قصة المراة الزانية

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
سلام و نعمة يسوع رب المجد

كنت اسمع في الماضي و اقتنعت بما سمعت لانني كنت اصدق الاشياء التي اسمعها بسرعة (اشياء معينة) ان قصة المراة الزانية التي وردت في الكتاب المقدس مضافة و انها لا توجد في البردية 66 و المخطوطة السينائية و و و و
هل هذا الكلام صحيح ؟
شكراً لكم و الرب يبارككم.
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
ان قصة المراة الزانية التي وردت في الكتاب المقدس مضافة و انها لا توجد في البردية 66 و المخطوطة السينائية و و و و
هل هذا الكلام صحيح ؟
قصة المراة الزانية فعلا مش موجودة فى اقدم بريات لانجيل يوحنا
بس قبل مناقش القصة نقديا
فى مفهوم تانى لازم تفهمه تاريخيا

تعرف ايه الفرق بين الانجيل الشفاهى والكتابى؟؟
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
الصراحة لا

منكم نستفيد
طيب ياعزيزى افهمك
الانجيل مش كتاب
الانجيل رسالة خلاص
وكل رسول من رسل المسيح راح يبشر بانجيل المسيح
مش معناه واخد كتاب يبشر بيه معناه حامل رسالة المسيح
والكنيسة الاولى فى عصر الرسل امنت بالمسيح بدون انجيل
اقوال يسوع والاحداث اللى حصلت مع المسيح الىل كان بيكرز بيها الرسل هو دا الانجيل الشفاهى

والرسل لما طلبوا الكنائس يكتبوا ليهم ما بشروهم بيه
كتبوا بعض اقوال المسيح وبعد الاحداث الىل حصلت معاه فى كتاب (دا الانجيل المكتوب)

الاتنين مصدر للسلطان فى التعليم الرسولى
سواء القصص الانجيلية المكتوبة او المنقولة بالتقليد الشفاهى عن السن رسل المسيح ولا فرق بينهم من حيث سلطانهم فى التعليم

فلنفرض جدلا ان يوحنا لم يكتب هذة القصة فى انجيله
لكن نفس من ينادون بهذة الفكرة قالوا ان القصة من تقليد انجيل يوحنا الشفاهى


طيب قبل مناقش القصة نقديا
هل لو اثبتنا تاريخية القصة وانها فعلا حصلت مع يسوع المسيح
تفرق معانا هل هى بقلم يوحنا الحبيب نفسه او بقلم اخر كتب ما قاله يوحنا الحبيب شفهيا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
التعديل الأخير:

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
اكيد اخي الرسول بولس لان ما دام الي كتبها نقل عن القديس يوحنا تبئا برضو من القديس يوحنا
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
طيب حلو اوى
اذن قبلا المفروض نشوف مصادر خارج نصوص العهد الجديد اتكلمت عن قصة المراة الزانية انها حصلت مع المسيح ولالا
ونبدا بالدسقولية(تعاليم الاباء الرسل)
الاقتباس من كتاب فيلند فيلكر
1379136086.png

وترجمة الاقتباس من كتاب الدسقولية
هو كالاتى
203174232.png

من التى امكست فى ذات الفعل وقدموها للمسيح
وقال لها هل ادانك الشيوخ
ولا انا ادينك ايضا اذهبى ولا تخطائى
فين الحوار دا تم؟؟؟؟؟؟

 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
في قصة المراة الزانية طبعا الكلام واضح اوي
اه فهمت يعني هو موجود في الانجيل الشفاهي طب في الكتابي موجود برضو؟
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
في قصة المراة الزانية طبعا الكلام واضح اوي
طيب كويس
اذن القصة معروفة ان فى امراة امسكت فى ذات الفعل وقدموها للمسيح وقال لها اما دانك احد ولا انا ادينك اذهبى ولا تخطأى
وهذة القصة لم ترد سوى فى انجيل يوحنا
وهذة القصة موجودة فى التراث المسيحى
يعلق فيلند فيلكر ويقول
170391299.png

ان القصة انتقلت بالتقليد الشفاهى والاناجيل المنحولة
لو رجعنا كدا للاناجيل المنحولة هنلاقى الاتى
فى انجيل منحول يسمى
protogospel of james
الكتاب دا مكتوب فى القرن الثانى
ومكتوب فيه مقولة منسوبة للمسيح
كالاتى
Οὐδὲ ἐγώ κρίνω
وانا لا ادينك
والقديس بابياس اشار لامراة امسكت فى ذات الفعل وقدمت للمسيح فى انجيل يسمى انجيل العبرانين
662366872.png

وانا الى الان لم اناقش القصة نصيا
انا بناقشها تاريخيا الاول
 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
طيب كويس اذا القصة موجودة تاريخياً و بالادلة كويس جدا
لكن هل موجودة نصياً في المخطوطات و هكذا ام ماذا ؟
انا خلاص متاكد انه موجودة في التاريخ
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
لكن هل موجودة نصياً في المخطوطات و هكذا ام ماذا ؟
انا خلاص متاكد انه موجودة في التاريخ
طيب كويس نبدا من القرن الرابع فيما اقدم
القصة محذوفة من السينائية والفاتكيانية والاتنين بيعودوا لنفس العائلة ومرجح بقوة انهم من الخمسين نسخة اللى نسخهم يوسابيوس القيصرى للملك قسطنطين
طيب احنا عندنا دليل علمى ان القصة معروفة بالنص فى القرن الرابع
ايوة ...........
اولا القديس جيروم من القرن الرابع اقتبس القصة فى كتاباته
ومش بس كدا دا بيقولنا انه فى زمنه وجد مخطوطات لاتينى ويونانى كثيرة موجود فيها قصة المراة الزانية فى انجيل يوحنا
1160999425.png

فى الانجيل حسب القديس يوحنا يوجد العديد من المخطوطات اللاتينى واليونانى يوجد فيها قصة امراة زانية المتهمة قدمت للرب
مش بس كدا
القديس جيروم صنع ترجمة الفلجاتا فى القرن الرابع ووضع فيها قصة المراة الزانية بالكامل
طيب اقدم نسخة للفلجاتا لانجيل القديس يوحنا
هى نسخة من القرن الرابع ويرجح انها نسخة القديس جيروم نفسها
والمخطوطة موجودة فى دير سان جال
ودا نص القصة حسب مااورده العالم [FONT=&quot] هاميلتون تورنرفى نسخته للبشائر الاربعة
1341806244.png


فما رائيك؟؟؟؟؟؟؟؟
[/FONT]
 
التعديل الأخير:

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
من كلام الدكتور هولي بايبل الذي سمعته و كلام التاريخ و كلام المخطوطات القديمة يتضح انها موجودة و اكيد لم تضاف
طب ليه المخطوطان السينائية و الفاتيكانية مش موجودة فيهم؟
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
من كلام الدكتور هولي بايبل الذي سمعته و كلام التاريخ و كلام المخطوطات القديمة يتضح انها موجودة و اكيد لم تضاف
طب ليه المخطوطان السينائية و الفاتيكانية مش موجودة فيهم؟
بس علشان نبقى علميين
ومضحكش عليك
انا لا اقدر ان اجزم ان القصة بقلم يوحنا
وتيار علماء النقد النصى يقرون بان القصة ليست بقلم يوحنا
على الجانب التانى تيار علماء النص المسلم بيقولوا القصة بقلم يوحنا
لكن ما نقدر ان نجزم بيه ان القصة تاريخية وجزء لا يتجزا من تقليد انجيل يوحنا
وهذا ما يهمنا نحن كمسيحين ولا يفرق معنا ان القصة بقلم اخر او بقلم يوحنا طالما القصة قانونية وتاريخية
القصة موجودة فى شواهد كتير قديمة
موجودة فى كل شواهد الدياتسرون الغربى
وموجودة فى فلجاتا القديس جيروم
موجودة فى النسخة الممفسية(القبطية)
بيقول الاب متى المسكين فى دفاعه عن اصالة القصة
654259193.png

ودى صورة من النسخة القبطية البحيرية
موجود فيها القصة

792673384.png

ويكمل الاب متى ويقول
468307616.png

فعلا القصة موجودة فى كتاب تعاليم الرسل من القرن الرابع المعتمد على الدسقولية بكلماتها
622795788.png

القصة جزء لا يتجزا من انجيل يوحنا
واقتبس منها القديس اغسطينوس ديدموس الضرير امبروسيوس جيروم امبروساستر والمخطوطات اللاتينية القديمة ومخطوطة بيزا من القرن الخامس
كل مخطوطات النص البيزنطى والقراءات الكنيسة
هناك شواهد غير انجيلية من التقليد المسيحى ذكرت القصة انها حدثت مع المسيح
لا يهمنى القصة بقلم يوحنا او غيره
ما يهمنى هو ان القصة رسولية حقيقية قانونية


تصحيح بسيط ما قولته عن انجيل
protogospel of james
الكلام ورد فى بعض المرجع لكن انا راجعت نص الانجيل ملوش علاقة بقصة المراة الزانية للامانة
 
التعديل الأخير:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
نقطة اخيره بالنسبة لمقولة بابياس ومعرفته بقصة المراة الزانية فى تعليق فيلند فيلكر يقول
777662793.png

بيعلق ويقول ان القصة الىل ذكرها من المحتمل انها نفس القصة التى نعرفها اليوم
ويضيف ان معرفة بابياس بالقصة معناها ان القصة فى سنة 100 ميلادية كانت معروفة
ودا بيضيف اكتر ان القصة تحوى تقليد ليسوع حقيقى



 

حسين دوكي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 مارس 2011
المشاركات
433
مستوى التفاعل
29
النقاط
0
الإقامة
مصر
عمتن انا فهمت هي خلاص موجودة في المخطوطات القديمة جدا و التقليد و و و
و سمعت من الدكتور هولي بايبل انه توجد علامة في المخطوطة تدل انهم يعرفوها و لكن فضلوا ان لا يكتبوها
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
طيب نختم بتعليق فيليب كومفورت
1300523142.png

القصة حقيقية تاريخيا
معروفة فى التقليد الشفاهى الرسولى
وان لم تكن بقلم يوحنا ذاته لكنها من تقليد انجيل يوحنا

وقبلت كقصة قانونية فى انجيل يوحنا من الكنيسة ككل
 
أعلى