الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المنتدى المسيحي الكتابي العام
الشهادات
قصة حقيقة لاخت معانا في المنتدي
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="Coptic Man, post: 1149, member: 144"] [b]قصة حقيقة لاخت معانا في المنتدي[/b] [CENTER][COLOR=Navy][SIZE=4]اخي واختي حبيت اشاركم تجربه عشتها لمدة سنتين من حياتي مع الرب يسوع فيها تجربه كبيرة من ابليس كتبتها مره على المنتدى القديم وفي موضوع اعاده ماكن من المنتدى القديم بحاول ارجع كل المواضيع اللي شاركت بيها وعلى العموم بحب اشاركم تجربتي ..... ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++ طعا تقريبا كل الاخوه واللاخوات عارفين انا اجيت للرب ازاي وطبعا كانت في مضيقات كثيرة جدا في البدايه من اهلي امي لانها بالرغم من انها شجعتني في البدايه بكلمات قليله يابنتي الدين المسيحي مش سهل الاسلام اسهل لو افتكرتي انه في الحريه اللي بتشوفيها او بتسمعي عنها فمش صحيح كلمات مازلت اتذكرها إلى اليوم هذا ...المهم طبعا انا خريجه علوم حاسوب بس فني دبلوم عالي من معهد كبير عندنا شهادته تعتبر اقوى من شهاده الجامعه والبكالريوس المهم دخلت المعهد وبديت الدراسه من والبدايه كنت في تجارب بس ماكانش في حد بيعرف عن ايماني بس كنت دائما في وسط الشله بحب اتكلم عن عمل الله بحياة كل واحد فينا وازاي انه لازم ندور ونعرف الله فين في حياتنا وايه هي اهدافنا المهم مشا الترم الاول من السنه الاولى وكان مليء بالتجارب بس بعد كده كان لعائلتي عائله صديقه من 12 سنه تقريبا بس ما كنا بنروح عندهم كثير وبمعنى اصح انا واختي ما بنحب نخرج كثير بس امي كانت صحابه علاقات ممتازة في هذا المجال المهم كان في العائله شاب متشدد في الدين هو حب يخطب فاخترني انا وكانت البدايه للتجربه طبعا اكلم مع امي وقلها عايزها ومش عارف من الكلام ده طبعا كان رد امي انها قالت هي موافقه بس انا لللي مش حوافق السبب هل في عيب في مشكله لا انت كويس وهي اي حد يتمانها بس هي مش عارفه مين لعب بعقلها وافكارها مش هي البنت اللي انتوا عرفتوها دي واحده ثانيه تمشي مع جماعه مخلبطين علقها وحياتها وعامله نفسها مسيحيه هو انصدم واتفاجئ وقال ازاي ومش عارفه ايه المهم قال انا حعقلها ورجعها لطريقها امي قالت ياريت اتمنى انك تقدر .... المهم حاول يتكلم معايا وسئلني وانا ما نكرتش بفرح قلت ايؤا صح بس مافيش حد لعب بعقلي ولكن الرب يسوع لمسني وكان هو إلهي وابي وكل مافي حياتي والاصدقاء اللي بتقول عليهم امي انا اتعرفت بيهم بعد ايماني بفتره ومش قبل المهم حاول بشته الطرق بس ماقدر اخر شئ جاب لي شيخ وامام حتى اتكلم معاه انا على طول رحت اتكلم معاه قعدنا ساعتين نتكلم ويمكن اكثر المهم هو خرج مش متاكد من كلمته اللي كان عامل فيها انه قوي وبينما انا خرجت من الجلسه دي وانا كلي فرح وروح الله تملاني انجن الشاب يعمل ايه حاول بالقوة ما قدرش وامي كانت سامحه لي يتصرف زي ماهو عايز المهم اني ارجع ..... تعبت وقلت ليه ياابن الناس لا انا ليكو ولا انت ليا ابعد عن طريقي وسبيني فيحالي ماعجبه عمل ايه جه سجل دراسه عندي بالمعهد وكان في شويه شباب كانوا اتبهدولوا مني لما حاولو يتقربوا مني مستعدين يعملوا اي اشئ عشان يكسروا انفي فيها بدات المشاكل تكبر رحوا وبدوأ ينشروا كلام عني وماكنش في حد مصدق اي كلمه بيقولوا احنا شفنا البنت مافي شئ صحيح معروف هي مين وبنت مين وانا مطنشه بس جوايا بدات نار تحرق بيا لانه مش عارفه ايه لازم اعمل المهم رحوا مش عارفه حصلوا على صور من الارشيف بتاع المعهد مش ليا بس كل صديقاتي والشله بتاعتي اتخيلوا بقى معايا عملوا فيها ايه طبعا فاهمين المهم بدوا البنات يبعدوا مني وانا بتحمل كل كلمه وكل مسبه واهانه وامشي ولا كانه في شئ بحاول اهتم بدراستي وخلاص بعدين جه عامل الدين بدوا يغلطوا بقى في وقت مش حقدر اسكت امشي الشله الخربانه ورايا يسوع مجدا ليك وكلام بايخ وانا امشي من عندهم واقول امين هللويا ينفرسوا بقى وتكبر المشكله يمكن ما كنتش حكيمه بس بجد كنت بديت اتعب عدت الثمن شهور الاولى وخلص الترم الثاني وبستنا النتائج تظهر عارفين طعلت عليا مادتين الاولى الانجليزي الدرجه بتاعتي بس محصله اعمال الترم والامتحان معمول غياب بالرغم من اني حضرته والاحصاء ناقص درجتين وبالرغم من انه درجتين بيكون فيها تساهل لكن صعب انهم يرفعوها ليا المهم اغمى عليا لما شفتها مشي الولد من جنبي قلي دي البدايه وفعلا كانت البدايه بدا ينشر الصور ويحرض المدرسين عليا ودي ودي يعني هي واحد باعت دينها حتكون ايه اكثر من كذا اكيد هي وهي وشوفوا الصور دليل المهم خسرت صديقاتي وخسرت مدرسين نجي بقى على البيت امي كانت ولا كن الموضوع يهمها تسكت لو اشتكيت وتقلي اعمل ايه اروح اتحارب مع الناس واخويا اصغر مني بخمس سنوات سمحت ليه يمد ايده عليا بالرغم من انه بروح المعهد بخلص محاضرات الساعه ال2 الظهر برجع البيت بنظف واطبخ واتغدى واروح ادرس العربي وارجع اقعد اذاكر وكل حاجه بعملها بيعرفوها ولما سئلتها ليه قالت لي لو ماكنتش واثقه فيكي كنت حصدق الكلام الكلمه دي جرحتني اكثر من اي شئ اخر اخويا كان صديق للولد وكان دائما بيده اخباري ... ازداد الامر سوء ممنووووووووووووووع كتاب مقدس ممنوع كنيسه ممنوع ورقه حتى مكتوب عليها اسمه لله في البيت او عندي عارفين كان ده الالم الحقيقي مش هم اللي اخذوا الخنجر وطعوني فيه لا هم جابوه ليا وانتي نفذي الحكم بيدك كان صعب انه افتح قلبي واقتعله من احشاءه واديه ليهم انهرت ما بقاش عندي عقل يارب انا فعلا محتاجه ليك يارب يمكن انا كنت دائما بصلي انه بحب اجرب الصليب يارب اعف انت عشت ايه عشاني بس انا لو حدي مافيش حد معايا تعال يارب اسكتهم واخرسهم وقتها الرب كلمني بانجيل متى خمسه طوبى لكم متى اهانئكم الناس وقالوا فيكم كل سوءا كاذبين لاجل اسمي آمين[/SIZE][/COLOR][/CENTER] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المنتدى المسيحي الكتابي العام
الشهادات
قصة حقيقة لاخت معانا في المنتدي
أعلى