الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
عن عاملات النظافه بالمنزل -----هام -
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="حبو اعدائكم, post: 3780627, member: 110495"] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4]حبى اتكلم معاكم عن عاملات النظافه-- و اقصد هنا تحديده الى بيساعدوا السيده فى تنظيف المنزل-- الى كتير بيطلق عليها" شغاله" او " خدامه" او فى الاسر الى لسانها معوج حبه هههه" السيرفنت " او" الميد" عمتا انا الكلمات دى او الالقاب دى مش بقدر اطلقها عليهم---- دى واحده بتشتغل مثلى مثلها و العمل مش عيب-- ظروفها و ظروف حياتها و نشئتها خلت الشغلانه دى الوحيده المتاحه ليها--- مش عارفا جت منين اصلا الكلمات دى-- يعنى حد بيطبخ يبقى طباخ حد بيغسل يبقى غسال حد بينظف يبقى نظاف ههههههههههههههههههههههه ليه بنقول خدام -- انا لما اتكلم عنها مثلا اقول فلانه الى بتساعدنى فى نظافه البيت-- نخرج بئا من اللقب و ندخل شويه للمعامله--- هل فى مره تخيلتى انك اتولدتى فى اسره بسييييطه جدا ؟[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] قد ترى الاسره دى كمان ان تعليم السيده مش مهم و غير مرغوب فيه -- اخرتها جواز و قاعده فى البيت---[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] و ظروف الدنيا تقسى عليكى و تلاقى نفست متطره تخرجى للعمل علشان تساعدى بيتك بلقمه تسد جوع او هدمه تكسى و تدفى فى البرد؟! افتكرى دايما ان الرب كان ممكن يخلئك مكانها-- ليه بئا ليه بنتنطط على بعض-- ليه يعنى منقعدش معاهم على طربيزه واحده و نفطر او ناكل معاهم؟؟ ليه منسلمش عليهم و ناخدهم بالحضن و نبوسهم؟ ليه منهزرش و نضحك معاهم؟ ليه مكانها يبقى المطبخ؟! ليه بواقى الاكل او البايت يتحط لهم-- ليه حتى مش بنراعى السن و الخبره؟ سمعت كتير جمله الناس مقامات---- و انتى كدا هتئخديها عليكى-- الصنف دا لازم يعرف حدوده و مستواه-- الروس مينفعش تتساوه! طبعا طبعا الروس مينفعش تتساوه بل راس واحده منهم اكيد اعلى من راس اى حد فينا! [/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4]و امام الرب تاكدى ان مستواكى المادى مش هو الى هيكون معلى راسك--[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] بل بالعكس ما اصعب الوصول و المرور-- و كائن جمل يمر من خرم ابره !!!![/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] ياريت نراعى الاحترام فى الكلام و الطلب--مثال :" ممكن-- ينفع-- هتقل عليكى لو طلبت منك تعملى دى كمان؟-- تسلم ايدك-- ايه الشغل العالى دا-- اشكرك" كتير بيتعاملوا معاهم انهم مكن مش بشر--[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] و بيحاولوا يخلوهم يعملوا كل حاجه فى يوم واحد علشان يوفروا مره--[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] شيل و حط و ستاير و سجاجيد و هاتى من فوق دواليب و من تحت سراير و الشبابيك و الالوميتال التلاجات لا البوتاجاز-- طب بالمره بئا تقشر بصل و تقطعه و تبشره اصلى بدمع طب انتى عندك المبشره الكهربه -- لا لا اوفرها ما هى موجوده !!!و غيره و غيره-- و و و و و و و و و و و و[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] ارجوكم حطوا نفسكم مكان الى قدامكم-- فين المحبه الى بنقول انها مليانه-- بننزل ايات محبه و نفتخر بكلمات المحبه الى مليانه فى كتابنا المقدس-- بس هل حد فينا فعلا بيعمل بهذه الكلمات؟؟ هل حد فينا فعلا المحبه الحقيقيه ماليه قلبه؟ بتقرفى تسلمى عليها علشان ريحتها! ما ريحتها دى من العرق الى عرقته علشان تساعك فى تنظيف بيتك-- ليه متشتريلهاش كريم و مزيل عرق و تشجعيها تتشطف قبل ما تنزل و تحط منهم-- ليه مش نخلى حبه راحه و دردشه و تحسسيها انها بتعمل عمل شريف و مكانتها محفوظه--[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] ليه مش تحترميها و تكلميها بادب و صوت منخفض و بطريقه محترمه -- ليه لما ناخد زياده فى العمل مش بنشاركهم بجزء من الزياده دى--[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] ليه مش بنفكر نفرحهم ---[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] شوف او شوفى ايه بيفرحك فى عملك لما يعملوهولك و اعملى معاها كدا على بسيط او على قدك-- الناس دى الدنيا جايه عليهم اوى-- منجيش احنا نكمل--[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] بيبقم مليانين تعب و الم و بيشتغلوا رغم كل الم لانهم فى حاجه للقرش-- ياريت نحس ببعض يا ريت نراعى بعض يا ريت نحترم بعض يا ريت نعرف ان الفلوس مش هى الى بتعمل النفوس و لا هى الى بترفع مستوى او شئن الشخص ياريت نعرف انهم بشر و العمل الجسدى بيبقى منهك جدا--[/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=green][FONT=Arial Black][SIZE=4] متقوليش هما واخدين على كدا-- لا هما مش واخدين-- هما مجبورين علشان اللقمه-- ياريت نتحنن-- ياريت نحب---------------[/SIZE][/FONT][/COLOR] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
عن عاملات النظافه بالمنزل -----هام -
أعلى