الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
بعد أذن السادة المشرفين أحب أوضح حاجة إلى المسلمين
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="نور الهدى, post: 80432, member: 1925"] بسم الله الرحمن الرحيم فعلا كلام صادق ورائع مفيش اي مخلوق كامل ..( هل قدوس تعني لك على حسب فهمك الذي تريدني ان افهم مثلك هل هي تعني كامل ؟؟؟؟!!!!!!) افتح اي معجم او قاموس وابحث عن معنى المكر اولا ثم تعالى نتحاور ( تقريبا انت فاكر مكر جيه من حدوته التعلب المكار ....هههههههه) يلا مستنيك تشوف معناها وبعدين نكلم ابقى اقرا كتابك الاول وشوف ربك موصوف بغيه الاول بينسى وبيتعب وبيأكل الطعام ( سبحان الله ...رب يجوع ويأكل ) هتلاقي الكلام ده في سفر التكوين بعد ما نتهى الله من خلق الكون استراح من التعب في يوم السبت ( تعالى الله عما يصفون علوا كبيرا) بيأكل الطعام عندما نزل الله ومعه ملكان لنبي الله ابراهيم ليبشرانه بنبي الله اسحاق ويخبرانه بما سيفعول بقوم نبي الله لوط فقرب اليهم نبي الله ابراهيم الذبيحه والطعام ( فأكلوا جميعا ) ( لا حول ولا قوه الا بالله) انصحك بقراءه هذه الايات اولا يا مدعي الفهم بدلا من نسخها من كلام رجال دينك من لا يعقل منهم فانا اشعر بالخجل بمجرد محاوله الرد على هذا السؤال لكثره تكرار الردود ....( كم عمرك اولا ؟؟؟) حد قالك اني جايبلك الايات دي وبقولك اؤمن بالقران وعلى فكره الايات بتقول اؤمنوا بالقران ..( ده بيدل على انك فعلا فاهم الايات ذي ما بتقول وعاوزني افهم زيك ) اقراها تاني ولو ما عرفتش بتقول اؤمنو بالقران في انه موضع هقولك عشان تعرف مين الي بيقرا من غير ما يفهم ( او مين الي بينسخ من غير حتى ما يقرا ) هل القديس فلان والقديس علان الهه؟؟؟؟؟؟ القديس=القدوس فكلاهما صيغه مبالغه لنفس المصدر اذا مدينه القدس بفلسطين الها ايضا !!!!!! والحرم القدسي الها ايضا !!!!! الحرب المقدسه ( وهي مصطلح يتعلق بكم كاحفاد الصليبيين الغزاه ) هي اذن اله !!!!!! تفقه اولا ثم حاور ...بدلا من النقل بدون فهم انت فهمت من الايه كدا.....ما شاء الله عليك... ان الله ثالث ثلاثه ( يعني في ثلاثه اقانيم ذي ما بتقولوا ( يعني ربنا مقسمينه على تلات حتت....سبحان الله وتعالى عما يصفون ) واقرا الايه الي قبلها كمان وبعدين انت عارف انا كتبت الايات دي ردا على ايه بالظبط فمتلفش وتدور لا فعلا برافو عليك ...افحمتني ...وشي احمر مش هرد عليك ....دور كده في منتدى الحوار هتلاقي المواضيع دي مترد عليها 100 مره ...ولو عندك شويه عقل وتفكير حيادي هتعرف الصح ...اما لو مازلت شاحن دماغك بالي بيقولوهولك هناك على نظام ( هما الي قالولي ) يبقى ربنا يتولى امرك بقى الجواب يتلخص في بضع كلمات هذا من الناسخ والمنسوخ وهو نسخ للفظ لا للمعنى ...فقد نسخت الايه ورفعت ( اما محيت من صدر النبي كما ذكرت في الايه السابقه ..او محيت من صحيفه مكتوب عليها الايه وكله بإذن الله ) بسم الله الرحمن الرحيم [FONT=Traditional Arabic][SIZE=6]مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ {106}[/SIZE][/FONT] اقرأ تفسير هذه الايه وشرح الاحاديث ستجد فيها الرد فهو يتطلب موضوعا بأكمله للحديث عنه اشكرك على اخلاقك التي تربيت عليها وساهم فيها كتابك المقدس اسهاما كبيرا بما فيه من قصص الجنس والاختصاب والشرب الخمر والتطاول على الله بنسبكم اليه صفت لا ترضونها على انفسكم فضلا انكم نسبتموها الا الله حسبي الله ونعم الوكيل يلا معلش ربنا يهدينا يبدو ان الوقاحه داء منتشر في اتباع دينكم انا وصفت كلامك الاجهل بالاهبل يا اجهل خلق الله ...... [COLOR=red][B]انا بقولك جبت منين الهبل ده ان الاضحيه كفاره للذنوب[/B][/COLOR] [COLOR=black]ومما يدل على انك لا تعي شئ يا اجهل ...جايبلي ايه القصاص والمعاقبه القاتل بالقتل والعين بالعين والسن بالسن وتقولي الخروف والاضحيه[/COLOR] ما شاء الله على الجهل الي حاسه من عندي هنا ...ريحته وصلتني هما علموك كدا .....ولا ده كلامهم ونقلته وخلاص وعاوزني على كدا افهم القران بدماغك دي ...سبحان الله دي شعيره من شعائر الدين أسوه بنبي الله ابراهيم لما فدى ابنه اسماعيل بذبح ومش هفصل القصه شكرا على النصيحه الغاليه بس لو كان الفهم كما تفهم انت من الايات فأعوذ بالله ان اكون من الجاهلين سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
الرد على الشبهات حول المسيحية
بعد أذن السادة المشرفين أحب أوضح حاجة إلى المسلمين
أعلى