الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
الزواج الفاشل ....... كيف نتعامل معه ...؟؟؟
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="aymonded, post: 3510966, member: 81598"] [RIGHT][FONT=Arial][SIZE=5][COLOR=Navy]ممكن تسمحوا لي بنقطة صغيورة، كما قلت سابقاً أن كل حالة عاوزة دراسة منفردة مش من أي شخص، محتاجة شخص ملهم من الله ومتخصص في هذه الحالات لأن هذه موهبته من الله، وفي حالات تحتاج طبيب نفسي فعلاً.. وعموماً الكلام واحنا بعيد بيبقى له صورة وشكل تختلف عن قربنا منه، لأن مثلاً كانت هناك حالة زمااان مشكلة بين زوجين، والزوج كان في البداية لا يعرف الأسباب ولكنه شخص طيب للغاية ومحب للجميع وخدوم جداً وبيخاف الله فعلاً، وزوجته (قريبته) متسلطة كتير، وآخر ما زهق من الخناق كل يوم لمدة سنة كاملة ساب البيت ومشي، والعيلة والناس حاولت تصالحهم لم يُمكن، فتدخل الخدام وبعض الكهنة وهو بيسمع كلام الكهنة جداً وبيحترم الخدام للغاية، واصروا انه يحمل الصليب ويحتمل هذه المرأة وحاولوا يكلموها ولكنها كانت بترد عليهم بكبرياء وتعالي، لكن احتملوها جداً، لغاية ما وفقت والزوج وافق يرجعوا لبعض وتبطل خناق، فأخذت هدنة ولكنها لا تتحدث إليه في البيت إطلاقاً، وكان بيروح الشغل من الساعة 7 ويرجع الساعة 4، ويوم الأجازة بتخرج هي من البيت وتسيبه طول النهار وترجع في المساء، ولما كان بيسألها تتخانق معاه وتقول له مالكشي كلمة عليَّ، أنت هنا تجيب فلوس وبس..[/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=Navy] [FONT=Arial][SIZE=5]المهم آخرة ما زهق من هذه الحياة المملة ومش قادر يعمل معاها شركة ساب البيت تاني لأنه مش قادر يعيش معاها ويقول أنها بتخرج ومش عارف بتروح فين.. المهم تأزمت الأوضاع وشك في سلوكها، وسابها تاني واصر الكهنة والخدام على رجوعه وكلموه عن حمل الصليب واحتمال المشقات.. الخ الخ[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=5]المهم في الآخر رجع تاني مرغم علشان الكهنة كلموه، المهم رجع مرة من الشعل بدري لأنه نسي ملف مهم للشغل، فلقاها مع واحد في حجرة نومه، المهم مسكوه وكتفوه وكهربوه لغاية ما مات، وأخوه كان يسكن فوق شقته مباشرة ولما سمع جلبه قال كالعادة بيتخانقوا، وبعد يومين مش لقى له حس ولا صوت، وعرف انه مش بيروح الشغل، ومش عارف هو فين المهم نزل يخبط عليه مش حد فتح وحاول كده لمدة يومين ثم كسر الباب فوجده ميت على الأرض وهو مقيدن استدعى الشرطة، المهم هي هربت طبعاً مع الرجل اللي كانت معاه ومش حد عرف ليها طريق... [/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=5]وفيه حالة تانية الأب بيسكر كتير والزوجة احتملته (بسبب تدخل الخدام والكهنة.. الخ) لغاية ما في يوم ضرب ابنه بالزجاجة الخمرة فدخل المستشفى، وزوجته قالت كل حادجة للشرطة بالتفصيل، فتم القبض عليه واتحول للتحقيق وبعد لما أخد حبس على زمة التحقيق خرج عن طريق محامي شاطر شوية ورجع البيت ضرب مراته لغاية ما سبب ليها في شلل رباعي بسبب ضربه لها بالزجاجة مش عارف الدكتور قال جت فين كده في رقبتها فسببت شلل رباعي للأم، أعذروني مش ليَّ قوي في المصطلحات الطبية...[/SIZE][/FONT] [FONT=Arial][SIZE=5]وفي حالات أخرى كتير شفتها بعيني (مرة من زوج ومرة من زوجة) يمكن مش هاقدر اكتب الكثير منها يكفي هذان المثلان فقط، لأن فيه اسباب أخرى محرجة للغاية.... المهم القصص كتير والمآسي أكتر، النعمة معكم[/SIZE][/FONT][/COLOR] [/RIGHT] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
الزواج الفاشل ....... كيف نتعامل معه ...؟؟؟
أعلى