الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
مكتبة الترانيم
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
لاول مرة تناقض فى القران مستحيل ان تجد له حل .... تحـــــــدى للدكتــــــــور منقـــذ السقــــاار
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="M a K a R i O u S, post: 3823918, member: 79305"] [FONT="Tahoma"][SIZE="4"][FONT="Tahoma"][SIZE="4"][FONT="Tahoma"][SIZE="4"][CENTER][B][FONT="Traditional Arabic "][SIZE="5"][COLOR="RoyalBlue"][COLOR="Red"]بسم الاب والابن والروح القدس اله واحد امين[/COLOR] فى البدايه نصلى للمسيح الذى يعطى لنا الاستمرار والصحة ونطلب ان يعطى لنا الحكمة والارشاد فى كل ما نكتب ونصلى من اجل جميع المسلمين بالصحه والسلامة ونطلب نعمة خاصة للاستاذ شهاب لكى يعرف نورك الحقيقى ثانيا : اعتذر عن التاخير لظروف شخصية نكمل القضية المهمة جدا فى تناقض القران بشكل صارخ جدااا وللاسف الشديد يحاول المسلمين اختراع بعض التفسيرات الوهمية والغير صحيحه لانقاذ القران من هذة الورطه سوف ندعم بالادلة كل كلمه نضعها فى الرد حتى يكون التناقض واضح امام الجميع لنبدا فى عرض جميع كلام ا شهاب للتعليق عليه [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/8792059952.jpg[/img][/url] عموما وضعت كلامك ليس للتعليق ولكن [COLOR="Red"]ليرى الناس كيف يتعامل المسلم مع الناقد [/COLOR]حتى لو كنت تعتقد بانه يتكلم بطريقة تفسيرية خطا يكمل ويقول الاستاذ شهاب : [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/9804674750.jpg[/img][/url] سوف لا استغل الفرصة امام المتابعين فى ضعفك فى اللغه العربية فالمسيحى لا يفعل كما يفعل المسلم حينما يجد الخطا للاخر ويقلل منه ... ولكن المسيحى يبحث عن الدليل ويتعلم باستمرار ولكن مشكله المسلم يهين الاخر لمجرد بعض المعرفه فى محركات البحث .. وحتى الان لا نعرف تخصصك .. ؟؟ خايف !!! وحتى تتعلم الصحيح [COLOR="Red"]النفى لا يكون لكلمه النبذ ولكن لكلمه مذموم [/COLOR] [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/3164689647.jpg[/img][/url] [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/3822779492.jpg[/img][/url] ودا موجود ايضا فى التفسير بتاع الشيخ الطنطاوى اللى فى اول مداخلة برضوا يكمل ويقول : [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/1617776839.jpg[/img][/url] لا تفرق.. لانك فى كارثه ومش واخد بالك لانى لو يونس مذموم قبل التوبة مستحيل يكون مذموم بعد التوبة وطبعا لانى الدنيا ملخبطه معاك مش عارف هو مذموم كان قبل او مذموم بعد وشايف القضيه مش تفرق اذن فلتترك القضية لمن يكون متخصص فى علم التفسير [COLOR="DarkGreen"] عزيزى الفاضل يونس قبل التوبه كان مذموم ومليم وبعد التوبه لا يصح ان نطلق على يونس انه مذموم ومليم لان بذلك تثبت ان الله لم يغفر ليونس وكل ذلك لكى تجد حل للتناقض... فجعلك تعك الدنيا ومش تقدر تقدم اجابه واضح وصريحة وقوية ..[/COLOR] طبعا السؤال الاول طنشت الاجابه عنه والمهم نكمل كلامك بتقول : [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/5725746178.jpg[/img][/url] طبعا كلامك بدون دليل وذلك حتى تجد مخرج للتناقض[COLOR="Red"][U] ولكن طبعا كل المراجع والادله تنادى بان النعمة هى خاصه بالتوبة ولا يوجد دليل يقول ان النعمة هنا مقصود بها رفع الملامه وليس التوبة [/U][/COLOR]ودا لسبب بسيط انى الملامه هنا اللى وقعت على يونس هى الذنب نفسه كان قبل ما يدخل الحوت وبالتالى ربنا عفر ليونس الذنب الذى يلام عليه ولكن فى الصافات قال لو مش كان تاب مش كان هيخرج لكن فى القلم لو مش كان تاب ونعمه ربنا فى حاله دى كانت هتخليه مذموم ولكن مش فى بطن الحوت ولكن فى الخارج وطبعا لان اجابات ا شهاب ضعيفه وغير واضحة اعتمد على اجابات تانية لتدعيم الموقف شويه ولانك نقلت الكلام دا بصفتك الشخصية وموافق عليه هنرد على كل حرف فيه وهطالبك انت شخصيا بالرد على ما تنقل [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/6531383213.jpg[/img][/url] بالنسبه للسؤال الاول بيقول : كلام جميل لكن اجابة مش مكانها فى سورة القلم ولكن فى موضوعات تعبير اطفال ولماذا اطفال لانى الاجابه غلط يونس لا يمكن ومن المستحيل بعد توبته يرافقه اى ملامه لانى ببساطه المليم هنا هو المذنب فى سورة القلم فكيف يونس يكون مليم وبعدها يتوب وبعدها نقول عنه مليم [COLOR="Red"]دى مصيبه تفسيريه لم يقل بها احد لانى بالشكل دا مفيش اى غفران ليونس حصل من الله لانى الذنب موجود...... وبعدها ربنا رفع الذنب او الملامه عن يونس فا طلع سقيم ولو فضلت الملامه بعد التوبه كان يونان هيطلع مذموم زى ما هو على وضعه ..[/COLOR].. شايفين الدوران ولف والتدليس فى التفسيرات وكل دا عشان يعملوا اى حاجه للتناقض الموجود دا نراجع التفسير تانى : وقوله - سبحانه - { لَّوْلاَ أَن تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ لَنُبِذَ بِٱلْعَرَآءِ وَهُوَ مَذْمُومٌ.. } استئناف لبيان جانب من فضله - تعالى - على عبده يونس - عليه السلام -. و { لَّوْلاَ } هنا حرف امتناع لوجود، و { أَن } يجوز أن تكون مخففة من { أَن } الثقيلة، واسمها ضمير الشأن، وهو ومحذوف، وجملة { تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ } خبرها. ويجوز أن تكون مصدرية، أى لولا تدارك رحمة من ربه. والتدارك تفاعل من الدرك - بفتح الدال - بمعنى اللحاق بالغير. والمقصود به هنا المبالغة فى إدراك رحمة الله - تعالى - لعبده يونس - عليه السلام -. قال الجمل قرأة العامة { تَدَارَكَهُ } ، وهو فعل ماضى مذكر، حمل على معنى النعمة، لأن تأنيثها غير حقيقى، وقرأ ابن عباس وابن مسعود تدراكته - على لفظ النعمة - وهو خلاف المرسوم. والمراد بالنعمة رحمته - سبحانه - بيونس - عليه السلام -[COLOR="Red"][U] وقبول توبته، وإجابة دعائه.[/U][/COLOR]. والنبذ الطرح والترك للشئ، والعراء الأرض الفضاء الخالية من النبات وغيره. والمعنى[COLOR="Red"][U] لولا أن الله - تدارك عبده يونس برحمته، وبقبول توبته.[/U][/COLOR]. لطرح من بطن الحوت بالأرض الفضاء الخالية من النبات والعمران.. وهو مذموم، أى وهو ملوم ومؤاخذ منا على ما حدث منه.[COLOR="Red"][U]. ولكن ملامته ومؤاخذته منا قد امتنعت، لتداركه برحمتنا، حيث قبلنا توبته[/U][/COLOR]، وغسلنا حوبته، ومنحناه الكثير من خيرنا وبرنا.. فالمقصود من الآية الكريمة بيان جانب من فضل الله - تعالى - على عبده يونس - عليه السلام -، وبيان أن رحمته - تعالى - به، ونعمته عليه، قد حالت بينه ويبن أن يكن مذموما على ما صدر منه، من مغاضبة لقومه ومفارقته لهم بدون إذن من ربه.. قال الجمل ما ملخصه قوله { وَهُوَ مَذْمُومٌ } [COLOR="DarkGreen"][U]أى ملوم ومؤاخذ بذنبه [/U][/COLOR]والجملة حال من مرفوع " نُبِذ " ، وهى محط الامتناع المفاد بلولا، [COLOR="Red"]فهى المنفية لا النبذ بالعراء[/COLOR].. أى لنبذ بالعراء وهو مذموم، لكنه رُحِم فنبذ غير مذموم.. فلولا - هنا -، حرف امتناع لوجود، وأن الممتنع القيد فى جوابها لا هو نفسه.. وقوله { فَٱجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ ٱلصَّالِحِينَ } [COLOR="Red"]تأكيد وتفصيل لنعمة الله - تعالى - التى أنعم بها على عبده يونس - عليه السلام -، وهو معطوف على مقدر. أى فتدراكته النعمة فاصطفاه ربه - عز وجل [/COLOR]- حيث رد عليه الوحى بعد انقطاعه، وأرسله إلى مائة ألف أو يزيدون من الناس، وقبل توبته، فجعله من عباده الكاملين فى الصلاح والتقوى، وفى تبليغ الرسالة عن ربه. التعليق على السؤال الثانى بيقول كلام عشوائى لا دليل عليه : [COLOR="Red"]اولا : نريد تفسير قال هذا الكلام بهذه الطريقه لا يوجد ثانيا : كل التفسيرات قالت بان النعمه المنعم عليها ليونس هى قبول توبته فقط ثالثا : لا يوجد دليل واحد قال بان يونس خرج من بطن الحوت وهو مليم بعد توبته .... دا كلام كارثه ومصيبة ... هل يوجد من قال بان يونس خرج مليم من بطن الحوت بعد توبته وبعدها ادركته نعمه الله بانه جعله سقيم بدل مليم [/COLOR] نقول تانى مليم او سقيم معتمدة على توبه يونان وقبول الله لها هى دى النعمه وبالتالى هو خرج سقيم ولكن لو يونان مش قدم توبه كان هيفضل مليم خارج الحوت لكن فى الصافات قالت هيكون مليم داخل بطن الحوت لنرى معنى مليم الدليل الاول : [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/244026295.jpg[/img][/url] [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/8936650627.jpg[/img][/url] الدليل الثانى : [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/8786562341.jpg[/img][/url] [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/3819934711.jpg[/img][/url] الدليل الثالث : [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/4045692551.jpg[/img][/url] [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/3465275359.jpg[/img][/url] السؤال الثالث : بيقول " هذا هو التدليس اين معنى الذنب ولا عشان مش تخدم مصلحتك حذفتها ... عشان كدة بنقول اى اقتباس لمسلم يجب ان يكون هناك تحريف او تدليس ... حتى الان لم اجد مسلم من المشككين ينقل اقتباس بصورة صحيحة بعرف انى فى مصيبة معاه لو راجعته لنرى لسان العرب ماذا قال : [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/7950421785.jpg[/img][/url] [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/3955041705.jpg[/img][/url] يكمل ويقول [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/3348696031.jpg[/img][/url] يقول فى الاجابه على السؤال الرابع : برافو بس الكلام دا مكانه مش فى سورة القلم دا ممكن يكون فى موضوع تعبير او دماغ حد كدة نفسه مش يكون فى تناقض فى القران ويقول لنا" حاضر من عيونى هذا الدليل [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/3363080001.jpg[/img][/url] [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/4807246150.jpg[/img][/url] [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/199176990.jpg[/img][/url] [COLOR="Red"]والسؤال لك يا شهاب [/COLOR] اثبت لغويا ان عبارة مذموم فى سورة القلم لا علاقه لها بالذنب والتوبة الذى قدمها يونس ؟؟ [COLOR="Red"]السؤال الثانى [/COLOR]اثبت تفسيريا بخمسه تفاسير ان سورة القلم لا علاقه لها بالتوبة وان يونس النعمه الذى ادركته هى رفع الملامه فقط دون التوبه هكذا صريحة ؟؟ [COLOR="Red"] السؤال الثالث :[/COLOR] اثبت بادله من داخل القران ان من يطلق عليه مذموم هو مغفور الذنب ؟ يقول : [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/3325857603.jpg[/img][/url] [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/5734161101.jpg[/img][/url] طبعا قلنا الخطا عندك انت مش انا وعشان تفهم شويه فى العربى برضوا انى نعمه ربنا عليه لما طلع سقيم ودا من اجل توبته لم تاتى لرفع الملامه لانه مذموم لانى رفع الذنب والملامه تم بتوبه يونان ولكن جاتت فى حاجات تانى عرفها يونان بعد الخروج [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/3220340088.jpg[/img][/url] [url=http://www.arabchurch.com/upload][img]http://files.arabchurch.com/upload/images2020/7785437055.jpg[/img][/url] [COLOR="Red"]مزال بطن الحـــــوت تتحدى القــــران[/COLOR] فعلا شى محزن لما المسلمين توصل التعليقات بهذه الصورة من التفسير واللغة مازال ننتظر المسلمين لحل هذه الورطه للقران [/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
لاول مرة تناقض فى القران مستحيل ان تجد له حل .... تحـــــــدى للدكتــــــــور منقـــذ السقــــاار
أعلى