الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
مخدع الصلاة
بليييييييز ساعدووني
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="مسلمة جدا, post: 166952, member: 6987"] [COLOR="Red"][SIZE="5"] السلام عليكم ورحمة الله أخي ياسو أخواني المسيحيين... أن فهمت منكو إن صلاتكم هي زي صلاتنا بالضبط بس نحن بنقول على الصلاة المفروضة(الصلوات الخمس) صلاة أما اللي بنكلم فيها ربنا بمحبة وبدون حواجز....وبنطلب فيها النصر والنجاة والخلاص والتأييد والمساعدة وكل الطلبات التانية دي بتبقى دعاء...أو مناجاه دي بقى لا عايزة وقت محدد ولا وضوء ولا لبس حجاب ولا ركوع ولا سجود ولا أي حاجة... الدعاء زي ما علمنا سيدنا محمد عليه السلام...هو العبادة اللي بيحبها ربنا هي الصلة الجميلة بين العبد المحب وبين ربنا الودود الشكور...اللي بيفرح بالعبد وبيسمعلو في أي وقت وبيحققلوا طلبوا ...بس مش دايما بيحققهولو حلا...يعني حسب ما ربنا شايف الخير للعبد حيبقى فين...لو الخير في التعجيل بيعجل الجواب ولو الخير في التأخير بيأخرهولو بس نحن بنؤمن بأن ربنا حيحقق لنا طلبنا عاجلا أم أجلا لانو وعدنا بكده لما قال :((وقل لعبادي إني قريب أجيب دعوة الداعي إذا دعاني)) الواحد مننا بيدعو الله وهو في السرير وهو في قاعة الامتحان وهو في الجامع وهو في البيت يعني في كل حته وربنا سميع مجيب مش محتاج وقت معين عشان يسمع لنا فيه زي ما غنتو بتقولو لكن الصلاة المفروضة دي حاجة تانية...دي الحاجة اللي بتأكد للرب ولينا الشخص المخلص والمحب والعابد من الشخص المنافق اللي بيقول بلسانو حاجة وبيعمل حاجة تانية.. وزي ما نحن عارفين الايمان بالقلب بس مش كفاية ...لازم السلوك يكون بيبرهن على صدق القلب يعني ينفع واحد يقول أنا مؤمن وهو بيعمل المعاصي اللي بتغضب ربنا وما بيعملش فروضو؟؟؟ أكيد لا اللي بيحب الله وعايز يشكرو على نعمتو الكبيرة لازم يتقرب ليه بالصلاة والدعاء وباقي العبادات... أتمنى إني وضحت المعنى للإخوة الكرام سلام ونعمة للكل[/SIZE][/COLOR] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
مخدع الصلاة
بليييييييز ساعدووني
أعلى