الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
كتابات
رباعيات النكاح المحمدية
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="محمدباشا, post: 125745, member: 4508"] [b]الى أخى وحبيبى صائد الذباب[/b] [B][CENTER][SIZE="5"][COLOR="Blue"]أخى العزيز صائد الذباب أنا مش هارد عليك إسائتك ولكنى مش هاقول لك الا الله يامسحك ويهديك إنك لا تهدى من أحببت ولاكن الله يهدى من يشاء وكفاية علينا إنتقام ربنا من المسبين وخليك فاكر الكلمة دي وعلى فكره انتا برده منذ حوالى 20 يوم أو أقل كتبت مثل هذه عن سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وسيدنا جبريل عليه السلام وأكيد ربنا وراك أية لما كنت فى السجن بس للأسف مفهمتهاش الله يهديك ويبارك فيك وكنت عايز أكلم معاك شوية وأقول لك أخى الكريم قول على الدنيا السلام أنا أتذكر زمان كان فى الفصل مسلم ومسيحى بنحب بعض ومش عارف ايه الموضه الجديدة دى بقينا ندور لبعض ونصطاد الأخطاء وأكيد فى يد خفيه تفعل بنا ذلك لأن ده أول التفكك وساعتها هانبقى أضعف ناس أقسم بالله العظيم وأنا كنت فى الجيش كان المسيحى يراعى صيامنا ووالله ما كناش بنشوف حد مسيحى بياكل الا لما المغرب يأذن وكنا بناكل مع بعض وبنحكى لبعض عن مشاكلنا وحتى الأن والله واحد ساكن عندنا فى البيت وهو مسيحى ووالله ما بنقابل بعض الا ولازم نسلم على بعض وفى أعياده أهنيه وكذلك هو وأقسم بالله العظيم كان بيجى يحضر عزاء فى الشارع عندنا ويعزى أهل الميت ويقف معنا فى العزاء ونحن أيضاً نزوره ونوده و أذكر يوم ذهبت لعزائه فى والدته وكان معمول فى الحضانة الخاصة بالأخوه المسيحيين ايوه أنا فعلا كان فهمى بسيط للسيد القس وما كان يحاضر به أو لا أعلم ماذا تقولون لكنى كنت حزين طبعاً لأننا كلنا بشر وأكيد صعب جداً أنك تعرف أن فى حد مات وعلى طول تتذكر نفسك وأحب أطمأن الحاقدين لم ولن تنفع مؤامراتكم على ما تريدون بالعكس نختلف ونرجع لبعض وقت الشدائد فكلنا يتذكر يوم الإنتصار الكبير إنتصار 6 أكتوبر وكان فى رمضان والمسلم والمسيحى كانوا يد واحده وهايظلوا يد واحده وباقى أن أقول لك نصيحة أخ يحبك أتقى الله وما تسيبش رجل توديك الى الخطأ وهاسألك سؤال تجاوب بصراحة بينك وبين نفسك انت تقدر تقول كده لمجموعة من المسلمين وحتى لو تعرف أنهم مسالمين الى ابعد الحدود تقدر تقول كده فى الشارع تقدر تقول كده فى الكنيسة تقدر تقول كده أمام راهب أو قس تقدر تقول كده أمام شيخ مسن لاحول له ولا قوة الا بالله تقدر تسمع مثل الكلام ده على سيدنا وحبيبنا عيسى عليه السلام أكيد هايجيلك ساعتها انهيار عصبى وتتصرف بدون وعى بالله عليك تقدر تقول كده يوم القيامه لو طلع الكلام ده غلط وكان فيه فعلا نبى اسمه محمد ساعتها هايبقى إيه رأيك فى هذا الكلام أقول لك حاجه تانية ما تخليك فى الصلاة والعبادة والدراسة والتعليم والأهتمام بشئون ولادك وزوجتك ووالديك وأهلك وتكون واعظ محب لدينك وغيور على إخوانك وتتجه الى الله خاشعاً بقلب صافى تعود له وتوعده أنك هاتكون سبب من أسباب الهداية والصلاح لإخوانك المسيحيين وتعلمهم كيف يعملون بدينهم الحبيب لنا فإن كنت صائب فأنت يومها تكون من الفرحين لأنك حققت شيئ جميل الا وهو الهداية والوعظ وتعليم الدين المسيحى السمح اليس كل ما سبق أهم وأشرف من سب شخص تعتقدون أنه مخطأ وليس بنبى إذا ماذا تنتظر والله أنا بحبك فى الله ومش عارف إزاى أخليك قدوه لنا وليس للمسيحيين فقط بل لنا أيضاّ على التدين وعلى فكره انت عندك موهبه كبيره فى فن الشعر الجميل متخليهاش تبقى فى الشر والله أنا متأكد إنك سوف تراجع نفسك ولو لوقت بسيط أقول لك حاول تأخذ أجازة بسيطة مع النفس وإن شاء الله هيهديك الى المسيحية السامحه التى نعرفها وتعرفها انت أكثر مننا أخى وحبيبى الصائد والله انا متأكد أن داخلك رجل جميل وذو قلب كبير لأنك شاعر فالشاعر لا يتحدث الا بعواطفة الجياشة حاول تكتب شيئ يشفع لك عن سيدنا وحبيبنا عيسى عليه السلام والله مش قادر أعبر لك بس والله بحبك صدق او لاتصدق حاجه ترجع لك انت وأحاسيسك تدلك فالصديق مرآة لصديقة مع تحياتى وأمنياتى لك بالتوفيق ودعائى لك ولأسرتك الكريمة وأبنائك أن يبارك فيكم الله ويهديكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته :Love_Mailbox: :Love_Mailbox: :Love_Mailbox: [/COLOR][/SIZE][/CENTER][/B] والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته والله بنحبك يا مسيحى [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
كتابات
رباعيات النكاح المحمدية
أعلى