الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
الفيمينيزم the feminism (النسوية) - مع ولا ضد؟
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="+GOSPEL OF TRUTH+, post: 3635659, member: 85574"] [COLOR="Sienna"][FONT="Arial Black"][SIZE="5"]القعده في البيت رجعيه و تخلف عقلي بجد...الست بتشتغل و بتنفع مجتمعها زي الراجل بالظبط...انا جربت عيشه ستات البيوت و القعده في البيت...الفراغ زفت و يجيب تخلف عقلي و الي عاوز يقعد مراته ولا بنته في البيت هوا حر انما مش يروح يعمل لي جمعيه تطالب بكدا ولا يقعد يذم الستات الي بتشتغل يحترمهم يا ريت ثم ان بلدنا مليانه فقر و مرتب الزوجه بيساعد الزوج هيبقي فقر و اماره ! هتأكلها منين يا عين ماما حضرتك مليونير ثم ان الشغل هيشغل الزوجه و هيخليها ما ترجعش تناكفه لما يرجع تعبان من شغله بلعكس بقي هيشغلها و يخليها تحل عن سماه و قفاه و مش كل الستات بتأفور او تخليك مش بتحب تشتغل معاها ماما انا اشتغلت مع رجاله مخهم زي العجل الجاموس... انتوا مش مخلوقات الهية و احنا من الطين يعني! فيه راجل علة و فيه ست عله و فيه راجل كامل و ست كامله و عاقله كفاياكم حكم جماعي مسبق و قرف بقي .... ربنا ما خلقش الست للاطفال و بس خلقها لحاجات كتيره تانيه...كونها بتحمل و تخلف دا ما ينقصش من انها ممكن تكون طبيبه نساء لا يستغني عن دورها او شرطة نسائيه تفتش الستات و دا امر لا يحل للرجل قانونا انه يعمله او تشتغل سجانه في سجن لا يحل للرجال دخوله او مدرسة حضانه و دي مهنه الراجل ما يقدرش يعملها لانه مخه مش كفئ للتعامل مع العيال و مش هيشتغل مذيعة حلوه جميلة تطل علي المشاهدين بحسنها و جمالها و مش هيشتغل مضيفه طيران وقت اما راكبة تكون هتولد اثناء الطيران هيلمس جسمها و يولدها و مش هيكون خادمة كنيسه لافتقاد السيدات المسنات الي مافيش راجل يقدر يروحلهم و مش هيكون داداة في حمام الستات الي راجل ما يقدرش ينضف فيه و مش هيكون ماكيرة و كوافيرة تزين الستات و مدرسة ست في مدارس البنات و عاملة كول سنتر تسد النقص الي الرجاله سايباه في المهنه البسيطه دي دا غير استاذات الجامعه في جامعات السيدات و كليات البنات الغير مختلطه و مدرسات التدبير المنزلي الي مافيش راجل حابب انه يدرس المادة دي! و الشغالات الي في البيوت ...اقولك السعودية نفسها مش قادره تقعد ستاتها في البيت لان المهن دي لا يشغلها الا السيدة ! حتي داعش نفسها لاقت نقص في كوادر الستات الي بتشتغل الشغلانه دي دا انتوا غلبتوا داعش في التخلف يا شيخ! لان دي كوادر لمهن لا يشغلها الا الست يبقي هتلر و اي عفريت بقي يقعد ساكت و يرحمنا بقي! قولي يا سيدي البيه يالي مش عاوز الستات تشتغل منك ليه...المهن دي راجل يقدر يعملها...بالقطع لا لا يمكن احلال السيدة برجل في تلك المهن و طالما ما ينفعش يبقي تقعد ساكت و النبي و نقطنا بسكاتك... و كتير منكم بياخد المصروف من امه اساسا و يرجع يتقمر لي عل الست ! و هاتي يا ماما! الدول برا طلعت القمر و اشتغلت في الخلايا الجزعية و احنا التخلف اخدنا لحم و رمانا عضم! علما بان فيه رجاله كتير اعرف واحد منهم قاعدين عاله في البيت و ستاتهم بتجيب لهم الراتب و بيتقمروا علي دور الست برضهّ! دول رجاله بالنوع بس و فعل مافيش! و بكره بنتك او حفيدتك تكبر و تدور علي شغل و هتفهم معني كلامي البلد بترجع لورا ليه؟ من الاشكال دي ربنا يرحمنا برحمته.... سامحني يا رب علي عدم محبتي بس اعمل ايه الناس عقولها بقت في الباي باي سلام[/SIZE][/FONT][/COLOR] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
الفيمينيزم the feminism (النسوية) - مع ولا ضد؟
أعلى