الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
كتابات
توما وفادى < مسرحية للكنائس>
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="صائد الذباب, post: 51589, member: 649"] [CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=5][COLOR=red]فادى : والظابط ؟ توما : سبتة مرمى فى الشارع ...بيموت الاب : مش ممكن ...مستحيل ...الخطية وأبليس وصلوك للدرجادى !!! أنت متعلمتش حاجة فى حياتك أبداً ....نسيت كلام الكتاب ...نسيت كلام يسوع عن السامرى الصالح فادى : ملهوش لزوم الكلام دلوقت يابابا...لازم نلحق الانسان اللى بيموت دة الاول..هو فين الشارع دة؟ توما : رابع شارع من هنا ...الشارع اللى مفهوش كشافات ...فى دهر المدرسة الثانوية فادى : طب تعالى معايا علشان نلحق الظابط الاب : أنت بتقول أية يافادى ..... لا أنت ولا توما هتخرجوا من البيت فادى : بابا حضرتك بتقول أية ؟؟عايزنا نسيب أنسان بيموت ونسكت ؟ الاب : لا يابنى ..أنا اللى هروح لوحدى الحقة ...مش لازم أعرضكم للخطر توما : لا يابابا ...لا حضرتك ولا أخويا فادى هيخرج من البيت...دة غلطتى وأنا لازم أصلحها..أنا اللى هخرج < وبينما هم يتحاورون أذا باب المنزل يكاد أن ينكسر من الطرق علية > فصعق الجميع صارخاً الاب : مين بيخبط ؟...مين عالباب ؟ الطارق : الشرطة ..... أفتح تخرج الام من حجرتها قائلة : فية أية ياجرجس ومين اللى على الباب دة ؟ الاب : يادى المصيبة .. مفيش حاجة يام فادى أبننا توما ضيعنا ..وضيع نفسة < ينظر لتوما >...دة أكيد لمحوك وأنت معاك الشنطة توما : هتصرف أذاى دلوقتى هعمل أية ؟ الام : أنا مش فاهمة حاجة ..حد يعرفنى فية أية ؟ الاب : ربنا يسمحنى على اللى هعملة ..أقلع قميصك ياتوما بسرعة وهات الشنطة دة ...بسرعة < الطرق متواصل وصرخات تطلب الفتح والا سيكسر باب المنزل > توما : حضرتك هتعمل أية ؟؟ الاب : بقولك أقلع القميص بسرعة فادى : بابا أنت عايز تبعد الكارثة دى عن توما وتفدية بنفسك ..لا ..لا الاب : أنا هنا المسؤل عنكم...ولازم أتحمل مسؤليتى لاخر لحظة فى عمرى ...هات القميص ..والشنطة وفعلاً يقلع توما القميص وهو يبكى بشدة وفادى يقف مزهول يرتدى الاب قميص أبنة الخاطىء توما ويأخذ الشنطة منة الاب : حاضر حاضر هفتح الام : أنت بتعمل أية يابو فادى ؟؟ ينظر لها الاب قائلاً : هصل غلطة أبنك...خاللى بالك من البيت ..وصليلى ربنا يقوينا فى التجربة دى يفتح الباب ويدخل ضابط قائلاً لمن فى الخارج : القوة كلها تحاصر البيت ومتخلوش حد يخرج ولا يدخل ينظر للاسرة...قائلاً : أهلاً بتاجر الممنوعات الخطير ..أهلاً بأسرة أكبر تاجر فى المنطقة يصرخ الاب : لا ..سيادتك مش فاهم القصة الظابط : أفهم أية ..هاهاها...أحنا بقلنا سنة بندور على الراجل اللى غرق المنطقة ودمر شببها فى الادمان وجاى النهاردة تقول مش فاهم القصة...أنت عارف أنك رايح لحبل المشنقة بسرعة الصاروخ ..عارف كدة والا لا الاب : أنت أكيد غلطان ..أنا مش تاجر مخدرات ...أنا أنا الظابط : طبعاً أنت مش تاجر مخدرات ...وبس ..لا ..دة أنت قاتل كمان ..الظابط اللى طعنتة فى صدرة فى الانعاش بين الحياة والموت..والواضح أنة خلاص بيموت...متضيعش وقتنا وتعالى معانا الجميع يصرخون ويتقدم توما قائلاً : لا ..لا ..أنا السبب مش بابا الاب : ياحضرة الظابط ..أنت غلطان فى العنوان ..محدش هنا يعرف حاجة عن المخدرات اللى سيادتك بتتكلم عنها الظابط : ماشى ...طب قوللى ..الدم اللى على قميصك دة بتاع مين ؟ وكمان الشنطة اللى أنت مسكها فى أيدك دى جبتها منين ؟ أنت مش عارف أنك وقعت خلاص ...تعالى معايا من غير شوشرة الاب : مفيش فايدة ..حاضر يابنى أنا جاى معاك ينظر لاسرتة فى يأس قائلاً : خاللى بالك من ولدتك يافادى ...وأنت ياتوما ..شفت عميلك وصلتنا لفين ؟..أتغير يابنى ..أرجوك غير نفسك وأرجع .. توما : مش ممكن أسبهم يخدوك كدة ...ياحضرة الظابط ..أنا اللى أخدت الشنطة مش بابا ..أنا ..أنا الظابط : والقميص...والدم اللى علية ..أحنا كنا مراقبين المنطقة وشفنا أبوك وهوخارج يجرى من شارع جانبى ولما دخلنا الشارع لقينا زملنا بين الحياة والموت أحنا جايز اتلخبطنا فى الشارع اللى المفروض نرقبة علشان نقيض على أبوك بس الغلط مردود وأبوك وقع فى الخية...يابنى أبوك وقع وبانت حققتة خلاص ..أمشى قدامى يخرج أبو فادى وخلفة الظابط بعدما أخذ منة الشنطة فيصرخ الجميع وتصرخ الام فى رعب وحزن رهيب : جرجس...جرجس تقع وهى تصرخ : الحقنا يايسوع ....الحقنا يافادينا..الحقينا ياعدرا...الحقينا ياأم النور [/COLOR][/SIZE][/FONT][/CENTER] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
كتابات
توما وفادى < مسرحية للكنائس>
أعلى