الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
الفيمينيزم the feminism (النسوية) - مع ولا ضد؟
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="+GOSPEL OF TRUTH+, post: 3635672, member: 85574"] [COLOR="Sienna"][FONT="Arial Black"][SIZE="5"] مع احترامي لحضرتك...فيه عالمات ذرة زي ماري كوري و باحثات و كدا تنكر؟ اكيد فيه ستات نابغات و فيه اعمال الست فعلا تنفع فيها عن الراجل الخلاف في عقل الراجل عن الست بيكمن في حاجتين جوهريتين فعلا: الاولي ان عقل الست detail oriented اي موجه نحو التفاصيل اما عقل الراجل whole picture oriented يعني موجه نحو الصوره الكليه مش نحو التفاصيل و الستات منطلق التفكير عند بعضهن او معظمهن و ليس كلهن العاطفة الشخصية اما الرجل فمنطلق التفكير هو مصلحته اولا و لكن ليس للكل فلكل قاعده شواذ كلذلك في العلاقه الحميمة منطلق الرجل هو الرغبة البحتة اما المرأه فمنطلقها الحب لذلك فعلا يوجد خلافات علميه بين عقل الرجل و المراه و لكنها خلافات في كيفيه عمل العقل و ليس في كمية الذكاء او الفهم و القدرات المعرفية الادراكية و هلم نتحاجج باختبار ذكاء بين رجل و امرأه بقي ههههههههه الرجل رأس المرأه في الاية: اكمل بقية الاية هتفهمها ان الراجل اتخلق الاول ثم الست عشان تكون ونيسه و الامر دا يخليه راسها هو راسها بالاسبقيه في الوجود و لسبب اخر كمان ان هيا تعدت الاول في الخطيه الاصلية ثم تبعها الرجل فكان عقابها ان يسود عليها(يعني سيادتكم علينا عقاب في الدنيا و بلاء لنا هههههههه) و تكملة الاية تكون ان الله رأس المسيح فشبه اسبقية الرجل علي السيدة باسبقية الله الاب في الكينونة و اصل الوجود علي الكلمة اي المسيح(و ليس في الجوهر او الازلية كي لا يفهمني القارئ خطأ) فالرأس و السيادة هنا سببها الوجود اولا لان الله الاب اصل الكلمه و الرجل اصل المرأه لانها اخذت من ضلعه و اسمها من اسمه كما ان الكلمة اسمها كلمة الاب او الله فعشان كدا هوا رأسه كما ان الرجل رأس المراه فلا تستغلن النصوص الدينية علي هواك و افهمها صح الرأس هنا للاسبقية و المجئ اولا و ليس لمجرد ان السيدات ناقصات عقل و دين فهذا مفهوم اسلامي روح صلحه و تعالي احنا هنا لا الستات ناقصات عقل و دين ولا الراجل سيدهم احنا هنا فيه اسباب تاية و لو كنت قريت الاية لاخرها لبولس الرسول كنت فهمت ....ثم ان في زمانه كانت المرأه ليست في علم او تقدم الان فقد كانت مكانتها اقل كثيرا فبغض النظر عن ان الاية لها تفسير محدد فهي كتبت في اطار زمني و مكاني معين لا نستطيع عزلها عنه؟ مش كدا ولا ايه؟ الرجل ليس رمزا للامومه و لكنه شريك في الانجاب فالانجاب عملية تتم مناصفه و ليس لطرف ان يقوم بها بمفرده عشان كدا الست رمز للامومه لانها بتحمل الجنين و الراجل بيلقحه و امومه الست مش تنقص منها قيراط زي مانتا بتحاول تفهمنا ..العذراء مريم ام الله فخر النساء كانت احد عناصر خطة الخلاص بانها حملت مالا يحمل...و دا كان اهم تكريم للسيدات...كفاية اللقب والدة الاله الكلمة...شرف ما بعده شرف الامومة دور للست و احدي وظائفها الطبيعية التي قسمها الله لها ولا تنقص منها و حالة قلبية مزورعه في قلب من لا تنجب حتي و الرجل اب له دوره كرمز للابوة و ليس الامومه ...فلكل دوره المميز الذي لا يزيد او ينقص منه..خلق الله المرأه و اسماها معينا نظيره و ليس ناقصه العقل و الدين ههههههههههههههههه نظييييييييييييييييييييره! عمل المرأه ليس مستحدثا فهي تعمل بائعه و داية و مزينة للنساء و معلمة منذ قديم الازل و المفروض ان هذا الشئ حسم اصلا فلا نتناقشن فيه ثانيا ههههههههه ها ايه رايك؟ اقتنعت ان الست مهمة برضه انها زي ما هيا ام هي برضه انسان له كيانه و عقله و ذكاءه المرتب بشكله المعين زي الراجل تمام؟ من رحمه ربنا علينا انه ما خلاناش زي اديان تانية الست فيها مخلوق ناقص في شهادته و ميراثه..و لو ان المسيحيين ولاد الله اتأثروا بدا برضه..المحصله ان الراجل المصري بقي عجيب اوي اقسم بالله الراجل المغربي او اللبناني او الجزائري مخه بقي احسن شويه عننا؟ جرالنا ايه؟ و شكرا[/SIZE][/FONT][/COLOR] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
الفيمينيزم the feminism (النسوية) - مع ولا ضد؟
أعلى