apostle.paul
...............
- إنضم
- 8 ديسمبر 2009
- المشاركات
- 16,118
- مستوى التفاعل
- 1,437
- النقاط
- 0
الغريبة ان لما تلاقى محاضرة مفهاش معلومة صح
والصح اللى فيها يؤيد ايمانى
والغريبة انها محاضرات لثبت دقون الاخوة قصدى ايمان الاخوة
هذة المقولة التى نطق بيها مخلصنا الصالح رثاءا لحال اورشليم وقال
يَا أُورُشَلِيمُ، يَا أُورُشَلِيمُ! يَا قَاتِلَةَ الأَنْبِيَاءِ وَرَاجِمَةَ الْمُرْسَلِينَ إِلَيْهَا، كَمْ مَرَّةٍ أَرَدْتُ أَنْ أَجْمَعَ أَوْلاَدَكِ كَمَا تَجْمَعُ الدَّجَاجَةُ فِرَاخَهَا تَحْتَ جَنَاحَيْهَا، وَلَمْ تُرِيدُوا!
38 هُوَذَا بَيْتُكُمْ يُتْرَكُ لَكُمْ خَرَابًا.
39 لأَنِّي أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّكُمْ لاَ تَرَوْنَني مِنَ الآنَ حَتَّى تَقُولُوا: مُبَارَكٌ الآتِي بِاسْمِ الرَّبِّ!
وهنا بيتكلم المسيح " رسم جوهر الاب " كراعى لشعبه اراد ان يجمعه كدجاجة تجمع ابنائها مئات المرات عبر معاملاته مع شعب اسرائيل وقُوبل بالرفض وحكم عليهم بالخراب بعد رفضهم للمسيا الملك
بيقولك النبوة دى خدوها من سفر ابوكريفى اسمه اسدراس
الغريبة ان سفر اسدراس الابوكريفى المذكور فيه مقولة شبه ذلك مكتوب بعد خراب اورشليم فى نهايات القرن الاول بعد كتابة اسفار العهد الجديد كلها
والغريبة ان الىل كتبه كتبه كرد فعل لخراب اورشليم واستخدم الفكر المسيحى فى كتاباته
وهذا ما قالته موسوعة كولمبيا
انه الاعجاز العلمى للفنكوش
والصح اللى فيها يؤيد ايمانى
والغريبة انها محاضرات لثبت دقون الاخوة قصدى ايمان الاخوة
هذة المقولة التى نطق بيها مخلصنا الصالح رثاءا لحال اورشليم وقال
يَا أُورُشَلِيمُ، يَا أُورُشَلِيمُ! يَا قَاتِلَةَ الأَنْبِيَاءِ وَرَاجِمَةَ الْمُرْسَلِينَ إِلَيْهَا، كَمْ مَرَّةٍ أَرَدْتُ أَنْ أَجْمَعَ أَوْلاَدَكِ كَمَا تَجْمَعُ الدَّجَاجَةُ فِرَاخَهَا تَحْتَ جَنَاحَيْهَا، وَلَمْ تُرِيدُوا!
38 هُوَذَا بَيْتُكُمْ يُتْرَكُ لَكُمْ خَرَابًا.
39 لأَنِّي أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّكُمْ لاَ تَرَوْنَني مِنَ الآنَ حَتَّى تَقُولُوا: مُبَارَكٌ الآتِي بِاسْمِ الرَّبِّ!
وهنا بيتكلم المسيح " رسم جوهر الاب " كراعى لشعبه اراد ان يجمعه كدجاجة تجمع ابنائها مئات المرات عبر معاملاته مع شعب اسرائيل وقُوبل بالرفض وحكم عليهم بالخراب بعد رفضهم للمسيا الملك
بيقولك النبوة دى خدوها من سفر ابوكريفى اسمه اسدراس
الغريبة ان سفر اسدراس الابوكريفى المذكور فيه مقولة شبه ذلك مكتوب بعد خراب اورشليم فى نهايات القرن الاول بعد كتابة اسفار العهد الجديد كلها
والغريبة ان الىل كتبه كتبه كرد فعل لخراب اورشليم واستخدم الفكر المسيحى فى كتاباته
وهذا ما قالته موسوعة كولمبيا
. In the Vulgate this work is entitled Third Esdras. The work known as Second Esdras in the Apocrypha of the Authorized Version and New Revised Standard Version is given the title Fourth Esdras (=Fourth Ezra) in the Vulgate. Part of this work is a Jewish apocalypse extant in Latin; other parts are Christian additions. Many consider it the most theologically perceptive of the Jewish apocalypses. The original language was probably Hebrew or Aramaic, from which a Greek translation was made; however, none of these versions exist. The work, which most critics date after a.d. 100, is a response to the destruction (a.d. 70) of Jerusalem. See Apocrypha; J. M. Myers, I and II Esdras (1974); J. H. Charlesworth, ed., Old Testament Pseudepigrapha (Vol. I, 1983); M. Stone, Fourth Ezra (1990).
Lagass, ̌ Paul ; Columbia University: The Columbia Encyclopedia. 6th ed. New York; Detroit : Columbia University Press; Sold and distributed by Gale Group, 2000
وهذا ما اكدته الموسوعة اليهودية هنا
Date and Value.
Since the eagle in the fifth vision undoubtedly represents the Roman empire, most critics agreeing that the three heads are Vespasian, Titus, and Domitian, and since the destruction of Jerusalem so often referred to must be that by Titus in 70 C.E., the book must date from the last quarter of the first century—probably between 90 and 96.
ولا اعرف كيف المسيح يقتبس من سفر كتب فى نهايات القرن الاول بعد اتمام نبوة مخلصنا المسيحانه الاعجاز العلمى للفنكوش
التعديل الأخير: