الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى المحذوفات
زاوية الاقتراحات
ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="fulaa, post: 486522, member: 14886"] [b]رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا[/b] [SIZE="3"][COLOR="Magenta"][U][I]2_ ادم وحواء يخالفان اللة :[/I][/U][/COLOR] الخدمة : ادم وحواء يخالفان اللة الشاهد : كتاب ابونا انطونيوس الغرض : نعلم الاطفال كيف دخلت الخطية الى العالم الاية : لا تشمتى بى يا عدوتى اذا سقت اقوم شاهد الاية : ميخا 7: 8 التدريب : التوبة والاعتراف ..................................................................................................... [COLOR="Magenta"][U][I]فهم الدرس : [/I][/U][/COLOR] الخطية والفساد والموت واقع انسانى يصعب على الانسان تجاهلها والوحى الالهى يفسر لنا نشاة هذة الاتجاهات الخاطئة التى لم يخلقها اللة بل كانت نتيجة سلبية وسوء لاستخدام الحرية ونشكر اللة الذى اعطانا الفداء من خطايانا ووعدنا بالعودة للفردوس والطفل يشعر بالصراع بين الصواب والخطاء ويكفى ان نعطية الامل ونرسم ملامح طريق التوبة اما دور الحية فيجب ان يذكر دون تهويل او تخويف . [COLOR="Magenta"][U][I]اعرف تلميذك :[/I][/U][/COLOR] طاعتنا للة والكبار تكون طاعة واعية وليست عمياء ولابد ان نعرف لماذا واجب ان نطيع ولماذا يجب ان يؤدى ما يطلب منة وان المعصية لها نتائج سلبية وسيئة . ..................................................................................................... [COLOR="Magenta"][U][I][CENTER]المقدمة :[/CENTER][/I][/U][/COLOR] الادوات : 2 كوب واحد بة شاى بالتفل مش فتلة والكون الاخر فارغ + مصفاة صغيرة التجربة : نعرض كوب الشاى على الاطفال ونسالهم عنة وعن لونة وعن التفل الذى فية . ثم نقوم بنقل الشاى من الكوب الممتلئ الى الكوب الفارغ بواسطة المصفاة . نسال ماذا حدث للشاى ؟ اصبح بدون تفل هكذا نكون قبل الاعتراف بالتفل بالخطايا اما بعد الاعتراف نكون بدون التفل اى الخطايا فيها نتنقى من الخطايا بواسطة المصفاة اى جلسة الاعتراف والاب الكاهن [COLOR="Magenta"][CENTER][U][I]الدرس :[/I][/U][/CENTER][/COLOR] خلق اللة الكون بكلمة منة ورائ اللة ان كل شئ خلقة انة حسن ثم خلق اللة ادم وحواء ووضعهم فى جنة عدن لانة قال لذتى فى بنى البشر واعطى لهم السلطان على كل الحيوانات وكل الاشجار وكل ما فى الجنة ماعدا شجرة واحدة لان يوم ياكلوا منها موتا يموتوا عاش ادم وحواء فى سعادة ولم يسمع لهم صوت او يسمع منهم شكوى ولكن بمرور الوقت تغيرت حياتهم وبدات المشاكل فى يوم جاءت الحية الى حواء وقالت لها هو صحيح ربنا منعكم من الاكل من شجرة معرفة الخير والشر قالت لها حواء ايوة ومن كل الشجر التانى ناكل راحت الحية بمكر قالتلها انت يوم متاكلى من الشجرة دى هتتفتح عنيكى وهتبقى زى ربنا سمعت حواء لكلام الحية واكلت وكمان راحت اكلت ادم واول ماكلوا بص شافوا نفسهم عريانين وخافوا واستخبوا بين الشجر علشان هما عرفين انهم غلطوا ومسمعوش الكلام . فى الوقت دة نادى اللرب على ادم وحواء وقالة انت فين يا ادم انت فين يا حواء رد ادم على الرب وقالة بصوت خجلان احنا هنا مستخبيين ربنا قالة وانت لية مستخبى قالة علشان احنا عريانين علشان احنا اكلنا من الشجرة اللى قلتنا منكلهاش وفضل ادم يقول لربنا حواء اللى انت ادتهانى هى اللى قالتلى كل من الشجرة وحواء قالت الحية اللى انت خلقتها هى اللى قالتلى اكل من الشجرة وفضل كل واحد منهم يرمى التهمة على غيرة ومفيش حد اعترف بخطيتة علشان كدة عاقب الرب ادم وحواء والحية وكان عقاب شديد جدا 1_ عقاب ادم : ياكل من الارض بالتعب والارض تنبت لة شوك وحسك وبعرق وجهة ياكل خبزة . 2_ عقاب حواء : تتعب كتير جدا فى حملها وتتالم ويتسلط عليها رجلها . 3_عقاب الحية : ملعونة بين جميع الحيوانات وعلى بطنها تزحف والانسان يقتلها وهى تسحق عقبة . وفضل ربنا زعلان على خطية ادم وحواء وقال انا مش هسيب ادم وحواء فى الخطية يدفع ثمن الغلطة ادم وحواء لكن مين يقدر يقف ادام ربنا ويدفع ثمن خطية ادم وحواء مش ممكن انة يكون ملاك لازم يكون انسان لكن الانسان قدراتة قليلة وامكانياتة كمان قليلة ومش هيقدر يدفع ثمن غلطتة علشان كدة ربنا نزل ابنة يعنى اللى منة فية كل صفات ربنا اتولد من العذراء مريم واسمة يسوع ( عمانوئيل ) حمل خطايا العالم كلة على عود الصليب وفدانا كلنا ومات وقام من الاموات وصعد الى السموات . الخاتمة : احنا كمان عوزين نتعلم من درس ادم وحواء اننا نتعرف بخطايانا ومنلمش حد تانى على غلطنا ونعمل حاجات كويسة علشان لما بابا يسوع ياتى فى المجئ الثانى نكون مستنينة بفرح مش زى ادم وحواء كانوا مكسوفين وخايفين [COLOR="Magenta"][U][I]التامل الشخصى :[/I][/U][/COLOR] + يارب يا من لك الخضوع والسجود ولك الطاعة سامحنى فقد جذبتنى شهوتى كنت اظن انى امارس حريتى واكتشفت بعد فوات الاوان اننى كنت اساق الى مهانتى ان خطاياى هى التى تمسك الان ارادتى انى اقاسى العبودية والذل تدفعنى خطيتى الى عالم مظلم لا ابصر فية نورك وليس من ينقذنى سواك وليس من يحرر الاسير سواك وليس من يمنح الحرية غيرك اسجد امام جلالك فابعث قوة من روحك تحرق قيود الشر الساكنة فى قلبى وتطلق روحى فى حرية عبادتك .[/SIZE] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى المحذوفات
زاوية الاقتراحات
ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا
أعلى