الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المرشد الروحي
صوم الميلاد 2022
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="mera22, post: 3842062, member: 74865"] [CENTER]ب[COLOR=rgb(41, 105, 176)][B]سم الاب والابن والروح القدس الاله الواحد امين [/B][/COLOR] [B][COLOR=rgb(41, 105, 176)]اترك لي جسدك ثلاثة واربعون يوما وعندما ارحل اترك لك يسوع طفلا مولودا في قلبك ? :love::love:الصيام ابتدا كل سنة وانتوا طيبيبن ودايما بخير فكرت فكرة اني اشارك معاكم الصيام ده التداريب .. طبعا لكذا سبب واهمهم اننا نشجع بعض كلنا ونستغل فترة الصيام واخر شهر ف السنة عشان نقرب فيها من ربنا ونحاول نفرح قلب ربنا باي حاجة في عيد ميلاده ??? .. هشارك معاكم الاول تداريب الصيام .. وطبعا مش لازم نعمل كل اللي مكتوب كل واحد يعمل اللي ف مقدرته تدريب واحد او اكتر.. واللي يقدر عليه حسب وقته ومشغولياته .. ? وبرضه لو حابين تشاركوا بالجزء اللي عملتوه من باب التشجيع ونستفيد كلنا من بعض ??[/COLOR][/B] [/CENTER] [B][COLOR=rgb(41, 105, 176)] بعد كده هنبتدي بتحديد هنعمل ايه مع بداية كل اسبوع كتخطيط للاسبوع باذن ربنا ? [/COLOR][/B] [CENTER] [B][COLOR=rgb(41, 105, 176)] وبعدين كل يوم هشارك معاكوا بالقرايات ومعظم الحاجات اللي موجودة ? اول حاجة دي التداريب :- 1- كل يوم هنخصص 15 دقيقة هنسمع فيهم وعظات معظمها هيبقي عن الصيام وعن فضيلة نقاوة القلب 2- هنقرا كل يوم اصحاحين من العهد القديم بدون تفسير ونطلع منهم تدريب واية 3- هنسمع كل يوم 15 دقيقة تفسير لسفر من اسفار العقد القديم 4- هنحضر ع الاقل مرة ف الاسبوع القداس ولو مرتين هنحضر مرة بدري ومرة متاخر وكده نكون صمنا يوم ف الاسبوع انقطاعي لربنا 5- هنعمل اي عمل خير مع اي حد ?ممكن المساعدة تكون مبلغ نحوشه طول فترة الصيام غير مبلغ العشور ونديه لحد بعيدا عن العشور ?ممكن المساعدة من بيتي اني اساعد اي احد من افراد اسرتي محتاج مني حاجة اعملهاله ?او ممكن اساعد اي حد جديد عليا سواءفي الخدمة او الكلية او الشغل او جار ليا جديد اي حد ممكن يحس بغربة اساعده واقلل الاحساس دهمن عنده ودي هتكون اجمل مساعدة لايحد ف غربة وجديد ومش عارف يتاقلم ع الوضع الجديد لاني عانيت من الموضوع ده وعارفة الاحساس ده بيبقي وحش ازاي:( 6- هنعمل 3 ميطانيات يوميا لربنا ف صلاتنا بعيد عن ميطانيات قانونا الروحي 7- كل واحد فينا هيكتب نقطة الضعف اللي عنده وايه اللي بيخلينا نعملها ونحط خطوات ازاي نقللها ونطلب من ربنا يسندنا ونقدمها ليه كل يوم ف صلاتنا 8- هنردد صلاة يسوع يوميا وهنزودها تدريجيا (اول عشر ايام هنرددها 10 مرات ف اليوم ) 9-نحضر العشية مرة ف الاسبوع او مرة كل اسبوعين 10- نقلل وقت السوشيال ميديا تدريجيا ( اول 10 ايام هنقضي ساعتين بس ع السوشيال ميديا وهنقفلها بقية اليوم ) وده بالنسبة للناس اللي بتقعد كتير ع السوشيال ميديا 11- نهاية كل يوم هنخصص 15 min نحاسب نفسنا بالورقة والقلم وهنسال نفسنا 3 اسئلة ?ايه اللي فرحني انهارده ?ايه اللي زعلني انهارده وقصرت فيه قدام ربنا ?ايه اللي زعلني انهارده وقصرت فيه قدام ربنا 12- كل قداس هنحضره هنكتب ورقة فيها اسماء الناس المتعبة ف حياتنا واللي احنا مختلفين معاهم ونحطها ع المذبح[/COLOR][/B] [COLOR=rgb(41, 105, 176)][B]13- كل يوم هنحفظ اية من المزامير بحيث ع اخر الصيام نكون حفظنا عدد كويس من المزامير نرددها طول اليوم[/B][/COLOR][/CENTER] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المرشد الروحي
صوم الميلاد 2022
أعلى