الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
كشف القناع.. الله تزوج مريم فانجب يسوع
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="abdel hi, post: 3543505, member: 117898"] [SIZE="4"]الموضوع سخن... ولو جبناها كده او جبناها كده حنطرد برضووه [/SIZE] مشاركة 14 [SIZE="4"]حضرتك الكلام اللى بالاحمر ده هو اقرار القاعدة التى نرجع اليها و التى تنفى الشئ الخطأ وهذا اسلوب معروف فى الكلام يعنى اقولك مثلا ان النبى وسيطنا الى الله .....تقوم تقولى. الله لا يعرف سفير او وسيط....................يعنى بينفى كل انواع الخطأ وليس ما ذكر اولا فقط .....كده يعنى[/SIZE] مشاركة 21 [SIZE="4"]بالله عليك ينفع الكلام يبقى عن طبيعة الله وتقولى كلام فارغ؟[/SIZE] [SIZE="4"]اقولك انا بس اصبر عليا الاجابة: علاقة ايمانك ب(كينونة الكلمة) برفض البنوة هى ان ايمانك ده بيخالف نفس القاعدة اللى بيخالفها مفهوم البنوة. فهناك تشابه بين مفهوم الصاحبة ومفهوم الابن كعلاقة لله نكرر هناك تشابه-وليس علاقة- بين الصاحبة والابن 1-فكلاهما يستلزم اشتياق الله له وحاجة الله لهما 2- كلاهما ايضا يستلزم كسر مبدأ (تفرد) الله ايه(تفرد) الله ده؟ هو انا بأخترع Hى هبل؟ لأ طبعا تفرد الله= عدم حاجة الله لمعية احد وعدم حاجته لاى علاقة فالله قد يجعل علاقة بينه وبين خلقه ولكنه لا يحتاج اليها فالصاحبة تستلزم by definition ان يتعلق الله بها حبا وان يكون وفيا فى حبه وتقديره لها كصاحبة ..وهذا من تعريف (الصاحبة) نفسه والابن ايضا يستلزم حب الله له وبث عطفه وحنانه عليه والا ما كان للعلاقة بينهما معنى ولا كان هناك معنى للفظ (ابن الله) اذا فالصاحبة تشبه فى علاقتها بالله الابن فى علاقته بالله ايضا فكلاهما يستلزم ان يشتاق الله الى اخر وان يبذل الحب لهما -وهو حب بسبب العلاقة نفسها-يعنى تعلق وشغف وليس (الحب) الذى تحدثنا الكتب السماوية عنه يبقى العلاقة ....تشابه......يا دكتور يوحنا وبعدين اى انسان لا يشتاق لأن يكون له ابن قبل الاشتياق الى اخر مكمل وشق مناظر له (الصاحبة) وصلت كده؟؟ [/SIZE] مشاركة 22 [SIZE="4"]مستحيل اكون مش فاهمه لأن الاية-اصلا- بتاعتنا احنا لو انك قرات الاية بتانى وتمعن حتفهم -ظاهريا-معنيين اتنين ولكن المعنى الوحيد عندك هو (أنى يكون له ولد وهو [COLOR="Red"]اصلا متجوزشى[/COLOR]!) ولكن الاية معناها: انى يكون له ولد ولم تكن (فعل بصيغة الماضى ولكنه يعبر عن الازلية لان الكلام عن الازلى -الله) له صاحبة فى الامكان جاوبنى على دى عشان تفهمنى...... (لم يلد ولم يولد و[COLOR="Red"]لم يكن[/COLOR] له كفؤا احد) هل معنى الاخيرة دى انه لم يظهر له كفؤ بعد ام معناها انه لم ولا ولن يكون له كفؤ؟ اذا معنى الاية التى هى جوهر الموضوع انى يكون له ولد وهو الذى لم تكن له صاحبه فى عليائه ومجده الله لا يقبل-بطبيعته او وصفه-هذه العلاقة لانه يترفع ويتعالى عن الصاحبة والقرين والشريك والوزير والولى والوسيطو....الخ. هو أعلى وأعظم من اتخاذ صاحبة (مكمل)فكيف نقبل ان يتخذ مشابه او (صورة له) الذى هو الابن اوعى بعد ده كله تكون مفهمتش الاية اللى انتا فاكرها بتسأل سؤال ساذج جدا ؟ [/SIZE] [SIZE="4"]سبحان الله!!! واحنا اللى قلنا مرة كده (اين قال انا الله اعبدونى؟!!)!!! مش ده تفكير حرفى برضه ولا ايه؟ طب فكر معايا: القرأن قال انى يكون له ولد ولم تكن له صاحبة ولم يقل: انى يكون له ولد ولم يتخذ صاحبة (لان دى تفيد امكانية اتخاذها بس المشكلة انه محصلش بس!) ولا قال انى يكن له ولد وليس له صاحبة (لان دى تفيد ان العلة فى غيابها وليس فى عدم امكانيتها) لم تكن =لا يصح ان تكون ...والدليل ايات اخرى من القران والفهم السليم والتفسير الذى تم رفضه من شهربن تقريبا.[/SIZE] [SIZE="4"]انا معرفشى مين البقر اللى بتتكلم عنهم بس اعرف ان سؤالك سهل حتى أنا مستغرب السؤال ده منك الابن يسوع هو نتاج علاقة زوجية بين (الروح القدس/الله) وبين مريم فى عقيدة طائفة المريميين المنقرضة كما يسميها بعض المؤرخين وهذا معروف للباحثين عند الكلام عن الطائفة المنقرضة التى تدعى Collyridianism ازاى فاتتك دى ؟ دى فى الويكيبيديا؟ يعنى معلومة موجودة فى يفط الشارع يا دكتور[/SIZE] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
كشف القناع.. الله تزوج مريم فانجب يسوع
أعلى