الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى المحذوفات
زاوية الاقتراحات
ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="fulaa, post: 486457, member: 14886"] [b]رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا[/b] [SIZE="3"][U][I]1_ نحن نهتم بالناس :[/I][/U] الخدمة : نحن نهتم بالناس الشاهد : كتاب ابونا انطونيوس الغرض : تقديم الخدمات للمحتاجين الاية : بالمحبة اخدموا بعضكم بعضا شاهد الاية : غلاطية 5: 13 التدريب : الاهتمام بالاخرين ومساعدتم بحسب قدراتنا .................................................................................. [U][I][COLOR="DarkOrchid"]فهم الدرس : [/COLOR][/I][/U] الحياة الاجتماعية قد تكون سبب عثرة او بركة للفرد فهو قد يستخدم الناس لاغراضة او يلقى بغضبة او كابتة فى وجههم وعلى العكس قفد يحبهم ويخدمهم والطريق الذى يوصل الى السلوك الاجتماعى السليم هو القدوة وجو القبول غير المشروط والمحبة والحنان التى نقدمها للطفل . [U][I][COLOR="DarkOrchid"]اعرف تلميذك :[/COLOR][/I][/U] يلعب الطفل فى سن الحضانة مع نفسة ويتمركز حول ذاتة ثم يبدا معرفة الادوار المختلفة لكل فرد حولة ثم بيدا فى يعطى قليلا من الاهتمام لمن حولة ونحن فى هذا الدرس ندربة على ذلك . ................................................................................ [COLOR="DarkOrchid"][CENTER][U]المقدمة :[/U][/CENTER][/COLOR] احنا عندنا اختين واحدة اسمها نوسة واختها لوزة تعالوا نشوف كل واحدة بتعمل اية والحكم ليكم انتم ؟ نوسة : بتصحى الصبح بترتب سرسرها وبتصلى لوزة : بتصحى من النوم على اللعب على طول تنزل كل اللعب من الدولاب وتحطهم فى الارض وبعد لما بتخلص لما بتخلص لعب مش بتشيلهم تانى فى الدولاب فى مكانهم . نوسة : لما بتلاقى واحدة صحبتها جعانة ومش معاها سندوتشات بتديلها من اكلها اللى ماما حضرتهلها الصبح . لوزة : وهى ماشية فى الشارع شافت واحد اعمى وماسك عصاية ولانة مش بيشوف بقى فى نصف الشارع بين العربيات ولوزة منبهتهوش لكن قالت استنى لما اشوفة بيقع واضحك علية . نوسة : بتساعد ماما فى اعداد مائدة الطعام وبتشيل الاطباق تانى للمطبخ . لوزة : مش بتساعد ماما كفاية عليها تاكل وتلعب وبس . ياترى يا اولاد مين اللى ماما وبابا هيكونوا فرحانين بيها ( نوسة ) ( لوزة ) ؟ [COLOR="DarkOrchid"][CENTER][U]الدرس :[/U][/CENTER][/COLOR] كان بابا يسوع بيحب الناس كلها وكان بيقعد معاهم بيحكيلهم حكايات وحواديت عن السماء والملكوت وبيكلمهم بامثال وبيعممل معاهم معجزات نشوفة فى كفر ناحوم شفى مفلوج نازل من السقف وفى بركة بيت حسدا شفى الراجل اللى كان مش بيتحرك من 38 سنة علشان مش لاقى حد ينزلة المياة علشان يخف ويرجع يمشى تانى وفى بيت سمعان يشفى حماتة من الحمى يعنى السخونة الجامدة قوى ومرة بابا يسوع اشبع 5000 واحد ب5 خبزات و2 سمكة كانوا مع ولد صغير دا غير الامثال اللى كان بيقولها : عن الغنى ولعازر والرجل اللى بنى بيتة على الرمل والسيدة اللى اعطتت من احتياجاتها وحاجات تانى كتير كل دة بابا يسوع كان بيعملة علشان هو بيحب الناس وبيحب يساعدهم ويخدمهم وبابا يسوع قال انا نزلت على الارض علشان اخدم الناس من علشان الناس هى اللى تخدمنى . الخاتمة : احنا كمان عوزين نتعلم من بابا يسوع اننا نخدم الناس كلها ونساعدهم بللى نقدر علية ومننساش اننا نساعد ماما وبابا ونقول لهم حاضر علشان نكون زى نوسة مش زى لوزة التامل الشخصى : احبائى احب ان اكشف لكم عن جوهرى ووجودى فيصبح تصورى حيا امامكم انا الحب غير المشروط غير المحدود لا اعرف حدود للزمن و لا مسافات لايوجد مكان لست حاضر فية . انا الاصل انا الجذر العميق والقوة المحركة للعالم لا يستطيع يحتوينى انا الذى احتوية دون ان يمتزج كيانى بة ولانكم تستمدون منى وجودكم فانا كائن فيكم انا هو انتم .[/SIZE] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى المحذوفات
زاوية الاقتراحات
ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا
أعلى