الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المرشد الروحي
سماح الله بالالام
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="حبو اعدائكم, post: 3802791, member: 110495"] [COLOR=Green][FONT=Arial Black][SIZE=4][FONT="][SIZE=4][COLOR=Purple]اشكرك يا غالى على مدخلتك النابعه من قلب محب لمصلحه الكل و للرب-- كلامك كله صح بس قلبى بيقول لى انه فى بعض النقاط محتاجه بس حبه توضيح-- [/COLOR] [/SIZE][/SIZE][/FONT][SIZE=4] [FONT="][SIZE=4][/SIZE][/FONT] [SIZE=4][COLOR=purple]+ لكن بردوا تحويل الصلاه الى واجب يومى حتى ان نتقى شر غضب الإله -- مش صح--[/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=purple]دافع الصلاه و التمجيد و الشكر يجب ان يكون من القلب--الدافع حب و ليس خوف من غضب إله![/COLOR] [/SIZE] [SIZE=4] [COLOR=purple]+ بردوا الاعتراف لهدف اتقاء شر الإله مش صح-- الاعتراف يجب ان يكون نابع من القلب برغبه فى التوبه و الندم و عدم تكرار الخطاء علشان الرب ميزعلش غير كدا يبقى روتين و اقناع النفس انها عمل الى عليها-[/COLOR] [/SIZE][FONT="][SIZE=4][/SIZE][/FONT] [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=Green][FONT=Arial Black][SIZE=4] [FONT="][SIZE=4][COLOR=purple]+ مفيش مؤمن حقيقى مبيعملش اعمال صالحه -- لان المؤمن الحقيقى يكون مملوء بالروح القدس-- فتكون الاعمال الصالحه اعمال الروح القدس الذى يملئه و يعمل من خلاله - وعلشان كدا قال" بالإمان و ليس بالافعال" لعلمه ان الإمان الحقيقى بيظهر فى الافعال-[/COLOR][/SIZE][/SIZE][/FONT][SIZE=4][/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=Green][FONT=Arial Black][SIZE=4][FONT="][SIZE=4][COLOR=purple]-غير كدا يا غالى يبقى الشخص فاكر نفسه مؤمن لانه فقط يفعل الواجب عليه حتى يتقى شر الإله-- او حتى ينول بر الناس[/COLOR][/SIZE][/SIZE][/FONT][SIZE=4][/SIZE][/FONT][/COLOR] [COLOR=Green][FONT=Arial Black][SIZE=4] [COLOR=purple]+هنى كمان محتاجين توضيح- مش معنى كدا ان كل المبتلين بالشرور غير ملتزمين بالتعاليم و بالوصايا-- لا -- احنا هنا على الارض" فانه يشرق شمسه على الاشرار و الصالحين و يمطر على الابرار و الظالمين[SIZE=3][B]"[/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#008000] [COLOR=purple]يعنى مين على الارض مش بيمر بضيق مين مش بتحوم حوله و تصيبه الشرورو المصايب و الكوارث --دا مش مقياس ابدا-- المقياس هنا هو وقت المحنه دى الشخص بيبقى عامل ايه و بيعدى منها ازاى -- هل شعر بالرب و هو معه على السفيه هل شعر به و هو يتمشى معه فى اتون النار؟ ام استسلم للامواج و احترق فى الاتون--[/COLOR] [COLOR=purple]يعنى فعلا كتير ناس مؤمنين حقيقيين دايما من مصيبه للتانيه نبقى بنقول يا رب ايه الى هما فيه دا و ليه سامح بكدا ليه و تروح تكلمهم تلاقيهم بيشكره الرب من قلبهم و بيمجدوه و مملوئين سلام![/COLOR] [/COLOR][COLOR=#008000] [/COLOR] [/SIZE][/FONT][/COLOR] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المرشد الروحي
سماح الله بالالام
أعلى