الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
المنتدى الترفيهي العام
دلائل عدم اضطهاد الآقباط فى مصر
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="الحوارالصادق, post: 159059, member: 4280"] في الحقيقة [b]المحافظ [/b]بتاع اسكندرية مسيحي في الفترة الحالية...بصراحة الكنايس [b]آخر حلاوة[/b]..وفي الحقيقة أنا أعمل محاضر كمبيوتر يعني بدرس محاضرات في الكمبيوتر ووقت الأعياد المسيحية بندي أجازة للطلبة المسيحيين وبعيد لهم الماحضرات تاني [b]لوحدهم [/b]وبكل اخلاص وضمير...ولا أفرق أبدا بين مسلم أو مسيحي...لكن في الحقيقة أنا سعيد لأني أشعر أن المسيحيين (عايشين دور) الاضطهاد ده بالجامد أوي لدرجة ان بعض المسلمين بيتمنوا يبقوا مسيحيين من كتر ما المسيحي واخد حقه...مافيش مسيحي عاطل في بلد مليانه بطاله..مافيش مسيحي فقير في بلد مليانه فقر واقتصادها ضعيف..يا أقباط مصرخافوا على بلدكم وبلاش تشوهوا صورتها..صدقوني المصري بره مصر مالوش قيمة نهائيااااً...يا خسارة انتم في غفلة رهيبة..احنا المصريين زي السمك لو طلعنا من بلدنا نموت...بالمرة وفي جملة الاضطهاد...انا عشت بره مصر وكان معانا واحد مسيحي في المدرسة مضطهد..لكن المسلمين المصريين وقفوا جنبه كتير لدرجه طلعنا المصريين كلنا في الاذاعة المدرسية وطالبنا بالعدل اللي ربنا أمرنا بيه لازم نطبقه على هذا المسيحي...ومع ان كنا كلنا مسلمين لكن فقط لأننا مصريين كنا نعاني الأمرين من سوء المعاملة...ولم نقبل مع ظروفنا هذه الاضطهاد لزميلنا المسيحي الذي استغاث بنا ووقفنا بجواره....عموما يا أقباط مصر لو مش عاجباكم مصر فخليكم عارفين ان الظلم والاضطهاد للمسلمين أكتر بكتير منكم...عمركم لقيتوا فيلم يطعن في تعاليم دينكم ويظهر الاسلام على أنه دين الارهاب مثل الفيلم الشهير بتاع عادل امام منه لله...نفسي أسئلكم سؤال معقوله انتم تصدقون أن ديننا سيئ لهذه الدرجه؟؟ وهل لو كان ديننا انتشر بالقوة كان سيكتب له الاستمرار الى يومنا هذا؟؟ لقد دخل كثير من المسيحيين في الاسلام من حسن تعامل المسلمين لهم.... يا مسيحي مصر استيقظوا وأحبوا بلدكم...وأرجوووووووووووووكم استمعوا وأنصتوا لكل المسيحين اللذين سافروا خارج مصر لأي بلد في العالم كيف هي حياة المسيحيين بها....وعموما لو أنتم مسيحيين بجد إقرؤا كتابكم المقدس اللي بيقولكم ان لكم في الحياة ضيق...يعني طالما المسيح قالكم كده يبقى زعلانين ليه؟ ولا انتم عايزين تعملوا لنفسكم ضيق بالعافيه عشان تثبتوا صحة كتابكم المقدس؟؟؟ كل سنه والمسلمين طيبين عشان عيدنا بعد بكرة وشكرا لكل مسيحي يقولي كل سنة وانا طيب.. [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
المنتدى الترفيهي العام
دلائل عدم اضطهاد الآقباط فى مصر
أعلى