الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
كتابات
توما وفادى < مسرحية للكنائس>
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="صائد الذباب, post: 51584, member: 649"] [CENTER][SIZE=5][FONT=Tahoma][COLOR=red]يدخل أخية توما فيجد فادى واقف يصلى فيجلس منتظرة حتى ينتهى يسمع صوت فادى بعد دقيقة وهو يقول...: الى الابد أمين يتكلم توما بنبرة تريقة قائلاً وهو يتطوح قليلاً : هو أنت يابنى كل ما أخش عليك أما بتذاكر وممقق عنيك فى الكتب أو بتصلى وبردة ممقق عنيك من العياط أنت كدة نظرك هيروح بدرى بدرى .... ينظر لة فادى فى هدوء ومحبة ويجلس ثم يقول لة : أنت كنت فين ياتوما ؟ يتلفت توما حولة ثم يقترب من أخية قائلاً : أقولك بس متقولش لبابا و ماما ينظر لة فادى بشدة قائلاً لة فى غيظ : يعنى أية كلامك دة ؟...أكيد عملت حاجة أو جى من مكان مش كويس؟ يشيح توما بيدة فى وجة فادى ويجلس قائلاً لة : ياعم فادى ..فى مثل بيقول ساعة لربك وساعة لقلبك يرد فادى قائلاً : والكتاب بيقول < طوبى للرجل الذى لم يسلك فى مشورة الاشرار ...وفى طريق الخطاة لم يقف...وفى مجلس المستهزئين لم يجلس ....لكن فى ناموس الرب مسرتة وفى ناموسة يلهج نهاراً وليلاً> وكمان بيقول الكتاب < طوبى للكاملين طريقاً السالكين فى شريعة الرب...طوبى لحافظى شهاداتة> وفى المزمور 128 بيقول الكتاب < طوبى لكل من يتقى الرب ويسلك فى طرقة > هو دة الكلام اللى أنا أعرفة مش ساعة لقلبك وساعة لربك ...أنا مش عارف أنت بتجيب الافكار الغريبة دى منين !! يرفع فادى يدية وكأنة سيلقى خطبة قائلاً وهو يتطوح قليلاً : من الدنيا ..من الحياة اللى حوليا...بص حوليك..شوف الدنيا حلوة أذاى أتمتع بشبابك ..قبل ما تنحنى وتعجز .. يقف فادى وهو يضع يدية على أكتاف توما قائلاً فى ود : ..وربنا بيقولنا < أذكر خالقك أيام شبابك...وكمان قال كسهام بيد جبارة هكذا أبناء الشبيبة > لازم نعمل للابدية وأحنا قدرين مش نضيع شبابنا وعمرنا هباء وقبض الريح من الاخر كدة أنت كنت فين ..متوهنيش معاك ؟ توما : ولا حاجة كنت سهران مع الشلة فادى : كنتم سهرنين فين بالظبط ؟ توما : فى نادى فادى : نادى ؟...أى نادى دة اللى لوش الصبح ؟! توما : نادى ...نادى رقص فادى : مش فاهم ..هو فية حاجة أسمها نادى رقص ؟ توما : اللى بيسموة ديسكو... فادى : ياخبر أبيض ياتوما ...أنت كنت سهران فى الديسكو ؟؟؟ أنت أية ...مش فاهم حياتك ماشية أذاى ورايح بيها لفين تروح برجليك لوكر الشياطين!! أنت أية اللى بدلك للدرجادى؟....أنت أية اللى حصلك ؟؟ يقاطعة توما صارخاً فية : بقولك أية متعكرش مزاجى وتضيع الكأسين اللى ..أحم أحم يصعق فادى وهو يهز توما صارخاً فية بكل قوة وعنف : أنت بتقول أية !!..أنت شارب خمرة كمان ؟؟!! أنت مش ناوى تعدى أيامنا على خير ..أنت بقيت أنسان غبى غبى عبى يدخل أبوة وأمة من نومهم يجرى الاب وهو يقول : مالكم فية أية ؟؟ صحتونا من النوم ؟ الام : توما ..تعالا هنا يذهب توما فتقول لة : أنت كنت فين للسعادى ؟ توما يتكلم وهو يتطوح : أنا كنت مع أصحابى بنذاكر يقترب الاب وهو يمسك توما من يدة قائلاً : أنت شارب حاجة ياتوما ؟ توما : أنا ؟...أنا ؟...لا..لالا...أنا شارب شاى بنعناع..حتى ريحة النعناع منعنعة فى بقى يشم أبوة فمة قائلاً : أنت شارب خمرة ؟؟... يقع أبو توما على الكرسى مصعوقاً..واضعاً يدية فوق رأسة فى حزن فتقول أم فادى : خش نام دلوقتى ..وحسبنا بعدين لما تكون فايق...أمشى ..مش عايزة أشوفك قدامى يدخل توما لحجرتة فيصطدم بالحائط الذى أمامة ... ينظر فادى لابية وأمة قائلاً فى عطف : معلش ياماما ..دة أول مرة يعمل كدة ..أتفضلى أنتى وبابا أدخلو ناموا يقف الاب وهو يضرب كف بكف قائلاً : مش ممكن ...أنا مش مصدق نفسى ...توما أبننا اللى ربناة أحس تربية يوصل لكدة؟...رحمتك يارب تقول لة أم فادى وهو يخرجون : معلش يا جرجس.....هو هيعرف غلطة ومش هيكررة تانى....بس تعالى أنت نام دلوقتى يخرج الجميع ويبقى فادى وحدة فيجلس على الطاولة ويقرأ فى كتاب أمامة يغلق الستار [/COLOR][/FONT][/SIZE][/CENTER] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
كتابات
توما وفادى < مسرحية للكنائس>
أعلى