الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
كتابات
توما وفادى < مسرحية للكنائس>
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="صائد الذباب, post: 51588, member: 649"] [CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=5][COLOR=red]المشهد الثالث *********** مشهد فى صالة منزل الاسرة وفادى جالس يستذكر دروسة ...يدخل والدة علية قائلاً لة : فادى ..عامل أية فى المذكرة يابنى ؟ يقف فادى فى أحترام قائلاً : أشكر ربنا يابابا ...أنا بأذن ربنا...وبشفاعة العدرا..وصلوات القدسين هكون من الاوائل السنادى كمان ..دة وعد منى الاب : أقعد أقعد ..أنا يابنى مش خايف عليك ...أنت أبن الكنيسة وأنسان مؤمن بجد ..أنت أكيد عارف أنا خايف على مين يهز فادى رأسة قائلاً : عارف ...عارف...... بس يابابا دى أكيد مرحلة طيش شباب وهتعدى يبتسم الاب قائلاً :لا يافادى ...مانت أهو أشمعنى أنت مبتعملش زية ؟؟ عارف لية . علشان أنت الروح القدس مالى كيانك والكنيسة هى بيتك الاولانى ....الانسان يافادى يابنى لما بيبتدى يغلط ..والغلط يتحول لخطية ...ومع الايام وأستمرارة فيها بيضيع وتضيع عزمتة وقوة روحة ويموت أيمانة ...وساعتها ..خلاص مفيش حاجة تقدر تصحية الا عصايا من الرب وأنا خايف على توما من عصايا ربنا .... توما مش هيستحمل ضربات الرب أنا خايف بجد يابنى يتنهد فادى قائلاً : أكيد ربنا لة طرقة لخلاص شعبة و....... وفجأة يدخل توما وهو يجرى و ينهج ممسكاً بشنطة سوداء وملابسة ملطخة بالدماء فيصعق الاب وفادى صارخاً فية الاب : مالك ياتوما بتنهج لية !!..وأية الشنطة دى اللى وخدها فى حضنك كدة ..وأية الدم دة اللى على قميصك ؟؟ ينهج بشدة توما ثم يجلس حتى يأخذ أنفاسة وبعد هدوءة يقول : ...بابا....!! أنا مش عارف عملت كدة أزاى ..مش عارف ..مش عارف يضع يدية على وجهة ويبكى منتحباً بشدة .. فيهدء من روعة أبية وأخية فادى : أهدء كدة ....هو حصل أية ياتوما ...أهدء الاب : أنت عملت أية يابنى ؟...وقعت قلبى ...حصل أية ...وشنطة مين دى ...فهمنا ؟ توما : حاضر هقولكم ...أنا خرجت الليلادى ذى كل ليلة علشان أسهر .....أقصد أذكر دروسى مع الشلة أقصد زمايلى...وأنا ماشى فى شارع ظلمة سمعت صوت ضعيف بيتنهد ويتوجع...كأنة لانسان مدبوح قعدت أدور على الصوت دة لحد ما لقيت شاب ..واقع على الارض وسايح فى دمة وفية خنجر مرشوق فى صدرة رفع البنى أدم دة أيدة بيستغيث بى...فمبقتش عارف أعمل أية..وكل دة وكان حاضن شنطة ...فقلتلة ....مين اللى ضربك .. فقاللى أنة ظابط شرطة من أدارة مكافحة المخدرات وكان عامل كمين لتاجر مخدرات وأنة متنكر علشان هيشترى مخدرات من التاجر دة ولما جة وقت التسليم ووقت القبض علية ...ملقاش القوة اللى مرقباة حولية ..فمعرفش يعمل أية غير أنة يكشف نفسة للتاجر ويقبض علية لوحدة ولما تاجر المخدرات سمع كدة طعنة بخنجر فى صدرة وهرب بشنطة المخدرات الاب : طب والشنطة اللى مع الظابط كانت أية ؟ توما : ماهى دى غلطتى أنى لما عرفت أن الشنطة دة كانت فيها فلوس كتير قوى ...لزوم توقيع التاجر فى الفخ الطمع ركبنى ونسيت كل حاجة الا أنى أخد الشنطة وأجرى [/COLOR][/SIZE][/FONT][/CENTER] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
كتابات
توما وفادى < مسرحية للكنائس>
أعلى