الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
سؤال محيرنى كتير
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="REDEMPTION, post: 60578, member: 1472"] [B][/B][B][/B] [B][SIZE=6][COLOR=darkred]+[/COLOR][/SIZE][/B] [B]غالباً ما بيكونش حب ناضج يا ميرنا ... الفكره يا جماعه صدقونى هى امتى نسمح لعواطفنا انها تحب وتعشق ... بجد ... اسمحولى اقولكم .. ان حتى العواطف نقدر نتحكم فيها ... تخيلوا معايا شاب جاد فى حياته ... ومش جاد يعنى مكشر وضارب بوز طول الوقت .. لاء .. جاد يعنى له هدف بالفعل حاطه قصاد عنيه ... وجاد يعنى كمان انه صاحب مبادىء .. اتربى كويس ... عارف ربنا كويس جدا جدا ...دى مقاييس الجديه من وجهة نظرى ... فتخيلوا معايا شاب جاد ... والشاب ده طبيعى جداً مش هيقدر يفكر فى الجواز او الارتباط بكل صوره فى الوقت الحالى .. الاول يحقق هدفه .. وممكن يكون الهدف ده نجاح فى الدراسه .. او فى العمل ... او حتى انه يقدر يشترى شقه ويعمل مشروع علشان يضمن حياه مستقره لاسرته .. وطبعا ربنا فى كل المواضيع دى .. الشاب ده هل انتوا تتخيلوا انه ممكن يحب ؟؟ ... ممكن يعلق بنت معاه ويقولها بحبك ويقضيها تليفونات وحب وغرام ومقابلات ( ان امكن ) والكلام ده .. يا ترى ممكن يعمل كده ؟؟ .. طبعا ممكن حد يقولى طب وما يعملش ليه ؟! ليه ما يحبش ؟ هو حرام ؟ ....الفكره مش حرام او حلال .. بغض النظر عن علاقته بالبنت دى علاقه محترمه وطاهره وبمخافة ربنا ولا لاء ... الفكره انه بيبقى عارف تقريبا هدفه ده هياخد اد ايه وقت ... وياترى البنت دى ظروفها وحياتها هتقدر تستناه الفتره دى ولا لاء .... كمان حبه ليها هو واثق انه مع الوقت مش هيقل .. مش هيتأثر بأى مشاكل ممكن تقابله .. [/B] [B]اصدقائى ... انا مؤمن بشىء واحد ... ان الانسان اللى عنده المقدره انه يرتبط برباط رسمى ومباركة ربنا هو بس اللى بيكون فعلا حبه كامل ... حبه حب ناضج .. عقلانى .. ومليان مشاعر برضه ... لانه لو مش هيقدر يرتبط بحبيبته فأكيد النقطة دى هتبقى مضيقاه حتى فى اجمل لحظاته وهو معاها ... ومش هتكون مشاعره طالعه بنفس العمق والقوه اللى هتكون بيها لو هو مستعد انه يرتبط بحبيبته .. [/B] [B]نصيحة الى كل فتاه تظن انها تعيش قصة حب قويه ... تأكدى ان لم يكن بمقدور حبيبك ان يتوج حبكما هذا بالزواج ... او حتى ان لم يكن يسعى لذلك بكل قوته ... و المسيح له كل المجد وسطكم (( بالفعل )) فثقى انه ليس حب ... [/B] [B]صلواتكم ..[/B] [B]طارق ..[/B] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
سؤال محيرنى كتير
أعلى