الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
كتابات
توما وفادى < مسرحية للكنائس>
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="صائد الذباب, post: 51582, member: 649"] [CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=5][COLOR=red]المشهد الثالث ***** حروب شيطانية ****** منظر فى صالة منزل أسرة فادى وتوما يدخل فادى وهو ينظر حولة فى حيرة قائلاً لنفسة : أنا مالى النهاردة !...حاسس لية بالحزن اللى ملهوش سبب كدة مبقتش عارف أذاكر دروسى ذى الاول...أنا لازم أكلم أبونا ..لازم أقعد معاة وأتكلم <يبحث عن التلفون حتى يجدة ..يرفع السماعة ويطلب رقم أبونا > فادى : الو...مساء الخير <يأتى صوت لابونا قائلاً > مساء الخير ..مين معايا فادى : أنا فادى ياأبونا سويرس أبونا : أهلاً يافادى يابنى..عامل أية ؟ فادى : أنا تعبان يابونا..تعبان قوى صوت أبونا : مالك يافادى...فية أية؟؟ فادى : بجد يابونا ..مش عارف أنا حصللى أية...بجد مش عارف أبونا : بسم يسوع ...طب بص يافادى ..أنا بعد ساعة رايح أجتماع فى الكنيسة أجتماع لاخوة الرب...تعالى هناك وبعد الاجتماع هنقعد ونتكلم..موافق فادى فى فرح : طبعاً..أنا موافق ..ساعة وهكون فى الكنيسة..مع السلامة يابونا صوت أبونا : سلام الرب معك يابنى ... <يغلق فادى التلفون ويجلس وهو يضع يدية على وجهة > <يدخل الشيطان المسؤل عنة وهو يقترب منة ويهمس فى لة قائلاً >: مافيش فايدة...أنت هتقابل أبونا...يعنى هو هيعملك أية؟ يعنى هو معاة الحل السحرى لتعبك ؟..سيبك من أبونا ومن الكنيسة..الدنيا متتعوضش..أتمتع بشبابك يافادى..أعمل ذى أخوك ..أضربها ميت صرمة أجتماعات أية..وخلاص أية..وصلاة أية فى أيامك دى؟ أنت فاكر أن الحاجات دى هتنفعك ...هاهاها..لو فاكر كدة ..تبقى أنسان واهم..مخدوع..مضحوك عليك فوووق يابنى ..أصحى من الحلم العبيط دة..هاهاها <يصرخ فادى بقوة وهو يجرى حول المكان واضعاً يدية على رأسة قائلاً بقوة > كفاية..كفاية....يارب ..يايسوع..أية الافكار الغريبة دى..أية كلام الشياطين دة أنا مش ممكن أكون كدة..وتفكيرى يوصلنى لكدة...كفاية..كفاية يصرخ الشيطان فية قائلاً : لا..ياحبة عينى من جوة ..لا..مش كفاية..أصحى وأعرف الحقيقة...حقيقة الدنيا من حوليك...حقيقة الدنيا اللى حابس نفسك فيها أسرق الفرح والضحك والمتعة ..قبل ماتنسرق سنين عمرك فى الهوا من غير فايدة..من غير فايدة غير الوهم اللى أنت عايش فية هاهاهاهاها ينطلق فادى وهو يصرخ : لا ...أنا مش ممكن أكون كدة..وتفكيرى كدة..أنا أية اللى حصللى النهاردة؟. لازم أروح لابونا...لازم ..لازم <يخرج بسرعة منطلقاً للكنيسة > يدخل توما بعدة وهو يقول : مالة دة..مالة بيجرى ذى المجنون كدة؟؟!! <يدخل خلفة شيطانة وهو ينتظر ماذا سيفعل توما > يجلس توما قائلاً لنفسة : أنا فعلاً لازم أغير من نفسى شوية...حتى لو علشان مستقبلى <يندهش شيطانة ويرتعب مقترباً منة قائلاً فى خبث رهيب >: أية كلامك العبيط دة اللى ملهوش لزمة ؟..أنت أتجننت ؟ أنت عايز تسيب أصحابك وحبيبك والناس اللى فهمينك؟ أما أنت أنسان مش طبيعى...أوعى تعمل كدة..أنت متعرفش تعيش غير كدة مذكرة أية ومستقبل أية ياتوما؟؟..أصحى وفنجل عنيك على الدنيا وأشرب من متعتها وأتمتع من جمالها وسحرها هو حد ضامن عمرة < يهز توما رأسة بعلامة الموافقة قائلاً >: صح الكلام دة عين العقل أنا أية اللى كنت بقولة دلوقتى...مستقبل أية وتغير أية سيبك ياتوما من كلام كل اللى حواليك وخليك مع أصحابك وحياتك اللى أنت عايشها < يقول هذا ثم يضحك...فيقترب منة شيطانة قائلاً >: أيوة كدة ..هو دة توما اللى أعرفة...حلاوتك وأنت ضربها صرمة يضحك توما هاتفاً : أيوة كدة ...حلاوتك ياتوما وأنت ضربة صارمة يخرج توما وهو يضحك بشدة <يدخل أبو فادى وأمة > يجلس الاب والام فيقول الاب : أمال فين فادى وتوما ؟...أنا النهاردة مشفتهمش؟ الام : مش عارفة يابو فادى ..ممكن يكونوا فى أجتماع الكنيسة أبو فادى : فادى ممكن يكون هناك ..أما توما..فدة اللى خايف علية قوى ياأم فادى تنزعج الام هاتفة : مالة توما ..ياجرجس ؟..أبننا كويس وعارف مصلحتة ..ولادنا ولاد الكنيسة ...أولاد متربين على الايمان يهز جرجس رأسة علامة الموافقة قائلاً : يامريم ..أنا عارف أنهم متربين على الايمان ..ومن صغرهم وهما متعودين على الكنيسة ..وعرفين أن الكنيسة هى بيتهم التانى...بس بقالى فترة ملاحظ تغيير على توما أبنك توما مبقاش بيروح الكنيسة ذى الاول..دة..دة أنقطع من الكنيسة بقالة شهور..أنا بجد خايف علية جداً تقترب مريم من جرجس قائلة لة فى ثقة : لا..لا ياأبو فادى ....ماتخفش طول مافية فى البيت دة أيمان وصلاة.ومحبة مسيحية .. وطول ما المكان دة مليان بالترانيم والكتاب المقدس..مش ممكن حد هيغرق فى الطوفان من أفراد البيت دة..خليك واثق فى الرب يبتسم أبو فادى قائلاً : عندك حق ..أنتى دائماً كدة..بصلة السفينة بتاعة البيت دة تضحك مريم قائلة : وأنت القبطان بتاع السفينة ياجرجس جرجس : بقولك أية..أنا هدخل أنام شوية لاحد مايجى وقت صلاة الغروب أبقى صحينى علشان نصليها مع بعض تهتف فية مريم : طبعاُ ...طبعاً..أدخل نام يدخل جرجس وتبقى أم فادى واقفة ثم ترفع عيناها لصورة الراعى الصالح قائلاً : يايسوع ياحنان..ياراعينا ..حافظ على خرفان البيت دة حافظ عليهم وخاليهم دايماً فى حظيرتك وسامحنى على أنى مقلتش لجرجس على خوفى أنا كمان على أبنك توما رجعة ليك يارب..خلية يبعد عن طريق التعب والشوك والحسك اللى ماشى فية متعة بحلاوة الحياة معاك يايسوع رجعة للحظيرة ياحبيبى رجعة ياربى أرجوك أرجوك < يغلق الستار> ************************ [/COLOR][/SIZE][/FONT][/CENTER] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات العامة
المنتدى العام
كتابات
توما وفادى < مسرحية للكنائس>
أعلى