الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
مطبخ المنتدى
الحمام المحشى
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="tina_tina, post: 321244, member: 2962"] [SIZE=4]اهلا ومرحبا بيكم فى يوم جديد من اسرار تينا[/SIZE] [SIZE=4]بس بجد بجد وحشتونى اوى[/SIZE] [SIZE=4]وبالمناسبة انى هرجع انشاء الله للمطبخ تانى واوجع بطنكم بأكلى [/SIZE] [SIZE=4]وبمناسبة ان الصيام بكرة وكل سنة وانتم طيبين[/SIZE] [SIZE=4]النهردة هكتبلكم طريقة عمل [/SIZE] [CENTER][SIZE=5][COLOR=darkred]الحمام المحشى[/COLOR][/SIZE] [SIZE=5][COLOR=darkred]صحصحوا معايا بقى[/COLOR][/SIZE][/CENTER] [SIZE=4][COLOR=red]المكونات[/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=navy]كمية الحمام اللى محتاجنهم نقول حوالى 6 [/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=navy]ارز او فريك على حسب الرغبةمن كوب الى كوب ونصف[/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=navy]بصلة[/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=navy]توم[/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=navy]فلفل اسود وبهارات وملح [/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=navy]سمن للتحمير[/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=red]الطريقة[/COLOR][/SIZE] [SIZE=4]1- الاول نجيب الحمام ويتم تنطيفة جيدا بالملح والمية كالمعتاد وزى ما انا عودتكم على كده اوعوا تكونوا نسيتوا طرق ابلة تينا ازعل منكم اوى[/SIZE] [SIZE=4]2- نجهز الحشو[/SIZE] [SIZE=4]ممكن نعملة بالارز او بالفريك[/SIZE] [SIZE=4]مش هيفرق فى الطريقة بس هيفرق طبعا فى الطعم[/SIZE] [SIZE=4]الاول نجيب الحشو بتاعنا وننقية كويس ونغسلة كويسة وممكن ننقع الارز فى شوية مية بس الفريك لازم يتنقع فى كمية ماية مناسبة وتكون دافية لمدة ساعة على الاقل[/SIZE] [SIZE=4]3- ونكون مجهزين البصلة ومقطعنها ومجهزين السمن يكون سخن وبعد كده نحط فيه البصلة ونشوحها كويس حوالى خمس دقايق وبعد كده نشوح معاها التوم ونقلبهم كويس وبعد كده نحط الحشو بعد تصفيته من المية كويس ونقلب كويس على النار الهادية [/SIZE] [SIZE=4]وطبعا ممكن نزودة بالشوربة او المية علشان يستوى كويس ونتبلة بالملح والفلفل والبهارات كويسولغاية ما يستوى كويس [/SIZE] [SIZE=4]4- نبتدى الحشو ونخلى بالنا ان الحمام ميتفتحش اوى من فوق وتحت علشان نعرف نحشية كويس [/SIZE] [SIZE=4]المهم نحط كمية حشو مناسبة فى كل واحدة ونملا فى الجوانب ومن فوق ومن تحت بس نخلى بالنا مش نكبسها اوى علشان فى السلق متفرقعش منك[/SIZE] [SIZE=4]وكمان بعد ما نخلص حشو ممكن نستعين بالكبد والقوانص ان احنا نقفلها من فوق ومن تحت [/SIZE] [SIZE=4]ومن تحت قفلها سهل خالص ان نضم الارجل بالظبط ما نقفل الفراخ عند السلق وتبقى محكومة [/SIZE] [SIZE=4]لو مش محكومة ممكن نستعين بالخلة ونقفل بيه كويس[/SIZE] [SIZE=4]من فوق بقى اللى بتعرف تقفل بالخلة يبقى كويس اوى اللى متعرفش ممكن بفتلة ونلفها على الرقبة علشان نتحكم كويس فيها وننزل بعد كده الرقبة تحت جناح الحمامة علشان نعرف نسلقها[/SIZE] [SIZE=4]5- اتاكدنا تماما ان الحمام محكوم علية نكون مجهزين المية للسلق ونحط فيها الحمام يتسلق كويس [/SIZE] [SIZE=4]6- وبعد كده يتحمر فى السمن[/SIZE] [CENTER][SIZE=4]وبالف هنا [/SIZE][/CENTER] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
منتدي الاسرة المسيحية
مطبخ المنتدى
الحمام المحشى
أعلى