الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
الملتقى الثقافي و العلمي
الدرس الأول في تعليم اللغة السريانية
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="besm alslib, post: 2103583, member: 89371"] [CENTER] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]من عيوني يا قمرايه وانا بيسعدني اتكلم عن السريان بشكل عام[/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]وفعلا اليوم لما دخلت موقع البطريركيه السريانيه فكرت اني اعمل موضوع وافي عن السريان بشكل عام[/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]وعن البطريركيه بشكل خاص [/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]وبالنسبه لـ اللغه السريانيه فاكيد في ناس كتير بتتكلم فيها [/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]ومعلوماتي اللي هقولها دي اللي واثقه منها وهي ان في منطقة الجزيره نسبة كبيره جدا من المسيحيين بيتكلمو سرياني[/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]متل القامشلي مثلا منطقه تقريبا معظم شعبها المسيحي بيتكلم سرياني وحتى بعض المسلمين كمان [/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]في الحسكه كمان نسبة كبيره بتتكلم سرياني وسمعت انهم دخلو تدريسه كمان بالمدرسه الخاصه هناك[/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]الدربيسيه كمان المعظم بيتكلم سرياني [/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]وفي مناطق متنوعه كمان بس اللي ذكرتهم هما اكتر المناطق بسوريا[/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]لكن في بتركيا تقريبا كل المناطق اللي تحد ماردين بتتكلم سرياني بطلاقه [/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]هنا كمان في مناطق الاتراك المسيحيين فيها كلهم بيتكلمو سرياني [/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]وعلى السمع ان في مناطق بالسويد بنفس المبدء وحتى في منطقه مسمينها اسم سرياني ده عالسمع من قرايبي والله اعلم هههههههههههه[/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]وان شاء الله هبقى اعمل موضوع شامل عن السريان الارثوذكس[/B][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue][B]نورتي حبيبتي الموضوع وكتير اسعدني مرورك الغالي [/B][/COLOR][/SIZE] [IMG]http://80.190.202.79/pic/d/dai3tnaa/abun_dbashmayo.jpg[/IMG] [/CENTER] [CENTER][SIZE=4]آبون دبشمايو... أبانا الذي في السماوات[/SIZE] [SIZE=4]نتقاداش اشموخ... ليتقدس اسمك [/SIZE] [SIZE=4]تيته ملكوتخ... ليأتي ملكوتك [/SIZE] [SIZE=4]نهوه صبيونخ... لتكن مشيئتك [/SIZE] [SIZE=4]أيكانو دبشمايو أوف برعو... كما في السماء كذلك على الأرض [/SIZE] [SIZE=4]هب لان لحمو دسون قونان يومونو... أعطنا خبزنا كفاف يومنا [/SIZE] [SIZE=4]وشبوق لان حوبين وحطوهين... واغفر لنا ذنوبنا وخطايانا [/SIZE] [SIZE=4]أيكانو د وف حنان لشبقن حايوبين... كما نحن نغفر لمن أخطأ وأساء إلينا [/SIZE] [SIZE=4]ولو تعلان لنسيونو... ولا تدخلنا في التجارب [/SIZE] [SIZE=4]إيلو فاصن من بيشو.. لكن نجنا من الشرير [/SIZE] [SIZE=4]و حيلو و تشبحتو لعولم دعولمين آمين .. لأن لك القوة والتسبحة الى أبد الآبدين آمين[/SIZE][/CENTER] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
الملتقى الثقافي و العلمي
الدرس الأول في تعليم اللغة السريانية
أعلى