف المسيحية البتار[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B][/CENTER] [CENTER][B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]تعظيم سلام ..... ومعاكم ميرنا و استفانوس .. اجمل تحية وربنا يبارك خدمتكم[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER][B][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][COLOR=blue][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B] [B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=red]أكبر موسوعه مسيحية الكترونية باللغة العربية[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] [CENTER][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][B][COLOR=red]اهو كيرلس شخصيا ...[/COLOR][/B][/FONT][/SIZE] [SIZE=4][/SIZE] [/CENTER] [CENTER][SIZE=4][FONT=Trebuchet MS][B][COLOR=red]استر يا رب ..... شكرا يا مرمر على مرورك[/COLOR][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
المنتدى الترفيهي العام
لقاء خاص
+ لقاء مع اخرستوس انستي +
أعلى