الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
كشف القناع.. الله تزوج مريم فانجب يسوع
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="apostle.paul, post: 3543607, member: 85886"] [COLOR="Black"][FONT="Arial Black"][SIZE="5"][FONT=Comic Sans MS] [B]ما هى دى المشكلة ان ايمانا فى سكة وقرانك بيتكلم فى سكة احنا مؤمنين بالابن الازلى وانتوا بتتكلموا على ولد اتخذه الله فى الزمن يبقى احنا بنتكلم فى حاجة وقرانك بينقد ايمان خزعبلى لا يمت لنا بصلة فكفاية هرى ومحاولة مخاطبتنا من واقع قرانكوا اللى مش فاهم حاجة اصلا [/B][B] الله وحدانيته وحدانية ذاتية واجب الوجود لا يعتمد فى وجوده وكينونته على علة اخرى فما علاقة الكلمة بالصاحبة والولد مازال السؤال قائم فانا مؤمن بابن الله الذاتى فى كينونته ولم اؤمن باتخذا الله ولدا ولا صاحبة [/B][B] هو الولد انت بتتخذه ولا دا نتاج طبيعى لعلاقة طبيعية زى مابوك علاقة طبيعية وامك علاقة طبيعية المشكلة انك مش عارف تفلفص من حاجة والحقيقة بتقول ان ذكر الشخصيتين دول على وجه الخصوص ليقين فى ذاته ان مفهوم بنوة المسيح مرتبط بمفهوم الولد والصاحبة فنفى اتخاذ الله لهما كنفى لبنوة المسيح ولا ثمة علاقة بينهما [/B][B] طيب بسيطة مقلش ليه ولم يكن له ابا لو عايز ينفى اى علاقة بيه ما يمكن عنده نقص وعايز يحس بالابوة [/B][B] طيب ايه علاقة كل كلام المصاطب دا بموضوعنا اصلا [/B][B][COLOR=Blue][COLOR=Black] دا تريقة على حضراتكم اللى قاعدين تتضربوا اخماس فى اسداس المريميين هم وثنين كانوا بيقدسوا الزهرة وبيعتبروها ملكة السماء ولما تاثروا بالمسيحية اتخذوا مريم بديلا عن الزهرة واعتبروها ملكة السماء ونفس الشعائر الوثنية احتفظوا بيها من صنع كعك للعذراء كما كان يفعلوا مع الزهرة وقدموا ليها اكرام العبادة ودا فئة وثنية مش مسيحية اصلا ولم اقرا قط انهم امنوا بجماع جنسى بين الله ومريم وانتج عنه طفل اسمه عيسى وخلاصة الامر احنا لا نعرف لماذا قال القران هذا غير حقيقة واحدة انه جاهلا بالايمان المسيحى المستقيم ونقده نقد ساذج ينم على جهله التام والمطلق بابجديات الايمان ب " فى البدء كان الكلمة " ليحوله " لم يتخذ ولدا ولا صاحبة "[/COLOR] [/COLOR]فهل لديكم اقوالا اخرى ... ؟؟ [/B][/FONT][/SIZE][/FONT][/COLOR] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
كشف القناع.. الله تزوج مريم فانجب يسوع
أعلى