الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
الصداقة بين الجنسين(joyce-عجايبى)
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="الرائحة الذكية, post: 53057, member: 1273"] [SIZE=4][COLOR=#a52a2a]بصى موضوع الصداقة بين الجنسين يختلف من شخص الى اخر ومن بيئة لاخرى[/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=#a52a2a]و بعض الخدام و الكهنة معقدين فى موضوع الاختلاط بالرغم من أن هدف سيدنا الأنبا موسى من إختلاط الشباب المسيحى بالشابات المسيحيات هو أساس فكرة الاختلاط فى إجتماع الشباب بعد ما كان كل نوع بيحضر لوحده. و هدف سيدنا من هنا الحد من ظاهرة أسلمة بعض شبابنا علشان يتجوزوا مسلم أو مسلمة. و ده هدف رائع من أب حكيم زى سيدنا الأنبا موسى. للأسف بعض الخدام و الكهنة ما فهموش قصد الفكرة من الاختلاط بين الشباب و الفتيات، و إعتبروا ده حالة طوارئ لما يحصل. و بيترعبوا لو شافوا شاب و شابة بيكلموا بعض. بالنسبة للصداقة بين الجنسين ممكن تكون موجودة لو كانوا على مستوى المسئولية و فاهمين الموضوع صح و كل شئ فى النور. يعنى الأهل عارفين و سامحين بالصداقة اللى من النوع ده. و إنهم ما يتكسفوش يكلموا بعض فى التليفون قدام أهلهم و ما ياخدوش التليفون فى حتة بعيد علشان يتكلموا. و صداقتهم يكون بابها مفتوح علشان مزيد من الأصدقاء. يا ريت كل الشباب يحكم الروح القدس اللى فى داخله علشان يعرف إذا كان الجنس الآخر ده صديق فعلا ولا حاجة تانية. الروح القدس جوانا هو اللى بيعلمنا و يذكرنا و يبكتنا. لا تطفئوا الروح. بس لازم كمان ما أكونش بأعثر الآخرين بصداقتى للجنس الآخر. بولس الرسول كان عنده إستعداد ما ياكلش لحم لو كان حيعثر أخوه رغم إن أمل اللحم ما يعتبرش عيب ولا خطية. صدقونى كل واحد فينا عارف الصح و الغلط من غير ما يسأل لأن إذا ما كانش الروح القدس بيقودك يبقى على الأقل الناموس الطبيعى حيعرفك. مثال: القطة لو أكلتها بإيدك حتاكل قدامك، لكن لو خطفت الأكل من وراك حتجرى تاكله بعيد. إذا كانت القطة عارفة تعمل إيه قدامك و تعمل إيه من وراك يبقى إنت مش عارف صح ولا غلط؟؟؟!!!! وانا اسفة للاطااااالة[/COLOR][/SIZE] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
الصداقة بين الجنسين(joyce-عجايبى)
أعلى