الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المنتدى المسيحي الكتابي العام
عمر وحرق مكتبة الإسكندرية
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="blackguitar, post: 24295, member: 399"] [B][SIZE=3]يا استاذ مسافر المشكله هنا مش مشكله مسميات اقباط او فراعنه او اغريق او عرب [/SIZE][/B] [B][SIZE=3]لكن مشكله طباع[/SIZE][/B] [B][SIZE=3] [/SIZE][/B] [B][SIZE=3][SIZE=4][COLOR=red]اولا:[/COLOR][/SIZE] الاقباط هم المصريين الاصل كما قال الاخ مينا هوت مشكورا وتم تسميتهم بالاقباط نسبه للغه القبطيه وهذا اللغه كان يستخدمها الدوله قديما ايام المسيحين كلغه دوله ولغه حوار [/SIZE][/B] [B][SIZE=3]ولما اتى الاسلام بك بشايره تم الغصب على الغاء اللغه دى وزى [U]ماهو معروف احسن طريقه لتدمير الدوله هو محى لغتها[/U][/SIZE][/B] [B][SIZE=5][COLOR=magenta]"وطبعا تدمير دوله لا يأتى بعده بناء ......... اذن الاسلام لم يقدم اى بناء لمصر"[/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]والاقباط بطبعهم اناس مسالمين لا يستخدموا السلاح ولا يعتدون على احد او يغزون بلاد احد .....ومتدينين جدا ولم يعيشوا لحظه واحده الا تحت الاحتلال منذ ان وجدوا [/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][SIZE=4][COLOR=red]ثانيا:[/COLOR][/SIZE] بالنسبه للفراعنه اللى بتتكلم عليهم[/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]مانت لو عقلانى ان المقابر دى لغايه دلوقتى العلماء بتوع العالم كلهم مش لاقيين تفسير واحد للحمايه الرهيبه بتاعه الفراعنه[/SIZE][/B] [B][SIZE=3]المقابر اللى انت بتتكلم عليها فيها فن اسمه التحنيط اللى لم يكتشف سره الا بعد اكثر من 4000 سنه يعنى بعد طلوع العين[/SIZE][/B] [B][SIZE=3]المعابد اللى مفيش حد فى الكون عرف يبنى زيها وصمدت اكثر من 4000 سنه مفهاش ماده لاصقه واحده[/SIZE][/B] [B][SIZE=3]الحجر الواحد ميقدرش اربعه يشيلوه ازاى هما رفعوه لفوق؟؟ومعلومه لسيادتك ان اسلوب الوضع كان بيستخدم بحاجه اسمها تفريغ الهواء فيجعل الحجر الواحد يلتصق بالثانى وكأنه ملصوق بأقوى مواد لصق فى العالم[/SIZE][/B] [B][SIZE=5][COLOR=magenta]دى الحضارة يا محترم[/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]مكتبه الاسكندريه اللى حرقها عمرو بن العاص - كرم الله وجهه ههه- كان فيها اعظم كتب علميه فى العالم وحتى الان لم يصلوا لهذا الكم والعم من الكتب فى العالم كله وده دليل تانى ان الاسلام دخل للهدم مش للبناء اضافه لدليل اللغه[/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][SIZE=4][COLOR=red]ثالثا:[/COLOR][/SIZE] العرب هم القاطنين شبه الجزيرة العربيه ويتحدثون العربيه يعنى لازم يتوافر الشرطين عشان نقول على اللى قدامنا عربى[/SIZE][/B] [B][SIZE=3]مسلمى مصر اغلبهم عرب والقله هجين [/SIZE][/B] [B][SIZE=3]مسيحى مصر كلهم اقباط لان المسلمين مكانوش يقبلوا واحد مسلم انه يبقى مسيحى والا حق الرده يكون عليه وعجبى- زى مانت بتقول -[/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]العرب من ايام قريش كانوا شويه همج ساكنى صحراء اغرتهم مصر الخصبه وذهبوا للاحتلال وليس الفتح كما تقولون [/SIZE][SIZE=5][COLOR=magenta]" هاتلى الفرق بين الاتنين؟" [/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=3]اينعم كانوا يحبون الشعر ودى اجمل حاجه فيهم ولكنهم كانوا يجرون وراء النساء وده طبعا تاريخكم ومش هحكيلكم عليه [/SIZE][/B] [B][SIZE=3]كانوا محبين للسيف والدم وباين اوى من فتوحاتهم العظيمه[/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=3][/SIZE][/B] [B][SIZE=5][COLOR=blue]بالمناسبه ايه الفايده فبول البعير؟؟؟[/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=5][COLOR=blue]جاوبنى بوثائق علميه[/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=5][COLOR=blue][/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=5][COLOR=blue]او بجناح الذباب الايسر ولا الايمن - يبقى الذباب ناقل الميكروبات اللى بيتلم على الزباله والقاذورات ليه فايده[/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=5][COLOR=blue]فين العقل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟[/COLOR][/SIZE][/B] [B][SIZE=5][COLOR=blue][/COLOR][/SIZE][/B] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المنتدى المسيحي الكتابي العام
عمر وحرق مكتبة الإسكندرية
أعلى