الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
عالم الكمبيوتر و تطوير و تصميم المواقع
كيف تصمم موقعك علي الفوتشوب؟
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="bonguy, post: 825858, member: 18302"] الحقيقة معرفش اذا كان حد من الاعضاء كتب عن الموضوع ده قبل كده ولا لأ .... علي العموم زيادة الخير خيرين.........طيب نبدأ كده بسم الثالوث القدوس....... [CENTER][B][FONT="Arial Black"][SIZE="4"]الخطوة الاولي[/SIZE][/FONT][/B][/CENTER] شوف يا سيدي اول حاجة افتح برنامج الادوبي فوتوشوب , وبعدين علشان تجيب الحجم المثالي للموقع يعني لا يكون كبير قوي من العرض او الطول >>>>خش علي القايمة دي [img]http://www.alhnuf.com/up/m2/6dc0c59ca5.bmp[/img] واختار منها image size واكتب في 20.74width واكتب في 15.88hight ...... [B][FONT="Arial Black"][CENTER][SIZE="4"]الخطوة التانية[/SIZE][/CENTER][/FONT][/B] بعدين هنيجي للتصميم .....لو عايز تعمل مثلاً قايمة بسيطة زي دي [IMG]http://www.alhnuf.com/up/m2/b2a96e3d2b.jpg[/IMG] وطبعاً ده مجرد مثال وانت وفنك....المهم هتيجي في الحتة اللي عايز تحط فيها القايمة وتروح دايس علي النجمة دي في شريط الادوات [IMG]http://www.alhnuf.com/up/m2/f3f315514c.jpg[/IMG] وتروح بعد كده لكلمة shape عند القايمة اللي فوق , وتختار المربع المفرغ.....طبعاً هتعمله بالمساحة اللي انت عايزاها , وبعدين هتروح تاني لشريط الادوات وتختار الكتابة اللي هي علامتها T , المهم هتكتب البيانات بتاعتك بالترتيب يعني زي (من نحن؟ - البوم الصور - التحميل افلام...الخ) ولو حبيت تزخرفها دوس f7 وبعدين هيطلعلك قايمة layers دور علي الكلمة اللي عايز تزخرفها ودوس كليك يمين واختار blending option وظبط يا معلم... [B][CENTER][SIZE="4"][FONT="Arial Black"][SIZE="4"]الخطوة التالتة[/SIZE][/FONT][/SIZE][/CENTER][/B] طيب الخطوة التالتة وهي الاهم فركز معايا شوية وحياتك.....علشان تعمل ترابطات تشعبية هتدوس علي اخر اختيار في شريط الادوات [IMG]http://www.alhnuf.com/up/m2/9e599b1940.bmp[/IMG] هيطلعلك photoshop image ready وهتلاقي الصفحة بتاعتك ظهرت فيها ..... وعلم علي الكلمة اللي انت عايز تعملها لينك , هيطلع قدامك الويندو ده [IMG]http://www.alhnuf.com/up/m2/18251752f8.jpg[/IMG] اكتب جنب url المكان اللي حاطط فيه المستند اللي عايز اللينك يجيبه او اكتب عنوان الموقع لو كان المستند ده موجود علي النت........وهكذا مع باقي الكلام او الصور اللي عايز تعملها لينكات. [CENTER][B][SIZE="4"][FONT="Arial Black"]الخطوة الرابعة[/FONT][/SIZE][/B][/CENTER] طبعاً عايز تشوف الموقع شغال ولا لأ......طيب دوس علي [IMG]http://www.alhnuf.com/up/m2/bfedcf80d4.gif[/IMG] وبعدين هتطلعك الصفحة انشاالله تتفرج عليها للصبح طيب انت دلوقتي عجبك اللي انت عملته وعايز تحفظ الصفحة دوس علي file في القايمة اللي فوق واختار منها save for web هتدوس save هتطلعلك ويندو علشان تختار منه مكان الصفحة وقبل متدوس save هتختار html and image ...... طبعاً مش هوصيك تحفظه في my docments. لو عايز بقي استايلات جاهزة للموقع بصيغة psd وانت تعدل فيها بالراحة خش علي الموقع ده [URL="http://www.freepsd.com/"]http://www.freepsd.com/[/URL] لو حد عنده اي سؤال عن تصميم المواقع علي الفوتشوب ميتكسفش يا اخوانا ...... ويارب اكون قدرت افدكم. اخوكم في المسيح بيشوي [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
عالم الكمبيوتر و تطوير و تصميم المواقع
كيف تصمم موقعك علي الفوتشوب؟
أعلى